Gå til innhold

JEG SKAL I RETTEN FOR SEKSuELL HANDLING UTEN SAMtYKKE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble utsatt for seksuell handling uten samtykke mens jeg var skikkelig full i september i fjor. Så anmeldte Jeg fyren som gjorde det på meg, og nå skal vi i retten i mai. Det jeg lurer på er hva som kan skje om jeg plutselig taper?? Jeg aner ikke hvilken vei det vil gå. Vi har jo videobevis på at det skjedde som politiet nå har. Må jeg betale han erstatning isåfall? Og hvor mye kan det bli? Jeg må vel også ha advokat? Jeg tviler på jeg har råd til det :( denne saken er helt forferdelig. Jeg har også eg samboer, og selfølgelig så går det ut over han også. Dette endte nesten forholdet vårt, helt til han fikk se skikkelig på vidoene. Jeg er livredd, og syntes det er veldig skummelt. Han kommer vel til å være til stedet han jeg anmeldte også? Synes han er så skummel.. vil ikke se han, så jeg gruer meg utrolig mye. Jeg er 22, og «gjerningsmannen» er 26-27 år. Gruer meg også til å snakke foran masse folk, siden jeg fortsatt har litt sosial angst.. 

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er fornærmet, ikke part i saken. Det han mot Staten. Om han blir frikjent er det Staten som har tapt, ikke du.

Anonymkode: 0cbd0...625

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt ikke betale noe om du taper. Det er ikke du som har tatt ut tiltale. Du er «bare» et vitne. 

Du må ikke snakke foran veldig mange mennesker. 3 dommere, aktor, bistandsadvokat (som jeg håper du har) og eventuelt ham og forsvarer.

Han har rett til å høre din forklaring, men du kan be om at han setter seg bak i lokalet eller i et annet rom (med videooverføring).

Forstår godt at du gruer deg. Men du kommer til å være skikkelig stolt over deg selv når du er ferdig. Du kan også når som helst be om en pause. 

Et råd jeg fikk fra aktor var at jeg skulle tenke på at jeg skulle inn i retten og svare på spørsmål. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, The Kitten skrev:

Du skal selvsagt ikke betale noe om du taper. Det er ikke du som har tatt ut tiltale. Du er «bare» et vitne. 

Du må ikke snakke foran veldig mange mennesker. 3 dommere, aktor, bistandsadvokat (som jeg håper du har) og eventuelt ham og forsvarer.

Han har rett til å høre din forklaring, men du kan be om at han setter seg bak i lokalet eller i et annet rom (med videooverføring).

Forstår godt at du gruer deg. Men du kommer til å være skikkelig stolt over deg selv når du er ferdig. Du kan også når som helst be om en pause. 

Et råd jeg fikk fra aktor var at jeg skulle tenke på at jeg skulle inn i retten og svare på spørsmål. 

Fikk du mange «kritiske» spørsmål? Eller vanskelige? 

Anonymkode: 96518...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du mange «kritiske» spørsmål? Eller vanskelige? 

Anonymkode: 96518...065

Ikke så mange, og det gikk helt fint å svare på dem. Det er også lov å si om du er usikker på noe. 

 

Lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var fornærmet i en sak fikk jeg rådet fra bistandsadvokaten min at jeg bare skal forklare meg om ting jeg faktisk vet/husker/ er sikker på. Er det noe du ikke husker, vet eller er usikker på sier du det.  Det høres banalt ut, men jeg var redd for at det var mye jeg ikke ville huske siden det hadde gått så lang tid. Det er også lett å begi seg ut på synsing fordi man gjerne vil være "flink og grei" og svare de som spør.

Det var for øvrig mye mindre skummelt å vitne enn jeg hadde sett for meg, og du skal selvsagt ikke betale noen erstatning om han skulle bli frikjent i retten.

Anonymkode: f5916...bcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev forrige innlegg. Jeg glemte å si lykke til! Du må tenke på at svært få voldtektsaker ender i en rettssak, og at de som kommer så langt gjør det fordi påtalemyndigheten mener det er gode beviser i saken. Det er flott at du anmeldte forholdet, og du kan være en av de få som faktisk opplever at gjerningspersonen blir dømt. 

Lykke til!

