Gå til innhold

Proteinpulver til ungdommen?


Thomasine

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Purt Gull said:

Gang på gang har det blitt vist at proteiner gjennom tilskudd ikke er dyrere enn tilsvarende mengde gjennom mat. Hva vet du egentlig om kostholdet til 16-åringen?

Sett gjerne opp en vanlig dagsplan med 150 g gram proteiner, gjerne jevnt fordelt, som både er mer praktisk og økonomisk enn tilsvarende plan med mulighet til å legge inn én shake.

Hvor mye han spiser nå må nok Thomasine svare på men dersom han trener så mye tviler jeg sterkt på at han pirker i maten. Jeg ser ingen grunn til å legge inn en shake hvis han likevel spiser nok. Jeg ser at du har klokketro på pulver, men proteinet i dette pulveret er ikke bedre enn i vanlig mat.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, xHenrik skrev:

Hvor mye han spiser nå må nok Thomasine svare på men dersom han trener så mye tviler jeg sterkt på at han pirker i maten. Jeg ser ingen grunn til å legge inn en shake hvis han likevel spiser nok. Jeg ser at du har klokketro på pulver, men proteinet i dette pulveret er ikke bedre enn i vanlig mat.

 

Protein fra mat er like bra. Jeg har aldri sagt noe annet.

Jeg ser heller ingen grunn til å legge inn en shake hvis han spiser nok.

Det jeg sier, er at det faktisk ikke er så lett å få i seg nok (1,6 g pr. kg kroppsvekt), og dessuten jevnt fordelt (f.eks. i måltider på farta - frokost og lunsj på vanlige hverdager). Absolutt ikke umulig, men vanskeligere enn man skulle tro når man setter seg ned og ser på det. Igjen, kom gjerne med forslag til en plan - jeg utfordrer deg!

Endret av Purt Gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Om dette kan underbygge at han fortsetter å være aktiv med idrett fremover så ville jeg sagt ja. Gjør det du kan for å lure ungdommen til å fortsette med bra aktivitet :)  Så lenge du ikke er veldig fokusert på hva du lager av mat så tenker jeg at en proteinshake etter trening er bra for han. Disse andre typene tilskudd skader jo ikke, å om han synes det er kult å få litt ekstra vann i musklene så er vel det helt i orden :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Purt Gull skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_nature

Skal vi se...hvordan var det med levealder for 200 000 år sida da?

Det er mye vi som art har klart oss uten. Det betyr ikke at alt vi har tilrådighet i dag, er uten nytte.

 

Skal vi se tilbake... det var høy barnedødeligehet for 200000 år siden noe som senket gjennomsnittsalderen. Videre var livet langt mer farlig den gangen og mye mer fysisk krevende enn i dag. Man døde med andre ord ikke akkurat tidlig fordi det var mangel på kosttilskudd. De døde tidlig pga. drap, ulykker, og infeksjoner. For de faktorene har vi nytteverdier som fungerer (helse- og sikkerhetspersonell). Men kosttilskudd trengs kun i situasjoner der logistikk og inntak av mat er vanskelig. For ungdom er det sjeldent at det er nødvendig.  

 

Endret av Bravia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Purt Gull skrev:

Guttungen skal få det! 

Hvis du skal ned fakta-ruta, så vil du tape diskusjonen, forutsatt at sønnen har arva staheten til mora si og klarer å orientere seg litt i forskning 😝

Både kreatin og proteiner er nyttige tilskudd til aktive eldre ungdom. 

Dog skjønner jeg at disse store og harry bøttene skremmer deg som mor (selv om det er uten grunn) , så du kan jo heller tilby deg å tilberede/handle inn mer proteinrik mat til ham, og si at du garanterer at han når 1.6 g pr kg kroppsvekt pr. dag, som er det maksimale han trenger. 

Mener du å si her at forskingen, på et generelt grunnlag, anbefaler bruk av kosttilskudd (som proteinpulver og kreatin) for unge aktive utøvere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bravia skrev:

Skal vi se tilbake... det var høy barnedødeligehet for 200000 år siden noe som senket gjennomsnittsalderen. Videre var livet langt mer farlig den gangen og mye mer fysisk krevende i dag. Man døde med andre ord ikke akkurat tidlig fordi det var mangel på kosttilskudd. De døde tidlige pga. drap, ulykker, og infeksjoner. For de faktorene har vi nytteverdier som fungerer (helse- og sikkerhetspersonell). Men kosttilskudd trengs kun i situasjoner der logistikk og inntak av mat er vanskelig. For ungdom er det sjeldent at det er nødvendig.  

Levealder var et like usaklig argument som overlevelse.

