Gå til innhold
Pipaluk

«Han reiser til tirsdag», er det vanlig norsk?

Anbefalte innlegg

Pipaluk

Jeg har en utenlandsk foreleser som prater veldig bra norsk men som kommer med noen setninger som jeg synes er rare. Det står riktignok i en grammatikkbok i «norsk som fremmedspråk», men det høres rart ut i mine ører. 

Et annen setning hun bruker er «han sa meg nummeret»

bruker dere disse formuleringene? 

Studiet er norsk som andrespråk 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg har en utenlandsk foreleser som prater veldig bra norsk men som kommer med noen setninger som jeg synes er rare. Det står riktignok i en grammatikkbok i «norsk som fremmedspråk», men det høres rart ut i mine ører. 

Et annen setning hun bruker er «han sa meg nummeret»

bruker dere disse formuleringene? 

Studiet er norsk som andrespråk 

Han reiser på tirsdag eller han reiser innen tirsdag høres bedre ut i mine ører. 

Han ga meg nummeret. Han sa meg nummeret høres ut som en diktering. 

Anonymkode: 25860...433

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

"Han reiser til tirsdag" ville jeg tolket som at han er opptatt med å reise helt fram til tirsdag. På tirsdagen er han ferdig med å reise. "Han reiser på tirsdag" har en annen betydning. 

Anonymkode: 668ca...dba

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vox_populi

Begge setningene er helt normale i mine ører. Men som alltid, en kan godt si det samme ved å bruke andre ord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg sier "han reiser te tirsda'n" (Vestfold). Ville ikke skrevet det.

Anonymkode: 6a660...b19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier "han reiser te tirsda'n" (Vestfold). Ville ikke skrevet det.

Anonymkode: 6a660...b19

Nøyaktig som meg (Buskerud)

Anonymkode: b74af...5af

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han reiser til tirsdag er helt fin. Han sa meg nummeret stusser jeg mer på, men tenker ikke at det er galt.

Anonymkode: d1dd4...d0f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eller

Det er helt vanlig å bomme på preposisjoner, slik kan vi kjenne igjen noen som ikke har norsk som førstespråk. Så er det naturlig at det kan henge igjen formuleringer fra morsmålet. He told me his number, for eksempel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vox_populi

Det er en merkelig tanke som noen har, at om noe ikke er helt vanlig å si, så er det på en eller annen måte "feil" å si det.
Det vanligste er ganske riktig å si at en gav og fikk et telefonnummer. Folk synes vel ikke det er nødvendig å presisere på hvilken måte denne informasjonen ble overbrakt. Men om noen likevel vil gjøre det (kanskje for å forklare hvorfor nummeret ble oppfattet feilaktig), er det ikke det minste rart eller feil å si at han sa meg nummeret (og at han ikke overleverte et visittkort).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Pipaluk
2 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er en merkelig tanke som noen har, at om noe ikke er helt vanlig å si, så er det på en eller annen måte "feil" å si det.
Det vanligste er ganske riktig å si at en gav og fikk et telefonnummer. Folk synes vel ikke det er nødvendig å presisere på hvilken måte denne informasjonen ble overbrakt. Men om noen likevel vil gjøre det (kanskje for å forklare hvorfor nummeret ble oppfattet feilaktig), er det ikke det minste rart eller feil å si at han sa meg nummeret (og at han ikke overleverte et visittkort).

Men da er sistnevnte også avhengig av kontekst for at det skal høres naturlig ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

De er grammatisk ukorrekte, men det er mye vi sier muntlig i dialekter som er grammatisk ukorrekt.

Anonymkode: b2641...dc5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mine barn sier: «han sa meg nummeret». Det er ikke korrekt, men helt forståelig. (Han sa nummeret, han ga meg nummeret). Når det gjelder til tirsdag, er riktig preposisjonsbruk noe av det aller vanskeligste på mange språk. 

Anonymkode: 56297...45c

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vox_populi
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er grammatisk ukorrekte

Det visste jeg ikke.  I hvilken grammatikk står det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden