Gå til innhold

graviditet, 15 år, trenger hjelp


jente1503

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går på cerazette men har til tider vært sløv med å ta pillen. For omkring tre uker siden hadde jeg og kjæresten min samleie og kondomen sprakk, hadde på den tiden surret med pilla. Dagen etter tok jeg en angrepille. Bestemte meg da for å ta en pause fra p-pilla for å få mensen så jeg skulle vite at alt var normalt. For rundt en uke siden begynte ansiktet mitt å fyre seg opp med kviser, som forøvrig er en av grunnene til at jeg overhodet bruker p-piller, og for tre dager siden startet jeg på pilla igjen fordi jeg rett og slett ikke orket det mer. Fikk aldri mensen og tenker nå å ta en graviditetstest. Det står på nett at man må ta den en viss tid før forventet mens, men problemet er at jeg aner ikke når den tiden er, har ikke hatt regelmessig mens på mange måneder. Er redd for om jeg tar en test imorgen tidlig og selvom den viser negativt at jeg egentlig gravid...

Føler meg ikke komfortabel med å ta dette opp med min mor foreløpig og søker derfor råd her. Burde jeg ta flere tester? Burde jeg legge fra meg p-pillene nok en gang og vente mens? har foreløpig kun tatt tre.

Takk på forhånd, jente 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ble gravid når kondomet sprakk vil det vise på test nå :)

om du ikke er komfortabel med å kjøpe test selv er det gratis å ta test på helsestasjonen.

lykke til ❤

Anonymkode: 4474a...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en test i morgen. Og gå over til et sikrere prevensjonsmiddel enn p-piller. For eksempel p-stav.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jente1503 skrev:

Hei. Jeg går på cerazette men har til tider vært sløv med å ta pillen. For omkring tre uker siden hadde jeg og kjæresten min samleie og kondomen sprakk, hadde på den tiden surret med pilla. Dagen etter tok jeg en angrepille. Bestemte meg da for å ta en pause fra p-pilla for å få mensen så jeg skulle vite at alt var normalt. For rundt en uke siden begynte ansiktet mitt å fyre seg opp med kviser, som forøvrig er en av grunnene til at jeg overhodet bruker p-piller, og for tre dager siden startet jeg på pilla igjen fordi jeg rett og slett ikke orket det mer. Fikk aldri mensen og tenker nå å ta en graviditetstest. Det står på nett at man må ta den en viss tid før forventet mens, men problemet er at jeg aner ikke når den tiden er, har ikke hatt regelmessig mens på mange måneder. Er redd for om jeg tar en test imorgen tidlig og selvom den viser negativt at jeg egentlig gravid...

Føler meg ikke komfortabel med å ta dette opp med min mor foreløpig og søker derfor råd her. Burde jeg ta flere tester? Burde jeg legge fra meg p-pillene nok en gang og vente mens? har foreløpig kun tatt tre.

Takk på forhånd, jente 15.

Som andre her sier, du burde hatt positiv test nå dersom du hadde blitt gravid 😊 

Ta en test for sikkerhetsskyld og vurder en annen type prevensjon dersom du stadig surrer med pillene. 

Lykke til❤️

Anonymkode: e209a...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent, ser du er 15, du har vel ikke lov å ha sex?

Anonymkode: 280ad...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som andre her sier, du burde hatt positiv test nå dersom du hadde blitt gravid 😊 

Ta en test for sikkerhetsskyld og vurder en annen type prevensjon dersom du stadig surrer med pillene. 

Lykke til❤️

Anonymkode: e209a...f56

Hun har fortalt at hun går på p-piller på grunn av kviseproblematikk. Dessuten bruker de opplagt kondom som prevensjonmetode i tillegg. 

Anonymkode: 92394...6ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vent, ser du er 15, du har vel ikke lov å ha sex?

Anonymkode: 280ad...d7a

Moralpolitiet er på plass ser jeg. Nei det er ikke ulovlig å ha sex hvis du er under 16..

Anonymkode: 41669...a51

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta test. Hvis negativ, gå over til prevensjon som er tryggere mtp brukerfeil, feks p-stav.

Hvis positiv, snakk med en voksen du stoler på. Jeg ble selv gravid som 15-åring. Gikk på pillen, men visste ikke at den ble påvirket av omgangssyke. Det var noen tøffe uker, hvor jeg gråt mye. Snakket med mamma, helsesøster og Amathea. Endte med abort. Det var tøft, men i ettertid skjønte jeg at det var det riktige valget. Jeg var langt fra klar til å bli en god mamma for noen.

Lykke til! Håper på en negativ test for deg ❤️

Anonymkode: 58e49...254

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent, ser du er 15, du har vel ikke lov å ha sex?

Anonymkode: 280ad...d7a

Vet du i det hele tatt noe om denne loven, eller har du kunnet fått med deg at den seksuelle lavalder er 16år...?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg syns du skal ta en prat med helsesøster på skolen, eller en annen voksen du stoler på, lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller kan forstyrre menssyklus lenge.. 

