Gå til innhold

Hvor burde jeg bo i Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kort hukommelse eller har du ikke levd så veldig lenge? 

Danmarksplassomårdet har vært et området med mange voldtekter, voldtektsforsøk, knivran, knivdrap, ran, tyveri, innbrudd, bilherverk og annen kriminalitet flere tiår før Circkledrapet. 

Drosjene stopper ikke i området om folk prøver å få drosje der. Essoen i Kanalveien har vært utsatt for så mye trøbbel at de har steng natt til lørdag og søndag. Sparbutikken på Krohnstad har mengder av problemer. Straxhusets område har sine problemer. Området rundt har også hatt flere voldtekter og voldtekstforsøk. Å gå ober Nygårdshøyden har aldri vært tilrådelig. Der har også vært flere brutale voldshendelser. Området Årstad, Laksevåg, Møhlenpris er byens mest belastede område og har vært det i flere tiår. Man trenger ikke lese mange Bergensaviser for å få dette med seg. Vil man bo og arbeide i området, så vær så god. 

Anonymkode: 92f7c...86d

Jeg bor i Løbergsveien, har aldri hatt problemer med å stoppe en drosje. I området ved Blekenberg er det vel mye kommunale boliger, men folk har et samhold som er fantastisk. Bærekraftig Løvstakken arrangerer mye fint i nabolaget, aktiviteter, kafe og gatefest. Det er stort sett eldre folk som har bodd her hele livet, studenter og noen østøropeeiske familier som bor i området. Men det er en forandring, nyetablerte familier forsøker å ta tilbake området, flere og flere småbarnsfamilier kjøper sin førstegangsbolig her. Tar 12 minutter å gå til Florida, 3 minutt til bybanen. Kiwi, Xtra, Rema, Matkroken og en søndagsåpen Joker.  Finn deg en airbnb mens du leter etter rett sted.  Du kan finne deg en hybel uten strøm for rundt 5500+ både på denne siden og på Landås.

Anonymkode: 78784...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du skal jobbe på Møhlenpris kan du egentlig bo nærmest hvor som helst i sentrum, Danmarksplass og Gyldenpris og fortsatt kunne gå til jobb. Buss- og bybanetilbudet mot Møhlenpris er veldig godt, så du kan fint bo utenfor sentrum også, f.eks Landås, Sandviken, Åsane, Laksevåg, Minde eller Nesttun.
Jeg har bodd lenge både på Møhlenpris, Gyldenpris og Danmarksplass, og stortrivdes. Klart det finnes utfordringer der, men du skal lete veldig lenge både i Bergen eller i hvilken som helst annen by for å finne et sted uten noen problemer. Der det er mennesker er det også menneskelige problemer, det må man bare leve med.

Du har mye å glede deg til, TS! Bergen er en nydelig by, og ja, man blir faktisk vant med regnet. Til gjengjeld finnes det få byer hvor solen blir mer satt pris på når den endelig kommer enn nettopp Bergen, og da er det virkelig helt fantastisk stemning uansett hvor i byen man befinner seg. Ingen i Bergen tar solen for gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solheimsviken, Gyldenpris, skygge, det er skygge hele dagen. Det er der de bor, de sosiale kasus, innvandrere, og de rumenske tiggere, dealere, og prostituerte. 

Landås lige så, Landås blir sett på som byens hardeste miljø. Det er Landås det slåss, skytes, og ungdomsklubbene svømmer over av hel og halvkriminelle. 

Jeg hadde gått for sol. Sandviken, Nordnes, Nøstet. Om du vil litt lenger ut av byen, så hadde jeg gått for Årstad, Minde, Wergeland, Kalfaret.

Så ikke Solheimslien, gyldenpris, ikke Landås, mannsterk, ville styrt unna sentrum, bortsett fra nevnte områder, og ville også forsøkt å styre klar Nygårds området, inkludert høyden. Blitt ukoselig og utrivelig der.

Anonymkode: 92783...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Solheimsviken, Gyldenpris, skygge, det er skygge hele dagen. Det er der de bor, de sosiale kasus, innvandrere, og de rumenske tiggere, dealere, og prostituerte. 

