Gå til innhold

Hvorfor er det så mye fokus på å spare til pensjons alder.?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon?

For å ha noe å leve av når jeg blir pensjonist.

Anonymkode: a91ca...d87

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Fordi vi som er unge i dag ikke bør regne med å få en krone fra staten når vi går av med pensjon. Dagens pensjonsordning har svært mange likhetstrekk med pyramidespill og er på ingen måte bærekraftig. Velferdsstaten er under enormt press og er heller ikke bærekraftig på sikt. Legg av penger mens du fortsatt har mulighet til det. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og flott å spare til pensjon. Selv har jeg mer enn nok med å spare til ting jeg trenger. Forskjellene øker raskt.. 

Anonymkode: 8ee15...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo tankegangen egentlig, men jeg også irriterer meg over maset om at vi skal tilrettelegge for alderdommen. Det er ikke engang sikkert vi blir gamle, enkelte av oss. Og meningen med livet er da faen meg ikke å bli gammel! Gruer meg på hele greia! Mange "eldre" sier "bare vent" fordi de blir mer og mer slitne, og jeg er i 20-årene og kan i perioder bli sliten nå liksom..hva har jeg å se frem til liksom? Har ikke lyst til å sitte på aldershjemmet slik som bestemor heller. 

Forhåpentligvis er jeg allergisk mot veps, slik at jeg blir stukket når jeg vil.....gratis til og med.

Anonymkode: 41fcf...f1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de færreste vil kunne opprettholde sin levestandard som gamle om de ikke sparer litt. Plutselig sitter du der med minstepensjon og digre tannlegeregninger. Greit å ha litt på bok. Det betyr ikke at jeg spinker og sparer absolutt alt og ikke unner meg noe som ung. Man må finne en balansegang.

Anonymkode: 25c27...26a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lyst til å sitte på aldershjemmet slik som bestemor heller. 

Det blir jo opp til deg om du vil på aldershjem, men det viser seg at de fleste mangler motet som skal til for å unngå det. 
Stor i orda, men liten på Jorda, som det heter. Mulig du er et unntak?

Anonymkode: d562e...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo opp til deg om du vil på aldershjem, men det viser seg at de fleste mangler motet som skal til for å unngå det. 
Stor i orda, men liten på Jorda, som det heter. Mulig du er et unntak?

Anonymkode: d562e...52b

Stor i orda? Jeg har ikke prøvd å være gammel så jeg vet da ikke. Skjønner at hun ikke kunne leve alene til slutt. Hva var det du skulle frem til egentlig? At jeg hever meg over andre og tror jeg er unik? Jeg poengterer bare at det ikke er noe ønske. Bestefar satt bare plutselig død i stolen, sikkert et sjokk for bestemor, men det må være drømmen. Ei annen dame jeg vet om falt bare om. Mye bedre enn å bli seigpint der deler av kroppen bare forfaller etter hvert. Klarer ikke gå på do selv, øynene må få kunstig fuktighet, pust som ikke vil gå av seg selv osv osv...

Anonymkode: 41fcf...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye snakk om sparing i pensjon fra man er ung, fordi bankene tjener gode penger på slike avtaler. De er hissige på å markedsføre det som viktig, for å få inn mer penger i kassa. 

Er du ung bør du fokusere på å kjøpe egen bolig, nedbetale gjeld og ha et godt liv. Å spare penger i egen bolig er den beste pensjonsforsikringen. Tenk på pensjon senere i livet, ikke nå.

Anonymkode: e8833...bc9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg vet at jeg kommer til å få mer enn halvert inntekten når jeg blir pensjonist. Og selv om jeg kommer til å være gjeldfri, så er det uaktuelt å ha så dårlig råd når jeg kan unngå det.

Anonymkode: 6d07b...480

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Det er fordi forsikringsselskapene bruker din uro for framtiden for å tjene penger.  De selger deg kredittkort med skyhøye renter for at du skal oppleve drømmene dine.  Samtidig ber de deg spare til din pensjonsalder.. 

Regel nr 1 er å alltid betale ned gjeld når rentene er lave.  Det er de nå.  Så i stedet for å setter penger i banken - betal gjeld!  Så må du alltid huske at dyr gjeld må betales først, dvs. kredittkortgjeld. 

Først når du har gjelden borte bør du spørre deg om hvordan du kan spare på en mest fornuftig måte.  Hittil har den mest lønnsomme sparingen vært ved å kjøpe hus og eiendom. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det du skulle frem til egentlig?

