Gå til innhold

Føler vaskemaskinen sliter sånn på klærne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i midten av 20-årene, og har en kombi-maskin. 

Vasker generelt tøy på lav temperatur (30-40C), med lave omdreininger, og på kort program (med mindre det er spesielt tilsølt). Bruker ikke mye vaskemiddel. Bruker sjeldent tørketrommel. 

Føler at mye tøy ser veldig nuppete og slitt ut kort tid etter innkjøp. Utvasket, liksom. Slarkete.

Opplevde aldri dette da min mor vasket tøy, og hun er "hard" i klesvasken (temperatur, omdreininger, tørketrommel)..

Anonymkode: 78ca5...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

mye tøy ser veldig nuppete og slitt ut kort tid etter innkjøp

Det skjer ofte hvis tøyet er av blandingsmateriale, eller hvis tøy av forskjellige materialer vaskes sammen.

Anonymkode: 4fb93...9ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ofte hvis tøyet er av blandingsmateriale, eller hvis tøy av forskjellige materialer vaskes sammen.

Anonymkode: 4fb93...9ba

Feks har jeg ullundertøy av 70% merinoull og 30% polyester - dette blir nuppete med en gang.  Mens ullundertøy av 100 % merinoull ikke blir nuppete.

Anonymkode: 4fb93...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i midten av 20-årene, og har en kombi-maskin. 

Vasker generelt tøy på lav temperatur (30-40C), med lave omdreininger, og på kort program (med mindre det er spesielt tilsølt). Bruker ikke mye vaskemiddel. Bruker sjeldent tørketrommel. 

Føler at mye tøy ser veldig nuppete og slitt ut kort tid etter innkjøp. Utvasket, liksom. Slarkete.

Opplevde aldri dette da min mor vasket tøy, og hun er "hard" i klesvasken (temperatur, omdreininger, tørketrommel)..

Anonymkode: 78ca5...c08

Vasker du håndklær (frottè) sammen med annet, som vanlige klær? Det vil lett sette nupper på annen vask.

(dessuten skal jo håndklær vaskes på 60 minst, og ikke 40)

Anonymkode: bf64c...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander du bomull og syntetisk i samme vask? Da nupper det.

Anonymkode: 84453...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vasker du håndklær (frottè) sammen med annet, som vanlige klær? Det vil lett sette nupper på annen vask.

(dessuten skal jo håndklær vaskes på 60 minst, og ikke 40)

Anonymkode: bf64c...393

Vasker håndklær alene eller sammen med sengetøy, på 60C. 

Anonymkode: 78ca5...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blander du bomull og syntetisk i samme vask? Da nupper det.

Anonymkode: 84453...860

Ikke som jeg kommer på. For det meste bomulls t-skjorter, hettegensere o.l. vaskes sammen. Kan jo være det er noe syntetiske greier jeg ikke har tenkt over...

Men vasker feks ullgensre osv sammen. Egentlig veldig flink til å "skille" klesvasken føler jeg selv :s 

Anonymkode: 78ca5...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feks har jeg ullundertøy av 70% merinoull og 30% polyester - dette blir nuppete med en gang.  Mens ullundertøy av 100 % merinoull ikke blir nuppete.

Anonymkode: 4fb93...9ba

Jeg har ikke noe problemer med ulltøy egentlig. Hovedsakelig er det collegegensere, pysjamasbukser, tightser (bomull) osv som det er et problem med.... 

Anonymkode: 78ca5...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav sentrifuge sliter mer på tøyet fordi kraften da ikke holder tøyet i ro. 

Anonymkode: d2a14...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe problemer med ulltøy egentlig. Hovedsakelig er det collegegensere, pysjamasbukser, tightser (bomull) osv som det er et problem med.... 

Anonymkode: 78ca5...c08

Ok. Er de i 100% bomull? Jeg har erfaring med at plagg som er i en blanding av bomull og syntetisk materiale nupper.

Anonymkode: 4fb93...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i midten av 20-årene, og har en kombi-maskin. 

Vasker generelt tøy på lav temperatur (30-40C), med lave omdreininger, og på kort program (med mindre det er spesielt tilsølt). Bruker ikke mye vaskemiddel. Bruker sjeldent tørketrommel. 

Føler at mye tøy ser veldig nuppete og slitt ut kort tid etter innkjøp. Utvasket, liksom. Slarkete.