Landås lige så, Landås blir sett på som byens hardeste miljø. Det er Landås det slåss, skytes, og ungdomsklubbene svømmer over av hel og halvkriminelle. 

Jeg hadde gått for sol. Sandviken, Nordnes, Nøstet. Om du vil litt lenger ut av byen, så hadde jeg gått for Årstad, Minde, Wergeland, Kalfaret.

Så ikke Solheimslien, gyldenpris, ikke Landås, mannsterk, ville styrt unna sentrum, bortsett fra nevnte områder, og ville også forsøkt å styre klar Nygårds området, inkludert høyden. Blitt ukoselig og utrivelig der.

Anonymkode: 92783...f36

:fnise: nei du, her bommer du ganske kraftig. Det var et hardt miljø på slettebakken for mange tiår siden, men det er for lengst slutt. Resten forsvant da Ulriken ungdomsskole ble lagt ned. Landås har noen av de høyeste boligprisene i byen, og er et av de områdene som er tettest befolket med helsepersonell pga nærheten til sykehusene. 

Nygårshøyden er heller ingen farlig plass, og Nygård er sentrum og har mye studenboliger, men slett ikke farlig å bo der. Kalfaret er ikke ute av byen, det ligger i Bergenhus bydel. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utenfor sentrum, men med kort vei til bybanen https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=142477937

Dette er et stykke utenfor sentrum, men billig og veldig fint, og det går buss https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=93496961

Står ikke adresse på denne, men Storetveit er ganske sentralt ifht buss og bane, med fine turområder i nærheten https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=142176604

Liten hybel, men veldig fin og kjempesentralt med hyppige bussavganger og fine nærområder. Du kan gå til Møhlenpris på ca en halvtime https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=102657344

Rett ned i hovedveien her så har du bare tre stopp med bussen før du kan gå av for jobb https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=103205771

Alle de over er innen din prisklasse og har parkering. Dropper du parkeringen er det nok lettere å finne noe mer i sentrum. 

Anonymkode: e1ea9...f9c

Takk! Har sendt forespørsel til noen av disse, i tillegg til noen andre. 

:) 

Anonymkode: 11cd5...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine
På 15.3.2019 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Du må tenke på at Bergen har mye mildere vær enn Oslo, så du slipper lange snørike og iskalde vintre :)

Anonymkode: 29a2d...ae4

Og ingen er gladere enn bergensere når solen titter frem. Svært god og unik stemning i byen når varmen og solen er på plass😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, lotte00 skrev:

Og ingen er gladere enn bergensere når solen titter frem. Svært god og unik stemning i byen når varmen og solen er på plass😀

I tillegg må en tenke på på det regner IKKE 75 % av tiden. Selvfølgelig kan det være dager hvor det høljer ned hele dagen, men det skjer ikke ofte. På en vanlig regnværsdag regner det, for så å ha flere timer med opplett, før det igjen begynner å regne. 

Anonymkode: 29a2d...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Har du kort hukommelse eller har du ikke levd så veldig lenge? 

Danmarksplassomårdet har vært et området med mange voldtekter, voldtektsforsøk, knivran, knivdrap, ran, tyveri, innbrudd, bilherverk og annen kriminalitet flere tiår før Circkledrapet. 

Drosjene stopper ikke i området om folk prøver å få drosje der. Essoen i Kanalveien har vært utsatt for så mye trøbbel at de har steng natt til lørdag og søndag. Sparbutikken på Krohnstad har mengder av problemer. Straxhusets område har sine problemer. Området rundt har også hatt flere voldtekter og voldtekstforsøk. Å gå ober Nygårdshøyden har aldri vært tilrådelig. Der har også vært flere brutale voldshendelser. Området Årstad, Laksevåg, Møhlenpris er byens mest belastede område og har vært det i flere tiår. Man trenger ikke lese mange Bergensaviser for å få dette med seg. Vil man bo og arbeide i området, så vær så god. 

Anonymkode: 92f7c...86d

Ehm? 

