Gå til innhold

Tvinger seg til keisersnitt, hva er det med dagens kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag skal alt være så lett, man skal ikke jobbe for noe. Det skal gå på skinner! Betale seg ut av alt, ikke gidde å føde vaginalt en gang. Hvordan blir det i fremtiden? Egen barnefabrikk? Bare bestiller et barn via en app?

Nei, kvinner. Gidder dere ikke å føde kan dere la være å bli gravid. Keisersnitt skal kun brukes til nød. Når man må.

https://tidsskriftet.no/2003/05/reportasjer/selvbestemt-keisersnitt-valg-og-viten-i-konflikt

http://www.mariannejemtegard.com/det-gylne-snittet-og-den-skumle-skammen/

Anonymkode: 459ce...5d1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel,jeg hadde keisersnitt av medisinske grunner og det var ingen dans på roser. Selv om det var et planlagt snitt var det mye smerte etterpå og jeg måtte ha hjelp til det meste. Om andre tar ks av ikke-medisinske grunner bryr jeg meg ikke om. 

Anonymkode: f3eb7...bec

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag skal alt være så lett, man skal ikke jobbe for noe. Det skal gå på skinner! Betale seg ut av alt, ikke gidde å føde vaginalt en gang. Hvordan blir det i fremtiden? Egen barnefabrikk? Bare bestiller et barn via en app?

Nei, kvinner. Gidder dere ikke å føde kan dere la være å bli gravid. Keisersnitt skal kun brukes til nød. Når man må.

https://tidsskriftet.no/2003/05/reportasjer/selvbestemt-keisersnitt-valg-og-viten-i-konflikt

http://www.mariannejemtegard.com/det-gylne-snittet-og-den-skumle-skammen/

Anonymkode: 459ce...5d1

Blande seg i andres valg, hva er det med dagens mennesker?? 🙄 Fød sjæl du, og slutt å blande deg i andres kropper og deres personlige valg. Og ellers; drit og dra ✌🏻

Anonymkode: ce846...1a3

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man krangle seg til keisersnitt? Man kan jo ikke bare knipe igjen til sykehuset sier ja. Trodde de var veldig strenge på slikt. 

Anonymkode: 89703...504

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du det er lett med KS? Jeg fødte vaginalt og var på beina umiddelbart etterpå. Tar man KS blir man skjært opp og må ligge lenge etterpå. 

Anonymkode: c36e2...8ad

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blande seg i andres valg, hva er det med dagens mennesker?? 🙄 Fød sjæl du, og slutt å blande deg i andres kropper og deres personlige valg. Og ellers; drit og dra ✌🏻

Anonymkode: ce846...1a3

Enig. 

 

Jeg skjønner ikke folk som har sterke meninger om andres valg når det ikke engang har noe å si for deres liv?

Anonymkode: 5565c...9fb

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98

 fordi en kvinne med overgrepstraumer kan risikere å bli retraumatisert av en fødsel, så burde hun ikke bli mor selv om hun godt er i stand til å ta vare på et barn? Det henger jo ikke på greip. Om mor blir så sterkt traumatisert så kan hun risikere å gå inn i fødselspsykose hvor hun ikke kjenner igjen sitt eget barn, noe som kan påvirke tilknytningen til barnet. Å ta keisersnitt da og unngå risikoen for emosjonelle skader hos barnet er faktisk det mest medisinsk forsvarlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

 fordi en kvinne med overgrepstraumer kan risikere å bli retraumatisert av en fødsel, så burde hun ikke bli mor selv om hun godt er i stand til å ta vare på et barn? Det henger jo ikke på greip. Om mor blir så sterkt traumatisert så kan hun risikere å gå inn i fødselspsykose hvor hun ikke kjenner igjen sitt eget barn, noe som kan påvirke tilknytningen til barnet. Å ta keisersnitt da og unngå risikoen for emosjonelle skader hos barnet er faktisk det mest medisinsk forsvarlige. 

