Gå til innhold

Dere som ikke gir barna brus, forventer dere at andre barn ikke får heller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic

Jeg gir ikke barna brus, men er vi på besøk/ute og alle andre får brus, så får mine også om de ønsker dette. Det er tross alt ikke ofte dette er et tema så det er ikke dette som ødelegger barnas helse. Det er forskjell på å hovedsaklig ikke drikke brus og å være rigid. Å nekte noen noe gjør dessuten at de får enda mer lyst på det når de blir store nok til å bestemme selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange rare tolkninger av hva temaet i hi egentlig er. 

Så til spørsmålet: Nei, et foreldrepar kan ikke bestemme at andre barn ikke får drikke brus fordi deres barn ikke får drikke brus. De kan bestemme hva egne barn skal drikke, de kan ikke bestemme over andres barn i en sånn setting. 

Anonymkode: 978db...e14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke drikke brus uansett. Det er fullt av sukker og tilsetninger. Mine får aldri brus. Og de sitter som regel som de eneste ungene uten brus når vi er mange ute og spiser. De er vant med det. "Stakkars unger" tenker nok de aller fleste, men jeg tenker omvendt. Stakkars de ungene som får i seg alt det sukkeret.

Anonymkode: 04454...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎03‎.‎2019 den 7.51, AnonymBruker skrev:

Merkelig at bare ett foreldrepar av syv har kommet til fornuft på området å proppe barn med kjemiske stoffer kroppene verken behøver eller har godt av. 

Men nei, hva andre gir sine barn angår ikke oss og våre barn. Vi bestemmer hva barna får og ikke får, enn så lenge. 

Barna forstår at noen ting liker de ikke, andre ting er ikke bra for dem og mamma bestemmer. Men uansett, vann er den tørstedrikken barna etterspør og får. Brus etterspør de ikke enda. Pizze er heller ikke noe de spiser. Så er pizza alt dere serverte måtte vi faktisk hatt med egen mat. Pizza er mat med mye smak for små munner...

Anonymkode: 53596...275

Kanskje for dine barn som blir gitt et begrenset utvalg mat og smaker, men alle andre vanlige barn så elsker de det!

Anonymkode: 07138...b16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor barnet skal drikke brus? Mine barn er 3 år og jeg selv drikker heller ikke brus. Ikke pappaen heller. For oss er det ikke natulig å ha brus i hus. Hvorfor er det naturlig? 

Anonymkode: bbfdb...044

Fordi vi voksne drikker brus hjemme hos oss vil barna også ha. Brus er digg, særlig sukkerfri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal ikke drikke brus uansett. Det er fullt av sukker og tilsetninger. Mine får aldri brus. Og de sitter som regel som de eneste ungene uten brus når vi er mange ute og spiser. De er vant med det. "Stakkars unger" tenker nok de aller fleste, men jeg tenker omvendt. Stakkars de ungene som får i seg alt det sukkeret.

Anonymkode: 04454...837

Sier bare sukkerfritt jeg.. det lille glasset 4 åringen får i uken skader han overhodet ikke. Like mye sukker i juice feks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.3.2019 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor barnet skal drikke brus? Mine barn er 3 år og jeg selv drikker heller ikke brus. Ikke pappaen heller. For oss er det ikke natulig å ha brus i hus. Hvorfor er det naturlig? 

Anonymkode: bbfdb...044

Mitt barn spiser ikke kjøtt, ikke jeg eller pappaen heller. For oss er det ikke naturlig å spise kjøtt eller å ha det i hus- jeg forstår ikke hvorfor barn skal spise kjøtt heller. Så da forventer jeg at det ikke er naturlig hos dere heller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn skal ikke drikke brus uansett. Det er fullt av sukker og tilsetninger. Mine får aldri brus. Og de sitter som regel som de eneste ungene uten brus når vi er mange ute og spiser. De er vant med det. "Stakkars unger" tenker nok de aller fleste, men jeg tenker omvendt. Stakkars de ungene som får i seg alt det sukkeret.

Anonymkode: 04454...837

Hadde vært interessant å vite hva ungene dine spiser og drikker. 

Anonymkode: 802aa...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 7.51, AnonymBruker skrev:

Merkelig at bare ett foreldrepar av syv har kommet til fornuft på området å proppe barn med kjemiske stoffer kroppene verken behøver eller har godt av. 

Men nei, hva andre gir sine barn angår ikke oss og våre barn. Vi bestemmer hva barna får og ikke får, enn så lenge. 

