Gå til innhold

Rampelys(e)t


erikhansen

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Aricia said:

Måten rosabloggere går fram på for å vri seg unna kritikk og unngå å bli stilt til ansvar som profesjonelle medieaktører, er å spille på følelser og på kjønn. Stakkars jenter som bare skriver dagbok på ungpikerommet, liksom.

Å psykologisere dette fenomenet er å gå rett i fellen deres eget narrativ setter opp. Det er å undervurdere en gruppe kvinnelige gründere som tjener gode penger i gråsonene til en underregulert bransje som truer inntektsgrunnlaget til frie redaksjonelle medier.

Bloggerkritikk er mediekritikk, ikke kritikk av enkeltpersoner. Bloggere er enkeltpersoner med følelser og privatliv, men det vi alle i yrkeslivet. Å gjøre en iscenesettelse av privatlivet til karriere kan ikke frita en for kritisk søkelys når man bevisst søker oppmerksomhet, og gjør påvirkning til en levevei.

Trådene på Rampelyset har alle typer mennesker som deltakere, med ulike bakgrunner og utgangspunkt. Diskusjonene som pågår er en kontinuerlig bevisstgjøringsprosess og forhandling mellom ulike synspunkter og ulike grader av refleksjonsnivå. Å stille seg utenfor debatten og bedømme den ovenfra og ned én gang for alle på bakgrunn av de minst reflekterte innleggene i den er grovt arrogant. Det er også ansvarsfraskrivende, dersom man virkelig på alvor mener at moderne SoMe har problematiske sider som fortjener kritisk søkelys. 

Hvis jeg starter en bedrift som jeg driver alene (evt med min partner) så ville kritikk som gikk på hvordan jeg smilte, hvordan jeg pratet, hvordan jeg trente, hvordan jeg innredet hjemmet mitt, hvordan jeg skrev - det er kritikk jeg ville tatt personlig. At man oppretter et foretak betyr ikke at man magisk slutter å ta til seg kritikk som går direkte på deg som person. Spesielt hvis dette var kritikk som kom daglig over flere år. Da hadde det vært svært liten tvil hos meg at dette ikke lenger dreide seg om kritikk av bedriften, dette var personlig.

For meg har det ingenting med å "kjøpe deres narrativ" å gjøre. Jeg forsvarer ikke bloggerne og synes konseptet "rosablogger" er utrolig lite interessant. Det har å gjøre med, for meg, helt basal logikk om hvordan mennesker fungerer.

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. det med å vri seg unna kritikk - det har jeg ingen problemer med å forstå at de gjør, vi ser det samme her i denne tråden. Jeg sier ikke det er riktig, men det er slik mange mennesker fungerer. 

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til syvende og sist så er det enkeltpersoner som leser det og enkeltpersoner som kritiseres. En bedrift kan ikke smile, posere, snakke og trene. Jeg tror "det er bedriften" har for mange blitt noe man bekvemt kan gjemme seg bak - man kan gå lenger hvis det "bare er en bedrift" enn om man tar inn over seg at det sitter et menneske som gjør disse tingene og som kritikken går rett på.

Hat er et ord jeg aldri har brukt, jeg har ikke sett noe i disse trådene jeg vil karakterisere som hat. Men for meg er det ingen tvil om at den mengden og det omfanget dette dreier seg om, gjør at det er snakk om hets og trakassering. Ingen tvil. 

Anonymkode: 85d9e...1a3

jeg forstår poenget ditt om at mengden kan oppleves overveldende for personene bak businessen, selv om jeg ikke er enig i karakteristikken hets og trakassering. Men det er og blir et faktum at influencervirksomhet er big business, som det er nødvendig å diskutere. Det betyr ikke at det ikke er kommentarer i trådene som med fordel kunne vært unnlatt.

Og så er jeg glad vi er enige om at vi ikke har sett hat i trådene. Jeg håper og vi kan være enige om at kritikk er greitt. Når det gjelder harselering, så holder jeg fast ved at jeg mener det er et legitimt virkemiddel. Det betyr likevel ikke at jeg ikke forstår ubehaget mange føler ved det.

