Gå til innhold

Terrorangrepet i New Zealand


Lothlorien-

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Vera skrev:

Hvorfor i all verden vil du legge lokk på en så viktig debatt?? Det er en grunn for at ekstremisme får lov å vokse - fordi noen ønsker å legge lokk på den. 

Få det frem i lyset. Ingen troll trives i lyset. 

Du har jo et poeng.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremisme føder ekstremisme.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EM0Jo/extremism-foder-extremism

Alle grupper vil øke polariseringen i samfunnet, slik at når en høyreekstremist begår en terrordåd, så vil han at myndighetene skal bli enda reddere for høyresiden, og ramme flere enn de ekstreme. Vi ser allerede forslag om at kritikk av islam skal forbys for å hindre "islamofobia" og flere terrorangrep.

Det er musikk i terroristens ører, for på den måten vil de som bare kritiserer innholdet i religionen islam og hvordan den praktiseres, også bli rammet. Hvordan tjener det saken? Jo, slike som meg, forsvarer ytringsfriheten og at kritikk av religion må være lovlig = jeg blir da utsatt for angrep og påstand om at jeg støtter høyreekstremisters sak. Kløften i samfunnet blir dypere.

På samme måte vil islamistiske terrorister at man skal bli redde for muslimer, og overreagere med forslag som "forby islam" og "steng alle moskeer". Noe som vanlige, lovlydige muslimer vil protestere mot = angrep og  påstand om at de støtter muslimsk terror.

Å drepe er ikke målet i seg selv, men å skape større avstand. Antallet ofre er viktig kun i den forstand at høyt antall ofre gir høy dekning i media. En knivmann dreper to i Østerrike? Ikke engang en notis. Dessverre må man opp i et tosifret antall ofre for å få oppmerksomhet i media.

Bare et hjertesukk.... I det minste vil ikke islamistiske terrorister bli tatt levende. Men disse hersens andre, som Brevik, og nå han her, vil bli tatt levende, så samfunnet må betale for å holde de i fengsel til de dør. For en sløsing med midler. Grøsser av tanken på hva Norge har brukt på den fjompen.

 

Endret av ops2
skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har blitt sammenlignet med Breivik. Jeg har avvist det. Men denne Brenton Tarrant er en Breivik copycat. Han har også et manifest. Jeg har lest mesteparten. Det er ganske lettvint skrevet. Ikke noe mesterverk.

Det er mulig at de andre arresterte vil bli sluppet fri. En er allerede løslatt. Det virker som om han var en ekte "ensom ulv". Disse er de vanskeligste å oppdage og stoppe. Men for tidlig å si noe ennå.

Også en ting han hadde til felles med Brevik, han tok seg god tid. Tarrant gikk målbevisst til verks, skjøt kaldt for å drepe. Ikke noe panikk å spore. Jeg frykter for at dødstallene vil stige.

Og ikke bry dere med å spørre om link til videoen eller manifestet. Jeg linker ikke, hverken her eller i PM.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ops2 skrev:

Mange har blitt sammenlignet med Breivik. Jeg har avvist det. Men denne Brenton Tarrant er en Breivik copycat. Han har også et manifest. Jeg har lest mesteparten. Det er ganske lettvint skrevet. Ikke noe mesterverk.

Det er mulig at de andre arresterte vil bli sluppet fri. En er allerede løslatt. Det virker som om han var en ekte "ensom ulv". Disse er de vanskeligste å oppdage og stoppe. Men for tidlig å si noe ennå.

Også en ting han hadde til felles med Brevik, han tok seg god tid. Tarrant gikk målbevisst til verks, skjøt kaldt for å drepe. Ikke noe panikk å spore. Jeg frykter for at dødstallene vil stige.

Og ikke bry dere med å spørre om link til videoen eller manifestet. Jeg linker ikke, hverken her eller i PM.

Alle som skriver manifest, er svært lite selvhøytidelige og har slett ikke narsissistiske trekk. 😳

De fleste synes å kunne ha nytte av å ha brukt sin tid med å snakke med en fagperson innen psykiatri, fremfor å lage et ”manifest”.

Endret av Alivamale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lothlorien- skrev:

Du leser kreativt altså. 

