Gå til innhold

Tvinger seg til keisersnitt, hva er det med dagens kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvis det å gjennomgå vaginal fødsel kan forårsake alvorlig psykisk sykdom pga retraumatisering, er det ikke egoistisk å ta det valget da om man kan velge det bort og dermed gi barnet en skadet tilknytning? 

Hvis man er så utsatt for alvorlig psykisk sykdom, bør man så absolutt jobbe med dette før man planlegger å sette ett barn til verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Nerine_ said:

Hvis man er så utsatt for alvorlig psykisk sykdom, bør man så absolutt jobbe med dette før man planlegger å sette ett barn til verden. 

Ikke alle barn er planlagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 13.19, AnonymBruker skrev:

I dag skal alt være så lett, man skal ikke jobbe for noe. Det skal gå på skinner! Betale seg ut av alt, ikke gidde å føde vaginalt en gang. Hvordan blir det i fremtiden? Egen barnefabrikk? Bare bestiller et barn via en app?

Nei, kvinner. Gidder dere ikke å føde kan dere la være å bli gravid. Keisersnitt skal kun brukes til nød. Når man må.

https://tidsskriftet.no/2003/05/reportasjer/selvbestemt-keisersnitt-valg-og-viten-i-konflikt

http://www.mariannejemtegard.com/det-gylne-snittet-og-den-skumle-skammen/

Anonymkode: 459ce...5d1

Jeg hadde keisersnitt med førstemann av medisinske årsaker. Jeg tryglet om ks også med andremann, men ble nektet. Jeg fikk livmorrutur under fødselen og nesten døde av blødningen for å ikke nevne smertene jeg hadde i 1 år etter det og den ødelagte barseltiden. Jeg syns du skal holde meningen din for deg selv og la andre bestemme selv hva som er best for dem og deres situasjon. Makan til moralpoliti her.

Anonymkode: bd6b5...6e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, opprørsk said:

Ikke alle barn er planlagt.

Nei, men da tar man som regel et valg om å beholde. Den dagen man finner ut at man er gravid, setter en barnet i 1. prioritet. 

Anonymkode: f727c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde keisersnitt med førstemann av medisinske årsaker. Jeg tryglet om ks også med andremann, men ble nektet. Jeg fikk livmorrutur under fødselen og nesten døde av blødningen for å ikke nevne smertene jeg hadde i 1 år etter det og den ødelagte barseltiden. Jeg syns du skal holde meningen din for deg selv og la andre bestemme selv hva som er best for dem og deres situasjon. Makan til moralpoliti her.

Anonymkode: bd6b5...6e5

Dette er da et spesial tilfellet. 

Anonymkode: f727c...4f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 13.19, AnonymBruker skrev:

I dag skal alt være så lett, man skal ikke jobbe for noe. Det skal gå på skinner! Betale seg ut av alt, ikke gidde å føde vaginalt en gang. Hvordan blir det i fremtiden? Egen barnefabrikk? Bare bestiller et barn via en app?

Nei, kvinner. Gidder dere ikke å føde kan dere la være å bli gravid. Keisersnitt skal kun brukes til nød. Når man må.

https://tidsskriftet.no/2003/05/reportasjer/selvbestemt-keisersnitt-valg-og-viten-i-konflikt

http://www.mariannejemtegard.com/det-gylne-snittet-og-den-skumle-skammen/

Anonymkode: 459ce...5d1

ta gjerne keisersnitt men betal det selv.

Anonymkode: 879ef...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men da tar man som regel et valg om å beholde. Den dagen man finner ut at man er gravid, setter en barnet i 1. prioritet. 

Anonymkode: f727c...4f5

Du sier angsten burde behandles, men hvis man plutselig er gravid så er det ikke sikkert at man rekker å få behandlet den nok til at det er forsvarlig å gjennomgå vaginal fødsel. 

Å gjøre det beste for barnet er ikke nødvendigvis vaginal fødsel om mor står i fare for å bli alvorlig syk. Fødselen kan også stoppe opp og forårsake skader på baby om mor er for stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Du sier angsten burde behandles, men hvis man plutselig er gravid så er det ikke sikkert at man rekker å få behandlet den nok til at det er forsvarlig å gjennomgå vaginal fødsel. 

Å gjøre det beste for barnet er ikke nødvendigvis vaginal fødsel om mor står i fare for å bli alvorlig syk. Fødselen kan også stoppe opp og forårsake skader på baby om mor er for stresset. 

