Gå til innhold

Hvor viktig er solforhold når man skal kjøpe hus?


hjärterdam

Anbefalte innlegg

Vi har funnet et hus, som passer oss som familie svært godt. Både beliggenhet, størrelse, hage og ikke minst pris. 

Bakdelen er at sola forsvinner i 17tiden på ettermiddagen. Der vi bor i dag er vi vant til å ha sola lenge, ja hele døgnet om den er fremme midt på sommeren, men på kveldene sitter vi like gjerne på den sida av huset som er i skygge da det er der det er uteplass. 

Hvor viktig er det for dere å ha kveldssol? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri kjøpt ett hus hvor sola ble borte så tidlig. Kl 17 er jeg knapt kommet hjem fra jobb enkelte ganger. 

Anonymkode: bf7c1...e73

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kl 17 nå eller om sommeren? Hos oss forsvinner sola ca kl 17 nå men om sommeren har vi sol til iallefall 21. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første leilighet hadde bare sol på altanen i tidsrommet 17-20 midt på sommeren. Resten av året så vi den ikke, dét ble ikke nevnt i annonsen. Bare hvor fantastisk kveldssolen var .... Da gikk det opp for meg hvor viktig den er. Har aldri nedprioritert det siden. Hadde ikke sol inn vinduene engang resten av året. 

Kjempeviktig

Anonymkode: 66e02...48d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sol på balkongen frem til 16.30. Så utrolig irriterende å ikke ha sol på ettermiddagen. Kommer aldri til å kjøpe leilighet uten kveldssol igjen.

Anonymkode: 3c9e5...d54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er det aller viktigste!! Det slår utsikt! Hvis jeg ikke får sol hele dagen, velger jeg ettermiddags-/kveldssol :)

Anonymkode: 57d37...2ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sol til kl 19. Vant til å ha sol til den går ned er det litt irriterende å se at sola ennå skinner, men ikke i vår hage. 

Flytter vi igjen, noe som sikkert skjer, siden jeg aldri klarer å bli helt fornøyd, så vil jeg ha sol lenger igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha sol! Det er veldig viktig for meg. Nå har vi sol frem til sola går ned. Og det er så deilig. Bodde ett annet sted før, og der gikk sola vekk fra huset i 5tiden på ettermiddagen, og det var kjedelig. Kom meg jo aldri ut i sola etter jobb før den var vekk. 

Anonymkode: 3f8a4...e89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd noen år uten kveldssol, var det deal braker da vi var på husjakt sist. For meg er det kjempeviktig, synes det er alt for få dager her til lands hvor det er varmt nok til å sitte på skyggesiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol er viktig for meg! Kveldssol er viktigst, men morgensola, spesielt om våren er også herlig. Og noen timer sol inn vinduet midt på vinteren... 🤩

Anonymkode: 5159b...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Duff skrev:

Er det kl 17 nå eller om sommeren? Hos oss forsvinner sola ca kl 17 nå men om sommeren har vi sol til iallefall 21. 

Nå har sola akkurat kommet fra mørketid, så nå er det knapt sol noe sted i byen 😉

Det er snakk om på sommeren ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sol er viktig for meg! Kveldssol er viktigst, men morgensola, spesielt om våren er også herlig. Og noen timer sol inn vinduet midt på vinteren... 🤩

Anonymkode: 5159b...e4f

November til februar har ingen sol i denne byen ;) vi har mørketid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det veldig viktig. Men jeg er sånn solfantast da. 

Anonymkode: 7ecb0...12b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, FrkSvår skrev:

November til februar har ingen sol i denne byen ;) vi har mørketid. 

Da ville jeg hvertfall ha prioritert sol om sommeren! Men uansett - det er så viktig. Sol og lys gir glede. Jeg bor i leilighet, og valgte bort alle uten kveldssol på balkongen. Ikke for å sole meg, men så koselig å sitte ute i sola med gjester en sommerkveld. Jeg ville ikke kjøpt det huset der sola er borte klokka fem...

Anonymkode: 77f33...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldssol er mye viktigere enn morgensol. Det er jo på ettermiddag og kveld man har mulighet til å kose seg ute. For meg hadde huset du beskriver vært uaktuelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra hus hvor sola gikk 17.00, til hus som hadde sol hele kvelden. Føltes som jeg har fått et nytt liv. Ettermiddagene etter jobb føles lengre bla. Hadde aldri flytta nå!

Anonymkode: 3b75c...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har flyttet inn i leilighet hvor solen forsvinner noen uker om vinteren. Tidligere bodde jeg i en leilighet med sol hele året. Det ble en negativ start for meg å oppleve mangelen på sol. Nå har jeg sol mye av dagen, men kommer nok til å savne den om vinteren. Så sol - det er viktig. Det ser man jo også på boligannonser. Er det godt med sol skrives det, er det ikke, nevnes ikke solen. Da ville jeg styrt unna.

Anonymkode: 602f7...e73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i nord hvor det er mørketid. Så da er vel sammenligningsgrunnlaget ganske likt, med den korte sommeren som er i nord :) vi flyttet fra en leilighet der solen bare var til i to-tiden til en bolig der det er sol til i fem-tiden. For oss var det et framskritt og den første sommeren var det nydelig å rekke sol etter jobb. Men så ble en jo vant til det og med det kom savnet etter å kunne kose seg i solen utover kvelden, uten å stresse fra jobb og rett ut for å rekke en time med sol. For dere som er vant til kveldssol blir det nok enda verre, vil jeg tro. Sol har faktisk veldig stor betydning, så tenk dere godt om før dere evt kjøper. Det er stor forskjell på å ha sol til fem og feks til syv-åtte.

Anonymkode: 0a77b...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FrkSvår skrev:

Nå har sola akkurat kommet fra mørketid, så nå er det knapt sol noe sted i byen 😉

Det er snakk om på sommeren ja. 

Da trenger du sommersola mere enn noe. Sol er trivsel men også viktig for helsa og d-vitaminer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er veldig viktig. Vi droppet flere hus da vi skulle kjøpe pga dårlige solforhold. Der vi bor nå har vi en terasse på fremsiden som får morgensolen og en stor uteplass på baksiden som har sol til nærmere kl 23 midtsommers. Helt perfekt. Det er selvsagt deilig å sitte ute i solen, sole seg, grille osv, men det er vel så viktig med de solstrålene inn kjøkkenvinduet om morgenen, og solnedgangen gjennom stuevinduet. 

Anonymkode: dcfe1...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...