Drosjene stopper på de områdene jo. Essoen er åpen hele natten hver dag, også lørdag og søndag. Altså åpent 24/7. Og hvilke probelemer på Spar Kronstad er det du snakker om? Jeg bor sånn 2 minuter fra Spar, handler der flere ganger i uka og har aldri hørt om noen problemer der. Du overdramatiserer noe helt villt.

Anonymkode: 07b17...93b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo mye verre ut enn da jeg bodde i Bronx, NY på 90-tallet. 🙄

Anonymkode: b65c8...20c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette høres jo mye verre ut enn da jeg bodde i Bronx, NY på 90-tallet. 🙄

Anonymkode: b65c8...20c

Det er mye overdrivelser her.

Anonymkode: 42a0f...7f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bo rolig, sentrumsnært, og ha mulighet til å ha bil, så anbefaler jeg ytre sandviken. 5 min med buss til sentrum. Går busser hele tiden. Her er det fint å bo. 

Anonymkode: 09327...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo mye verre ut enn da jeg bodde i Bronx, NY på 90-tallet. 🙄

Anonymkode: b65c8...20c

Mye dramatisering her, det er ikke i nærheten så ille som enkelte skal ha de til.

Anonymkode: 07b17...93b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente som bor i Bergen, og jeg er ikke redd for å gå alene noe sted i Bergen, har aldri opplevd, eller sett noe. Har også bodd på danmarksplass tidligere. Dere overdriver.

Anonymkode: 09327...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trolletrine
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg må en tenke på på det regner IKKE 75 % av tiden. Selvfølgelig kan det være dager hvor det høljer ned hele dagen, men det skjer ikke ofte. På en vanlig regnværsdag regner det, for så å ha flere timer med opplett, før det igjen begynner å regne. 

Anonymkode: 29a2d...ae4

Ja, nettopp. Jeg mener dette med regnet er litt overdrevent,jeg. Ja, det regner sikkert mer her enn andre plasser. Men vi har en fantastisk natur, og nærhet til både fjell, sjø og skog, og det kan brukes uansett vær😊 Ikke er det langt til sentrum heller, nesten uansett i hvilken bydel man bor i.

Alle plasser har negative sider, og sånn sett syns ikke jeg at litt regn er så galt😬😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo mye verre ut enn da jeg bodde i Bronx, NY på 90-tallet. 🙄

Anonymkode: b65c8...20c

Er vel en grunn til at en boligblokk på Sletten ble kalt Chicago på det glade 80-tallet 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Solheimsviken og Laksevåg. Vil kanskje ikke gå rundt strax huset alene, eller i mørket  alene gjallefall, men har alltid følt meg trygg i de områdene, er godt kollektivtilbud i de områdene, og husleie er ikke helt avskrekkende. Og folk gjør en innsats for lokalmiljøet sitt! ❤ men gå på visninger rundt om kring og se hva du selv føler passer passer deg. Det er det viktigste av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du skal jobbe på Møhlenpris vil jeg anbefale adkomst med bybanen, busser over Puddefjordsbroen, eller bussene (12 og 21) som går forbi Florida og oppover mot sykehuset-Landås-Nattland. Smørås er veldig fint, men da må du enten kjøre bilen ned til bybanen eller ta 76-bussen som er en matebuss og ikke går alt for ofte (etter min mening). Nesttun-området er sentralt og med mye eneboliger med kjellerleiligheter, der har jeg bodd selv og trivdes godt, og det er bare et par minutter til Lagunen som har alt du trenger. Bybanen går jo helt til Flesland, så lenge du er innen gåavstand fra den slipper du bussbytte. Bybanen er dessverre utrolig full under rushen både morgen og ettermiddag, men det er jo en del av bussene også. Nordnes, Nøstet og oppover mot Fløyen er fine steder, men dyre, små leiligheter og vanskelig med bil. Fyllingsdalen har også eneboliger, spesielt oppi sidene, og et veldig bra kollektivtilbud, men jeg foretrekker Fana-området over Fyllingen. 

Anonymkode: 963e9...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...