Opplevde aldri dette da min mor vasket tøy, og hun er "hard" i klesvasken (temperatur, omdreininger, tørketrommel)..

Anonymkode: 78ca5...c08

Vil det si en maskin som er både vaskemaskin og tørketrommel? Da kan problemet være at det er igjen lo i maskinen som lager nupper på tøyet.

Anonymkode: 4fb93...9ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjempegammel vaskemaskin og får aldri nupper på klær. Vasker det meste sammen (med unntak av ull og ting som skal vaskes varmere, hvite klær for seg selv osv), kortprogram og full sentrifuge. Hvordan klær har du? Kan det være at kvaliteten på klærne er dårlig? Jeg kjøpte en del klær på salg på Gina Tricot og HM for en tid tilbake og disse ble stygge etter få vask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en mild tøymykner, det gir skånsom vask.

Anonymkode: 85dac...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Er de i 100% bomull? Jeg har erfaring med at plagg som er i en blanding av bomull og syntetisk materiale nupper.

Anonymkode: 4fb93...9ba

Kan godt være det er en miks ja, har ikke tenkt på det... skal sjekke!

Anonymkode: 78ca5...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si en maskin som er både vaskemaskin og tørketrommel? Da kan problemet være at det er igjen lo i maskinen som lager nupper på tøyet.

Anonymkode: 4fb93...9ba

Det kan godt være ja. Skal aldri ha sånn maskin igjen!

Anonymkode: 78ca5...c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirah skrev:

Jeg har en kjempegammel vaskemaskin og får aldri nupper på klær. Vasker det meste sammen (med unntak av ull og ting som skal vaskes varmere, hvite klær for seg selv osv), kortprogram og full sentrifuge. Hvordan klær har du? Kan det være at kvaliteten på klærne er dårlig? Jeg kjøpte en del klær på salg på Gina Tricot og HM for en tid tilbake og disse ble stygge etter få vask.

Det kan godt være, men har jo hatt samme type klær hele livet (hm, Gina, Cubus, Carlings etc), og det er først etter jeg begynte å vaske selv her jeg bor nå at det er sånn..

Lurer på om det er noe med maskinen.

Anonymkode: 78ca5...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være ja. Skal aldri ha sånn maskin igjen!

Anonymkode: 78ca5...c08

Jeg ville prøvd å tørke godt ut av vaskemaskinen med en klut etter hver vask. Både inni trommelen + på innsiden av døren + nedi gummibelgen.

Anonymkode: 4fb93...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i midten av 20-årene, og har en kombi-maskin. 

Vasker generelt tøy på lav temperatur (30-40C), med lave omdreininger, og på kort program (med mindre det er spesielt tilsølt). Bruker ikke mye vaskemiddel. Bruker sjeldent tørketrommel. 

Føler at mye tøy ser veldig nuppete og slitt ut kort tid etter innkjøp. Utvasket, liksom. Slarkete.

Opplevde aldri dette da min mor vasket tøy, og hun er "hard" i klesvasken (temperatur, omdreininger, tørketrommel)..

Anonymkode: 78ca5...c08

Hva og hvor mye du stapper inn i vaskemaskinen avgjør hva du får ut igjen av maskinen. Mange fibre passer ikke sammen i vaskemaskinen. 

Sentrifugeringmpå max er ikke noe som sliter på tekstiler, det er like feil som dem på facebook som påstår at vannet på vinteren er så kaldt at ulltøyet i maskinen tover. 

Snakk med din mor, og lær av henne.

Anonymkode: 08f55...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2019 at 11:09 AM, AnonymBruker said:

Jeg er i midten av 20-årene, og har en kombi-maskin. 

Vasker generelt tøy på lav temperatur (30-40C), med lave omdreininger, og på kort program (med mindre det er spesielt tilsølt). Bruker ikke mye vaskemiddel. Bruker sjeldent tørketrommel. 

Føler at mye tøy ser veldig nuppete og slitt ut kort tid etter innkjøp. Utvasket, liksom. Slarkete.

Opplevde aldri dette da min mor vasket tøy, og hun er "hard" i klesvasken (temperatur, omdreininger, tørketrommel)..

Anonymkode: 78ca5...c08

Årsaken er moderne vaskemidler ikke vaskemaskinen. Bruk veldig lite. 

Anonymkode: bce69...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke bor på samme sted som din mor kan vannkvaliteten også ha noe og si: hardheten på vannet og f.eks kalkinnholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...