Poenget er bare at det at vi har klart oss som art, og levealder for den saks skyld, ikke kan brukes som argument verken for eller imot proteinpulver. Det blir helt banalt.

Problemet her er at vi legger helt forskjellige premisser til grunn i forsøket på å svare på spørsmålet: Trenger man proteintilskudd.

Veldig mange tolker å trenge som vitalt. Er det vitalt med proteintilskudd? Absolutt ikke.

Men kan man trenge det dersom vi ligger tolker ordet trenge som å ha utbytte av det ? Ja, mener jeg.

Typisk for denne debatten er at den ofte er så utrolig svart/hvitt. På den ene sida så har du de som sier at INGEN trenger det, på den andre sida har du "bolerne" som tror at pulveret har magiske egenskaper. La meg bare gjøre klart at jeg verken står til den ene eller den andre sida, men mener at man må se an hver tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Bravia skrev:

Mener du å si her at forskingen, på et generelt grunnlag, anbefaler bruk av kosttilskudd (som proteinpulver og kreatin) for unge aktive utøvere? 

Absolutt ikke. Jeg tolka det som at mor var engstelig og ville ha bevis for at det var "farlig" (derav "kviseønsket" og senere fett-koblinga til kreatin), og det jeg mente (selv om jeg ser at det kanskje ikke kom så godt fram) var at dersom man ønsker å lete i forskning for å finne bevis for at det er FARLIG, så vil man tape. Da er det bedre å holde seg til usakligheter som artsoverlevelse og dyrefor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Purt Gull skrev:

Levealder var et like usaklig argument som overlevelse.

Poenget er bare at det at vi har klart oss som art, og levealder for den saks skyld, ikke kan brukes som argument verken for eller imot proteinpulver. Det blir helt banalt.

Problemet her er at vi legger helt forskjellige premisser til grunn i forsøket på å svare på spørsmålet: Trenger man proteintilskudd.

Veldig mange tolker å trenge som vitalt. Er det vitalt med proteintilskudd? Absolutt ikke.

Men kan man trenge det dersom vi ligger tolker ordet trenge som å ha utbytte av det ? Ja, mener jeg.

Typisk for denne debatten er at den ofte er så utrolig svart/hvitt. På den ene sida så har du de som sier at INGEN trenger det, på den andre sida har du "bolerne" som tror at pulveret har magiske egenskaper. La meg bare gjøre klart at jeg verken står til den ene eller den andre sida, men mener at man må se an hver tilfelle.

Du må lese mitt innledende innlegg også, det var ikke jeg som tok levealder og overlevelse inn i dette. Men siden det først ble dratt inn valgte jeg å svare på det. Poenget mitt er at man verken prehistorisk eller historisk har vært avhengig av kosttilskudd for å være ekstremt god form og/eller legge på seg muskelmasse. 

En polarisert holdning til dette har jeg heller ikke. Jeg skrev at dersom det er logistiske eller sykdomsrelaterte grunner for det, så kan det være greit med kosttilskudd. Men på et generelt grunnlag, for en aktiv 16-åring, har det ingen hensikt med kosttilskudd dersom han spiser et variert og godt kosthold. 
 

Endret av Bravia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Purt Gull skrev:

Absolutt ikke. Jeg tolka det som at mor var engstelig og ville ha bevis for at det var "farlig" (derav "kviseønsket" og senere fett-koblinga til kreatin), og det jeg mente (selv om jeg ser at det kanskje ikke kom så godt fram) var at dersom man ønsker å lete i forskning for å finne bevis for at det er FARLIG, så vil man tape. Da er det bedre å holde seg til usakligheter som artsoverlevelse og dyrefor.

Ok, fair enough. Da misforstå jeg ditt innledende innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Purt Gull said:

Protein fra mat er like bra. Jeg har aldri sagt noe annet enn det.

Jeg ser heller ingen grunn til å legge inn en shake hvis han spiser nok.

Det jeg sier, er at det faktisk ikke er så lett å få i seg nok (1,6 g pr. kg kroppsvekt), og dessuten jevnt fordelt (f.eks. i måltider på farta - frokost og lunsj på vanlige hverdager). Absolutt ikke umulig, men vanskeligere enn man skulle tro når man setter seg ned og ser på det. Igjen, kom gjerne med forslag til en plan - jeg utfordrer deg!

La oss si at han drikker 2 glass (2 dl.) melk til middags og ett til kvelds: 6x3.5=21g

Middag med 300g kylling: 3x27=81g

Her er man allerede over 100 av de 144 gram du mener han trenger.

Det er heller ikke veldig viktig å fordele dette jevnt utover dagen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng han heller på en sunn carnivore-WOE uten alt dette plantedrittet.. Ingen WOE dreper så mange dyr og insekt som veganer-woe.. 

