Gå til innhold

Rampelys(e)t


erikhansen

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Når du gjentatte ganger får høre at du er "uopplyst", så vet jeg ikke jeg. Jeg svarer deg bsre for å ikke ignorere, for det kan oppfattes som hersketeknikk. Jeg orker ikke være i denne tråden nå. Sorry 

 

Jeg skjønner bare ikke at ordet " Uopplyst " Kan være mobbing

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@TWimo

1. Synsing er normalt i debatter. De fleste mener noe, her inne er det fint om det er faktabasert, men følelser godtas også dersom disse ikke utvikler seg til stygge kommentarer. Rapporter om du ser det. 

2. Konspirering: ikke sett noe av det. 

3. Sladder; å viderefortelle noe man har lest på blogg eller andre SoMe-kanaler er ikke sladder om det dokumenteres. 

4. Fakta: innafor

5. Løgn: ikke sett, må rappporteres og slettes. 

@SoWhat? Å bli omtalt som uopplyst dersom kommunikasjonen din oppfattes slik, er ikke mobbing. 

 

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, terteskjell skrev:

Jeg skjønner bare ikke at ordet " Uopplyst " Kan være mobbing

Saken er at jeg ikke er det. Jeg har bare et annet syn på div. Når en "synsing" som ikke er sånn blir gjentatt, så jo. Hva er vanskelig å skjønne med det? Syns du "uopplyst" er et kompliment eller hva? 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Saken er at jeg ikke er det. Jeg har bare et annet syn på div. Når en "synsing" som ikke er sånn blir gjentatt, så jo. Hva er vanskelig å skjønne med det? Syns du "uopplyst" er et kompliment eller hva? 🙂

Vet du, om noen hadde sagt jeg var uopplyst hadde det vært helt greit. For det er jeg jo i mange henseender. Jeg har ikke kapasitet til å være opplyst i alt og alle saker/ting/emner/info. Sånn er det vel med flere. Noe er jeg veldig opplyst på, mye annet er jeg helt uopplyst på. Totalt blank. Det er mye jeg ikke har peiling på, mye jeg ikke interesserer meg for eller har tid/lyst til å sette meg inn i. Så enkelt er det 😊

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mygga

Måtte bare blande meg litt her. Jeg er nok ikke då opplyst og utdannet som de andre her inne men jeg ble ganske forskrekket da jeg leste om villa paprika.  Har aldri hørt om henne eller lest blogg eller og. Ettersom hun stod øverst ble jeg nysgjerrig og leste litt blogg og ig fra hotellet. Og så.....denne tråden om villa paprika det er jo mobbing og latterliggjøring alt sammen. Ikke nødvendig å trekke frsm noe spesielt.  Alt jeg leste var mindre pent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sannhet skrev:

Jeg mobber og/eller trakkaser ingen. Ikke hater jeg noen heller. Håper dere rapporterer alt dere mener er upassende. 

Hvis man ikke mobber eller trakassere trenger man strengt talt ikke fortelle det. Flott at du holder deg for god til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@mygga Jeg er enig i at mye i den ikke er ok, jeg skriver derfor ikke i den - i likhet med mange andre her. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, terteskjell skrev:

Jeg skjønner bare ikke at ordet " Uopplyst " Kan være mobbing

Så du mener det er et uopplyst er et positivt ladet ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest INGNTNG

Jeg er litt todelt. På den ene siden synes jeg bloggerdebatten er viktig, til og med når den grenser til latterliggjøring, fordi det er slik vi jobber oss igjennom ting. Enten det er politikk, religion, sosiale medier, blogging, kapitalisme, miljø eller andre samfunnstemaer så mener jeg at man kunne spøke med det. Men jeg mener også at enkelte er i overkant på hugget, både når det gjelder bestemte bloggere, og andre brukere som deltar i tråden. God debattskikk er fortsatt mangelvare i dette underforumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, INGNTNG skrev:

Jeg er litt todelt. På den ene siden synes jeg bloggerdebatten er viktig, til og med når den grenser til latterliggjøring, fordi det er slik vi jobber oss igjennom ting. Enten det er politikk, religion, sosiale medier, blogging, kapitalisme, miljø eller andre samfunnstemaer så mener jeg at man kunne spøke med det. Men jeg mener også at enkelte er i overkant på hugget, både når det gjelder bestemte bloggere, og andre brukere som deltar i tråden. God debattskikk er fortsatt mangelvare i dette underforumet. 

Takk, der er vi enig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, erikhansen skrev:

Så du mener det er et uopplyst er et positivt ladet ord.

