Gå til innhold

Dager der man ikke orker å lage middag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det aller beste til sånne  dager er som flere her sier en hjemmelaget suppe i fryseren. Bare å hive i en gryte, varme opp og spise. Vi lager ofte suppe til middag i ukedagene, og restene er geniale til slikt bruk.

En annen mulighet er ovnspannekake. Man bare lager røre på et halvt minutt, og steker rundt 20 min i forvarmet panne/form i ovnen. Kan spises som den er, evt med litt tyttebærsyltetøy og/eller bacon om man har, eller med speilegg, røkelaks, skinke, avokado... Eller bare med litt revet ost i røren og kanskje litt grønn salatblanding ved siden av.

https://www.epicurious.com/recipes/food/views/savory-dutch-baby-for-two

Anonymkode: b25dc...faf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har noe lapskaus og pytt i panne og den slags i fryseren :)

Anonymkode: 1cc63...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koke grøt med havregryn og vann / melkdette tar vel bare noen få minutter. Kanskje tilsette litt syltetøy eller noe for bedre smak. 

Eller koke / steke ett par egg, for å ha oppå brødskivene. Veldig lettvint og kjapt...                                      

Anonymkode: 57442...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostesmørbrød.  Plain eller med forskjellig "fyll".  Enkelt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toast, egg, nudler, frokostblanding, dropper middag, osv. Hender også jeg har rester fra dagen før fordi jeg aldri lærer og lager for mye middag :P Er en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker alltid å koke litt pasta og slenge sammen en helt enkel saus, med spinat eller tomat og en boks bønner.

Frossenpizza er også en nødløsning som kan fungere.

Før toastjernet røk kunne det være en mulighet, gjerne med en posesuppe til.

Ostesmørbrød à la Hawaii (ristet brød, sennep, skinke, ananas og ost) har vi også hatt enkelte slitsomme dager.

Vi har også noen karbonader i fryseren så man kan slenge sammen et karbonadesmørbrød, eventuelt ha karbonader sammen med brun saus (pose) og potetmos (pose). Hvis man føler for noe grønt kan man også hive litt frosne grønnsaker inn i mikroen, og man har et fullverdig måltid.

Anonymkode: 6df4e...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det gjerne fersk pasta (typ ravioli eller lignende) med ferdigsaus fra butikken. Evt en pakke nudler, gjerne med litt strimla grønnsaker av det vi måtte ha i kjøleskapet (gulrøtter, vårløk, paprika e.l.) og et bløtkokt egg. Restemat fra fryseren. Eller til nød ostesmørbrød eller speilegg/pytt i panne.

Anonymkode: f12be...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omelett med påleggsrester og ost blir det ofte her, samt grønnsaker som feks paprika, løk og tomat. Tar typ 10 min. Bestiller take-away også. Eller varmer noe rester fra frysa, feks pizza.

Anonymkode: 18ad4...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det, som det ofte blir, en sen tortilla med kremost, skinke, chorizo, ost, chili, paprika, løk, rødløk, ruccola og isberg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir enten noe fra ferskvaredisken hos Meny, f.eks grillet kylling, fersk fylt pasta, frossenpizza eller ostesmørbrød. Hender det også blir noe Fjordland eller hermetikk vi har stående. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bor alene så blir flere sånne "gidder ikke å lage middag"-dager enn da jeg var i forhold. Da spiser jeg noe brødmat med egg og bacon, lager meg ostesmørbrød eller lager meg bare brødskiver/rundstykker med pålegg.

Hvis jeg har noe rester så lager jeg meg et eller annet med det. Det er også veldig enkelt å lage en rask pastarett. Om man har en fløteskvett eller noe creme fraiche, skinke eller et eller annet som kan passe i til pasta så har man en rett der. Noen ganger har jeg bare hatt litt pesto oppi sammen med fløte og noen tomater og så har det blitt en brukbar pastasaus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da titter jeg på merkelappene på boksene som står i fryseren.  I dag ble det en boks merket "Elgkjøtt i viltsaus". 

Jeg fryser ned middagsrester og merker boksene.  Da er det enkelt å lage rask middag - i hvert fall for to.  Forstår godt at det er verre om man har en hel familie som skal ha middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...