Gå til innhold

Sitter det langt inne for dere å ringe føden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet jo vi får beskjed om å ringe dersom vi mener det er mindre liv, og at det er lavterskel.

Men jeg hater å være «til bry», og er så redd for å bli oppfattet som hysterisk og at jeg er overbekymret..

Er i uke 29 nå, og har i flere uker kjent MASSE liv og store bevegelser. Men fra i går  til kjenner jeg definitivt mindre bevegelser! Jeg kjente babyen bevege seg da jeg la meg i går, men ikke i nærheten av like type bevegelser..et par gode spark var det, men han pleier å være VELDIG altiv på den tiden. 

Hvor mye/ lite skal til før dere ringer?

Anonymkode: 27267...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotYou

Jeg var inne i går på planlagt kontroll (uke 30). Har ultralyd og lege hver 14 dag på sykehuset. 

De spurte om liv, og jeg sa at jeg hadde kjent mindre i de to siste dagene, men avventet å ringe ettersom jeg uansett skulle inn i denne uka. 

De ble ikke happy. Fikk streng beskjed om å ringe raskt ved lite/ingen liv i noen timer.. Legen poengterte at selv om jeg var der nå, så skulle jeg likevel ringe og komme i morgen dersom det ble mindre liv til da. 

Så ja, i dette svangerskapet har terskelen min vært litt høy, men det bør den ikke være. 

Les på kjennliv.no. Baby sover i 50-70 min, så hver time bør du kjenne noe, spesielt ved inntak etter sukker, kald drikke og/eller mat. 

Ta kontakt. Du forstyrrer ikke stort med å få en kontroll, og det er verdt å få bekreftelse på at alt er bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det samme som deg, vil ikke være til bry. Så det sitter langt inne for å ringe føden. Til og med når jeg hadde rier og skulle komme inn til føden var det vanskelig å ringe. 

Men hvis jeg hadde følt det som du føler det, så hadde jeg nok tatt en telefon. Ikke tenk på at det er for din del, men at det er for babyen sin del. 

Du er ikke hypokonder eller pågående for å ringe pga lite liv. Hadde du ringt hver uke kunne vi snakket litt mer om det :)

Ta opp telefonen og ring. Så blir du nok beroliget etter at du har fått snakket med dem eller om du kommer inn for en liten sjekk ❤️

Anonymkode: d15f5...b6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ringt med en gang! Vet om to som mistet i siste del av svangerskapet. Ikke for å skremme deg, men det beste er å være på den sikre siden selv om det sikkert ikke er noe galt.

Anonymkode: 6cf3a...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, NotYou skrev:

Jeg var inne i går på planlagt kontroll (uke 30). Har ultralyd og lege hver 14 dag på sykehuset. 

De spurte om liv, og jeg sa at jeg hadde kjent mindre i de to siste dagene, men avventet å ringe ettersom jeg uansett skulle inn i denne uka. 

De ble ikke happy. Fikk streng beskjed om å ringe raskt ved lite/ingen liv i noen timer.. Legen poengterte at selv om jeg var der nå, så skulle jeg likevel ringe og komme i morgen dersom det ble mindre liv til da. 

Så ja, i dette svangerskapet har terskelen min vært litt høy, men det bør den ikke være. 

Les på kjennliv.no. Baby sover i 50-70 min, så hver time bør du kjenne noe, spesielt ved inntak etter sukker, kald drikke og/eller mat. 

Ta kontakt. Du forstyrrer ikke stort med å få en kontroll, og det er verdt å få bekreftelse på at alt er bra :) 

Hva sjekker de da? Kun doppler? Kan man evt ringe jm ved helsestasjonen for å sjekke litt?

Ts

Anonymkode: 27267...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva sjekker de da? Kun doppler? Kan man evt ringe jm ved helsestasjonen for å sjekke litt?

Ts

Anonymkode: 27267...ee8

På sykehuset får du ctg. Sparketest som den kalles. Er de ufornøyde med den (for få bevegelser etter 20 min), så blir det ultralyd. 

