Gå til innhold

Grillkrydder, jeg føler meg nesten lurt da det er hele 51% salt krydderet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grillkrydder skal være en blanding, ikke over halvparten salt. Synes heller ikke dette krydderet var godt, kan jeg reklamere på det? Grillkrydder hos burgerkjeder osv smaker mye bedre!

Dette krydderet er produsert av santa maria. 

Noen dom vet hvilket grillkrydder er best og hva burgerrestaurantene bruker? 

Anonymkode: e320e...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg jobbet, som var en lokal veikro/et gatekjøkken brukte vi "Hoff Pommes Frites Krydder".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Grillkrydder skal være en blanding, ikke over halvparten salt.

Om det er 51% salt så er det jo fortsatt en blanding. Hvilke blandingsforhold som er best er jo individuelt, og forskjellig fra merke til merke, så jeg ser ikke helt problemet. Er ikke akkurat slik at grillkrydder er en beskyttet tittel, og at det kreves at den lages på en bestemt måte, eller med bestemte ingredienser for at man skal kunne kalle det grillkrydder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett bare salt i alle kryderblandinger...

Anonymkode: e28b2...26d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er stort sett bare salt i alle kryderblandinger...

Anonymkode: e28b2...26d

Og i buljong.

Anonymkode: e899b...85d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i verken "pommes frites"-krydder eller "grill"-krydder, men jeg kjenner mange som sverger til Natvigs krydderblanding. Sikkert mye salt i den også, siden det står først på ingredienslisten, men du kan jo prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lese innholdet før du kjøper?   Dette var lite å sutre for, syns jeg.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på pakken. Les bedre neste gang

Anonymkode: abcc7...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen dom vet hvilket grillkrydder er best og hva burgerrestaurantene bruker? 

Anonymkode: e320e...6ee

Her i området er det oftest hoff sitt pommes frites krydder en finner på burgersjappa. 

Pleier å kjøpe dette selv også, da jeg synes det smaker bedre enn de andre grillkrydderblandingene en finner i butikken 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Brunhilde said:

Jeg er ikke så glad i verken "pommes frites"-krydder eller "grill"-krydder, men jeg kjenner mange som sverger til Natvigs krydderblanding. Sikkert mye salt i den også, siden det står først på ingredienslisten, men du kan jo prøve?

Tror matkontrollen testet til cs 50 der og

Anonymkode: c43a2...fb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillkrydder og tilsvarende uhumskheter får smaken sin fra salt, sukker og glutamat/MSG.

Alle sånne industrielt konstruerte krydderblandinger bør man være svært skeptisk til. Det er forskjell på piffi/sitronpepper/peppermix etc og feks five spice, garam masala og karri, som er rene krydder blandet sammen i ulike blandingsforhold.

Litt lesestoff: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/rzOm/Hva-tror-du-det-er-mest-av-i-denne-sitronpepperen

Anonymkode: e3d4f...b4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte hvitløkspepper, men også der er det høy andel salt i blandingen. Dette har jeg visst i årevis, så jeg bruker aldri salt i tillegg til hvitløkspepperet på kjøtt, ovnsbakte potetbåter osv. 

Fortalte det til faren min en gang vi lagde mat, da jeg så han tok frem saltet i tillegg, etter å ha brukt hvitløkspepper. Da ble han overrasket, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Santa Maria sitt grillkrydder er det beste du får kjøpt i pulverform.

Anonymkode: 9b303...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grillkrydder skal være en blanding, ikke over halvparten salt. Synes heller ikke dette krydderet var godt, kan jeg reklamere på det? Grillkrydder hos burgerkjeder osv smaker mye bedre!

Dette krydderet er produsert av santa maria. 

Noen dom vet hvilket grillkrydder er best og hva burgerrestaurantene bruker? 

Anonymkode: e320e...6ee

Egen blanding, vil man tro. 

Og det er svaret på første spørsmål også: bland ditt eget krydder. Det er ikke akkurat avansert matlaging å mikse hvitløk og paprika eller hva du nå enn liker på maten din.. 

Anonymkode: a3a15...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Egen blanding, vil man tro. 

Og det er svaret på første spørsmål også: bland ditt eget krydder. Det er ikke akkurat avansert matlaging å mikse hvitløk og paprika eller hva du nå enn liker på maten din.. 

Anonymkode: a3a15...b0a

Det er bare det at når man blander selv, bruker man ikke så mye smaksforsterker (MSG) som krydderfabrikantene synes er greit. Og da blir det ikke like godt.

Anonymkode: 9b303...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kødder du? Alle vet vel at grillkrydder bare er salt med litt smakstilsetning? 

Anonymkode: 6906c...f85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Grillkrydder skal være en blanding, ikke over halvparten salt. Synes heller ikke dette krydderet var godt, kan jeg reklamere på det? Grillkrydder hos burgerkjeder osv smaker mye bedre!

Dette krydderet er produsert av santa maria. 

Noen dom vet hvilket grillkrydder er best og hva burgerrestaurantene bruker? 

Anonymkode: e320e...6ee

Den gode smaken i burgerkjedenes grillkrydder skyldes smaksforsterkeren glutamat (E621). (https://matinfo.no/HOFF-SA/Pommes-frites-krydder-grill/07044710090398)

Santa Maria-krydderet er fri for glutamat. (https://matinfo.no/Santa-Maria/Grillkrydder/07311310048310)

Anonymkode: c8f63...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Har du smakt grillkrydder? Jeg skjønner ikke hvordan det kan komme som en overraskelse at det i hovedsak består av salt, når det smaker så salt som det gjør. Salt, pepper og paprika er jo tross alt de tre mest framtredende smakene i krydderet, og man bruker det jo på ting som chips som en erstatning for salt fordi man vil ha mer smak i tillegg til saltet. 

Anonymkode: 803e4...848

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...