Gå til innhold

Dere som ikke gir barna brus, forventer dere at andre barn ikke får heller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke gir barna brus (eller is/godteri for den del), om dere er sammen med andre foreldre og barn, forventer dere da at de andre barna heller ikke skal få brus? 

Vi var på kafé med en gjeng fra årskullet til sønnen min på 4 år, vi hadde bestilt pizza og så kom en litt uventet diskusjon rundt bordet. Vi var 7 familier som var der, og et av foreldreparene lar ikke barna sine drikke brus (greit nok), men så mente de at da burde ikke noen av de andre barna få heller, for da ble det urettferdig at deres barn ikke fikk. Alle andre lot barna drikke brus og de som ikke ville at barna skulle drikke brus sa at dette måtte barna bare tåle, for sånn er det bare. Fikk veldig følelsen av at disse foreldrene ville at ingen andre skulle få brus så de selv skulle slippe en kamp med barna. Er det ikke vanlig at man får drikke det man vil i slike sammenkomster? Hadde skjønt det om jeg tok et sjokoladekakestykke eller en is til forrett, men synes det ble litt rart når to stk skulle bestemme hva alle skal drikke til maten (og brus til pizza er jo best 🙈). Ble litt rar stemning rundt bordet..

Anonymkode: 865d1...04e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke gir barna brus (eller is/godteri for den del), om dere er sammen med andre foreldre og barn, forventer dere da at de andre barna heller ikke skal få brus? 

Vi var på kafé med en gjeng fra årskullet til sønnen min på 4 år, vi hadde bestilt pizza og så kom en litt uventet diskusjon rundt bordet. Vi var 7 familier som var der, og et av foreldreparene lar ikke barna sine drikke brus (greit nok), men så mente de at da burde ikke noen av de andre barna få heller, for da ble det urettferdig at deres barn ikke fikk. Alle andre lot barna drikke brus og de som ikke ville at barna skulle drikke brus sa at dette måtte barna bare tåle, for sånn er det bare. Fikk veldig følelsen av at disse foreldrene ville at ingen andre skulle få brus så de selv skulle slippe en kamp med barna. Er det ikke vanlig at man får drikke det man vil i slike sammenkomster? Hadde skjønt det om jeg tok et sjokoladekakestykke eller en is til forrett, men synes det ble litt rart når to stk skulle bestemme hva alle skal drikke til maten (og brus til pizza er jo best 🙈). Ble litt rar stemning rundt bordet..

Anonymkode: 865d1...04e

Ingen andre bestemmer hva slags drikke jeg kjøper til mine barn :ler:. Hadde jeg følt et press i retning av det du sier så hadde jeg nok heller kjøpt ekstra mye brus.

Seff, smaker det best - det er jo bare raringer som drikker noe annet enn brus til pizza.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger da selv egen mat OG drikke. 

Anonymkode: 79168...f4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke barna brus (5 og 2 år) men får 5-åringen servert det i barnebursdag får hun lov. Er vi ute og spiser med andre får hun ikke det. Men de andre bestemmer selvfølgelig selv over hva sine egne barn drikker uansett!

Anonymkode: 4c75d...a37

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått på kafé med dem i fremtiden. Et foreldrepar får ikke bestemme hva andre gir barna sine. Hvis de er redd for at barnet deres blir lei seg, hvorfor kan ikke deres barn få litt brus om de vil? Hen hadde ikke dødd av å få brus en sjelden gang. Hvis de har gjort valget å nekte deres barn brus, så får de takle det problemet selv. 
Min svigerinne har en niese som aldri fikk godteri når hun var liten, og hun var helt umulig når hun kom i nærheten av godteri. Hun stappet snop i munnen, delte ikke, og stjal snop fra andre barn. Jeg lot henne være med å pynte pepperkakehus en gang, og aldri igjen. Hun nektet å lime nonstop på pepperkakehuset og valgte å pjåte dem inn i munnen istede. Samtidig liker både hun og lillesøsteren ikke brus. De får alltid saft i selskap. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg ga mine egne juice eller saft. Eller milkshake eller smothie. Andre bestiller det de vil til sine. De ble jo tilbudt brus his andre, og da fikk de når det var andre barn der, eller hvis voksne drakk det. Nå mange år senere drikker og liker eldste brus når hun får, men yngste ikke ( vil ikke ha). Vi serverer ikke brus til dem hjemme hvis det bare er oss (vi voksne drikker ikke brus), men kjøper inn til bursdagsbeslk og søskenbarn, og da får eldste også. På restaurant er det litt begge deler, det blir oftere og oftere eldste får brus, men vi foreslår juice. Andre barn gjør selvsagt som de vil (foreldrene vil). Det har aldri vært en problemstilling heller. 