 

Endret av MissLucy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MissLucy said:

jeg forstår poenget ditt om at mengden kan oppleves overveldende for personene bak businessen. Men det er og blir et faktum at influencervirksomhet er big business, som det er nødvendig å diskutere. Det betyr ikke at det ikke er kommentarer i trådene som med fordel kunne vært unnlatt.

Og så er jeg glad vi er enige om at vi ikke har sett hat i trådene. Jeg håper og vi kan være enige om at kritikk er greitt. Når det gjelder harselering, så holder jeg fast ved at jeg mener det er et legitimt virkemiddel. Det betyr likevel ikke at jeg ikke forstår ubehaget mange føler ved det.

 

Kritikk er selvsagt greit, men ikke i den omfang og det format det er i de trådene.

Derfor har jeg tidligere sagt at det er mye mer konstruktivt om man starter egen blogg, skriver artikler i SoMe, tipser journalister, melder lovbrudd inn til rette instanser... Det støtter jeg fullt ut.

Må si jeg ble glad over at du skrev at du forsto poenget med at det kan være overveldende. 

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MissLucy said:

Når det gjelder harselering, så holder jeg fast ved at jeg mener det er et legitimt virkemiddel. Det betyr likevel ikke at jeg ikke forstår ubehaget mange føler ved det.

 

I utgangspunktet er jeg enig med deg i at harselering er greit. Det er, som du sier, et vanlig virkemiddel i samfunnet. Jeg husker ikke hvem, men det var vel noen norske komikere som hadde en sketsj hvor de parodierte rosabloggere? Det synes jeg var morsomt og helt innafor.

Saklig kritikk er legitimt. Harselering i seg selv er legitimt. Men jeg synes ingen av dem er ok når de er en del av disse trådene. Når det blir en del av det omfanget og den tonen som er i de trådene, så mener jeg det blir feil.

F.eks så synes jeg sketsjen om rosabloggere var morsom og innafor. Hadde de hatt tilsvarende sketsj hver dag, så hadde gått over i trakassering og forfølgelse.

Et godt eksempel på dette er da Tufte og Eia harselerte med FInn Kalvik. Hadde de hatt èn sketsj med ham, så hadde det vært ok. Men de hadde "Finn Kalvik"-nytt hver uke, noe som gjorde at Kalvik fikk store problemer og Eia og Tufte gikk ut og beklaget.

https://www.vg.no/rampelys/i/oRpqO7/knust-av-finn-kalvik-nyhetene

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kritikk er selvsagt greit, men ikke i den omfang og det format det er i de trådene.

Derfor har jeg tidligere sagt at det er mye mer konstruktivt om man starter egen blogg, skriver artikler i SoMe, tipser journalister, melder lovbrudd inn til rette instanser... Det støtter jeg fullt ut.

Må si jeg ble glad over at du skrev at du forsto poenget med at det kan være overveldende. 

Anonymkode: 85d9e...1a3

Jeg har ikke startet egen blogg, men jeg skriver litt hos Asti. jeg har skrevet et par artikler i SoMe, jeg deltar i debatter i andre some, og jeg har kontakt med flere journalister om denne tematikken.  Jeg tenker at man kan ha flere tanker i hodet samtidig, og jobbe på flere fronter samtidig. 

Men er på KG er det eneste stedet jeg møter andre som feks Aricia, som har noe imponerende analyser og refleksjoner rundt fenomenet rosadagbok turned millionbusiness - og andre som deltar i denne tråden, som Miss Lucy. De  - og mange andre som jeg ikke nevner navn på men som sikkert vet hvem de er, hjelper meg å sette ord på fenomener jeg finner bekymringsfulle med liksompersonligdagbok.blogging på en annen måte når jeg får flere perspektiver.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, pøbelsara said:

Jeg har ikke startet egen blogg, men jeg skriver litt hos Asti. jeg har skrevet et par artikler i SoMe, jeg deltar i debatter i andre some, og jeg har kontakt med flere journalister om denne tematikken.  Jeg tenker at man kan ha flere tanker i hodet samtidig, og jobbe på flere fronter samtidig. 