Anonymkode: f5916...bcc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for seksuell handling uten samtykke mens jeg var skikkelig full i september i fjor. Så anmeldte Jeg fyren som gjorde det på meg, og nå skal vi i retten i mai. Det jeg lurer på er hva som kan skje om jeg plutselig taper?? Jeg aner ikke hvilken vei det vil gå. Vi har jo videobevis på at det skjedde som politiet nå har. Må jeg betale han erstatning isåfall? Og hvor mye kan det bli? Jeg må vel også ha advokat? Jeg tviler på jeg har råd til det :( denne saken er helt forferdelig. Jeg har også eg samboer, og selfølgelig så går det ut over han også. Dette endte nesten forholdet vårt, helt til han fikk se skikkelig på vidoene. Jeg er livredd, og syntes det er veldig skummelt. Han kommer vel til å være til stedet han jeg anmeldte også? Synes han er så skummel.. vil ikke se han, så jeg gruer meg utrolig mye. Jeg er 22, og «gjerningsmannen» er 26-27 år. Gruer meg også til å snakke foran masse folk, siden jeg fortsatt har litt sosial angst.. 

Anonymkode: 05332...db1

Ved første forklaring fra deg skal politiet oppnevne bistandsadvokat betalt av det offentlige. Du kan også selv velge hvilken advokat du vil ha. 

Seksuell handling er ikke et begrep politiet og straffeloven bruker. 

Slik du fremstiller saken så er her så mye som ikke er gjort etter boka at du bør ta deg en prat med etterforskeren/juristen på saken din. 

Anonymkode: 5eb4c...069

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du mange «kritiske» spørsmål? Eller vanskelige? 

Anonymkode: 96518...065

Du skal forklare deg sannferdig og troverdig. Påtalemyndighetens reperesentant spør deg ut. Det som ikke kommer klart frem i din forklaring med henne, samt kritiske spørsmål blir stilt av den du har anmeldt sin forsvarerer. Er noe uklart underveis spør dommer og meddommer deg ut underveis eventuelt når forsvareren er ferdig. 

Din forklaring som fornærmet kommer tidlig på rettens første dag. Men alt dette skal en bistandsadvokat forklare og informere deg om. Jeg føler at her er noe "muffins" siden du ikke har fått bistandsadvokat oppnevnt, for det er høyst unormalt. 

Anonymkode: 5eb4c...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 timer siden, Emmelise skrev:

Nei har ikke fått det. Hvordan får jeg meg bistandsadvokat? 😅 hørte me en venninne at jeg kunne få det, men vet ikke hvordan

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei har ikke fått det. Hvordan får jeg meg bistandsadvokat? 😅 hørte me en venninne at jeg kunne få det, men vet ikke hvordan

Anonymkode: 05332...db1

Snakk med politiet. Dette skulle politiet ordnet til deg da du anmeldte. Ingen skal gå  og avgi forklaring i forholdt til anmeldelse av seksuallovbrudd uten bistandsadvokat. Virker helt merksnodig at ikke du har fått oppnevnt advokat. 

Anonymkode: 5eb4c...069

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal forklare deg sannferdig og troverdig. Påtalemyndighetens reperesentant spør deg ut. Det som ikke kommer klart frem i din forklaring med henne, samt kritiske spørsmål blir stilt av den du har anmeldt sin forsvarerer. Er noe uklart underveis spør dommer og meddommer deg ut underveis eventuelt når forsvareren er ferdig. 

Din forklaring som fornærmet kommer tidlig på rettens første dag. Men alt dette skal en bistandsadvokat forklare og informere deg om. Jeg føler at her er noe "muffins" siden du ikke har fått bistandsadvokat oppnevnt, for det er høyst unormalt. 

Anonymkode: 5eb4c...069

Hmm.. jeg husker bare at når jeg var hos politiet for å anmelde dette så sa han jeg snakket med at HVIS dette kom til retten så burde jeg ha en advokat/bistandsadvokat, og det var kun det han nevnte .. hvordan får jeg meg bistandsadvokat? Hvor bør jeg ringe? 

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med politiet. Dette skulle politiet ordnet til deg da du anmeldte. Ingen skal gå  og avgi forklaring i forholdt til anmeldelse av seksuallovbrudd uten bistandsadvokat. Virker helt merksnodig at ikke du har fått oppnevnt advokat. 