Å kun høre hjertelyd gir ikke god nok bekreftelse i lengden sa de på føden, men en kan jo starte til  jm med doppler, så henviser heller jm videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tar ultralyd og ctg (sparketest) hver gang på sykehuset, har ringt 2 ganger. Hjertelyden alene med doppler eller ctg gir lite informasjon om hvordan baby har det og om hvorfor baby har endret aktivitet. 

Med første var ctg fin men på ultralyd så de at det var altfor lite fostervann, med andre baby var ctg nesten normal (litt stresset baby), men ultralyd viste navlestreng- og morkakesvikt. Har blitt satt igang med begge første etter lite liv. 

Har fått streng beskjed om å ringe hver gang det er endret aktivitet, selv om det skulle vært flere gang i uken eller ukentlig spesielt mot slutten. 

Det er snakk om babyen, ikke om mor er hysterisk. Det er lov å være hysterisk når det er snakk om ditt ufødte barn, for å si det på en annen måte... 

Anonymkode: 57ce5...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De tar ultralyd og ctg (sparketest) hver gang på sykehuset, har ringt 2 ganger. Hjertelyden alene med doppler eller ctg gir lite informasjon om hvordan baby har det og om hvorfor baby har endret aktivitet. 

Med første var ctg fin men på ultralyd så de at det var altfor lite fostervann, med andre baby var ctg nesten normal (litt stresset baby), men ultralyd viste navlestreng- og morkakesvikt. Har blitt satt igang med begge første etter lite liv. 

Har fått streng beskjed om å ringe hver gang det er endret aktivitet, selv om det skulle vært flere gang i uken eller ukentlig spesielt mot slutten. 

Det er snakk om babyen, ikke om mor er hysterisk. Det er lov å være hysterisk når det er snakk om ditt ufødte barn, for å si det på en annen måte... 

Anonymkode: 57ce5...435

Hvor langt på vei var du? 

Jeg har forøvrig fått konstantert for mye fostervann og skal på ny kontroll 26 mars. 

Ts

Anonymkode: 27267...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke lov av mannen å ringe "å mase" som han sa selv om jeg kjente lite liv i perioder. Han var veldig på med det å ikke bry helsevesenet og sa ting som at jeg måtte tenke på de som virkelig trengte hjelp osv. 

Skapte mye stress for meg men fødte et velskapt og friskt barn. Dette gjorde jo bare mannen enda mer oppsatt på at han hadde rett så under neste svangerskap ble det samme opplegget. Fikk ikke ringe føden og da jeg skulle føde ventet vi så lenge men å dra til sykehuset at jeg kom inn med 9 cm åpning. Og mannen insisterte på at vi dro hjem etter kun 5 timer etter fødsel. 

Anonymkode: abcc8...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke lov av mannen å ringe "å mase" som han sa selv om jeg kjente lite liv i perioder. Han var veldig på med det å ikke bry helsevesenet og sa ting som at jeg måtte tenke på de som virkelig trengte hjelp osv. 

Skapte mye stress for meg men fødte et velskapt og friskt barn. Dette gjorde jo bare mannen enda mer oppsatt på at han hadde rett så under neste svangerskap ble det samme opplegget. Fikk ikke ringe føden og da jeg skulle føde ventet vi så lenge men å dra til sykehuset at jeg kom inn med 9 cm åpning. Og mannen insisterte på at vi dro hjem etter kun 5 timer etter fødsel. 

Anonymkode: abcc8...863

Huff, hørtes ikke noe særlig ut det heller😕

Ts 

Anonymkode: 27267...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke lov av mannen å ringe "å mase" som han sa selv om jeg kjente lite liv i perioder. Han var veldig på med det å ikke bry helsevesenet og sa ting som at jeg måtte tenke på de som virkelig trengte hjelp osv. 