Anonymkode: 5e65b...e78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

De er urimelig selvsagt. Deres valg skal ikke gå utover andre. Akkurat som om jeg skulle krevd at alle skulle spise vegetar fordi jeg er vegetarianer 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som ikke gir barna brus (eller is/godteri for den del), om dere er sammen med andre foreldre og barn, forventer dere da at de andre barna heller ikke skal få brus? 

Vi var på kafé med en gjeng fra årskullet til sønnen min på 4 år, vi hadde bestilt pizza og så kom en litt uventet diskusjon rundt bordet. Vi var 7 familier som var der, og et av foreldreparene lar ikke barna sine drikke brus (greit nok), men så mente de at da burde ikke noen av de andre barna få heller, for da ble det urettferdig at deres barn ikke fikk. Alle andre lot barna drikke brus og de som ikke ville at barna skulle drikke brus sa at dette måtte barna bare tåle, for sånn er det bare. Fikk veldig følelsen av at disse foreldrene ville at ingen andre skulle få brus så de selv skulle slippe en kamp med barna. Er det ikke vanlig at man får drikke det man vil i slike sammenkomster? Hadde skjønt det om jeg tok et sjokoladekakestykke eller en is til forrett, men synes det ble litt rart når to stk skulle bestemme hva alle skal drikke til maten (og brus til pizza er jo best 🙈). Ble litt rar stemning rundt bordet..

Anonymkode: 865d1...04e

Merkelig at bare ett foreldrepar av syv har kommet til fornuft på området å proppe barn med kjemiske stoffer kroppene verken behøver eller har godt av. 

Men nei, hva andre gir sine barn angår ikke oss og våre barn. Vi bestemmer hva barna får og ikke får, enn så lenge. 

Barna forstår at noen ting liker de ikke, andre ting er ikke bra for dem og mamma bestemmer. Men uansett, vann er den tørstedrikken barna etterspør og får. Brus etterspør de ikke enda. Pizze er heller ikke noe de spiser. Så er pizza alt dere serverte måtte vi faktisk hatt med egen mat. Pizza er mat med mye smak for små munner...

Anonymkode: 53596...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at bare ett foreldrepar av syv har kommet til fornuft på området å proppe barn med kjemiske stoffer kroppene verken behøver eller har godt av. 

Men nei, hva andre gir sine barn angår ikke oss og våre barn. Vi bestemmer hva barna får og ikke får, enn så lenge. 

Barna forstår at noen ting liker de ikke, andre ting er ikke bra for dem og mamma bestemmer. Men uansett, vann er den tørstedrikken barna etterspør og får. Brus etterspør de ikke enda. Pizze er heller ikke noe de spiser. Så er pizza alt dere serverte måtte vi faktisk hatt med egen mat. Pizza er mat med mye smak for små munner...

Anonymkode: 53596...275

:klo:

Anonymkode: 943f1...974

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at bare ett foreldrepar av syv har kommet til fornuft på området å proppe barn med kjemiske stoffer kroppene verken behøver eller har godt av. 

Men nei, hva andre gir sine barn angår ikke oss og våre barn. Vi bestemmer hva barna får og ikke får, enn så lenge. 

Barna forstår at noen ting liker de ikke, andre ting er ikke bra for dem og mamma bestemmer. Men uansett, vann er den tørstedrikken barna etterspør og får. Brus etterspør de ikke enda. Pizze er heller ikke noe de spiser. Så er pizza alt dere serverte måtte vi faktisk hatt med egen mat. Pizza er mat med mye smak for små munner...

Anonymkode: 53596...275

Vel, min drikker ikke noe annet enn vann. Men den dagen han spør om å få smake brus så skal ha selvsagt få smake. Dette sunnhetshysteriet går over alle støvleskaft. Selv om han får drikke brus betyr ikke det at det er noe han ville fått i hverdagen. 

