Gå til innhold

Kjære reisende kunder på restaurant! Plis les :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære, flotte medmennesker som skal på reise! :) Dette er et innlegg jeg håper gir litt mer kunnskap og forståelse, og er ikke ment for å bare blåse ut. Men litt for å blåse ut og... 

Jeg jobber på flyplass, i restaurant. Her møter vi masse flotte folk og jeg stortrives! Men vi har mange, mange stressa kunder. Av åpenbare grunner. De fleste stressa folk sier alltid i kassa: «Dere må skynde dere, har dårlig tid, har nemlig et fly å rekke». Noe som ikke overrasker oss veldig, da alle skal fly. 

PLIS vær littegrann tålmodig, og kom i god tid hvis du ønsker å spise middag før reise. Å steke kylling eller burger tar en viss tid, det går ikke på 2 minutter. De må steke ferdig så du ikke blir syk. 

Ja, på flyplasser skal restauranter i utgangspunktet ha matretter som tar relativt kort tid, men ikke alle restauranter selger ferdigmat; vi lager det ofte fra bunn og bruker rå produkter. I tillegg er det ofte lang kø med kunder som bestiller mat og drikke i hektiske perioder, som betyr mer ventetid. Man kan ikke forvente rask mat når det er 10 stykker foran som skal ha mat. 

Hvis flyet går snart, ikke bestill mat dersom det er kø. Spesielt hvis du vil ha biff, well done, ikke bestill det. Det tar tid, vi kan ikke fremskynde det. Da får du ikke det du ønsker. Vi tryller dessverre ikke maten ferdig. Vi skulle GJERNE ønske at vi kunne det, men det går ikke. 

Hvis du har dårlig tid og er kjempesulten, spør de i kassa hva som tar rask tid å lage, og du KAN spørre om de har tidsgaranti. Da er du førsteprioritet på kjøkkenet og de lager maten din først. Men dette bør kun brukes ved skikkelig dårlig tid. Hvis «alle» skulle bruke dette ville du ventet like lenge uansett.

Jeg skriver dette fordi de fleste kunder ikke forstår, blir forbanna og ekkel. Det er forståelig - det ER kjedelig å vente på maten. Men går du i en stappa restaurant, står i en lang kø (og bestiller biff i tillegg), da MÅ du bare vente. Sorry, men vi er ikke Gud.

Så, husk dette hvis du skal reise og ønsker mat og drikke først:

- Kom i god tid, da går det helt fint! :) Og du rekker flyet i tillegg. 

- Har du dårlig tid... da er det best å stikke over til kiosken og kjøpe pølse eller yoghurt. 

- Spør de i kassa ca hvor lang ventetid det er og hva som går fort å lage. Hvis det er lang ventetid og du har boarding snart, ikke bestill mat på restaurant.

- Vi prøver vårt ALLER beste for å tilfredsstille kundene! Kundene er grunnen til at vi eksisterer. Uten dere har vi ikke jobb.

 

Tusen takk, håper noen leser og kanskje tenker over dette når de er på reisefot. :) 

Anonymkode: 78e43...1c0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva menes med PLIS? Er det restauranten, eller et flyselskap? Finner ingen informasjon om dette.

Anonymkode: 9b448...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng. Aldri helt forstått hvordan noen kan gidde å spise i resturant om de har dårlig tid, da forsvinner liksom mye av matgleden for min del, men hver sin lyst. Kanskje handler dette om hva en er vant til? Enkelte resturante i utlandet, bla. New Ark, har jo stor grad av automatisering der en bestiller på "pad" og får maten veldig fort, så mulig en mer "skikkelig" servering er uvant for enkelte? 

Selv har jeg fått veldig sansen for loungene selskapene tilbyr. Betraktelig mer behagelige omgivelser, ferdig mat og drikke hele tiden du er der og rett og slett bedre arbeidsforhold når en må få ting gjort mellom reisene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid skrev:

Gode poeng. Aldri helt forstått hvordan noen kan gidde å spise i resturant om de har dårlig tid, da forsvinner liksom mye av matgleden for min del, men hver sin lyst. Kanskje handler dette om hva en er vant til? Enkelte resturante i utlandet, bla. New Ark, har jo stor grad av automatisering der en bestiller på "pad" og får maten veldig fort, så mulig en mer "skikkelig" servering er uvant for enkelte? 

Selv har jeg fått veldig sansen for loungene selskapene tilbyr. Betraktelig mer behagelige omgivelser, ferdig mat og drikke hele tiden du er der og rett og slett bedre arbeidsforhold når en må få ting gjort mellom reisene. 

Første jeg tenkte var:  Hvem i heite bestiller en biff hvis en har dårlig tid?   Da er det bedre å raske med seg en sandwich eller kjøpe middag på flyet.  Hadde jeg jobbet der hadde jeg ikke hatt veldig medfølelse tror jeg hvis kunden sto og trippa og venta på den GODT STEKTE biffen sin!   Har de aldri selv stekt seg en biff??  Det tar jo tid!

Og den med tidsgaranti skjønte jeg ikke, da er det vel bare for ALLE kundene og be om det?   Ingen liker jo å måtte vente for lenge på maten sin!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske frekt av deg å insinuere at alle gjestene deres er idioter som ikke allerede vet dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SupaWoman skrev:

Første jeg tenkte var:  Hvem i heite bestiller en biff hvis en har dårlig tid?   Da er det bedre å raske med seg en sandwich eller kjøpe middag på flyet.  Hadde jeg jobbet der hadde jeg ikke hatt veldig medfølelse tror jeg hvis kunden sto og trippa og venta på den GODT STEKTE biffen sin!   Har de aldri selv stekt seg en biff??  Det tar jo tid!

Og den med tidsgaranti skjønte jeg ikke, da er det vel bare for ALLE kundene og be om det?   Ingen liker jo å måtte vente for lenge på maten sin!

Ja det samme tenker jeg. Hva er greia med å bestille et helt måltid som tar tid hvis en har det travelt? 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...