Anonymkode: ef952...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, xHenrik skrev:

La oss si at han drikker 2 glass (2 dl.) melk til middags og ett til kvelds: 6x3.5=21g

Middag med 300g kylling: 3x27=81g

Her er man allerede over 100 av de 144 gram du mener han trenger.

Det er heller ikke veldig viktig å fordele dette jevnt utover dagen. 

 

Å fordele utover er ikke så viktig som mange bros skal ha det til, men man bør helst fordele proteinene over mer enn ETT måltid i hvert fall. Her er 90 % av proteinene konsentrert om ett måltid (300 g kyllingfilet med melk). Ikke en spesielt god dagsplan, mener jeg. Dessuten er det svært usannsynlig at man klarer å spise så store mengder kjøtt til middag hver dag, for ikke å snakke om dyrt og lite bærekraftig.

Men det er klart, hvis du ikke er opptatt av å spre proteinene litt mer jevnt utover dagen enn som så, så vil behovet for proteintilskudd bli desto mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min personlige mening er at dette ikke er noe ungdommer bør drive med, nettopp fordi at det øker fokus på kropp og muskler.... og når man først har kommet inn på det sporet så har unge gutter oftere lyst på mere muskler og tyr til steroider kanskje... 

Anonymkode: 6f5c5...2df

Blir ikke det litt som og si at kaffe fører til amfetamin misbruk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TomHm skrev:

Blir ikke det litt som og si at kaffe fører til amfetamin misbruk?

Det er nok ikke så enkelt å si at det ene fører til det andre, da flere andre antropologiske faktorer spiller inn. Når det er sagt: Kaffe er gjerne noe man drikker får å bli litt mer våken og ikke så våken som overhodet mulig (slik som sterkere stoffer). Unge gutter som går til gymmen vil på sin side gjerne bli så muskuløse som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på hvilke andre ingredienser proteinpulver inneholder, finnes det karbohydrater i dem...?
Det er nemlig ikke protein som bygger muskler, karbohydrater og mineralsalter gjør det, og det å bruke musklene selvsagt. Få han heller til å drikke sellerijuice og spise bladgrønt (mye protein i bladgrønt også), og å spise frukt og andre karbohydrater, jeg har fått mer muskler etter jeg begynte med det. 

Om du googler "protein does not build muscle" kommer det opp studier som viser at det ikke gjør det faktisk.

 

Anonymkode: a2647...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, Purt Gull said:

Å fordele utover er ikke så viktig som mange bros skal ha det til, men man bør helst fordele proteinene over mer enn ETT måltid i hvert fall. Her er 90 % av proteinene konsentrert om ett måltid (300 g kyllingfilet med melk). Ikke en spesielt god dagsplan, mener jeg. Dessuten er det svært usannsynlig at man klarer å spise så store mengder kjøtt til middag hver dag, for ikke å snakke om dyrt og lite bærekraftig.

Men det er klart, hvis du ikke er opptatt av å spre proteinene litt mer jevnt utover dagen enn som så, så vil behovet for proteintilskudd bli desto mindre.

Du burde prøve kylling og melk! Det er kjempegodt. Jeg mente egentlig frokost og kvelds uten at det betyr så mye.

Jeg antar at denne gutten får i seg nok proteiner. Det denne gutten burde fokusere på dersom han ønsker å bli stor og sterk er å trene riktig og trene de rette øvelsene (hvis han er som mange 16-åringer fokuserer han først og fremst på overkropp og glemmer bein). Og han må spise nok mat med noenlunde bra fordeling av proteiner, fett og karbohydrater, i tillegg til vitaminer og mineraler. Alt dette får man vanligvis i et normalt kosthold.

Han må også forstå at man må restituere. Jeg ser at han trener styrke 5-6 ganger hver uke. Vi vet ikke hvordan programmet ser ut, men man kan jo anta at det er endel som burde vært justert her.

Å spise pulver blir uansett å henge seg opp i detaljer, og hvis han er heldig vil kreatintilskudd ha en mikroskopisk effekt.

Endret av xHenrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Purt Gull skrev:

Gjør det, men som påpekt over her, så er det ikke magisk heller. Hvis han ellers snuser, gamer til langt på natt, og drikker i helgene, så er det ingen vits å optimalisere kostholdet sitt med tilskudd - så bruk dette som en måte å stille krav til ham på. Og skulle han begynne å mase om andre kosttilskudd som BCAA og annet tull, så tar du bare kontakt med meg, så skal jeg ordne opp :P

Jepp! Da gjør jeg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, xHenrik skrev:

Du burde prøve kylling og melk! Det er kjempegodt. Jeg mente egentlig frokost og kvelds uten at det betyr så mye.