 

Enig med deg i det. Men ikke alle fronter er gode fronter, tenker jeg.

Kunne du f.eks sendt PM til de i trådene du får inspirasjon fra, så kunne dere startet en FB-gruppe og jobbet sammen om artikler, blogginnlegg, tipsing osv? 

Anonymkode: 85d9e...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg i det. Men ikke alle fronter er gode fronter, tenker jeg.

Kunne du f.eks sendt PM til de i trådene du får inspirasjon fra, så kunne dere startet en FB-gruppe og jobbet sammen om artikler, blogginnlegg, tipsing osv? 

Anonymkode: 85d9e...1a3

For en god ide! Det har jeg ikke tenkt på! :jepp:

Jeg vil anta at noen bloggere ville blitt litt paranoide hvis de trodde de ble debattert i lukkede grupper på internettet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, pøbelsara said:

For en god ide! Det har jeg ikke tenkt på! :jepp:

Jeg vil anta at noen bloggere ville blitt litt paranoide hvis de trodde de ble debattert i lukkede grupper på internettet.

Ja, men det er jo ikke noe som trenger å annonseres. Så kan dere jobbe videre med den seriøse kritikken, så kan Rampelystrådene bli overlatt til de som vil sladre og småpirke til det (forhåpentligvis) blir stoppet av moderatorene/dør ut av seg selv.

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor har jeg tidligere sagt at det er mye mer konstruktivt om man starter egen blogg, skriver artikler i SoMe, tipser journalister, melder lovbrudd inn til rette instanser... Det støtter jeg fullt ut.

Anonymkode: 85d9e...1a3


Mener du.

Mens andre velger bevisst å delta i de trådene, fordi det faktisk er en effektiv kommunikasjonkanal til de en ønsker å nå. Jeg har tidligere i tråden sagt at det er litt irriterende å måtte ta all debatt sausa sammen i en tråd som også inkluderer mer kjendisnytt. Men etter å ha tenkt litt på det - for flere av oss tenker faktisk over bl.a det som diskuteres i tråden her - så tror jeg heller de blanda interessene i en og samme tråd gjør de mer matnyttig. I hvert fall for de av oss som jobber for bevisstgjøring av hvordan influencer-markedet opererer.

Trådene på Rampelys oppsøkes av folk med alle slags interesser, der når en veldig greit folk som i utgangspunktet var mest interessert i kjendisnytt og drama. F.eks trådene til Sophie Elise og Anne Brith oppsøkes akkurat nå av et stort antall mennesker pga nyhetsoppslag, en ønsker å finne ut mer. Kanskje folk som ellers ikke har vært så opptatte av samfunnsspørsmål, mediekritikk, lovverk, etikk osv. og antakelig ikke ville oppsøkt den type debatter i seg selv. På Rampelys derimot, så blir de eksponert for dette også.

Det er andre lesere og deltakere i trådene en ønsker å nå - ikke influenceren selv. Da går en, som du sier, gjennom andre kanaler. Det ene utelukker heller ikke det andre, det er fullt mulig å gjøre tiltak i parallell :)
 

Anonymkode: 0ba1f...b70

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at AB-tråden er saklig og faktabasert og populær nå- fordi KG er ett av de få stedene som ikke bare er mikrofonstativ for ABDavidsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:


Mener du.

Mens andre velger bevisst å delta i de trådene, fordi det faktisk er en effektiv kommunikasjonkanal til de en ønsker å nå. Jeg har tidligere i tråden sagt at det er litt irriterende å måtte ta all debatt sausa sammen i en tråd som også inkluderer mer kjendisnytt. Men etter å ha tenkt litt på det - for flere av oss tenker faktisk over bl.a det som diskuteres i tråden her - så tror jeg heller de blanda interessene i en og samme tråd gjør de mer matnyttig. I hvert fall for de av oss som jobber for bevisstgjøring av hvordan influencer-markedet opererer.

