Gå til innhold

Sier dere hei til folk på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hilser alltid på folk når jeg er på fjellet. Stopper aldri opp å prater med fremmede. Men hilser idet vi passerer. Går ofte sammen med bestemor og det er vel kansje herfra jeg har fått det fra? Men hun tar det gjerne videre og slår av en 3minutters med likesinnede.

Men i nabolaget når jeg lufter hund. Der er det veldig varierende om jeg sier noe. Om vi fraser kjapt ang hundene, smiler kleint mens vi drar de i hver vår retning. En sjelden gang klaffer det og vi prater i 15min om alt og ingenting.

Men når jeg går uten hund hilser jeg sjeldent med mindre det er en som utstråler at turen og været nytes. Lett å komme innpå, åpen søker øyekontakt.

Jeg prøver alltid å si til meg selv ; si hei! Kom igjen. Personen blir bare glad.

Det er så deilig syntes jeg. I sted var det en gutt uten hund, sikkert 10år yngre enn meg. Jeg hadde tenkt å bare gå forbi siden jeg fokuserte på hunden min+passerende bil, men så plutselig stopper tenåringen opp i et halvt sekund, sier "HEII😁"

Jeg ble så glad. Fikk ikke summet meg.

Folkens. Spre det. Det gjorde en ellers ensom separasjonsdag for min del, til mange smil om munnen min.

 

Anonymkode: 2bb55...1e8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På fjellet og i skog og mark sier jeg alltid hei. Hjemme i nabolaget kommer det an på hvem jeg møter; naboer hilser jeg på med et lite hei og hallo, andre prøver jeg å møte blikket til med et lite smil eller nikk.
Det er det jeg er vant til fra Sunnmøre, men syns responsen har variert en del i de andre delene av landet jeg har bodd i.

Anonymkode: d7ff1...4da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smiler på fjellet, tur i nabolaget, i byen og hvorhen jeg er. Får alltid smil tilbake 😊 Får ofte høre i jobben min (helsevesenet) at det er fantastisk å møte meg. Jeg synes det er fantastisk å høre 😊😀🤗

Anonymkode: 0446a...1e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg tør aldri hilse, redd noen skal tro jeg er psykisk ustabil haha 😂 tør såvidt å se folk i øynene. Men får prøve, kanskje jeg blir positivt overaska 

Anonymkode: 7a560...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gal? det kan jo bety at den andre personen tror du er bestevennen sin.

Anonymkode: 0df47...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir alltid et nikk først, og om den andre personen sier hei, så tar jeg en skikkelig "HALLO DER!!" med stort smil, tar aldri initiativet først🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er et rart fenomen at man liksom skal være så hyggelig og sosial på fjellet, men når man er ute og går ellers så skal man unngå øyekontakt for alt det er verdt.

I hvert fall her jeg bor er det ingen som sier hei på gata eller på tur, men med en gang man går litt oppover på en fjelltopp så er det hei, smil og prat. Det er rart.

Anonymkode: 58e51...69e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Straks folk komme rpå fjellet er det «hei» meg her og «hei» meg der.

Og en kan jo ikke godt la være å svare, heller. Folk vil trolig tro jeg er en gal massemorder. Noe som er grunnen til at fol’ hilser i utgangspunktet, vil jeg anta. For å fortelle at en selv er ufarlig og sjekke om motparten er det? :klo: 

Uklart for meg. Har jeg ikke interesse av å snakke med deg i lavlandet får jeg det ikke av å ha traska over lyng og hei til et sted der 100% av poenget er å få være i fred, liksom..

Anonymkode: 9168c...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser når jeg går i skogen, mange som stopper og slår av en prat også. I nabolaget hilser jeg hvis vi har hilst før, men jeg prøver å alltid smile til folk jeg går forbi. Håper noen smiler til meg en dag jeg kunne trenge det.

Anonymkode: f5fae...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg sier "hei" til folk jeg møter når jeg går tur. Her jeg bor er det forresten helt vanlig å hilse med hånda når folk kjører forbi også. Kjente og ukjente.

Anonymkode: 95275...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare hei hvis den andre personen siet det først. Syns det er litt merkelig å skulle hilse på mange jeg ikke kjenner bare fordi begge liker å gå på fjellet.

Anonymkode: e9676...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier bare hei hvis den andre personen siet det først. Syns det er litt merkelig å skulle hilse på mange jeg ikke kjenner bare fordi begge liker å gå på fjellet.

Anonymkode: e9676...2b6

Sånn gjør jeg også, ikke alltid jeg svarer heller, bare smiler tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er utenlandsk og jeg skjønte ikke hvorfor folk sa hei når jeg turet. Det var hyggelig og jeg skjønte at det var noe typisk norskt. Smiler og snakker med fremmede når jeg er på tur lol 

Anonymkode: e6a6a...2cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilser alltid om jeg møter noen på tur, på boligfelt, i skogen og på fjellet - uavhengig av om jeg kjenner dem. Sier også hei og hade til personal i butikker/kafeer/restauranter. Synes det er en skikkelig uting når folk ikke hilser! Det er jo en anerkjennelse av den andre personen, og koster fryktelig lite av en selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hilser tilbake hvis de hilser, men jeg hilser ikke først. Har aldri skjønt poenget med å hilse på folk man ikke kjenner med mindre man er en setting som gjør det naturlig. (Kurs/konferanse/bryllup etc. der man faktisk skal tilbringe en begrenset tid sammen.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, dette er jo gøy i Norge! Man hilser på tur/skogen/på ski eller fjellet...

Selv er jeg norsk, hilser om noen hilser til meg som utgangspunkt. Har ingen problem med det uansett hvor jeg er, enten i skogen eller på trening.

Er jeg ute på reise i verden er jeg mye mer åpen for den slags, i mange land har man jo sosial kultur og samhold. Norge er dårlig på dette.

Anonymkode: cf498...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skitur, fjelltur eller bare gåtur ellers sier jeg hei eller smiler, men ser gjerne an vedkommende først. Ser folk ned i bakken eller virker totalt uinteressert dropper jeg det. Det virker som at eldre gjør det oftere, så kanskje det er fra gammelt av ja. Synes det er en fin ting å gjøre, og kanskje en med dårlig humør får en litt bedre dag hvis man gjør det :)

Anonymkode: 24111...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri for vane å hilse på folk. Flertallet av dem kjenner jeg overhodet ikke i det hele tatt. Jeg har mer enn nok med meg selv, og liker å gå i mine egne tanker uten noen slike forstyrrelser.    

Men det er alltid en risiko for å møte noen virkelig skravlesyke folk, som kan stå i MINST femten eller tjue mibutter for å skkravle om ditt eller datt. Nylig var man sammen med den og den personen, og gjorde ditt eller datt. Man snakket med en eller annen, som viss nok var opptatt med ett eller annet. Jeg kjenner ikke noen av disse folkene som de snakker i det vide og det brede om. Men dette betyr tydeligvis ingenting. Enkelte mennesker rett og slett ELSKER å legge ut om livet sitt... 

Anonymkode: 68120...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri for vane å hilse på folk. ... 

Anonymkode: 68120...d45

Skjønner. Det er ikke så vanlig å hilse på fremmede. 😛 

Anonymkode: d206a...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...