Gå til innhold

Når man ender med å trøste den som såret deg pga psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kamerat som er veldig emosjonellt trengende, han har angst og er usikker, og finner stor støtte i å snakke med oss i vennegjengen. Problemet er bare at han gjør og sier noen litt dumme ting og folk blir såret. Når han ser det, eller at folk siee det til ham, så bryter han litt sammen og unnskylder og beklager i så stor grad at den man såret ender opp med å trøste ham. Det er litt slitsomt og enkelte av oss føler oss litt som mødre for ham, han er dog 33 år gammel, så fsktisk eldre enn de fleste.

Han er absolutt en flott fyr som er morsom og støttende, herlig å snakke med og være med, men det er de emosjonelle episodene som får ham litt ut av likevekt.

Hvordan hjelpe ham takle det best mulig?

Anonymkode: 191f9...606

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at han skulle hatt mer hjelp enn vennegjengen kan gi. Det finnes grenser for hvor mye man skal tåle selv om man er venner gjennom mange år. Får han hjelp av psykolog? Hvis ikke ville jeg tatt en prat med han å fortalt at jeg var bekymret og om det ikke hadde vært lurt å få litt hjelp av noen profesjonelle, da dere ikke veit hva dere kan gjøre. 

Anonymkode: 39e30...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han går ikke til psykolog, han sier han IKKE klarer å snakke om følelslene sine og vet ikke hva han skal si, at han kun stoler på og er glad i oss. Vi har spurt om han ikke vil snakke med profesjonelle før, blir blankt avvist.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, stakkar fyr. Minner meg litt om han i den nrk serien om psykisk syke. Sånn skikkelig fin fyr som er utrolig sårbar og usikker. 

Jeg må inrømme at når jeg leser innlegget ditt så virker du / dere som dere er "lei av" han og irriterte over oppførselen hans, og ser ikke ut til å tenke på at han kansje går med angst 24/7. Ser ikke ut som du tenker noe på at kansje han skulle komme over dette og bli lei seg en gang. Det virker litt kjipt.

Kan det være at om dere er så irriterte og leie at dere rett og slett ikke passer som venner lengre? Kansje han burde heller henge men noen som er glad i han og takler han som han er. Om du er uenig, så tipser jeg om å tenke med hjertet og ikke med ego / sårede følelser over hvor kleine kommentarer han kommer med. Han har det ikke bra. Du / dere har det sikkert mye lettere og føler ikke frykt og angst hver gang dere sier noe. Så kansje tenk på det når han sier noe teit neste gang. Glatt over det og ignorer det.

Anonymkode: e5350...3f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel noe i det at det blir litt mye ja. Han er en fin fyr og vi liker ham godt, får snakke med de andre og heve takhøyden her, så kanskje føler han seg tryggere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel noe i det at det blir litt mye ja. Han er en fin fyr og vi liker ham godt, får snakke med de andre og heve takhøyden her, så kanskje føler han seg tryggere.

En ting er sikkert, så lenge dere snakker negativt om han bak hans rygg så er han jo ikke "trygg" med dere

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er sikkert, så lenge dere snakker negativt om han bak hans rygg så er han jo ikke "trygg" med dere

Jeg snakker faktisk ikke negativt du, og vi snakker ikke negativt om ham, jeg skrev selv i tråden her at han er en flott fyr, men at dette blir litt slitsomt, du skjønner det sant? Oppførselen, ikke fyren, og vi lurer på hvordan vi skal hjelpe ham best mulig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt han hvordan du kan hjelpe han da?

Gjest ThotSlayer
Skrevet

Slik jeg ser det så er det bare å fortelle han at selv om han av og til sårer noen så er det ikke end of the world. Folk kommer seg over det, og noen uker frem i tid er det uansett glemt, så han må slutte å ta ting så himla seriøst. Selv om han gjør dumme ting så betyr det ikke at han som person er noe mindre herlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...