Som regel finner en ut at en er grravid innen 12 uker , og seinest ved uke 20. Da har man fortsatt god tid til å behandle angsten. Det forutsetter selvfølelig at mor ønsker å bli behandlet og er motivert til det. Dersom hun ikke ønsker det og ikke er motivert, synes jeg fortsatt at det er egoistisk. 

Anonymkode: f727c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel finner en ut at en er grravid innen 12 uker , og seinest ved uke 20. Da har man fortsatt god tid til å behandle angsten. Det forutsetter selvfølelig at mor ønsker å bli behandlet og er motivert til det. Dersom hun ikke ønsker det og ikke er motivert, synes jeg fortsatt at det er egoistisk. 

Anonymkode: f727c...4f5

Det er snakk om et par måneder. For mennesker med alvorlige traumer i bagasjen tar det lenger tid enn et par psykologtimer for å få bukt med angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kjærlighetsbarn98 said:

Det er snakk om et par måneder. For mennesker med alvorlige traumer i bagasjen tar det lenger tid enn et par psykologtimer for å få bukt med angsten.

Hvis man ønsker å bearbeide det klarer man det. Bearbeiding skjer ikke bare i psykologtimen, det er en prosess ogsåå utenfor som man må ta seg tid til. Og ja, jeg er selv blitt voldtatt (flere ganger), og har andre traumer med vold og omsorgssvikt i bagasjen. 

Anonymkode: f727c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel finner en ut at en er grravid innen 12 uker , og seinest ved uke 20. Da har man fortsatt god tid til å behandle angsten. Det forutsetter selvfølelig at mor ønsker å bli behandlet og er motivert til det. Dersom hun ikke ønsker det og ikke er motivert, synes jeg fortsatt at det er egoistisk. 

Anonymkode: f727c...4f5

Hva med de som er ferdig behandlet men likevel opplever at traumet kommer tilbake i graviditeten? Det er ganske mye hornoner i sving når et barn blir til, men det ser ikke menn ut til å forstå i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, førstedamen said:

Hva med de som er ferdig behandlet men likevel opplever at traumet kommer tilbake i graviditeten? Det er ganske mye hornoner i sving når et barn blir til, men det ser ikke menn ut til å forstå i det hele tatt.

Da går man til terapi. Jeg er kvinne som har født to barn og har blitt voldtatt flere ganger. Har også sosial angst, men jeg kan ikke bruke det som unnskyldning for f.eks ikke ville gå til legen med ungen, på foreldremøter osv. Selv om det utløser sterk angst hos meg. Da jobber jeg med meg selv, og setter barnet mitt foran angsten. 

Anonymkode: f727c...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da går man til terapi. Jeg er kvinne som har født to barn og har blitt voldtatt flere ganger. Har også sosial angst, men jeg kan ikke bruke det som unnskyldning for f.eks ikke ville gå til legen med ungen, på foreldremøter osv. Selv om det utløser sterk angst hos meg. Da jobber jeg med meg selv, og setter barnet mitt foran angsten. 

Anonymkode: f727c...4f5

Vel det kan jo være andre kvinner i samme situasjon også jobber med seg selv? Alle er ikke som deg eller meg og takler traumer på kort tid. Dessuten er vel det du beskriver er jo angst og ikke et traume? Er du sikker på at du fikk et traume av voldtektene? Ikke alle som opplever vanskelige ting får traume eller ptsd. Men de som får det er i en ganske umulig situasjon de ikke kan styre da kroppen i stor grad tar over når man blir trigget. Alle som blir voldtatt blir ikke automatisk redd for å ta barnet til legen eller dra på foreldremøte, selvom underlivsundersøkelse er umulig å gjennomføre for de fleste i etterkant. 

Å dra på møter og andre sosiale settinger er også mer tilgjengelig å øve seg på, enn underlivsundersøkelse. Man kan ikke test føde hver uke etter terapitimen gjennom et svangerskap. Man kan heller ikke dra på unødvendige underlivsundersøkelser for å lære seg å leve med traumet. 

Så at du klarer deg fint betyr ikke automatisk at det er like lett for alle andre.

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen kan med loven i hånd kreve keisersnitt i Norge. Pasienter har medbestemmelsesrett, men ikke bestemmelsesrett. Den endelige avgjørelsen vil være opp til legen.

