Gå til innhold

Har venninna mi et alkoholproblem?! Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

En av mine nærmeste venninner har i løpet av de siste to årene fått det jeg vil si er et usunt forhold til alkohol. Tidligere var hun interessert i trening, men nå kan det bli 1-3 fester i uken der hun alltid får "blackouts". Jeg har selv vært med henne på en del fester, og typisk er da at hun drikker veldig fort, og mye mer enn de andre. Hun drikker kanskje 1 vinflaske, 3 øl og i tillegg sprit på en kveld. I det siste har hun også begynt å eksperimentere med sterkere stoffer, og da vi var på sydentur hendte det flere ganger at hun rett og slett ble skikkelig sint og kjeftet på meg og andre. Jeg kjenner at jeg ikke kjenner igjen venninna mi, og synes dette er en vanskelig situasjon. Når hun drikker er hun en total annerledes person enn hun er edru, og dette skremmer meg. Flere rundt henne reagerer på hennes oppførsel, men hun tar det ikke til seg. Jeg og en kamerat har prøvd å snakke med henne, men dette var totalt mislykket. Hun er i midten av 20-årene og oppfører seg som hun er 15 år når vi er på fester. Vi må passe på henne hele tiden og hun er ute etter feil type oppmerksomhet. Kan legge til at hun har alkoholisme i nær familie. Andre enn meg som synes det er faresignaler her?

Noen som har vært i liknende situasjoner eller som har noen råd for hva jeg kan gjøre videre? 

Jente 21 år 

Anonymkode: a2ee0...956

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat når hun er edru og forklar hvorfor du er bekymret for henne.

Anonymkode: f6363...89d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg gjort, som jeg skrev, flere ganger. Dette hjelper virkelig ikke. Hun ser ikke at det er noe problem, og siden vi snakket sist har det blitt verre.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg gjort, som jeg skrev, flere ganger. Dette hjelper virkelig ikke. Hun ser ikke at det er noe problem, og siden vi snakket sist har det blitt verre.

TS

Her går det rett utfor. Det er vel ikke så mye mer du får gjort, så du får se hvor lenge du holder ut og være venn med henne. Å være venn med misbrukere er ekstremt slitsomt. Sannsynligvis skjer det ikke bedring før hun er så langt nede at avrusning er eneste løsning. Og da må innrømmelsen komme fra henne selv. 

Anonymkode: b2d39...ecb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her går det rett utfor. Det er vel ikke så mye mer du får gjort, så du får se hvor lenge du holder ut og være venn med henne. Å være venn med misbrukere er ekstremt slitsomt. Sannsynligvis skjer det ikke bedring før hun er så langt nede at avrusning er eneste løsning. Og da må innrømmelsen komme fra henne selv. 

Ja, det er det vi kjenner på allerede. Vi føler veldig på at vi må være der for henne og finne løsninger, når vi egentlig vil ta avstand fra det hun driver med. Kanskje hun vil innse lettere at hun har problem da? 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde nektet å være med henne om det er snakk om noe alkholrelatert. Si at dere kan ha filmkveld og lage noe god mat, men ikke bli med henne ut for å drikke. Gå hjem om hun begynner å drikke. 

Anonymkode: 762ac...6a6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det vi kjenner på allerede. Vi føler veldig på at vi må være der for henne og finne løsninger, når vi egentlig vil ta avstand fra det hun driver med. Kanskje hun vil innse lettere at hun har problem da? 

TS

Det er dessverre større sjansen for at hun manipulerer dere og får dere med på hennes festløp. Hun vil ikke innse at hun har et problem. Sorry. Hun er ikke interessert i deres løsninger. Hun er interessert i rusen, og dere er sekundære. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nektet å være med henne om det er snakk om noe alkholrelatert. Si at dere kan ha filmkveld og lage noe god mat, men ikke bli med henne ut for å drikke. Gå hjem om hun begynner å drikke. 

Det er det jeg også har tenkt kan være en løsning muligens. Men bør vi da ha en samtale med henne der vi forteller henne hvordan ting kommer til å være framover? Tror hun vil reagere dårlig på dette.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg også har tenkt kan være en løsning muligens. Men bør vi da ha en samtale med henne der vi forteller henne hvordan ting kommer til å være framover? Tror hun vil reagere dårlig på dette.