Trådene på Rampelys oppsøkes av folk med alle slags interesser, der når en veldig greit folk som i utgangspunktet var mest interessert i kjendisnytt og drama. F.eks trådene til Sophie Elise og Anne Brith oppsøkes akkurat nå av et stort antall mennesker pga nyhetsoppslag, en ønsker å finne ut mer. Kanskje folk som ellers ikke har vært så opptatte av samfunnsspørsmål, mediekritikk, lovverk, etikk osv. og antakelig ikke ville oppsøkt den type debatter i seg selv. På Rampelys derimot, så blir de eksponert for dette også.

Det er andre lesere og deltakere i trådene en ønsker å nå - ikke influenceren selv. Da går en, som du sier, gjennom andre kanaler. Det ene utelukker heller ikke det andre, det er fullt mulig å gjøre tiltak i parallell :)
 

Anonymkode: 0ba1f...b70

Jeg synes ikke det kan forsvare deltagelse i de trådene på noen måte.

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det kan forsvare deltagelse i de trådene på noen måte.

Anonymkode: 85d9e...1a3


Igjen - mener du.

Din mening er ikke noe mer verdt enn min mening :)

 

Anonymkode: 0ba1f...b70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:


Igjen - mener du.

Din mening er ikke noe mer verdt enn min mening :)

 

Anonymkode: 0ba1f...b70

Det har jeg ikke sagt heller. Men jeg er glad vi nå er på subjektive meninger i stedet for "du tar feil" og "dokumentasjon". :)

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo ikke noe som trenger å annonseres. Så kan dere jobbe videre med den seriøse kritikken, så kan Rampelystrådene bli overlatt til de som vil sladre og småpirke til det (forhåpentligvis) blir stoppet av moderatorene/dør ut av seg selv.

Anonymkode: 85d9e...1a3

så hvis jeg forstår deg rett, så skal den seriøse kritikken gå under jorda so to speak, og så skal sladder og småpirk få fritt spillerom til gruppedynamikken får den til å dø? 

Jeg vet ikke om jeg klarer å finne en eneste hake ved den planen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 


Det hadde vært en god dialog å ta. Det ble forsøkt tatt tak i den vinklingen på de første sidene i denne tråden. Både du og trådstarter ignorerte alle forsøk på å løfte inn flere større spørsmål som spiller inn og ikke gjøre konklusjonene så rett fram som enkelte her ser ut til å legge opp til.

Istedet, så gikk trådstarter m.fl rett i angrep, og kverulerte på detaljer som i en slik sammenheng ikke var relevante. Mens alle saklige, reflekterte innlegg som forsøkte å ta tak i en mer overliggende debatt rett og slett ble ignorert. Fokuset på tråden har vært ute å kjøre helt fra selv trådtittelen - om en nå skal ha fokus på hvordan en snakker til hverandre og legger opp til gode dialoger om kompliserte tema.

Det er trådstarter selv, og en gjeng som hopper på her, som gjennomgående har kjørt på med retorikk, hersketeknikker og stråmenn - i den hensikt å forsøke å sette fast andre deltakere, og tvinge dem inn i en språklig konstruksjon hvor de skulle bli nødt til å si seg enige på grunnlag av falske premisser.

Jeg er faktisk helt enig med deg, at det med hvordan en snakker til hverandre på nett, hvordan en diskuterer og hvordan en ytrer uenighet på en ok måte er noe som bør løftes opp og luftes. Denne tråden gjorde det aldri mulig. Sannsynligvis var det heller aldri hensikten, det virker i hvert fall ikke slik for meg, Om noe er tråden et praktisk eksempel på hvordan ikke diskutere på nett - om en ønsker dialoger alle parter faktisk kan lære noe av og vokse på.
 

Anonymkode: 0ba1f...b70

Det var ikke uten grunn at jeg skrev "debatt" i et av de siste innleggene mine her. I anførselstegn altså.