Men, hvorfor syter du ikke over mangelen på medfølelse med ofrene alle de gangene det har vært islamsk terror mot vestlige? Da får vi jo høre hvor grusomt redde muslimer er for at vi slemme, vestlige skal gi dem stygge blikk på t-banen etc, at de egentlige ofrene er muslimer som er redd for "rasisme". Hvor er dine klager over dette?

Er du helt på trynet? Eller leser du kun selektivt? Etter hvert eneste terrorangrep så får man side opp og side ned om hvem ofrene var og en «dette er ofrene»-guide blir laget.

hvordan kan du mene da at det er mangel på medfølelse for tidligere ofre? Tror faktisk vi ikke vil få det denne gangen, men det får vi jo vente å se. 

Du som er så engasjert, og konmer med disse påstandene dine. Da vil jeg gjerne spørre deg hva du synes om at bi kaller gjerningsmannen en «massedrapsmann» og terrorhandlingen for «skytingen», mens når en mann knivstikker en kvinne her i Norge, kaller vi det for «terror» og «terrorhandling». Har en fin kvinne som har kommentert dette på Instagram hvor jeg har tatt screenshotter av og legger ved her.. så ja... hva synes du?

 

 

480D4C17-39AD-4D82-B734-2FF55E967366.png

6D2BDA9C-10AE-4257-8325-EECE0F4A99C4.png

2353820A-9660-4DA0-8270-456123E7C374.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Lothlorien- skrev:

Dette terrorangrepet kan gjøre det vanskeligere for høyreekstreme fremover, det kan føre til flere fordommer mot dem etc. etc., 

Det vil ikke bli vanskelig for høyreekstreme, det vil bli vanskelig for vestlige, men bare om ekstreme muslimer vi ta hevn. Resten av den muslimske verden er stort sett fredelige, lever sitt dagligdagse liv som oss alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde interesse av manifestet til denne mannen så jeg leste gjennom manifestet nå nylig for å bedre sette meg inn i hvordan han tenkte og hva som fikk han til å utføre disse handlingene. han virker jo som en relativt velformulert person som ser verden gjennom ett gitt utgangspunkt og begrunner seg ut i fra dette med fakta fra ulike kilder. Det han skriver er jo ikke noe nytt da selve kjernen i saken ofte har rot i innvandring (særlig fra muslimske land), nedgående fødselstall i europa blant hvite mennesker og tanker om at vestlige verdier/kultur vil bli borte om 50+ år da hvite mennesker vil være et mindretall i europa. Han henviser videre til det samfunnsfallet vesten har fått gjennom individualisme, jakten på penger, at demokratiet bare er et annet ord for "mob rule", frafallet av kjernefamilien og de verdier som hører med mm. 

Hvordan han kom til det punktet at dette burde være det viktigste i livet og som fikk han til å begå slike handlinger er det spørsmålet jeg sitter med. Eller - han sier jo at han ble ovebevist etter en tur til Frankrike der han så alle de hvite korsene fra de døde etter WW2 og stilte seg spørsmålet om det de kjempet for var på vei til å gå til grunne i dagens samfunn. For meg virker det fortsatt sykt. Jeg kan jo være enig i noen av hans bekymringer da det er ganke relevant i dagens offentlige debatt, men så er jeg også uenig i store deler av det han skriver.     

Endret av megda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, nyjenta skrev:

Er du helt på trynet? Eller leser du kun selektivt? Etter hvert eneste terrorangrep så får man side opp og side ned om hvem ofrene var og en «dette er ofrene»-guide blir laget.

hvordan kan du mene da at det er mangel på medfølelse for tidligere ofre? Tror faktisk vi ikke vil få det denne gangen, men det får vi jo vente å se. 

Du som er så engasjert, og konmer med disse påstandene dine. Da vil jeg gjerne spørre deg hva du synes om at bi kaller gjerningsmannen en «massedrapsmann» og terrorhandlingen for «skytingen», mens når en mann knivstikker en kvinne her i Norge, kaller vi det for «terror» og «terrorhandling». Har en fin kvinne som har kommentert dette på Instagram hvor jeg har tatt screenshotter av og legger ved her.. så ja... hva synes du?