TS

Det er sikkert at hun vil reagere dårlig på det, men det må dere bare regne med. Veldig bra om dere klarer å si det, ha klare regler og HOLDE dere til det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert at hun vil reagere dårlig på det, men det må dere bare regne med. Veldig bra om dere klarer å si det, ha klare regler og HOLDE dere til det. 

Ikke sant! Takk for svar 🙂

TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her gjør dere rett i å reagere. Det er viktig at dere ikke ekskluderer henne, men samtidig bør dere nok legge til rette for sammenkomster der det er tydelig rammer for alkoholinntak, gjerne alkoholfritt. Utover det er det dessverre lite dere kan gjøre annet enn å prøve å snakke med henne og eventuelt familien hennes. Hun kan bli så sint som hun bare vil, men det at dere tar tak i det viser omtanke og det er det som betyr noe. 

Anonymkode: 410ca...267

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her gjør dere rett i å reagere. Det er viktig at dere ikke ekskluderer henne, men samtidig bør dere nok legge til rette for sammenkomster der det er tydelig rammer for alkoholinntak, gjerne alkoholfritt. Utover det er det dessverre lite dere kan gjøre annet enn å prøve å snakke med henne og eventuelt familien hennes. Hun kan bli så sint som hun bare vil, men det at dere tar tak i det viser omtanke og det er det som betyr noe. 

Anonymkode: 410ca...267

Takk for svar!:-) Er det lurt å innblande familien hennes da hun er i midten av 20-årene? Vi er veldig redde for at hun en gang drikker for mye eller tar overdose og at vi da ikke gjorde alt vi kunne for å stoppe det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier hun eksperimenterer med sterkere stoffer. Da hadde jeg tipset politiet om henne, og hva hun evt har kjøpt og brukt. Kommer politiet på banen så får hun    k a n s k j e   såpass sjokk at hun slutter. Ellers ville jeg gitt klar beskjed om at nok er nok og at jeg ikke vil omgå personer som misbruker alkohol og rus. Hennes helse er ikke ditt ansvar og dere skal ikke ta på dere ansvar for å passe på henne når hun ta så idiotiske valg. Enten slutter hun, eller dere er ikke lenger venner. (Når noen begynner å rote med sterkere stoffer er det kort vei til kriminalrelaterte episoder for å skaffe seg sterkere midler etterhvert samt tilknytning til slike miljøer.)

Tips politi og send bekymringsmelding til lege/psykiatri. Det er det enenste dere kan gjøre.

Anonymkode: 0c67d...32d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hadde samme problemet med en av mine venninner nemlig. Vi måtte ha en liten "intervention" hvor vi fortalte henne at vi var bekymret, og vi hadde ikke lyst til å være med å tilrettelegge for at hun skal få lov til å drikke slik som hun gjør, Vi sa at vi var glad i henne og elsket hun som venninne, og gjerne ville være der, men at vi ikke lenger ønsket å være med henne når det er snakk om alkoholrelaterte situasjoner. Ingen festing, ingen utepils, ingen kald smirnoff ice på terassen mes vi griller, ingenting. Hun ble selfæølgelig fly forbanna, og ville ikke ha noe med oss å gjøre. Hun gikk ut og fortsatte å henge med de som ville feste med henne, uten å skjønne at de ikke var ordentlige venner, de ville bare ha noen å feste med. Legg opp til filmkvelder, spillkvelder, lag mat sammen. Om hun tar med seg alkohol så hell det ut. Vær tydelige på at dere ikke ønsker å "enable" alkoholvanene hennes.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier hun eksperimenterer med sterkere stoffer. Da hadde jeg tipset politiet om henne, og hva hun evt har kjøpt og brukt. Kommer politiet på banen så får hun    k a n s k j e   såpass sjokk at hun slutter. Ellers ville jeg gitt klar beskjed om at nok er nok og at jeg ikke vil omgå personer som misbruker alkohol og rus. Hennes helse er ikke ditt ansvar og dere skal ikke ta på dere ansvar for å passe på henne når hun ta så idiotiske valg. Enten slutter hun, eller dere er ikke lenger venner. (Når noen begynner å rote med sterkere stoffer er det kort vei til kriminalrelaterte episoder for å skaffe seg sterkere midler etterhvert samt tilknytning til slike miljøer.)