Jeg skjønner også at noen følte at de ble presset opp i et hjørne her, og ikke mange legger seg flate for kritikk og det som er "angrep" og...angrep. Men det er jo også noe som bloggkritikrre har utrykt frustrasjon over at bloggere ikke gjør, så det kan jo noen reflektere over.

Uansett hvordan en debatt utvikler seg så er det alltid noe å lære. Veldig få debatter er meningsløse i så henseende, uansett hvor "dårlige" de blir. Noe lærdom kommer ut av det uansett om en går i seg selv. Syns det er veldig bra at folk blir engasjert, men det lønner seg å ta et skritt tilbake å betrakte samt å reflektere når en har vært i "bobla" over noen sider 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MissLucy skrev:

så hvis jeg forstår deg rett, så skal den seriøse kritikken gå under jorda so to speak, og så skal sladder og småpirk få fritt spillerom til gruppedynamikken får den til å dø? 

Jeg vet ikke om jeg klarer å finne en eneste hake ved den planen.

Villa Paprika tråden er vel et eksempel på at det er en særdeles dårlig ide... 

Anonymkode: 07965...5d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg starter en bedrift som jeg driver alene (evt med min partner) så ville kritikk som gikk på hvordan jeg smilte, hvordan jeg pratet, hvordan jeg trente, hvordan jeg innredet hjemmet mitt, hvordan jeg skrev - det er kritikk jeg ville tatt personlig. At man oppretter et foretak betyr ikke at man magisk slutter å ta til seg kritikk som går direkte på deg som person. Spesielt hvis dette var kritikk som kom daglig over flere år. Da hadde det vært svært liten tvil hos meg at dette ikke lenger dreide seg om kritikk av bedriften, dette var personlig.

For meg har det ingenting med å "kjøpe deres narrativ" å gjøre. Jeg forsvarer ikke bloggerne og synes konseptet "rosablogger" er utrolig lite interessant. Det har å gjøre med, for meg, helt basal logikk om hvordan mennesker fungerer.

Anonymkode: 85d9e...1a3

Det som er spesielt med reklameblogger er at de selger seg selv. De bruker aktivt egen kropp, eget ansikt, eget hjem og egne barn, i annonsene i bloggen. Andre bedrifter selger kanskje en vare eller en tjeneste, og da er det varen eller tjenesten som er essensen, ikke selgeren, selgerens hjem eller selgerens barn. Reklamebloggeren er altså selve varen, og da blir jo kritikken de får, sentrert rundt nettopp dette; varen. Det tragiske er at mange reklamebloggere ikke har forstått denne dynamikken og blir sure når de får helt saklig kritikk. De selger med andre ord noe de ikke vil at noen skal ha meninger om. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pust skrev:

Det som er spesielt med reklameblogger er at de selger seg selv. De bruker aktivt egen kropp, eget ansikt, eget hjem og egne barn, i annonsene i bloggen. Andre bedrifter selger kanskje en vare eller en tjeneste, og da er det varen eller tjenesten som er essensen, ikke selgeren, selgerens hjem eller selgerens barn. Reklamebloggeren er altså selve varen, og da blir jo kritikken de får, sentrert rundt nettopp dette; varen. Det tragiske er at mange reklamebloggere ikke har forstått denne dynamikken og blir sure når de får helt saklig kritikk. De selger med andre ord noe de ikke vil at noen skal ha meninger om. 

Just precis. Når rørleggeren hadde vært her og den nye koblingen til oppvaskmaskinen begynte å lekke rett etterpå, så ringte jeg og sa fra (jeg kom med berettiget kritikk) og så kom han tilbake og skiftet kobling igjen, og ventet  til han fikk sjekket at den var i orden før han dro videre. Han ble ikke sur for  å ha fått kritikk idet hele tatt. Han la seg ikke i fosterstilling og gråt fordi jeg klagde på det arbeidet han ikke hadde utført godt nok, heller. Fine fyren. Proff til fingerspissene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...