Jeg antar at denne gutten får i seg nok proteiner. Det denne gutten burde fokusere på dersom han ønsker å bli stor og sterk er å trene riktig og trene de rette øvelsene (hvis han er som mange 16-åringer fokuserer han først og fremst på overkropp og glemmer bein). Og han må spise nok mat med noenlunde bra fordeling av proteiner, fett og karbohydrater, i tillegg til vitaminer og mineraler. Alt dette får man vanligvis i et normalt kosthold.

Han må også forstå at man må restituere. Jeg ser at han trener styrke 5-6 ganger hver uke. Vi vet ikke hvordan programmet ser ut, men man kan jo anta at det er endel som burde vært justert her.

Å spise pulver blir uansett å henge seg opp i detaljer, og hvis han er heldig vil kreatintilskudd ha en mikroskopisk effekt.

Deilig å lese samtalen deres!! Har så mange poenger å vise ham nå!! :)

 

Han er ikke god på hvile/restitusjon...den diskusjonen skal jeg også ta med ham.

Han lager seg ris og skinke/egg eller kylling/egg daglig. Lite variert når han selv lager lunsj/mat. Han spiser derimot middagen jeg lager - og det skal være så ren mat som mulig! Han spiser ikke frukt (kun i smoothie) og kun brokkoli, blomkål, gulrot og noe løk av grønnsaker. 

Det er viktig for meg at han velger å spise sunt...ikke mange månedene siden han kunne dytte innpå en 200 gr sjokoladeplate uten problem...det er utelukket om han skal ha en sjanse til å få mor til å kjøpe proteinpulver!

Ja, matbudsjettet er økende...;)

 

Og en av hans argument er at han ikke klarer/makter å spise 2 kyllingfileter til middag...derfor pulveret...hmmm...

 

Han er ikke veldig på makro-fordelingen i kostholdet sitt...enda......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Thomasine said:

Deilig å lese samtalen deres!! Har så mange poenger å vise ham nå!! :)

Han er ikke god på hvile/restitusjon...den diskusjonen skal jeg også ta med ham.

Han lager seg ris og skinke/egg eller kylling/egg daglig. Lite variert når han selv lager lunsj/mat. Han spiser derimot middagen jeg lager - og det skal være så ren mat som mulig! Han spiser ikke frukt (kun i smoothie) og kun brokkoli, blomkål, gulrot og noe løk av grønnsaker. 

Det er viktig for meg at han velger å spise sunt...ikke mange månedene siden han kunne dytte innpå en 200 gr sjokoladeplate uten problem...det er utelukket om han skal ha en sjanse til å få mor til å kjøpe proteinpulver!

Ja, matbudsjettet er økende...;)

Slik de fleste forstår hvile- restitusjon er feil. En 16-åring som trener styrke (får ikke inntrykk av at han trener så strukturert og mye etter måten du beskriver levemåten hans), vil aldri få problemer med at han ikke hviler nok. Du skal trene styrke i timesvis 1 dag for å måtte hvile neste dag. Samme med løping. Det betyr ikke at du ikke kan ha hviledager, det betyr bare at du vil ikke ødelegge noe om du dropper dem. Får man nok hvile og tar vare på kroppen, så vil man ikke oppleve overtrening. https://www.strongerbyscience.com/frequency-muscle/ 

Den beste tilnærmingen er å løfte tungt til man får "vondt" i musklene og gi seg der. Heller enn alle disse 1 million reps og gjentagelser folk flest driver med. Tren en muskelgruppe intenst i 5-10min, så den neste osv og det er alt du trenger for å bygge muskler. Gjenta neste dag. Få god søvn, spis sunt og godt, ta en hviledag om du føler deg dårlig en dag

Ville for øvrig forsøke legge inn noen planteproteinkilder, det kan bli veldig mye mettet fett om man spiser mye kjøtt og har et fokus på at man "må" gjøre det for å bygge muskler, for det må man ikke. (Unge menn ender alltid opp med å overspise pizza og kebab for å "få nok protein" når det står på menyen). Ofte vil man også ha høyere andel muskler pluss kroppsfett om man spiser mye kjøtt, har jeg merket. (En av mine mannlige bestevenner er veganer og bruker ikke proteinpulver, han er ripped). Det er heller ikke sunt å spise 1kg kjøtt hver dag. 

Men ja, han trenger ikke proteinpulver om han ikke en gang har forsøkt et vanlig kosthold og ikke trener "skikkelig". Tviler på han trenger 150g protein per idag. 

Anonymkode: d498c...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...