Ingen får for øvrig keisersnitt uten medisinsk indikasjon for inngrepet her i Norge. Det hender at fødselsangsten er så sterk at den blir ansett som en medisinsk indikasjon. Dette kan det være mange årsaker til, og det blir faktisk en sak mellom legen og den gravide kvinnen.

Det er forresten et faktum, som overhodet ikke kan diskuteres, at keisersnitt redder liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
På 19.3.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Hvis man ønsker å bearbeide det klarer man det. Bearbeiding skjer ikke bare i psykologtimen, det er en prosess ogsåå utenfor som man må ta seg tid til. Og ja, jeg er selv blitt voldtatt (flere ganger), og har andre traumer med vold og omsorgssvikt i bagasjen. 

Anonymkode: f727c...4f5

Vondt å høre at du har vært gjennom alt det 😢💜

Ja, man klarer kanskje å bearbeide det med tiden. Sannheten er at det kan ta mye lenger tid enn et par måneder med psykologtimer, og hvis man da først blir gravid og man ikke har kommet langt nok til at angsten/ og eller traumene er under kontroll, så er det bra at vi har tilbud som keisersnitt. 

Argumentet ditt er at man alltid skal sette barnet sitt først, og at man må legge bort seg selv og sine problemer når barnet skal komme. Har du tenkt at kanskje den beste løsningen for barnet også kan være KS?

• Hvis mor er for stresset under fødsel, så kan fødselen stoppe og barnet kan måtte tas med vakuum f.eks, noe som kan skade oksygentilførselen til barnet og i noen tilfeller føre til hjerneskader hos baby. 

• Selv om traumer tilsynelatende er godt bearbeidet så kan de utløses på nytt ved såkalte triggere. Man kan være helt rolig til man plutselig blir slått i bakken av en fysisk reaksjon man ikke klarer å regulere. Det er forsket på at hjernehalvdelene ikke samhandler i en «traumekrise» og at manglende forbindelser i hjernen gjør at man reagerer spontant og ufrivillig. 

Dette er altså ikke snakk om vilje. Det handler ikke om å sette barnet først ved å aktivt bestemme seg for vaginal fødsel. En trigger-situasjon kan oppstå igjen selv om man er friskmeldt i psykiatrien. Og spørsmålet er om man skal ta risken? Ingen tjener på at kroppen går i psykose, hverken mor eller barn. I noen tilfeller må man ta forhåndsregler, til det beste for seg selv OG barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde keisersnitt med førstemann av medisinske årsaker. Jeg tryglet om ks også med andremann, men ble nektet. Jeg fikk livmorrutur under fødselen og nesten døde av blødningen for å ikke nevne smertene jeg hadde i 1 år etter det og den ødelagte barseltiden. Jeg syns du skal holde meningen din for deg selv og la andre bestemme selv hva som er best for dem og deres situasjon. Makan til moralpoliti her.

Anonymkode: bd6b5...6e5

Hva sa de da det tydeligvis viste seg at de tok kraftig feil? 

Anonymkode: 4727c...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.3.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Som regel finner en ut at en er grravid innen 12 uker , og seinest ved uke 20. Da har man fortsatt god tid til å behandle angsten. Det forutsetter selvfølelig at mor ønsker å bli behandlet og er motivert til det. Dersom hun ikke ønsker det og ikke er motivert, synes jeg fortsatt at det er egoistisk. 

Anonymkode: f727c...4f5

Hvorfor har ikke du blitt kvitt angsten din på 6 måneder eller mindre da, siden du mener det er så enkelt? Er du kanskje en smule hyklersk? 

Anonymkode: 889f6...23b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 18, 2019 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde keisersnitt med førstemann av medisinske årsaker. Jeg tryglet om ks også med andremann, men ble nektet. Jeg fikk livmorrutur under fødselen og nesten døde av blødningen for å ikke nevne smertene jeg hadde i 1 år etter det og den ødelagte barseltiden. Jeg syns du skal holde meningen din for deg selv og la andre bestemme selv hva som er best for dem og deres situasjon. Makan til moralpoliti her.

Anonymkode: bd6b5...6e5

0g fordi noe slikt skjedde i DITT tilfelle, så tror du at dette kommer til å skje for alle andre kvinner også...      

Anonymkode: da1f9...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...