Tips politi og send bekymringsmelding til lege/psykiatri. Det er det enenste dere kan gjøre.

Takk for svar! Det hun har brukt hittil (som vi vet) er hasj. Vet ikke om hun har brukt noe annet enn det, men kan jo tenkes. Hva hadde skjedd hvis politiet hadde blitt varslet? Hadde vel fått en del konsekvenser? Kan legge til at hun går på helseutdanning, noe vi synes er bekymringsfullt. Vi har virkelig nulltoleranse for dette og hun er ikke lenger den vennen vi en gang ble kjent med.. 

Skrevet

Min første tanke er at hun kanskje ikke alltid har det så greit med seg selv? Bare antagning men.. fortsett å snakk me henne og vis at du er der for henne! Men dersom dette et et alloholproblem er det nødvendig at hun innser dette selv og ønsker endring selv dersom det skal gjøres noe med...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Det hun har brukt hittil (som vi vet) er hasj. Vet ikke om hun har brukt noe annet enn det, men kan jo tenkes. Hva hadde skjedd hvis politiet hadde blitt varslet? Hadde vel fått en del konsekvenser? Kan legge til at hun går på helseutdanning, noe vi synes er bekymringsfullt. Vi har virkelig nulltoleranse for dette og hun er ikke lenger den vennen vi en gang ble kjent med.. 

Til å begynne med blir det bot om de finner noe på henne, og det havner såklart i politiloggen. Utvikler det seg kan det få konsekvenser for hennes utdannelse og senere muligheten for å få jobb.. Rusmisbrukere får ikke jobbe i helsevesenet.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud ikke varsl politiet og alt det der.

Hun har det ikke bra, og hun må selv innse om hun vil ha  hjelp, man ikke kan ikke tvinge folk.

det eneste dere kan gjøre er å være der for henne, og i tillegg tanke på alder så synes jeg ikke hun nødvendigvis oppfører seg så unormalt og umoden for alder.

Anonymkode: c15d9...443

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud ikke varsl politiet og alt det der.

Hun har det ikke bra, og hun må selv innse om hun vil ha  hjelp, man ikke kan ikke tvinge folk.

det eneste dere kan gjøre er å være der for henne, og i tillegg tanke på alder så synes jeg ikke hun nødvendigvis oppfører seg så unormalt og umoden for alder.

Anonymkode: c15d9...443

Takk for svar 🙂 Ja, tenker også det med politi er litt vel drastisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde samme problemet med en av mine venninner nemlig. Vi måtte ha en liten "intervention" hvor vi fortalte henne at vi var bekymret, og vi hadde ikke lyst til å være med å tilrettelegge for at hun skal få lov til å drikke slik som hun gjør, Vi sa at vi var glad i henne og elsket hun som venninne, og gjerne ville være der, men at vi ikke lenger ønsket å være med henne når det er snakk om alkoholrelaterte situasjoner. Ingen festing, ingen utepils, ingen kald smirnoff ice på terassen mes vi griller, ingenting. Hun ble selfæølgelig fly forbanna, og ville ikke ha noe med oss å gjøre. Hun gikk ut og fortsatte å henge med de som ville feste med henne, uten å skjønne at de ikke var ordentlige venner, de ville bare ha noen å feste med. Legg opp til filmkvelder, spillkvelder, lag mat sammen. Om hun tar med seg alkohol så hell det ut. Vær tydelige på at dere ikke ønsker å "enable" alkoholvanene hennes.

Takk for svar- Jeg tror faktisk hun vil komme til å reagere liknende som din venninne. Men er jo verdt et forsøk. Vi skal være tydelig på det ja. Det er rett og slett ikke noe morsomt å være med henne lenger når hun oppfører seg slik. Vi må bare finne ut hvordan vi kan få sagt det på en best mulig måte. 

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...