 

 

480D4C17-39AD-4D82-B734-2FF55E967366.png

6D2BDA9C-10AE-4257-8325-EECE0F4A99C4.png

2353820A-9660-4DA0-8270-456123E7C374.png

Dette er vel et lite utvalg. Nå omtales det jo av så og si alle medier som terrorangrep. 

Endret av Lothlorien-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om enkelte er våkne? Jeg ser enkelte skriver at terroristen Brenton Tarrant er muslim og der han ikke.

Har noen venner som er muslimer og spurte om han var muslim, de sa selv at han er ikke det.

 

 

Endret av xeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sumaya Jirde Ali hardt ut på twitter mot "hvite menn".

Lurer på om det hadde vært like aksetpbert å snakket om "mørke menn" om det hadde vært det vi ser mest av, nemlig angrep av ekstreme musmlimer med mørk hud? Svaret sier vel seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Både NRK, VG og Aftenposten omtaler det som «terrorangrep» på sine forsider. Har ikke sjekket flere, men ser ut som det er ganske enighet om at dette var terror - og alle kaller det terror. 

I en tidlig fase vil nok mange journalister ofte velge litt mer nøytrale ord enn «terrorangrep», fordi man strengt tatt i starten vet svært lite om hva som skjer. Her opplever jeg likevel at ordet «terror» ble tatt i bruk tidlig, fordi det var vel åpenbart at det var det det var.

Det er for øvrig ikke noe problem at man også bruker ANDRE ord i tillegg til «terrorist» og «terrorangrep». At feks Aftenposten også bruker ordet «gjerningsmann» og «skytingen» er vel bare for å variere språkbruken litt, siden de også bruker «terrorist» og «terroristangrep». Journalister blir jo lært opp til det. Variert språk osv. Der betyr ikke at man ikke mener det var et terroristangrep. Du skal se at de bruker ordet «skyting» og «gjerningsmann» når det er muslimske terrorister også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Opie skrev:

Sumaya Jirde Ali hardt ut på twitter mot "hvite menn".

Lurer på om det hadde vært like aksetpbert å snakket om "mørke menn" om det hadde vært det vi ser mest av, nemlig angrep av ekstreme musmlimer med mørk hud? Svaret sier vel seg selv.

 

Hardt ut??? Hvor mange medieoppslag har vi sett i det siste om is krigere som vil hjem? Hvor mange har ikke tweetet og postet om sinte muslimske menn? Hvorfor er det så fælt når noen bringer opp det faktum at flere og flere "hvite menn" velger å svare på terror med terror?

Terror har bare ofre. Det har ikke noe å si hvilken farge det er på ofrene og terroristene, handlingen skader og dreper bare uskyldige. 

Det tragiske her er jo at 2 ekstreme grupperinger fører en krig basert på å drepe så mange sivile som mulig og her må det sies at begge sider har skyld. Vold avler vold og hat avler har.

Endret av Absol
Autocorrect
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, xeno said:

Jeg vet ikke om enkelte er våkne? Jeg ser enkelte skriver at terroristen Brenton Tarrant er muslim og der han ikke.

Har noen venner som er muslimer og spurte om han var muslim, de sa selv at han er ikke det.

 

 

Han vil visst ikke tilhøre noen religion. Han sier at han ikke er kristen. "Når jeg vet om jeg er en kristen, vil jeg fortelle det". Han snakker pent om andre religioner og andre kulturer, men de skal holde seg samlet og ikke blandes. Han har visst (ikke 100% sikker på kilden) reist i Pakistan og skrevet på Facebook at det var et fantastisk land med gjestfrie mennesker. I manifestet gjør han det klart at han ikke hater muslimer, så lenge de ikke migrerer til vesten. Han sier at de eneste han hater er vestlige som konverterer til islam.

Edit: Det stemmer, jeg leste manifestet igjen, og han ønsker alle kulturer, religioner og etnisiteter fred og framgang, i sine egne nasjoner.

