Gå til innhold

Kunstnere og teatersjef siktet etter Wara-saken


SoWhat?

Anbefalte innlegg

2 hours ago, SoWhat? said:

Men det var ikke sånn at noen kunne funnet ut hvor de bodde ved det de viste fram på forestillingen. Har jo nå sett hva som blir vist og sagt på den, og ingenting tilsier at det kan oppfattes som en trussel. Kunst i alle former har vært kritiske til både enkeltpersoner og samfunnet gjennom tidene, og jeg syns det er veldig rart om det skal settes restriksjoner på det i 2019. 

Alle forstår at det føles ubehagelig å bli offentligjort på den måten, men nå har ikke Frp akkurat gått stille i dørene opp gjennom årene. Dette var jo et budskap om hvordan politikk også kan påvirke, og det må være lov til å si noe om det. 

Jeg hadde aldri visst hvor det bildet der har tatt, men de bildene som stadig går igjen i mediene var nok til at jeg traff på det første søket mitt på google maps.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, MizBiz said:

Jeg ville tenkt Helge Lurås hadde vært et "bedre valg" for ekstreme antirasister. Det ble vist bilde av hans hus også.

Politiet hadde ikke tatt ut siktelse om de ikke hadde hatt bevis. Bevisene kan liksågodt være mangel på bevis på andre: altså, ingen andre har vært i nærheten av huset de gangene de har blitt angrepet. LBW var alene hjemme. 

Selvsagt kan politiet ha bevis. Indisier er også bevis.

Så argumentet for at det er hun som har gjort det, er at det kommer et anslag straks hun har vært der og filmet? Er ikke det å rette oppmerksomheten mot seg selv?

https://www.dagbladet.no/nyheter/pa-dette-bildet-starter-wara-braket/70508314

Quote

- Waras samboer møtte opp på en av de opprinnelige forestillingene på teateret og oppførte seg veldig merkelig. Hun hadde veldig rar og aggressiv oppførsel. Da visste ikke mine klienter hvem hun var, og trodde hun kunne være fra «Stopp Islamiseringen av Norge» eller en annen bevegelse, sier Wessel-Aas.

Quote

- Det var et arrangement på Oslo Fotokunstskole i januar, der stykket ble diskutert. Da gikk hun rundt og filmet litt før hun forsvant. En av hendelsene ved boligen skjedde bare noen timer etter det. Så seint som 1. mars dukket hun opp på Vega scene da det var en debatt. Samme helg kom det et trusselbrev, sier Wessel-Aas.

Selvsagt kan advokaten hennes lyve. Jeg kjenner ikke etikken til advokater. Han sier nå at det bare er indisier. Det filmete materialet viser ingen, altså kan ingen (andre) enn Bertheussen ha tent på. https://www.nettavisen.no/nyheter/elden-siktelsen-mot-waras-samboer-er-bygget-pa-indisier/3423617935.html

Noen sier hun ikke viste det var kamera på naboens eiendom. Noen sier at hun (Laila Bertheussen) er filmet i ferd med å tenne på. Så mange rykter. Jeg lurer på hva "alle" som "vet" sier hvis saken blir henlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SoWhat? skrev:

Men det var ikke sånn at noen kunne funnet ut hvor de bodde ved det de viste fram på forestillingen. Har jo nå sett hva som blir vist og sagt på den, og ingenting tilsier at det kan oppfattes som en trussel. Kunst i alle former har vært kritiske til både enkeltpersoner og samfunnet gjennom tidene, og jeg syns det er veldig rart om det skal settes restriksjoner på det i 2019. 

Alle forstår at det føles ubehagelig å bli offentligjort på den måten, men nå har ikke Frp akkurat gått stille i dørene opp gjennom årene. Dette var jo et budskap om hvordan politikk også kan påvirke, og det må være lov til å si noe om det. 

Hva Frp har gjort er jo fullstendig irrelevant. 

Det er visse begrensninger på ytringsfriheten. Det være seg rasisme, personkrenkelser eller krenkelser av privatlivets fred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Example skrev:

Hva Frp har gjort er jo fullstendig irrelevant. 

Det er visse begrensninger på ytringsfriheten. Det være seg rasisme, personkrenkelser eller krenkelser av privatlivets fred. 

Hvordan kan du si at det er irrelevant når det handler om politikk og holdninger den forfekter mot visse grupper i samfunnet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...