Jeg har null tro på å forby noen typer matvarer. Heller la barna få smake på alt og heller gi de mer «usunne» tingene i moderate mengder. Verken jeg eller mannen har vokst opp med at noe er forbudt og vi er begge slanke og veltrente mennesker som spiser sunt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at bare ett foreldrepar av syv har kommet til fornuft på området å proppe barn med kjemiske stoffer kroppene verken behøver eller har godt av. 

Men nei, hva andre gir sine barn angår ikke oss og våre barn. Vi bestemmer hva barna får og ikke får, enn så lenge. 

Barna forstår at noen ting liker de ikke, andre ting er ikke bra for dem og mamma bestemmer. Men uansett, vann er den tørstedrikken barna etterspør og får. Brus etterspør de ikke enda. Pizze er heller ikke noe de spiser. Så er pizza alt dere serverte måtte vi faktisk hatt med egen mat. Pizza er mat med mye smak for små munner...

Anonymkode: 53596...275

Er du den samme personen som har kommet med flere ulike hysteri kommentarer angående barn og kosthold de siste dagene...? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes brus er en uting, men ville absolutt ikke nektet verken mine barn, og i hvert fall ikke andre hva de vil drikke her.

Men hjemme til vanlig, hadde jeg ikke hatt brus, så det hadde vel egentlig ikke vært noe å snakke om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg ikke godtatt. Her i huset kjøpes det aldri brus, så barnet spør ikke heller. Men er vi ute å koser oss eller er på sosiale sammenkomster med klassen, får de vel brus. De som velger å skille seg ut fra flertallet, må jo stå for det selv..

Anonymkode: 37d34...b62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke barna til det ene foreldreparet ikke har smakt brus, er det vel ikke sikkert de liker det en gang. Men jeg hadde bare blitt ekstra trassig om noen prøvde å bestemme over hva mitt barn (eller jeg) skulle drikke på et restaurantbesøk med pizza! Jeg hadde bestilt brus uansett, for det er det jeg liker og vil ha til pizzaene mine. 

Sønnen min har bare smakt brus EN gang i sitt liv, og det var på sin 4 års bursdag. Jeg hadde kjøpt brus til de andre barna i bursdagen, og han bestemte seg da for å smake for første gang. Han tok èn slurk av en Solo, og det var det. Etter det har han aldri villet ha brus, ikke en slurk en gang, og nå er han 19. Han drikker ingenting med kullsyre i. Drikker kun iste og saft.

Endret av Million
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nerine_ skrev:

Er du den samme personen som har kommet med flere ulike hysteri kommentarer angående barn og kosthold de siste dagene...? 

Nei, faktisk ikke, de siste dagene har jeg faktisk ikke hatt tid til å være på forumet. 

Du må nesten linke til disse hysteriske trådene du hentyder til. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klo:

Anonymkode: 943f1...974

Hva får deg til å klø deg i hodet? Tenker du kanskje ikke lenger enn til din egen nesetipp? 

Noen barn liker faktisk ikke mat med mye smak, andre barn kan ha tilstander i munnen som gjør at pizza, kjeks og mye annet er uegnet for dem å spise. Dobbel leppe gane spalte er en slik tilstand noe ett av våre barn har. Utvendig er hun operert, men innvendig er hun ikke "lukket". Det hun kan spise blir gjerne også servert til hennes søsken og ikke omvendt, nettopp fordi hun ikke skal sitte og se på at andre spiser hva hun ikke kan ha. 

Du kan jo også prøve å tenke deg, om du er utstyrt med empatiske evner, å drikke brus, når alt fra over tungen og opp i nesen er en eneste stor åpen løsning og der halvparten av alt du drikker kommer ut gjennom nesen. I tillegg til at kullsyren svir og brenner i nesens slimhinner....

Anonymkode: 53596...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Holder foreldre på slik ennå? Husker godt jenta i klassen som levde i et sukkerfritt hjem og da mener jeg sukkerfritt. Når hun kom i nærheten av godteri, brus eller kake ble hun som et monster og spiste til hun kastet opp.