Han er spesielt opptatt av fødselsrater, at etniske europeere ikke føder barn lenger, men at innvandrere, og muslimer spesielt, føder så mange barn at europeere blir i et mindretall. I følge han må alle innvandrere fra tredje verden, og spesielt muslimer, utvises. Grunnen til at han selv ikke har stiftet familie og begynt å få avkom, er fordi det "ikke spiller noen rolle" for det er viktigst å få utvist de først, så konsentrere seg om fødselsraten.

For han er det ikke noen motsetning i at han, som australier, skyter i en moske i New Zealand, fordi Australia og New Zealand er kolonisert fra Europa, og har samme identitet. Han sier at "en australier er som en full europeer". Mener antagelig at australieren er mer høylydt og utadvendt. Han sier også at Australia og New Zealand er som "fingre på Europas arm".

Endret av ops2
skrivefeil, lagt til 2 setninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manifestet er ganske ubehagelig. Han hevder selv at han hadde skrevet et langt og bedre manifest, men slettet det i et selvkritisk øyeblikk, og har bare brukt 2 uker på denne utgaven. Han går hard ut på "invasjon" og birthrates, replacement, og White Genocide.

Han vitser med memes og avslutter videoen med "Don't forget to subscribe to Pewdiepie".

Jeg tror det vil bli analysert og studert. Jeg håper det blir lov å dele det, jeg tror ikke det skader å gjøre det. Så blir det ikke noe "mytisk". Så bra er det ikke at det fortjener slik status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Opie skrev:

Sumaya Jirde Ali hardt ut på twitter mot "hvite menn".

Lurer på om det hadde vært like aksetpbert å snakket om "mørke menn" om det hadde vært det vi ser mest av, nemlig angrep av ekstreme musmlimer med mørk hud? Svaret sier vel seg selv.

 

Dette er noe som kalles sarkasme og som er en direkte tilsvar til en der kommentarer i SoMe etter muslimsk terror.

Jeg skjønner det går over hode på deg, men jeg synes det er ironisk at en Spøkelseskladd er bedre bevandret i Norsk språkverktøy enn du. 

For de som lurer på forskjellen i benevnelser: det er gode grunner til begrepsbruken, og det er knyttet til hvordan vi definerer terror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hater og fordummende fordommer er farlige på begge sider. Kan ikke de begge partene møtes og gjøre opp et fast sted sånn at vi andre som er glad i livet ikke blir preget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Opie skrev:

Sumaya Jirde Ali hardt ut på twitter mot "hvite menn".

Lurer på om det hadde vært like aksetpbert å snakket om "mørke menn" om det hadde vært det vi ser mest av, nemlig angrep av ekstreme musmlimer med mørk hud? Svaret sier vel seg selv.

 

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nyjenta skrev:

Er du helt på trynet? Eller leser du kun selektivt? Etter hvert eneste terrorangrep så får man side opp og side ned om hvem ofrene var og en «dette er ofrene»-guide blir laget.

hvordan kan du mene da at det er mangel på medfølelse for tidligere ofre? Tror faktisk vi ikke vil få det denne gangen, men det får vi jo vente å se. 

Du som er så engasjert, og konmer med disse påstandene dine. Da vil jeg gjerne spørre deg hva du synes om at bi kaller gjerningsmannen en «massedrapsmann» og terrorhandlingen for «skytingen», mens når en mann knivstikker en kvinne her i Norge, kaller vi det for «terror» og «terrorhandling». Har en fin kvinne som har kommentert dette på Instagram hvor jeg har tatt screenshotter av og legger ved her.. så ja... hva synes du?

 

 

480D4C17-39AD-4D82-B734-2FF55E967366.png

6D2BDA9C-10AE-4257-8325-EECE0F4A99C4.png

2353820A-9660-4DA0-8270-456123E7C374.png

Ehh.. De omtaler gjerningsmannen flere ganger som terrorist i artiklene nå. Det som slår meg er hvordan klovner bruker de første oppdateringene i aviser som et slags bevis på at media forskjellsbehandler hva etnisitet og terrorbetegbegnelse angår. Det er vanlig å skaffe en oversikt over situasjonen før man smeller til med “terrorangrep i... ". 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Druid skrev:

Jeg skjønner det går over hode på deg, men jeg synes det er ironisk at en Spøkelseskladd er bedre bevandret i Norsk språkverktøy enn du.  

Hehe :) Søt du da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...