Gå til innhold

Kunstnere og teatersjef siktet etter Wara-saken


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Thumbs up. Man kan ikke gjemme seg bak kunst og ytringsfrihet og lage slik kvalme mot andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er de så fortørnet over å få sitt privatliv invadert.... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jW71M/wara-saken-kunstnere-og-teatersjef-siktet-etter-forestilling

Quote

– Både siktelsen og begjæringen om ransaking utgjør et alvorlig anslag mot ytringsfriheten og retten til respekt for privatliv.

Når Bertheussen skrev hordan hun oppfattet "teatestykket", ble det lagt fram som noe slags ekstremistisk oppførsel.

Quote

Under en debatt på Dagsnytt 18 forteller Roll at justisministerens samboer, Laila Anita Bertheussen, opptrådte aggressivt under forestillingen. Hun skal både ha filmet og stått i trappen.

Aggressivt.... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jWz7M/teaterstriden-som-utloeste-wara-saken

Ja, det er forskjell på folk.

En ting er sikkert, denne saken er ikke kjedelig.

🕵️‍♂️👨‍✈️:popcorn:

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ops2 skrev:

Og nå er de så fortørnet over å få sitt privatliv invadert.... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jW71M/wara-saken-kunstnere-og-teatersjef-siktet-etter-forestilling

Når Bertheussen skrev hordan hun oppfattet "teatestykket", ble det lagt fram som noe slags ekstremistisk oppførsel.

Aggressivt.... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jWz7M/teaterstriden-som-utloeste-wara-saken

Ja, det er forskjell på folk.

En ting er sikkert, denne saken er ikke kjedelig.

🕵️‍♂️👨‍✈️:popcorn:

Langt fra kjedelig. Det vil bli veldig interessant å se hva som skjer her videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Thumbs up. Man kan ikke gjemme seg bak kunst og ytringsfrihet og lage slik kvalme mot andre.

Tja,, hva galt har de egentlig gjort? Fått henne til å tenne på sin egen bil?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Interessant utvikling? Hårreisende, er det! Kunst skal være sykt drøyt før det ikke er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså. Teaterforestillingen viste et blurry bilde av huset til Wara og Bertheussen, samt fortalte hvilken bydel i Oslo huset ligger i, det er virkelig ingen stor sak. Man kan selv finne adressen deres hvis man søker opp Bertheussens adresse på internett. Hvis man seriøst mener at teaterstykket er en trussel mot privatlivets fred må man vel også mene at Google Maps burde være ulovlig? Høyresiden snakker høyt om viktigheten av ytringsfrihet hele tiden, men det gjelder tydeligvis ikke for meningsmotstandere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Interessant utvikling? Hårreisende, er det! Kunst skal være sykt drøyt før det ikke er greit. 

Selvfølgelig er det interessant. Om det er hårreisende eller ikke. Det har nå en gang ikke skjedd før, så blir jo selvfølgelig interessant å se hva som skjer her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg forøvrig at mange av dem som mener Black Box-stykket er en trussel mot privatlivets fred pussig nok ikke hadde noen problemer med Human Rights Service sin kampanje hvor de fotograferte (og oppfordret leserne sine til å fotografere) muslimer, som deretter ble publisert offentlig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, venus24 skrev:

Jeg merker meg forøvrig at mange av dem som mener Black Box-stykket er en trussel mot privatlivets fred pussig nok ikke hadde noen problemer med Human Rights Service sin kampanje hvor de fotograferte (og oppfordret leserne sine til å fotografere) muslimer, som deretter ble publisert offentlig.

Tja, man kan jo vri på det også. At flere av de som mente human rights gikk langt over streken nå har glemt sin egen kritikk, eller snarere forsvar av privatlivets fred. Og for ordens skyld var ikke jeg en av dem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, venus24 skrev:

Jeg merker meg forøvrig at mange av dem som mener Black Box-stykket er en trussel mot privatlivets fred pussig nok ikke hadde noen problemer med Human Rights Service sin kampanje hvor de fotograferte (og oppfordret leserne sine til å fotografere) muslimer, som deretter ble publisert offentlig.

Nettopp!

Og dette var jo noe av det kunstneriske poenget i teaterstykket, å snu på situasjonen. Regjeringen med Frp i spissen har bevilget mangfoldige millioner i statsstøtte til Human Rights Service, som har oppfordret folk til å ta bilder av tilfeldige muslimer i bybildet for å dokumentere "den muslimske invasjonen".  