Som voksen ble hun veldig overvektig men klarte etter noen år og gå og ned har holdt seg slank siden men hun har måttet betale for foreldrenes hysteri. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk ikke, de siste dagene har jeg faktisk ikke hatt tid til å være på forumet. 

Du må nesten linke til disse hysteriske trådene du hentyder til. 

Hva får deg til å klø deg i hodet? Tenker du kanskje ikke lenger enn til din egen nesetipp? 

Noen barn liker faktisk ikke mat med mye smak, andre barn kan ha tilstander i munnen som gjør at pizza, kjeks og mye annet er uegnet for dem å spise. Dobbel leppe gane spalte er en slik tilstand noe ett av våre barn har. Utvendig er hun operert, men innvendig er hun ikke "lukket". Det hun kan spise blir gjerne også servert til hennes søsken og ikke omvendt, nettopp fordi hun ikke skal sitte og se på at andre spiser hva hun ikke kan ha. 

Du kan jo også prøve å tenke deg, om du er utstyrt med empatiske evner, å drikke brus, når alt fra over tungen og opp i nesen er en eneste stor åpen løsning og der halvparten av alt du drikker kommer ut gjennom nesen. I tillegg til at kullsyren svir og brenner i nesens slimhinner....

Anonymkode: 53596...275

Men dette har ikke noe med innlegget og diskusjonen å gjøre. Ingen lukter at barnet ditt sliter med det. 

Og på resturant ville ikke barnet ditg blitt tatt hensyn til i TS sin situasjon heller, med så mange familier.

Anonymkode: d6500...132

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk ikke, de siste dagene har jeg faktisk ikke hatt tid til å være på forumet. 

Du må nesten linke til disse hysteriske trådene du hentyder til. 

Hva får deg til å klø deg i hodet? Tenker du kanskje ikke lenger enn til din egen nesetipp? 

Noen barn liker faktisk ikke mat med mye smak, andre barn kan ha tilstander i munnen som gjør at pizza, kjeks og mye annet er uegnet for dem å spise. Dobbel leppe gane spalte er en slik tilstand noe ett av våre barn har. Utvendig er hun operert, men innvendig er hun ikke "lukket". Det hun kan spise blir gjerne også servert til hennes søsken og ikke omvendt, nettopp fordi hun ikke skal sitte og se på at andre spiser hva hun ikke kan ha. 

Du kan jo også prøve å tenke deg, om du er utstyrt med empatiske evner, å drikke brus, når alt fra over tungen og opp i nesen er en eneste stor åpen løsning og der halvparten av alt du drikker kommer ut gjennom nesen. I tillegg til at kullsyren svir og brenner i nesens slimhinner....

Anonymkode: 53596...275

Er det gøy å litt inn i diskusjonen komme med ny informasjon, for deretter å sable ned meningsmotstanderen som overhodet ikke hadde noen forutsetninger til å vite om denne nye informasjonen?

Jeg reagerte i hvert fall på dette, og synes det er ufint.

Anonymkode: 83059...9f6

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, faktisk ikke, de siste dagene har jeg faktisk ikke hatt tid til å være på forumet. 

Du må nesten linke til disse hysteriske trådene du hentyder til. 

Hva får deg til å klø deg i hodet? Tenker du kanskje ikke lenger enn til din egen nesetipp? 

Noen barn liker faktisk ikke mat med mye smak, andre barn kan ha tilstander i munnen som gjør at pizza, kjeks og mye annet er uegnet for dem å spise. Dobbel leppe gane spalte er en slik tilstand noe ett av våre barn har. Utvendig er hun operert, men innvendig er hun ikke "lukket". Det hun kan spise blir gjerne også servert til hennes søsken og ikke omvendt, nettopp fordi hun ikke skal sitte og se på at andre spiser hva hun ikke kan ha. 

Du kan jo også prøve å tenke deg, om du er utstyrt med empatiske evner, å drikke brus, når alt fra over tungen og opp i nesen er en eneste stor åpen løsning og der halvparten av alt du drikker kommer ut gjennom nesen. I tillegg til at kullsyren svir og brenner i nesens slimhinner....

Anonymkode: 53596...275

Ingen grunn til å opptre arrogant, deres situasjon representerer ikke akkurat flertallet, ikke er vi synske her inne heller. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...