Gå til innhold

Dere som ikke gir barna brus, forventer dere at andre barn ikke får heller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Tuller du? Blir like dumt som at jeg skal spørre om hvorfor i alle dager det er naturlig å ha tomat i hus. Vi har aldri tomat i hus, hverken vi voksne eller barna liker tomat... 🙄 🙄 

Men jeg forstår heldigvis at alle er forskjellige, og liker ulike ting. Brus er helt naturlig for veldig veldig mange! 

Ja vi er alle forskjellige og liker ulike ting. Ser ikke ut som du har forstått det, ettersom man er dum om man ikke har de samme meningene som deg? Eller stiller spørsmål. Naturlig er det vel ikke, da drar du det for langt :)

1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Jeg er oppvokst på 90 tallet, da var også brus normalt. Har du vokst opp under en stein...? 

Jeg er også oppvokst på 90- tallet. Ikke oppvokst under en stein. MEN jeg fikk ikke lørdagsgodt eller brus hver lørdag som det er "normalt" å gjøre i samfunnet i dag. Jeg tror det har gjort at jeg har lært meg og kose meg uten brus og godteri. Mange mener jo at man koooooser seg når man drikker brus og spiser godteri. Der er ikke jeg.  

Anonymkode: bbfdb...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

forventer dere da at de andre barna heller ikke skal få brus? 

 

Anonymkode: 865d1...04e

 

Våre er små som ditt barn, de drikker ikke brus. Men om andres barn vil ha, så gjerne for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja vi er alle forskjellige og liker ulike ting. Ser ikke ut som du har forstått det, ettersom man er dum om man ikke har de samme meningene som deg? Eller stiller spørsmål. Naturlig er det vel ikke, da drar du det for langt :)

Jeg er også oppvokst på 90- tallet. Ikke oppvokst under en stein. MEN jeg fikk ikke lørdagsgodt eller brus hver lørdag som det er "normalt" å gjøre i samfunnet i dag. Jeg tror det har gjort at jeg har lært meg og kose meg uten brus og godteri. Mange mener jo at man koooooser seg når man drikker brus og spiser godteri. Der er ikke jeg.  

Anonymkode: bbfdb...044

Nei, syns bare det virker en smule kort å seriøst lure på hvorfor brus er naturlig for mange. Og nei, jeg drar den ikke for langt ved å si at det er en naturlig ting å drikke for folk flest. Hvorfor tror du de selger brus på alle restauranter, cafeer, kiosker, kinoer, butikker osv osv? 

Jeg er vant til brus og godteri i helger, og jeg kjenner ingen som ikke drikker brus eller spiser godteri i det hele tatt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at noen ikke gir barna sine brus. MEN å bestemme hva andre skal gi barna sine er ikke greit. 

Anonymkode: 10e60...c60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk ikke, de siste dagene har jeg faktisk ikke hatt tid til å være på forumet. 

Du må nesten linke til disse hysteriske trådene du hentyder til. 

Hva får deg til å klø deg i hodet? Tenker du kanskje ikke lenger enn til din egen nesetipp? 

Noen barn liker faktisk ikke mat med mye smak, andre barn kan ha tilstander i munnen som gjør at pizza, kjeks og mye annet er uegnet for dem å spise. Dobbel leppe gane spalte er en slik tilstand noe ett av våre barn har. Utvendig er hun operert, men innvendig er hun ikke "lukket". Det hun kan spise blir gjerne også servert til hennes søsken og ikke omvendt, nettopp fordi hun ikke skal sitte og se på at andre spiser hva hun ikke kan ha. 

Du kan jo også prøve å tenke deg, om du er utstyrt med empatiske evner, å drikke brus, når alt fra over tungen og opp i nesen er en eneste stor åpen løsning og der halvparten av alt du drikker kommer ut gjennom nesen. I tillegg til at kullsyren svir og brenner i nesens slimhinner....