Ta en test, så får du svar. Du kan ta den når som helst. Ikke tiss på noen timer 

Anonymkode: 8a4b2...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Nerine_ skrev:

Vet du i det hele tatt noe om denne loven, eller har du kunnet fått med deg at den seksuelle lavalder er 16år...?

Er det noe å gnåle om i denne tråden? Tror du alt fikser seg om dere påpeker dette?

Anonymkode: 11a3e...d8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, jente1503 skrev:

Hei. Jeg går på cerazette men har til tider vært sløv med å ta pillen. For omkring tre uker siden hadde jeg og kjæresten min samleie og kondomen sprakk, hadde på den tiden surret med pilla. Dagen etter tok jeg en angrepille. Bestemte meg da for å ta en pause fra p-pilla for å få mensen så jeg skulle vite at alt var normalt. For rundt en uke siden begynte ansiktet mitt å fyre seg opp med kviser, som forøvrig er en av grunnene til at jeg overhodet bruker p-piller, og for tre dager siden startet jeg på pilla igjen fordi jeg rett og slett ikke orket det mer. Fikk aldri mensen og tenker nå å ta en graviditetstest. Det står på nett at man må ta den en viss tid før forventet mens, men problemet er at jeg aner ikke når den tiden er, har ikke hatt regelmessig mens på mange måneder. Er redd for om jeg tar en test imorgen tidlig og selvom den viser negativt at jeg egentlig gravid...

Føler meg ikke komfortabel med å ta dette opp med min mor foreløpig og søker derfor råd her. Burde jeg ta flere tester? Burde jeg legge fra meg p-pillene nok en gang og vente mens? har foreløpig kun tatt tre.

Takk på forhånd, jente 15.

Kjære TS, 

Dersom du skulle blitt gravid av denne situasjonen, så vil det vises på en test nå. Du kan kjøpe en test på vanlig dagligvarebutikk eller på apotek, og som noen over sier så kan du sjekke på helsestasjonen. På apotek er de flinkere til å være diskré om hva du handler, mens i dagligvarebutikker finner man testene ved kassen som regel, så det kan være enklere. 

For å berolige deg så tror jeg det er ganske liten sannsynlighet for at du er gravid. Det kommer litt an på hvor mye du surrer med pille, men ofte tar det uker eller måneder fra man slutter på pille til man har mulighet til å bli gravid. Det sagt, du er ung og det er en sjanse. Med en angrepille dagen etter skal den sjansen være veldig liten. På tross av det så oppfordrer jeg deg på det sterkeste å ta en test for å finne ut med sikkerhet. Tar du en test nå vil den vise riktig resultat nesten garantert, for å være helt helt sikker kan det være lurt å ta en test om noen uker også. 

At ansiktet ditt fikk mer kviser er nok mer et tegn på variasjon i hormonnivåene dine som følge av at du sluttet på pille, enn at det er et tegn på graviditet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe å gnåle om i denne tråden? Tror du alt fikser seg om dere påpeker dette?

Anonymkode: 11a3e...d8e

Gnåle? Jeg påpeker bare ar AB tar feil når den påstår at det er forbudt å ha sex i en alder av 15. 

Har du misforstått kommentaren min kanskje? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har fortalt at hun går på p-piller på grunn av kviseproblematikk. Dessuten bruker de opplagt kondom som prevensjonmetode i tillegg. 

Anonymkode: 92394...6ef

Ja, jeg rådet til å bytte prevensjonsmiddel hvis hun stadig glemmer pillene, fordi frykten for å kunne bli gravid hver gang det evt skjer er ikke morsom. 

Anonymkode: e209a...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tok angrepillen dagen etter at kondomet sprakk. Da er sjansen liten for at du er gravid, med mindre du har hatt ubeskyttet sex etterpå.

Selv om alt virker litt kaos nå, så kommer det til å gå bra! Ta en test for sikkerhets skyld, vent på mensen og begynn deretter på p-pillene igjen.

Anonymkode: 309cf...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere unge får p stav på helsestasjonen. Kan være en god i idé om du ikke ble gravid denne gangen. 

Ellers vil jeg si at du har vært ansvarsfull her, du brukte kondom, du tok angrepille og du bruker egentlig p piller  

Anonymkode: 30d14...e6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske liten sjanse for at du er gravid, men du burde ta en test likevel. Du burde ikke ta pauser når du bruker p-piller, ta dem hele tiden. Men det aller beste er et prevensjonsmiddel som du ikke trenger å tenke på hver dag. Jeg anbefaler hormonspiral, men du kan også prøve f eks pstav. Jeg vet ikke helt hvordan det er mtp kvisebehandling da. Men det kan du høre med helsesøster eller lege om.  Uansett så er det veldig lurt å bruke kondom i tillegg, både mot graviditet og mot kjønnssykdommer. Du høres ut som en ansvarsfull og fornuftig jente. Om du ikke ønsker å snakke om slike ting med moren din, så benytt deg gjerne mer av helsesøster på skolen eller på helsestasjon for ungdom. De kan du snakke om alt med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...