Det jeg skrev. Mange sier de ikke vil på gamlehjem, og det er meget lett å unngå det, om en vil. Du forstår sikkert hvordan. Men når det kommer til stykket, blir det oftest med tanken. Bare skryt, m.a.o. Skrythalser som smykker seg med store ord, men er ganske ynkelige i virkeligheten.

Anonymkode: d562e...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo når en er ung man trenger penger. Når du blir pensjonist så har du kanskje nedbetalt bolig å er du heldig kanskje du arver noen kroner. Hvorfor er dere så opptatt av å spare til pensjon? Har dere ikke bolig lån å nok av andre utgifter?

Anonymkode: 59c11...8bc

Et tips, hvis du er voksen bør du virkelig lese deg opp på bruk av og/å. 

Anonymkode: 9a7bc...4df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pensjonen fra folketrygden (dvs den du får resten av livet når du pensjonerer deg) er minmum 153 514, og maks 249 000. Hvor mange vil ha en god pensjonstilværelse på det? Mye fritid og lite midler til reise, hobby, kos.. Og det er med dagens ordninger. I fremtiden vil det mest sannsynlig bli mindre til alle. Les denne artikkelen: https://www.abcnyheter.no/penger/2013/10/15/184266/hoy-lonn-gir-ikke-automatisk-toppensjon

 

Spar til pensjon når du har nedbetalt bolig til minst 60 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke vil ende opp som mormor som lever av 11.000kr pr mnd, og knapt har råd til mat. 

Anonymkode: 05b91...86a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo opp til deg om du vil på aldershjem, men det viser seg at de fleste mangler motet som skal til for å unngå det. 
Stor i orda, men liten på Jorda, som det heter. Mulig du er et unntak?

Anonymkode: d562e...52b

Kommentaren var ikke til meg, men jeg svarer likevel: Du kan ikke være sikker på at det ikke finnes betydelige forskjeller mellom oss som ennå har noen år igjen til pensjonsalder, og menneskene som er på sykehjem idag. Kulturelt sett tilhører de en generasjon hvor selvmord fremdeles var et stort tabu. Idag er tanken om at man eier sitt eget liv, og dermed også har rett til å avslutte det, langt ifra like kontroversiell som den var for 70 - 80 år siden. Jeg personlig tror Rune Bakken(«Frykten for alderdommen»)har rett når han hevder at selvbestemt livsavslutning vil bli et krav etterhvert.

TS: Man burde spare til pensjonstilværelsen, simpelthen fordi lønnen vil gå ned når den dagen kommer. Jeg drar på årene, men for dem som er unge idag, er dette trolig enda viktigere. Sannsynligvis vil nemlig pensjonsordningene bli dårligere og dårligere. 

Det er for øvrig mange måter å spare på. Nedbsting av bolig er også en form for sparing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye snakk om sparing i pensjon fra man er ung, fordi bankene tjener gode penger på slike avtaler. De er hissige på å markedsføre det som viktig, for å få inn mer penger i kassa. 

Er du ung bør du fokusere på å kjøpe egen bolig, nedbetale gjeld og ha et godt liv. Å spare penger i egen bolig er den beste pensjonsforsikringen. Tenk på pensjon senere i livet, ikke nå.

Anonymkode: e8833...bc9

Bruk Nordnet, nesten gratis pensjonssparing. Bolig er forøvrig den største utgiftsposten vi har i livet, kort etterfulgt av privatbil. Men ja, banker meler sin egen kake og markedsfører selvfølgelig de dyreste drittproduktene sine.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pengene da bundet opp til du er 62? 

Anonymkode: a1b89...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 23.23, Traktor skrev:

Fordi vi som er unge i dag ikke bør regne med å få en krone fra staten når vi går av med pensjon. Dagens pensjonsordning har svært mange likhetstrekk med pyramidespill og er på ingen måte bærekraftig. Velferdsstaten er under enormt press og er heller ikke bærekraftig på sikt. Legg av penger mens du fortsatt har mulighet til det. 

Pisspreik.

Norge har verdens største statlige investeringsfond (oljefondet)

Hvis Norge AS ikke har råd til å møte sine pensjonsforpliktelser så har heller ingen andre land i hele verden råd til å betale pensjon. Tror du virkelig på det? Ja i et dommedagsscenario kan alt skje, da settes de svake(eldre og utviklingshemmede) ut for å dø av seg selv. Kan jo selvfølgelig skje. Har sett mange science fiction filmer. Men hvis verden ikke går under så klarer Norge å møte sine pensjonsforpliktelser til folket. Så ta skremselspropagandaen din og stapp det et sted solen ikke skinner. 

Anonymkode: c7c48...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...