Oi, kan man bli retraumatisert pga en fødsel? Hvorfor det? Link til kilder?

Anonymkode: 676f2...c8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med å bruke tid på å irritere seg over hva andre velger, gjør eller hvordan de føder? Disse tingene er det sykehusene som tar ansvar for og det angår ikke deg med mindre du selv står i slik situasjon. Hva andre går igjennom kan man ikke alltid være sikker på. Jeg håper jeg er så heldig å få føde vaginalt, men hva andre håper på og ønsker har hverken du eller jeg noen ting med.

Anonymkode: 1fe8a...c97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi, kan man bli retraumatisert pga en fødsel? Hvorfor det? Link til kilder?

Anonymkode: 676f2...c8d

Kan man sikkert. Det foregår jo veldig mye nedentil under en fødsel, det er ikke bare å trykke ut barnet også ferdig.

Anonymkode: 1fe8a...c97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, kan man bli retraumatisert pga en fødsel? Hvorfor det? Link til kilder?

Anonymkode: 676f2...c8d

Selvsagt! Fordi man ligger blottet og naken med spredte bein og mange ulike mennesker som skal ta på en på alle mulige steder, pupper, underliv osv. Ikke alle helsepersonell gir beskjed om hva de gjør og hvorfor - det kan være ganske overveldende. Har man da ubearbeidede traumer kan man bli alvorlig syk! Selv om man ikke har sånne traumer kan man føle seg misbrukt av måten noen jordmødre/leger oppfører seg.... 

https://forskning.no/helsetjeneste-helseadministrasjon-svangerskap-vold/2011/03/fodsel-kan-vekke-voldtektstraumer

Anonymkode: 45dd8...337

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

 fordi en kvinne med overgrepstraumer kan risikere å bli retraumatisert av en fødsel, så burde hun ikke bli mor selv om hun godt er i stand til å ta vare på et barn? Det henger jo ikke på greip. Om mor blir så sterkt traumatisert så kan hun risikere å gå inn i fødselspsykose hvor hun ikke kjenner igjen sitt eget barn, noe som kan påvirke tilknytningen til barnet. Å ta keisersnitt da og unngå risikoen for emosjonelle skader hos barnet er faktisk det mest medisinsk forsvarlige. 

Jeg har vært utsatt for overgrep som barn og jeg fikk god oppfølging under graviditetene på Gaia prosjektet på Ullevål som spesialiserer på fødselsangst, og jeg valgte til slutt å forsøke å føde vaginalt til tross for at jeg alltid har fått panikk ved gynekologiske undersøkelser og alltid har tenkt at jeg aldri i verden kan klare å føde vaginalt. Fødselen gikk bra og jeg er i ettertid glad for at jeg valgte å føde vaginalt, de tok mye hensyn til meg under fødselen og jeg fikk en veldig mestringsfølelse av det. Ikke ble jeg traumatisert av det heller, nettopp fordi de tok så mye hensyn og fordi smerter i det området som jeg tidligere har forbundet med overgrep ble til smerter som forårsaket noe godt, nemlig fødselen av mitt barn. Men jeg forstår at andre kanskje ikke orker tanken på vaginal fødsel og at keisersnitt er rett for dem. Og det tenker jeg at man må respektere. 

Anonymkode: b083d...60c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blande seg i andres valg, hva er det med dagens mennesker?? 🙄 Fød sjæl du, og slutt å blande deg i andres kropper og deres personlige valg. Og ellers; drit og dra ✌🏻

Anonymkode: ce846...1a3

Problemet er at det på sikt IKKE bare er ens egen kropp. 

Hva tror dere skjer når barbet bare kan vokse, fordi alle kvinner uansett tar ks? 

Evolusjonen er smart. 

Anonymkode: 93ab4...75c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt er sunn, frisk og rask. Hvordan jeg fødte er så uvesentlig. Hvorfor tenke så mye over det? La kvinner velge selv hvordan de vil føde!