Anonymkode: 53596...275

Og min sønn har barneautsime, men jeg forventer ikke at hele verden skal legge verden til rette for oss pga det. Joda, de fleste tar selvsagt hensyn og forstår at at diagnosen hans krever litt tilrettelegging, men det er vi som legger opp at han skal fungere inn i samfunnet. Ikke at hele samfunnet skal innrette seg etter oss.  Blir det for mye for sønnen min så er det vi som må trekke oss tilbake. Kan ikke forvente at alle andre skal avslutte fordi han kan synes det blir for mye. Livet er urettferdig av og til og det må bare barn faktisk lære seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at samfunnet har blitt til at det er det å drikke brus som er det normale. Den dagen 3 åringene mine vil drikke brus så får de drikke brus. Det er ikke så vanskelig :)  Men vi legger ikke tilrette for usunne matvarer. Vi gir heller ikke lørdagsgodt og diverse heller. Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor det er så viktig å gjøre det. Når man vet hvilke risikoer det kan ha. Men sånn er samfunnet i dag. Man er hysterisk om man ikke følger det "vanlige". 

Anonymkode: bbfdb...044

Hvordan samfunnet har blitt? Vi drakk da brus på 80 tallet vi...og det gjorde generasjonen før meg også...

Og det er jo det som er poenget mitt. De fleste barn begynner gjerne å drikke brus når de selv ber om det. Hvem mener du ikke tilrettelegger for sunne alternativer? 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke gir barna brus (eller is/godteri for den del), om dere er sammen med andre foreldre og barn, forventer dere da at de andre barna heller ikke skal få brus? 

Vi var på kafé med en gjeng fra årskullet til sønnen min på 4 år, vi hadde bestilt pizza og så kom en litt uventet diskusjon rundt bordet. Vi var 7 familier som var der, og et av foreldreparene lar ikke barna sine drikke brus (greit nok), men så mente de at da burde ikke noen av de andre barna få heller, for da ble det urettferdig at deres barn ikke fikk. Alle andre lot barna drikke brus og de som ikke ville at barna skulle drikke brus sa at dette måtte barna bare tåle, for sånn er det bare. Fikk veldig følelsen av at disse foreldrene ville at ingen andre skulle få brus så de selv skulle slippe en kamp med barna. Er det ikke vanlig at man får drikke det man vil i slike sammenkomster? Hadde skjønt det om jeg tok et sjokoladekakestykke eller en is til forrett, men synes det ble litt rart når to stk skulle bestemme hva alle skal drikke til maten (og brus til pizza er jo best 🙈). Ble litt rar stemning rundt bordet..

Anonymkode: 865d1...04e

Hva gjør de når barna er i bursdagsselskap og det blir servert brus? Det er vel ikke vanlig at foreldre er der da.. så da kan de ikke styre hva barna drikker... barna kommer til å få smaken på brus etter hvert uansett. Så om de fikk litt brus på kafé en gang i blant, hadde ikke det vært så farlig 

Anonymkode: 5a95d...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er superharry å bestille brus til 4-åringer!! 

Men man må jo la folk få være så harry de vil. 🙄

Anonymkode: 23101...304

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt glad, uansett alder på barna, om vi voksne kunne blitt enige om å droppe brus. Det koster enormt mye penger, og er ikke sunt. Hvorfor skal det være sånn at fordi man får spise en ting som er ekstra godt, så må man absolutt drikke noe ekstra godt også? Det koster nok å kjøpe pizza på restaurant. 

Når det gjelder fireåringer, skjønner jeg virkelig ikke at noen vil servere dem brus. Mine fireåringer får aldri brus, og jeg ser ingen grunn til å lære dem å drikke nesten rent sukker. (Og sukkerfri drikke til små barnehjerner er enda verre.) Jeg hadde ikke lagt meg borti hva andre gir sine fireåringer, men jeg hadde nok gjort meg noen tanker om temaet. 

Anonymkode: 7b0b6...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke bestemme at andre foreldre må følge deres regler, bare for å slippe sutring fra sine egne. Forstår at de ikke ønsker at barna skal ha den usunne uvanen, men da må de klare å være bestemte også. Ikke noe dere skal være nødt til å gå med på.

Anonymkode: 1e15d...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 9.47, AnonymBruker skrev:

Jeg ville blitt glad, uansett alder på barna, om vi voksne kunne blitt enige om å droppe brus. Det koster enormt mye penger, og er ikke sunt. Hvorfor skal det være sånn at fordi man får spise en ting som er ekstra godt, så må man absolutt drikke noe ekstra godt også? Det koster nok å kjøpe pizza på restaurant. 