Smak litt på det. Hvis det ikke gir en kvalm følelse i magen, så bør man gå i seg selv. Og spørre seg om det å vise en film av fasaden på huset til Wara på noen som helst måte er like ille. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Jeg presiserer igjen at teatersjefen ble siktet av Oslo-politietonsdag, samme dag som Erna gikk ut og sa at kunstnerne "måtte vise ryggrad og stå i det" når de ble hetset. Virker som om Erna eller justisministeren da trakk i noen tråder for å skremme og få fatt i bildene. Teateret ble siktet for det samme i fjor, men den ble frafalt.

Dagen etter, altså torsdag, sikter PST Bertheussen for fingerte angrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, venus24 skrev:

Altså. Teaterforestillingen viste et blurry bilde av huset til Wara og Bertheussen, samt fortalte hvilken bydel i Oslo huset ligger i, det er virkelig ingen stor sak. Man kan selv finne adressen deres hvis man søker opp Bertheussens adresse på internett. Hvis man seriøst mener at teaterstykket er en trussel mot privatlivets fred må man vel også mene at Google Maps burde være ulovlig? Høyresiden snakker høyt om viktigheten av ytringsfrihet hele tiden, men det gjelder tydeligvis ikke for meningsmotstandere.

Google maps-argumentet fungerer ikke. Det er ikke slik at Google maps først forteller deg hvor mye en ikke liker en person, for å så vise deg "og her bor han, bare så dere vet det". 

Det er selvfølgelig ikke ulovlig å vise bilder av hus, problemet kommer når du gjør det for å skremme. 

Det er den klassiske "jeg vet hvor du bor". 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett teaterstykket og tar forbehold i så måte. For øvrig mener jeg fortsatt at deres virksomhet er innenfor ytringsfriheten, noe Oslo Tingrett også mener da det ikke ble gitt medhold i politiets begjæring om ransaking. Det at teatret er siktet er i så måte en formalitet. Man får automatisk status som siktet hvis man ønsker å bruke maktmiddel som for eksempel ransaking. I tillegg er dette også viktig da siktet-statusen gir sterkere rettigheter etter straffeprosessloven.

At påtalemyndigheten anket tingrettens kjennelse antar jeg har sammenheng med at dette er vanskelig jus og at man vil ha en avgjørelse i en høyere rettsinstans slik at man kan henvise til lagmannsretten kjennelse når Carl I Hagen og andre som driver og anmelder påtalemyndigheten når man fatter vedtak om henleggelse. Jeg mener denne henleggelsen er helt på sin plass men her rir Carl Ivar sine prinsipper på sitt mest forurettede vis.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.54553ba8d2b92194196d3fdb5e7c8523.png

Its early April. There is still snow. The first house is in Røa. There is a very big and dense tuja hedge. The snow is melting, it’s slippery. And wet. And cold. I am freezing. I try not to sneeze or cough. The neighbours likevel is barking on us. It smells us. It’s the first real sunny day of the spring. The ice is crackling so we need to move very carefully and not make sounds with our movements.

This first house belongs to Tor Mikkel Wara, who is the Justis og beredskapsminister - «Justice and emergency minister » which for some reason also includes immigration and asylum issues, I don’t know why. He took over two days ago after the racist, islamophobic Sylvi Listhaug was forced to resign. Interestingly, they both worked in the same lobby company, First House. According to some, Wara has been “selling influence” for the last 25 years. This very day, the 5th of April, Wara went out in public stating his agenda: to militarize the police and, just like in France, to create better possibilities for using emergency laws.

A cat appears from the tuja hedge. Its beautiful, deep yellow. We sit outside this first house for 7 hours.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186

Så kan folk gjøre seg opp en mening om denne teksten er så drøy at den ikke kan leses opp samtidig som man viser dette bildet. Burde virkelig dette kunne medføre fengselsstraff?

Endret av SVK
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Example skrev:

Google maps-argumentet fungerer ikke. Det er ikke slik at Google maps først forteller deg hvor mye en ikke liker en person, for å så vise deg "og her bor han, bare så dere vet det". 

Det er selvfølgelig ikke ulovlig å vise bilder av hus, problemet kommer når du gjør det for å skremme. 

Det er den klassiske "jeg vet hvor du bor". 

Men det var ikke sånn at noen kunne funnet ut hvor de bodde ved det de viste fram på forestillingen. Har jo nå sett hva som blir vist og sagt på den, og ingenting tilsier at det kan oppfattes som en trussel. Kunst i alle former har vært kritiske til både enkeltpersoner og samfunnet gjennom tidene, og jeg syns det er veldig rart om det skal settes restriksjoner på det i 2019. 

Alle forstår at det føles ubehagelig å bli offentligjort på den måten, men nå har ikke Frp akkurat gått stille i dørene opp gjennom årene. Dette var jo et budskap om hvordan politikk også kan påvirke, og det må være lov til å si noe om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
15 timer siden, Drizzt skrev:

Thumbs up. Man kan ikke gjemme seg bak kunst og ytringsfrihet og lage slik kvalme mot andre.