Denne er ikke til meg men jeg skrev lenger oppe her at uopplyst er et helt greit ord. Det er ikke verken positivt eller negativt i mine øyne, men et faktum. Og jeg er uopplyst i mye, det er rett og slett en sannhet. Ingen har kapasitet til å være fullt opplyst i alt. Jeg er det i alle fall ikke ikke og kjenner mine begrensninger. Later da heller ikke som jeg er opplyst om det gjelder et spesielt emne\tema jeg ikke kan noe om, holder meg heller unna og kan heller bruke tiden ved å eventuelt bidra der jeg faktisk er opplyst og kan tilføre noe. 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Justlooking skrev:

Vet du, om noen hadde sagt jeg var uopplyst hadde det vært helt greit. For det er jeg jo i mange henseender. Jeg har ikke kapasitet til å være opplyst i alt og alle saker/ting/emner/info. Sånn er det vel med flere. Noe er jeg veldig opplyst på, mye annet er jeg helt uopplyst på. Totalt blank. Det er mye jeg ikke har peiling på, mye jeg ikke interesserer meg for eller har tid/lyst til å sette meg inn i. Så enkelt er det 😊

Ja, ok. Men jeg sitter jo ikke og sier at jeg er uopplyst om jeg ikke er det. Hvorfor skal jeg det? Å være uenig handler ikke om at en er dum, kanskje tvert mot. Så å få det mot seg som et forsøk på munnkurv er hersketeknikk. Gjentagende kan fint gå under mobbing. 

Jeg svarte alle på en måte hvor jeg argumenterte på en grei måte. Jeg hadde lyst til å få fram mine poeng. Da ble det også oppfordret om å overse meg. Hersketeknikk igjen. Jeg skrev høflig til alle, og uten det minste angrep på noen. Noen diskutere greit med meg, men ble altså oppfordret til å ekskludere meg fra diskusjonen videre. Det er ikke ok. Det er stygt. Er du ikke enig, så straffer det seg. Right? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Saken er at jeg ikke er det. Jeg har bare et annet syn på div. Når en "synsing" som ikke er sånn blir gjentatt, så jo. Hva er vanskelig å skjønne med det? Syns du "uopplyst" er et kompliment eller hva? 🙂

Trolig vil noen snart legge ut en lenke til starten på tråden eller til en blogg, og du får beskjed om å lese deg opp.

Det skremmende.

Er at deltagerne ikke greier ta inn over seg at trådens dynamikk er syk. At hele mekanismen som er i sving har slik momentum at den utsletter alle forsøk på kritiske spørsmål. Ingen er villige til å stoppe opp og tenke....hva er det vi holder på med? Det er åpenbart at eksempelvis ABD har trådd over en del grenser og som enkeltperson står i stormen...selvforskyldt.

Men!

Ingen ser ut til å være interessert i å dvele ved korrektheten, moralen og de mulige konsekvensene av å bidra til en tråd med tusenvis av stemmer i form av innlegg som roper hvor dårlig menneske hun er.

Det absurde!

Er at det nettopp er en stor del av ulveflokken som værer blod som har posisjonert eksempelvis ABD til å kunne få «dumme seg ut» som hun har gjort ved å besøke bloggen for å snappe opp mere mat til å fore monstertråden med.

For å bli litt billedlig igjen.

Det er et smakløst, nedrig, lavmåls og fryktelig skremmende skuespill som foregår hvor rovdyrene fullstendig har omringet sitt enslige bytte og bare maser på....mot?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, erikhansen skrev:

Så du mener det er et uopplyst er et positivt ladet ord.

Ja, når jeg  som politiker skal mene noe om noe jeg vet lite (er uopplyst) om, må jeg lese meg opp for å bli opplyst ;)

Endret av Yann
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TWimo skrev:

Trolig vil noen snart legge ut en lenke til starten på tråden eller til en blogg, og du får beskjed om å lese deg opp.

Det skremmende.

Er at deltagerne ikke greier ta inn over seg at trådens dynamikk er syk. At hele mekanismen som er i sving har slik momentum at den utsletter alle forsøk på kritiske spørsmål. Ingen er villige til å stoppe opp og tenke....hva er det vi holder på med? Det er åpenbart at eksempelvis ABD har trådd over en del grenser og som enkeltperson står i stormen...selvforskyldt.

Men!

Ingen ser ut til å være interessert i å dvele ved korrektheten, moralen og de mulige konsekvensene av å bidra til en tråd med tusenvis av stemmer i form av innlegg som roper hvor dårlig menneske hun er.

Det absurde!

Er at det nettopp er en stor del av ulveflokken som værer blod som har posisjonert eksempelvis ABD til å kunne få «dumme seg ut» som hun har gjort ved å besøke bloggen for å snappe opp mere mat til å fore monstertråden med.