Når det gjelder fireåringer, skjønner jeg virkelig ikke at noen vil servere dem brus. Mine fireåringer får aldri brus, og jeg ser ingen grunn til å lære dem å drikke nesten rent sukker. (Og sukkerfri drikke til små barnehjerner er enda verre.) Jeg hadde ikke lagt meg borti hva andre gir sine fireåringer, men jeg hadde nok gjort meg noen tanker om temaet. 

Anonymkode: 7b0b6...5fd

Når man allerede er ute og spiser så bør ikke et glass brus velte budsjettet. Da burde man ikke spist ute i utgangspunktet 🙄

Anonymkode: 057e0...ec2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry faktisk 🙊 Hva er trendy blant 4-åringer i dag da? Snø?

Respekterer at noen ikke vil gi barna sine brus, problemet her var at disse foreldrene ville at ingen av de andre (verken barn eller voksne) skulle drikke brus, noe jeg synes var veldig spesielt at de skulle bestemme. Endte med at de fleste drakk brus, og etter hva jeg har sett i ettertid har alle barna det fortsatt bra ;)
 

TS

Anonymkode: 865d1...04e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.3.2019 den 8.26, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk ikke, de siste dagene har jeg faktisk ikke hatt tid til å være på forumet. 

Du må nesten linke til disse hysteriske trådene du hentyder til. 

Hva får deg til å klø deg i hodet? Tenker du kanskje ikke lenger enn til din egen nesetipp? 

Noen barn liker faktisk ikke mat med mye smak, andre barn kan ha tilstander i munnen som gjør at pizza, kjeks og mye annet er uegnet for dem å spise. Dobbel leppe gane spalte er en slik tilstand noe ett av våre barn har. Utvendig er hun operert, men innvendig er hun ikke "lukket". Det hun kan spise blir gjerne også servert til hennes søsken og ikke omvendt, nettopp fordi hun ikke skal sitte og se på at andre spiser hva hun ikke kan ha. 

Du kan jo også prøve å tenke deg, om du er utstyrt med empatiske evner, å drikke brus, når alt fra over tungen og opp i nesen er en eneste stor åpen løsning og der halvparten av alt du drikker kommer ut gjennom nesen. I tillegg til at kullsyren svir og brenner i nesens slimhinner....

Anonymkode: 53596...275

Men altså hvor gammel er hun? Om ikke ganen er lukket enda er hun vel strengt tatt fortsatt rimelig liten og spiser vel ikke helt det samme som andre enda uansett og ser vel heller ikke de store forskjellene. Ene vår har dobbeltsdiig leppe kjeve og ganespalte, og ganespalten ble lukket ved 1 års alder, som er da de lukker ganen i Norge. Selvfølgelig hender det de ikke får den helt tett fremerst i munnen eller det kommer en fistel, men totslt åpent og at masse mat og drikke skal komme ut av nesa er ikke normalt når barnet er over 1 år, for da skal ganen ha blitt lukket, ikke bare med tanke på spising men også pga av språkutviklingen, som krever en tett gane.

 

Anonymkode: 4e638...2f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er superharry å bestille brus til 4-åringer!! 

Men man må jo la folk få være så harry de vil. 🙄

Anonymkode: 23101...304

Første barn?

Når man sitter med flere familier på pizzarestaurant og barn i ulke aldre er det vel mer normalt at noen av dem drikker brus enn at ingen gjør det. Ikke alltid så lett å skjerme lille gullungen mot verdens ondskap når tredjeklassingen vet veldig godt hva brus er :)

Anonymkode: a780e...0f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes folk er "uopplyste" når de gir koffeinholdig brus (cola) eller enda verre, koffeinholdig brus med aspartam til sine barn.

Men jeg forteller dem det ikke direkte. Jeg tenker bare med meg selv at det er unødvendig. Og så nekter jeg/ lærer jeg opp egne barn. De vet at dette ikke er noe jeg vil de skal ha i seg, og har fått en klar forklaring på hvorfor.

Hva de drikker borte hos andre kan jeg ikke direkte styre, og da tenker jeg at stort sett så velger de dette vekk, og de få gangene de ikke gjør det, er ikke det som er veldig skadelig.