Anonymkode: 5eb4c...069

Ja jeg får prøve å ringe politiet og høre med dem.. synes og det virker merkelig, alle har jo en advokat med seg i retten. Det er ikke så veldig lenge til rettsakken heller .. :( huff

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bistandsadvokat lenge før saken kom opp i retten. 

Søk på «bisatandsadvokst + stedet du bor» og ring dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal forklare deg sannferdig og troverdig. Påtalemyndighetens reperesentant spør deg ut. Det som ikke kommer klart frem i din forklaring med henne, samt kritiske spørsmål blir stilt av den du har anmeldt sin forsvarerer. Er noe uklart underveis spør dommer og meddommer deg ut underveis eventuelt når forsvareren er ferdig. 

Din forklaring som fornærmet kommer tidlig på rettens første dag. Men alt dette skal en bistandsadvokat forklare og informere deg om. Jeg føler at her er noe "muffins" siden du ikke har fått bistandsadvokat oppnevnt, for det er høyst unormalt. 

Anonymkode: 5eb4c...069

Huff hørres skummelt ut 😅😅 jeg skjelver nå bare av tanken. Kommer til å være skikkelig nervøs. Det er lite jeg husker, det er mest videoene og det jeg har blitt fortalt av han som tok video som er «bevis». Føler at dette kan gå begge veier, kan være han tiltalte har en god advokat og spør meg og spørsmål som får det til å høre ut som at jeg var med på det eller noe. Jeg får prøve å ringe til politiet tror jeg, og høre med dem og bistandsadvokat. Usikker på om jeg har rett på det? Om saken er «alvorlig nok» ? 

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg fikk bistandsadvokat lenge før saken kom opp i retten. 

Søk på «bisatandsadvokst + stedet du bor» og ring dem.

Åja🤔 jeg visste ikke om dette ville komme til retten, eller hva som ville skje, så advokat tenkte jeg ikke på😅

jeg får prøve det ja, takk :) 

TS

Anonymkode: 05332...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kontakte bistandsadvokat selv.

 

så man skal si alle ting man er usikker på? Og ikke vet? Er ting jeg er usikker på om jeg husker eller tror at jeg husker, eller lurer på om det er flaske minner 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 96518...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fornærmet i en straffesak skal du forklare deg først, før den tiltalte. (Jeg tipper ca kl ti.) Du starter med å oppgi personalia, så får du en formaning (du må love å snakke sant, ikke legge skjul på noe, gi beskjed om det er noe du ikke husker eller er usikker på, blir gjort kjent med at det et straffbart å lyve i retten) så avgir du forsikring (si «det forsikrer jeg på ære og samvittighet”). Deretter starter din forklaring. Du regnes som vitnet til aktor, og får spørsmål først fra aktor, så fra forsvarer og til slutt fra dommeren. Dommeren kan også stille spørsmål underveis. 

Dersom påtalemyndigheten taper saken, kan de finne på å anke. I så fall blir det en runde til i lagmannsretten potensielt. 

Du kan legge til grunn at aktor ikke ville ført saken om aktor ikke trodde den ville føre frem. Rent faktisk vil antagelig videobeviset være det viktigste, og det som eventuelt fort gjør at tiltalte blir dømt. 

Anonymkode: acd66...7dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: ikke vær redd for å glemme noe. De profesjonelle aktørene stiller spørsmål om det som er nødvendig å få saken belyst. første spørsmål fra aktor er antagelig om du kan fortelle det som skjedde den dagene. Da forteller du det du husker. Dersom det var alkohol inkludert, blir du sikkert stilt spørsmål om egen beruselsesgrad og hvor mange enheter du hadde drukket. 

Mange domstoler har såkalt vitnestøtter som du kan snakke med. Du kan også gå å følge en straffesak i domstolene selv før du skal i din egen sak. Da vil du vite mer om hva som skjer. 

Dommere/advokater er for øvrig vant til vitner som er usikre, nervøse, begynner å gråte, og synes det er kleint å fortelle om at de selv var fulle og/eller gjorde dumme ting, osv. Ikke noe å være redd for, de er alle vanlige mennesker som har gjort feil i livet selv. 

Anonymkode: acd66...7dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...