For å bli litt billedlig igjen.

Det er et smakløst, nedrig, lavmåls og fryktelig skremmende skuespill som foregår hvor rovdyrene fullstendig har omringet sitt enslige bytte og bare maser på....mot?

 

Du har mye rett her. Det er ingen selvkritikk eller noen åpenbar selvinnsikt. De er mange. Og de går i flokk. Faktisk. Selv om det kanskje var litt pompøst sagt. Men helt rett beskrivelse. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Yann skrev:

Ja, når jeg  som lokalpolitiker skal mene noe om noe jeg vet lite (er uopplyst) om, må jeg lese meg opp for å bli opplyst ;)

Om (lokal)politiker har jeg helt andre beskrivelser. 🙃

Endret av erikhansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Yann skrev:

Ja, når jeg  som politiker skal mene noe om noe jeg vet lite (er uopplyst) om, må jeg lese meg opp for å bli opplyst ;)

Hva var det for et svar? Hvis du er politiker og får høre at du er uopplyst fordi du har en egen mening du kan begrunne, og som du har reflektert over... Når du anser deg selv som et intelligent og oppegående menneske, så tar du det som et kompliment å bli kalt uopplyst? For det er saken her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja, ok. Men jeg sitter jo ikke og sier at jeg er uopplyst om jeg ikke er det. Hvorfor skal jeg det? Å være uenig handler ikke om at en er dum, kanskje tvert mot. Så å få det mot seg som et forsøk på munnkurv er hersketeknikk. Gjentagende kan fint gå under mobbing. 

Jeg svarte alle på en måte hvor jeg argumenterte på en grei måte. Jeg hadde lyst til å få fram mine poeng. Da ble det også oppfordret om å overse meg. Hersketeknikk igjen. Jeg skrev høflig til alle, og uten det minste angrep på noen. Noen diskutere greit med meg, men ble altså oppfordret til å ekskludere meg fra diskusjonen videre. Det er ikke ok. Det er stygt. Er du ikke enig, så straffer det seg. Right? 

Å være uenig er ikke å være dum, å være uopplyst er heller ikke å være dum.. Men det kan være mange som har satt seg grundig inn i noe og kanskje sier at de som ikke kjenner sakene godt nok, er uopplyst i eventuelt de sakene. Og det kan sikkert også stemme noen ganger. Personlig holder jeg meg unna diskusjoner jeg vet jeg ikke har satt meg godt nok inn i saken. Kjenner ikke til det du nevner her men snakker generelt. Holder meg unna mange tråder her hvor jeg ikke har grunnlag for å uttale meg for har ikke fulgt nøye nok med 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justlooking skrev:

Å være uenig er ikke å være dum, å være uopplyst er heller ikke å være dum.. Men det kan være mange som har satt seg grundig inn i noe og kanskje sier at de som ikke kjenner sakene godt nok, er uopplyst i eventuelt de sakene. Og det kan sikkert også stemme noen ganger. Personlig holder jeg meg unna diskusjoner jeg vet jeg ikke har satt meg godt nok inn i saken. Kjenner ikke til det du nevner her men snakker generelt. Holder meg unna mange tråder her hvor jeg ikke har grunnlag for å uttale meg for har ikke fulgt nøye nok med 😊

Ja riktig. Om en ikke har satt seg godt nok inn i. Ærlig talt. Etter din argumentasjon bør det da være opplagt at alle er enige om div saker. Tenk deg om. Det handler om å se saker på ulik måte. Ikke at noen sitter med en fasit. Da hadde det jammen vært enkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, INGNTNG skrev:

Jeg er litt todelt. På den ene siden synes jeg bloggerdebatten er viktig, til og med når den grenser til latterliggjøring, fordi det er slik vi jobber oss igjennom ting. Enten det er politikk, religion, sosiale medier, blogging, kapitalisme, miljø eller andre samfunnstemaer så mener jeg at man kunne spøke med det. Men jeg mener også at enkelte er i overkant på hugget, både når det gjelder bestemte bloggere, og andre brukere som deltar i tråden. God debattskikk er fortsatt mangelvare i dette underforumet. 


Det er jeg simpelthen uenig i.

Jeg foretrekker dette forumet, nettopp fordi det er en langt bedre debattskikk og redelig dialog her på Rampelys, enn i de aller fleste andre forum på Kvinneguiden. Kverulering, hersketeknikker, ta ting ut av sammenhenger, stråmenn, vri på ting osv osv - er det svært lite av her.

I dette underforumet er det er også krav om at absolutt alt skal være faktabasert. Kommer en med en påstand som ikke er mulig å dokumentere, så blir innlegg sletta som spekulasjon. 


 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...