Det er jo ingen som har lagd kvalm mot andre her. Ingen av de andre som det ble vist bilde av huset til har opplevd noen negativt i etterkant. Bare Wara...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, SVK said:

...............

Så kan folk gjøre seg opp en mening om denne teksten er så drøy at den ikke kan leses opp samtidig som man viser dette bildet. Burde virkelig dette kunne medføre fengselsstraff?

Se det i kontekst, med at de er med i en nasjonal konspirasjon som er rasistisk og islamofobisk, så ser det verre ut.

Hvorfor ble Wara og ikke noen andre valgt som mål?

Vel, vi vet ikke ennå om LAB blir siktet for å ha tent på sin egen bil, eller om PST henlegger siktelsen.

LAB gjorde seg til en målskive fordi hun hadde "Frekkheten" til å anklage Ways of seeing for å ha brutt mot privatlivets fred. Hun hadde også "frekkheten" av å filme teaterstykket fordi hun ville ha det dokumentert. Noe som Ways of seeing absolutt hatet. Hun hadde også "frekkheten" av å ikke sitte ned, "frekkheten" av å ignorere vaktene, "frekkheten" av å gå ut uten å slette opptaket.

Hun hadde også den ultimate frekkheten av å anmelde Ways of seeing, de tålte ikke noen av disse tingene. Det ble straks en hatkampanje mot LAB innen venstres twitterberme, som alle var enige i at hun var totalt motbydelig og ikke bedre enn SIAM. (Stopp islamiseringen av Norge)

Jeg fikk vite på torsdag at twittervenstre hadde bestemt seg allerede i desember, for at LAB hadde stått for vandaliseringen, truselbrevene og forsøkene på å kludre med bilen.

Waras bolig kunne ha vært valgt som en hevn mot LAB og ikke Wara. Ingen tåler motstand så lite som innvandringsaktivister, fordi de er så overbevist om at de er de gode menneskene, så hva de gjør er rettferdiggjort i og med at ondt skal bekjempes med ondt.

Du ba om min mening, og du fikk den. I skrivende stund er det helt åpent hva som skjer videre. Jeg tar forbehold om at jeg ikke ser hele bildet. Ingen vet det, og hva som står i media kan være vinklet, uansett hvem som påstår noe. Det over er bare en av mulige forklaringer.

Endret av ops2
skrivefeil + lagt til noen ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz
1 time siden, ops2 skrev:

Se det i kontekst, med at de er med i en nasjonal konspirasjon som er rasistisk og islamofobisk, så ser det verre ut.

Hvorfor ble Wara og ikke noen andre valgt som mål?

Vel, vi vet ikke ennå om LAB blir siktet for å ha tent på sin egen bil, eller om PST henlegger siktelsen.

LAB gjorde seg til en målskive fordi hun hadde "Frekkheten" til å anklage Ways of seeing for å ha brutt mot privatlivets fred. Hun hadde også "frekkheten" av å filme teaterstykket fordi hun ville ha det dokumentert. Noe som Ways of seeing absolutt hatet. Hun hadde også "frekkheten" av å ikke sitte ned, "frekkheten" av å ignorere vaktene, "frekkheten" av å gå ut uten å slette opptaket.

Hun hadde også den ultimate frekkheten av å anmelde Ways of seeing, de tålte ikke noen av disse tingene. Det ble straks en hatkampanje mot LAB innen venstres twitterberme, som alle var enige i at hun var totalt motbydelig og ikke bedre enn SIAM. (Stopp islamiseringen av Norge)

Jeg fikk vite på torsdag at twittervenstre hadde bestemt seg allerede i desember, for at LAB hadde stått for vandaliseringen, truselbrevene og forsøkene på å kludre med bilen.

Waras bolig kunne ha vært valgt som en hevn mot LAB og ikke Wara. Ingen tåler motstand så lite som innvandringsaktivister, fordi de er så overbevist om at de er de gode menneskene, så hva de gjør er rettferdiggjort i og med at ondt skal bekjempes med ondt.

Du ba om min mening, og du fikk den. I skrivende stund er det helt åpent hva som skjer videre. Jeg tar forbehold om at jeg ikke ser hele bildet. Ingen vet det, og hva som står i media kan være vinklet, uansett hvem som påstår noe. Det over er bare en av mulige forklaringer.

Jeg ville tenkt Helge Lurås hadde vært et "bedre valg" for ekstreme antirasister. Det ble vist bilde av hans hus også.

Politiet hadde ikke tatt ut siktelse om de ikke hadde hatt bevis. Bevisene kan liksågodt være mangel på bevis på andre: altså, ingen andre har vært i nærheten av huset de gangene de har blitt angrepet. LBW var alene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...