Gå til innhold

Hvor viktig er solforhold når man skal kjøpe hus?


hjärterdam

Anbefalte innlegg

For meg er det ikke viktig i det hele tatt, jeg liker ikke å sitte ute i sola. 

Anonymkode: 14f94...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 hours ago, AnonymBruker said:

Min første leilighet hadde bare sol på altanen i tidsrommet 17-20 midt på sommeren. Resten av året så vi den ikke, dét ble ikke nevnt i annonsen. Bare hvor fantastisk kveldssolen var .... Da gikk det opp for meg hvor viktig den er. Har aldri nedprioritert det siden. Hadde ikke sol inn vinduene engang resten av året. 

Kjempeviktig

Anonymkode: 66e02...48d

Samme her. Etter vår erfaring med første leilighet i Oslo, ble det kjempeviktig for oss. Vi bodde der i 7 år da, og trivdes sånn sett, var stor og fin leilighet. Men det er veldig deprimerende å ikke ha noe kveldssol, det var konstant savn. 

Anonymkode: 629ad...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, FrkSvår skrev:

November til februar har ingen sol i denne byen ;) vi har mørketid. 

Tror jammen vi bor i samme by 😉 Sol er viktig, spesielt her nord. Jeg har kveldssol i hagen og verandaen, om sommeren midnattsol. Helt nydelig. 

Bodde noen år i et hus hvor sola forsvant rundt 19.30. Forsto egentlig ikke hvor mye jeg savna kveldssol før jeg flyttet. Står omtrent øverst på prioriteringslista om jeg skal flytte igjen. 

Anonymkode: 8adc5...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sola er viktig. Der vi bodde før forsvant den rundt 19, surt. Der vi bor nå er den borte lengre om vinteren ( nord) men har sola fra 5 til 2330 om sommeren. Mye hyggeligere. 

Anonymkode: 3e215...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha minst mulig soltimer. Syntes et hus eller en leilighet som blir varmet opp hele dagen av sol blir altfor varm i vår/sommer halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var viktig for oss da vi bygget hus. Vi har solen til 22:30 om kvelden. Herlig herlig!  At solen går ned klokken 17:00 på drømmehuset deres, det er altfor tidlig synes jeg.

Anonymkode: 5a976...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg slipper kveldssol, blir jeg glad. Det er en av de tingene jeg leter etter - mangel på kveldssol. 

Anonymkode: e917f...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er viktig med sol, det gir energi og glede. Selv foretrekker jeg ettermiddags/kveldssol. Om jeg ikke er direkte glad i å sole meg føler jeg kveldene forlenges og det blir ofte for kjølig i skyggen når man sitter ute. Det finnes en app som heter sunsurveyor, anbefaler den. 

Anonymkode: abd5b...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann fra "skyggestranden" utenfor Bergen. Her er det en del sol om sommeren, også kveldssol, men ingen sol om vinteren. Kveldssol er veldig kjekt å ha, men mange her stenger den ut med diverse former for solskjerming. Det skjønner jeg meg ikke på i det hele tatt. Et større problem er egentlig den manglende vintersolen. Selv om den kanskje ikke har mye futt på denne tiden av året, går nok en tusenlapp eller to i ekstra oppvarming der hver vinter.

Anonymkode: b5f92...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldssol om sommeren er jo så fint :) vi har sol på terrassen fra 12 - den går ned om vår/sommer/høst. Ville ikke kjøpt det huset selv.

Anonymkode: c1b94...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Heisann fra "skyggestranden" utenfor Bergen. Her er det en del sol om sommeren, også kveldssol, men ingen sol om vinteren. Kveldssol er veldig kjekt å ha, men mange her stenger den ut med diverse former for solskjerming. Det skjønner jeg meg ikke på i det hele tatt. Et større problem er egentlig den manglende vintersolen. Selv om den kanskje ikke har mye futt på denne tiden av året, går nok en tusenlapp eller to i ekstra oppvarming der hver vinter.

Anonymkode: b5f92...13b

Sol på vinteren får vi ikke uten å flytte sørover, så det er nå bare sånn det er :P

 

 

Takk for innspill, let tå gå seg litt blind når resten av huset klaffer så veldig, men det er vel en grunn til at det ikke er solgt enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

For meg er ettermiddagssol og kveldssol svært viktig. Tror viktigste grunnen til at vi flyttet fra vårt forrige hus var savnet av nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest populære husene har som regel god beliggenhet, utsikt og sol. I den prisrekkefølgen.

Hva du velger er din preferanse.

Anonymkode: 75e71...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.3.2019 den 23.47, FrkSvår skrev:

Vi har funnet et hus, som passer oss som familie svært godt. Både beliggenhet, størrelse, hage og ikke minst pris. 

Bakdelen er at sola forsvinner i 17tiden på ettermiddagen. Der vi bor i dag er vi vant til å ha sola lenge, ja hele døgnet om den er fremme midt på sommeren, men på kveldene sitter vi like gjerne på den sida av huset som er i skygge da det er der det er uteplass. 

Hvor viktig er det for dere å ha kveldssol? 

Jeg vil ha kveldssol, og terassen hos oss er minst like viktig som innendørsarealet, men fok er forskjellige, med forsjellige behov. Det som teller er hva dere liker og ønsker, men jeg fraråder å bruke mange millioner på noe som er nesten ok. Vent til du finner noe du er helt fornøyd med, eller legg inn ett så lavt bud at du er sikker på å tjene penger på boligen når du selger den videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 23.47, FrkSvår skrev:

Vi har funnet et hus, som passer oss som familie svært godt. Både beliggenhet, størrelse, hage og ikke minst pris. 

Bakdelen er at sola forsvinner i 17tiden på ettermiddagen. Der vi bor i dag er vi vant til å ha sola lenge, ja hele døgnet om den er fremme midt på sommeren, men på kveldene sitter vi like gjerne på den sida av huset som er i skygge da det er der det er uteplass. 

Hvor viktig er det for dere å ha kveldssol? 

Er det muligheter for å bygge en platt eller veranda til på sol-siden da? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor glad man er i å sitte ute. For meg er det overhodet ikke viktig, da jeg aldri har skjønt poenget med å sitte ute og fryse om kveldene når man kan sitte inne... Men det er jo noe man må vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første leiligheten jeg leide forsvant sola kl 14 på sommeren... Var på visning en vinterkveld så tenkte ikke over hvor mye sol man fikk, sol var et viktig kriterier etter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 2.18, malifika skrev:

Jeg vil ha minst mulig soltimer. Syntes et hus eller en leilighet som blir varmet opp hele dagen av sol blir altfor varm i vår/sommer halvåret.

Dårlig isolert om det blir for varmt inne på sommeren. Her er det svalt inne, selv sist sommer når det var så varmt. Godt isolert holder ikke bare kulden ute på vinteren, men også varmen ute på sommeren.

Anonymkode: bf7c1...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...