Barna forstår at noen ting liker de ikke, andre ting er ikke bra for dem og mamma bestemmer. Men uansett, vann er den tørstedrikken barna etterspør og får. Brus etterspør de ikke enda. Pizze er heller ikke noe de spiser. Så er pizza alt dere serverte måtte vi faktisk hatt med egen mat. Pizza er mat med mye smak for små munner...

Anonymkode: 53596...275

Hæh..

Jaja, dere får sitte der med vannet deres og de gluten-, laktose-, egge-, sukker-, hvete-, smaksfrie knekkebrødene eller hva dere nå spiser. Jeg og mine unger klarer fint å spise pizza og drikke brus av og til uten at noen av oss propper i oss noe som helst. Jeg vet derimot hver som kommer til å proppe i seg med en gang mor ikke står og overvåker! 

Anonymkode: e1e79...19f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan som forelder velge på mine barns vegne. Dersom andre foreldre ikke vil gi dere barn brus/sukker/kjøtt/fisk må bli deres «kamp”, dersom barnet deres stiller spørsmål eller blir misunnelig. Barnet mitt trenger ikke å gjøre det samme som alle andres barn for å føle tilhørighet.

Anonymkode: 04051...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke samvittighet til å servere gjester drittmat. Selv om det skulle være den eneste gang i måneden de spiser junk, så synes jeg det er kjipt å være kilden til dårlig ernæring. Jeg forsøker så langt det er mulig, å i det minste ha et sunt alternativ. Til barn lager jeg aldri enkle pølser eller grandiosa, jeg tenker alltid gjennom hva barn kunne syntes er spennende eller morsomt.

For meg handler det om å presentere barn og ungdom for bra mat, det er et slags etisk ansvar selv om det er "slitsomt". Barn og unge vet ikke sitt eget beste, å servere dem dritt er å narre dem der de ikke vet bedre eller kan velge noe annet. 

Anonymkode: dcf7e...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk ikke samvittighet til å servere gjester drittmat. Selv om det skulle være den eneste gang i måneden de spiser junk, så synes jeg det er kjipt å være kilden til dårlig ernæring. Jeg forsøker så langt det er mulig, å i det minste ha et sunt alternativ. Til barn lager jeg aldri enkle pølser eller grandiosa, jeg tenker alltid gjennom hva barn kunne syntes er spennende eller morsomt.

For meg handler det om å presentere barn og ungdom for bra mat, det er et slags etisk ansvar selv om det er "slitsomt". Barn og unge vet ikke sitt eget beste, å servere dem dritt er å narre dem der de ikke vet bedre eller kan velge noe annet. 

Anonymkode: dcf7e...3fc

Vi lager ca 90% av middager fra bunnen av.

Det betyr ikke at jeg skal moralisere og se ned på andre som gjør noe annet.

Anonymkode: 04051...915

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ikke brus til barna våre men det hadde ikke falt meg inn å legge meg oppi hva andre bestiller til sine barn. Våre barn vet at ikke alle kan få det samme hele tiden og at vi ikke drikker brus til mat.

De tåler brus da, så om de får det servert på bursdager så er det greit. 

Anonymkode: d9cb8...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker ikke å gi barna mine brus i den alderen der, men det kunne ikke falt meg inn å nekte andre å gjøre det :)

Anonymkode: cbc9e...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 8.35, Antoinette skrev:

Holder foreldre på slik ennå? Husker godt jenta i klassen som levde i et sukkerfritt hjem og da mener jeg sukkerfritt. Når hun kom i nærheten av godteri, brus eller kake ble hun som et monster og spiste til hun kastet opp.

Som voksen ble hun veldig overvektig men klarte etter noen år og gå og ned har holdt seg slank siden men hun har måttet betale for foreldrenes hysteri. 

Virker som du spekulerer i at foreldrene er skyld i at hun elsker søtt? Nå kjenner jeg ikke forskning på sånt, men jeg har da merket at folk er forskjellig. Noen elsker søtt, noen salt. Jeg har en gutt som elsker salt og chilli og sånt, og spiser helst det. Han liker ikke søte ting, sjokolade feks..heller ikke brus. Og vi foreldre drikker desverre masse brus.

En nabogutt kaster seg over sjokolade selv om vi prøver å si nei. Han tar alt han finner. Merker på andre barn vi har hatt på besøk at de tigger brus og godteri og vil ha mer mer mer.  

Jeg vet ikke om dette har med foreldrene å gjøre, men at noen mennesker er forskjellig og liker og ikke liker søtt eller salt eller surt for den del. 

Kan det ha med biologi å gjøre? arv ? kansje

Anonymkode: 11887...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...