Skapte mye stress for meg men fødte et velskapt og friskt barn. Dette gjorde jo bare mannen enda mer oppsatt på at han hadde rett så under neste svangerskap ble det samme opplegget. Fikk ikke ringe føden og da jeg skulle føde ventet vi så lenge men å dra til sykehuset at jeg kom inn med 9 cm åpning. Og mannen insisterte på at vi dro hjem etter kun 5 timer etter fødsel. 

Anonymkode: abcc8...863

Da hadde jeg insistert på at han kunne dratt  hjem selv. Jeg hadde blitt. 

Seriøst, hva er det der for en mann?? Vil han deg ikke godt?

Anonymkode: 2f22a...9d4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min terskel har også vært høy. Kjente lite liv rundt uke 25, men ringte ikke. Helt på slutten, når jeg hadde maserier i to døgn, ringte jeg to ganger, og de var veldig hyggelige. Fikk lov å komme hvis jeg ville, men gjorde det ikke.

Anonymkode: 4630c...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Jeg brydde meg ikke om å være til bry. Det kan i verste fall være snakk om liv eller død for en liten baby. Man gjør som man får beskjed om og ringer til føden hvis man er usikker. De som jobber der får jo betalt for nettopp dette. Det er jobben dems!

Anonymkode: 74a37...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke lov av mannen å ringe "å mase" som han sa selv om jeg kjente lite liv i perioder. Han var veldig på med det å ikke bry helsevesenet og sa ting som at jeg måtte tenke på de som virkelig trengte hjelp osv. 

Skapte mye stress for meg men fødte et velskapt og friskt barn. Dette gjorde jo bare mannen enda mer oppsatt på at han hadde rett så under neste svangerskap ble det samme opplegget. Fikk ikke ringe føden og da jeg skulle føde ventet vi så lenge men å dra til sykehuset at jeg kom inn med 9 cm åpning. Og mannen insisterte på at vi dro hjem etter kun 5 timer etter fødsel. 

Anonymkode: abcc8...863

Fikk ikke lov? Er du ikke myndig? Hva slags sekt er du medlem av???

Anonymkode: 74a37...5bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en eldre førstegangsfødende. Veldig nervøs. Fikk ingen spesiell oppfølging. Ville ikke ringe uten grunn. Jm sa, da hun skjønte hvor nervøs jeg var at det er bare å komme med en hvit løgn for å få en ekstra ultralyd og alt de sjekker på sykehuset. Ble 3 totalt før en ukomplisert fødsel og et velskapt barn. 

Anonymkode: 7312d...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd jeg har litt for høy terskel desverre. 

Med hyppig oppfølging så føler jeg at jeg blir sjekket så ofte at det er sikkert bra. 

Anonymkode: 3543a...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Vil ikke være til bry". Hva for noe flink pike-piss er dette? Det handler da ikke om deg, men om babyen i magen!

Anonymkode: 222eb...605

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke lov av mannen å ringe "å mase" som han sa selv om jeg kjente lite liv i perioder. Han var veldig på med det å ikke bry helsevesenet og sa ting som at jeg måtte tenke på de som virkelig trengte hjelp osv. 

Skapte mye stress for meg men fødte et velskapt og friskt barn. Dette gjorde jo bare mannen enda mer oppsatt på at han hadde rett så under neste svangerskap ble det samme opplegget. Fikk ikke ringe føden og da jeg skulle føde ventet vi så lenge men å dra til sykehuset at jeg kom inn med 9 cm åpning. Og mannen insisterte på at vi dro hjem etter kun 5 timer etter fødsel. 

Anonymkode: abcc8...863

 Fikk ikke lov av mannen, faktisk.. Det er mange rare forhold der ute altså.. stakkars deg :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Vil ikke være til bry". Hva for noe flink pike-piss er dette? Det handler da ikke om deg, men om babyen i magen!

Anonymkode: 222eb...605

Enig. Jeg blir faktisk skikkelig provosert av at noen ikke tar bekymringa for babyen sin alvorlig fordi de ikke vil være til bry, noe så komplett idiotisk. 

Ta dere sammen og flytt fokuset fra dere sjøl og over på babyen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...