Anonymkode: 5565c...9fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag skal alt være så lett, man skal ikke jobbe for noe. Det skal gå på skinner! Betale seg ut av alt, ikke gidde å føde vaginalt en gang. Hvordan blir det i fremtiden? Egen barnefabrikk? Bare bestiller et barn via en app?

Nei, kvinner. Gidder dere ikke å føde kan dere la være å bli gravid. Keisersnitt skal kun brukes til nød. Når man må.

https://tidsskriftet.no/2003/05/reportasjer/selvbestemt-keisersnitt-valg-og-viten-i-konflikt

http://www.mariannejemtegard.com/det-gylne-snittet-og-den-skumle-skammen/

Anonymkode: 459ce...5d1

Jeg har lest flere enn nok tråder fra menn som bærer seg over at dama fødte vaginalt og at det går utover litt av hvert. "Ikke gidde" å føde vaginalt"? Vet du noe som helst om hvordan keisersnitt og fødsel fungerer? La damer bestemme over sine egne kropper og velge det som er riktig for dem, ikke deg.

Anonymkode: a51e2...ba7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kjærlighetsbarn98
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, kan man bli retraumatisert pga en fødsel? Hvorfor det? Link til kilder?

Anonymkode: 676f2...c8d

Ja. Alt som minner om det opprinnelige traumer, om det er lukt/lyd/personer/steder/berøring etc kan forårsake retraumatisering. 

I denne artikkelen står det noe om det. https://www.jordmorforeningen.no/content/download/2305/20360/file/Traumer på fødestua_VG Helg.pdf

 

Noen tenker nok at om man står i fare for å bli alvorlig syk, så burde man ikke få barn. Jeg tenker litt motsatt, at vi alle har våre begrensninger og ting vi må ta hensyn til. Det handler om å sette grenser for seg selv for å unngå negative konsekvenser for seg selv og andre. Det handler om å bli voksen og ta forhåndsregler. Om en fødsel kan vekke traumer, så er det grunn til å ta det på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag skal alt være så lett, man skal ikke jobbe for noe. Det skal gå på skinner! Betale seg ut av alt, ikke gidde å føde vaginalt en gang. Hvordan blir det i fremtiden? Egen barnefabrikk? Bare bestiller et barn via en app?

Nei, kvinner. Gidder dere ikke å føde kan dere la være å bli gravid. Keisersnitt skal kun brukes til nød. Når man må.

https://tidsskriftet.no/2003/05/reportasjer/selvbestemt-keisersnitt-valg-og-viten-i-konflikt

http://www.mariannejemtegard.com/det-gylne-snittet-og-den-skumle-skammen/

Anonymkode: 459ce...5d1

Jeg er ingen fan av denne grine seg til keisersnittgreia selv, men dette holder virkelig ikke som trolling. Du må bli bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble forløst med KS pga eklampsi, så det var absolutt medisinsk nødvendig. Men fy søren så jævlig vondt i ukene etterpå. Den første uken gråt jeg mange ganger om dagen pga smerter. Jeg skal aldri ta KS igjen! Det er ikke noen quick fix. 

Anonymkode: 3cf9a...3b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det på sikt IKKE bare er ens egen kropp. 

Hva tror dere skjer når barbet bare kan vokse, fordi alle kvinner uansett tar ks? 

Evolusjonen er smart. 

Anonymkode: 93ab4...75c

Der er vi allerede i den rike delen av verden. Dersom et barn er for stort blir det tatt med keisersnitt og det er ikke noe forbud for disse barna i forhold til å i sin tur å få barn. Evolusjonsmessig må man kutte all medisinsk hjelp til fødende i mange århundreder og la mødre og barn dø om vi skal kunne ende opp med mer "robuste" fødekropper.

Anonymkode: 76df8...142

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...