Min eldste liker brus, men frem til 5-6 års alder omtalte vi "vann med kullsyre" som brus. Og dette ble opplevd som at barnet også fikk det samme som de voksne. Etter dette oppdaget barnet annen brus.

Yngste liker ikke ting med kullsyre, så der har vi sluppet kampen helt. (Der går det mer på at vi hjemme hos oss kjøper sukkerholdig saft og ikke light varianter. Saft er uansett ikke hverdagsdrikke. )

 

Å nekte andre å servere noe til sine barn, bare for at mitt ikke skal ha, for det har jeg bestemt, synes jeg er tull. Det er grenser for hvor sær det er greit å være.

Anonymkode: 3b512...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.3.2019 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Kommer svært an på situasjon, tid og sted, men hvorfor ikke? 

Ville ikke invitert en familie jeg visste hadde melkeallergi på grøt og spftis til dessert. Men var jeg sammen med familien på 17.mai hadde jeg tatt. Eg en is og det gjør resten av norge også. 

Livet er litt urettferdig, barn eller ikke. 

Anonymkode: d6500...132

Det finnes dem som reagerer på melkeproteiner på den luftbårne veien at de reagerer på melkeproteiner i luften også.. Dumt hvis du skal stå oppi dem da så er iallfall greit å spørre foreldrene om det er kun i kontakt med melkeproteiner eller om det er luftbåren allergi også.

Anonymkode: 02b62...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke gir barna brus (eller is/godteri for den del), om dere er sammen med andre foreldre og barn, forventer dere da at de andre barna heller ikke skal få brus? 

Vi var på kafé med en gjeng fra årskullet til sønnen min på 4 år, vi hadde bestilt pizza og så kom en litt uventet diskusjon rundt bordet. Vi var 7 familier som var der, og et av foreldreparene lar ikke barna sine drikke brus (greit nok), men så mente de at da burde ikke noen av de andre barna få heller, for da ble det urettferdig at deres barn ikke fikk. Alle andre lot barna drikke brus og de som ikke ville at barna skulle drikke brus sa at dette måtte barna bare tåle, for sånn er det bare. Fikk veldig følelsen av at disse foreldrene ville at ingen andre skulle få brus så de selv skulle slippe en kamp med barna. Er det ikke vanlig at man får drikke det man vil i slike sammenkomster? Hadde skjønt det om jeg tok et sjokoladekakestykke eller en is til forrett, men synes det ble litt rart når to stk skulle bestemme hva alle skal drikke til maten (og brus til pizza er jo best 🙈). Ble litt rar stemning rundt bordet..

Anonymkode: 865d1...04e

Min får ikke brus, sjokolade eller potetgull. Men hva andre gjør er jo fullstendig opp til dem. Hadde virkelig ALDRI falt meg inn å en gang hinte til noen om hva de skal gi barna sine.

Det eneste jeg gjør er å instruere besteforeldre og andre som passer barnet om hva som er ok og hva som ikke er det. 

Anonymkode: 4a095...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes dem som reagerer på melkeproteiner på den luftbårne veien at de reagerer på melkeproteiner i luften også.. Dumt hvis du skal stå oppi dem da så er iallfall greit å spørre foreldrene om det er kun i kontakt med melkeproteiner eller om det er luftbåren allergi også.

Anonymkode: 02b62...a93

Da kan ikke barnet være ute på 17mai om det er så allergisk? Eller så regner jeg med at foreldrene hadde informert om det og flyttet seg eller noe. 

Anonymkode: d6500...132

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes dem som reagerer på melkeproteiner på den luftbårne veien at de reagerer på melkeproteiner i luften også.. Dumt hvis du skal stå oppi dem da så er iallfall greit å spørre foreldrene om det er kun i kontakt med melkeproteiner eller om det er luftbåren allergi også.

Anonymkode: 02b62...a93

Opplever svaret litt som et "hvis om at" svar. Tenk hvis jorden går under eller barnet har en sjelden sykdom som gjør at det dør dersom han ser en katt med brune striper. Altså... 

Alle kan ikke ta hensyn til andre sitt barn. Det må man gjøre selv. Verden dreier seg ikke kun om deg og ditt. 

Anonymkode: d6500...132

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...