Gå til innhold

Planlegger å reise alene, men føler at tanker bare stopper meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år og planlegger til sommeren å muligens reise på en tur til utlandet alene for første gang. Jeg har lyst til å oppleve ting og komme meg ut. Men jeg føler bare at enkelte tanker hindrer meg. Jeg har sett på flere destinasjoner, priser på billetter, hotell osv, men frykter hele tiden at alt vil føles bortkastet ut, og turen bare blir dritt. Samtidig som jeg aldri har reist til utlandet alene før, og vet egentlig ikke så mye om det. Disse tankene bare stopper meg fra å bestille noe tur, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 😫

Anonymkode: a0322...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiste alene for første gang da jeg var ca like gammel. Jeg sofasurfet + bodde på hosteller for å møte folk, og hadde egentlig null forventninger til reisen. Det gjorde at jeg ikke stresset noe særlig og kunne kose meg med turen. Jeg interrailet og det var en drøss av andre i alle aldre som også reiste alene. 

Du kommer til å få utvidet horisonten din masse, spist mat du aldri hadde fått prøvd ellers, sett ting du ikke visste var der, opplevd helt andre ting. Det kommer til å være verdt det :)

Anonymkode: 567c0...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var over 40 da jeg reiste alene første gang, på en chartertur til Lanzarote.. Det gikk veldig fint, men innrømmer nå at jeg var litt nervøs og lurte vel på hva jeg hadde gitt meg ut på. Senere har jeg reist mange ganger alene, har aldri opplevd noe som var skummelt eller vanskelig! Jeg vil bare si: Lykke til,det går nok kjempefint! 😃

Anonymkode: 008a3...e10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å reise alene, da kan jeg gjøre se og oppleve akkurat det JEG ØNSKER. Uten å måtte ta hensyn til noen andre og hva de vil. Kjempedigg å reise alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal hoppe i det, og ta sjansen.  Tror bestemt at du vil bli mer misfornøyd med deg selv om du ikke gjør det. 

Jeg har reist mye alene rundt omkring.  Mannen min  hadde ikke tid og barna våre foretrakk fjell og villmarksliv ettersom de ble eldre.  Hadde noen få regler:  Å ikke bo i en storby, men på mindre steder.  Bo sentralt, for å unngå å måtte ta taxi.  Holde meg der det var folk.  Ikke drikke for mye alkohol. 

Har reist og sett mye, og sitter igjen med utelukkende gode minner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut capre Diem og jomfrureiser.  Kan være greit å reise alene men i gruppe så blir man både kjent med andre pluss at man får et bra opplegg med masse opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer ikke til å angre! Nå har jeg fått veldig mange reiseglade venner i det siste og reiseglad kone, og det er nesten vanskelig å komme seg ut på egen hånd uten at noen kaster seg på. Det er likevel noe helt eget med å reise rundt alene og jeg kommer garantert til å gjøre det igjen. Planlegger å krysse Kanada fra øst til vest i sommer og da får ingen lov til å bli med 😁

Frihetsfølelsen og det å kunne gjøre hva du vil, uten å ta hensyn til noen, er fantastisk. Det er også mye lettere å komme i kontakt med lokale og andre reisende når du reiser alene, til og med for en som er litt sjenert sånn som meg. Har du iPhone kan du også prøve ut FlipTheTrip appen for å komme i kontakt med andre reisende.

Kast deg ut i det, det kommer til å bli en opplevelse for livet. Send meg gjerne en pm om du trenger tips eller råd.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er første gangen du reiser alene, og du er ung og kvinne, ville jeg ha reist enten til et nordisk land (forstår språket, enkelt å komme hjem om det skulle skje noe), eller med en touroperatør. Første gang jeg reiste alene, reiste jeg til København. Det var veldig kjekt ! Hadde to dagers billett på hop-på hop-av buss med ulike ruter, og så mye i mitt eget tempo. Bestilte hotell i nærheten av Tivoli og Hovedbanestasjonen, slik at det var enkelt å finne frem. Samtidig hadde jeg tårnet i Tivoli som landmerke hvis jeg gikk meg vill :)

Andre gang reiste jeg med Tui til Lanzarote, Porto del Carmen. Veldig fint sted om du liker å gå litt, samt gode bussforbindelser til andre deler av øyen. Dagen jeg skulle reise hjem ble flyavgangen utsatt helt til neste dag pga noe som skjedde på flyet fra Norge til Lanzarote. Da var det veldig godt å ha Tui der som ordnet med overnatting og ny flyavgang :)

Anonymkode: 0353a...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Siden det er første gangen du reiser alene, og du er ung og kvinne, ville jeg ha reist enten til et nordisk land (forstår språket, enkelt å komme hjem om det skulle skje noe), eller med en touroperatør. Første gang jeg reiste alene, reiste jeg til København. Det var veldig kjekt ! Hadde to dagers billett på hop-på hop-av buss med ulike ruter, og så mye i mitt eget tempo. Bestilte hotell i nærheten av Tivoli og Hovedbanestasjonen, slik at det var enkelt å finne frem. Samtidig hadde jeg tårnet i Tivoli som landmerke hvis jeg gikk meg vill :)

Andre gang reiste jeg med Tui til Lanzarote, Porto del Carmen. Veldig fint sted om du liker å gå litt, samt gode bussforbindelser til andre deler av øyen. Dagen jeg skulle reise hjem ble flyavgangen utsatt helt til neste dag pga noe som skjedde på flyet fra Norge til Lanzarote. Da var det veldig godt å ha Tui der som ordnet med overnatting og ny flyavgang :)

Anonymkode: 0353a...7cb

Tull og tøys. Så lenge man ikke begir seg ut til områder med fælt kvinnesyn går det helt fint å reise alene som kvinne. De fleste man møter er svært behjelpelige og det finnes gode oversettingsapper dersom de man møter ikke kan engelsk. Å bruke friåret sitt på chartertur med TUI er jo bare trist og ikke noe man lærer av. 

TS - sørøst asia er lagt opp for unge backpackere, så å reise til thailand, vietnam etc er enkle førstegangsreisemål om du reiser alene :) Da er det bare å følge ruta "alle" tar gjennom disse landene. Du møter garantert nye venner på hostellene du bor på, og siden de fleste skal samme rute er det som oftest bare å slenge seg med om du ikke vil ta buss etc alene. Lykke til! 

Anonymkode: a2523...1a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Så lenge man ikke begir seg ut til områder med fælt kvinnesyn går det helt fint å reise alene som kvinne. De fleste man møter er svært behjelpelige og det finnes gode oversettingsapper dersom de man møter ikke kan engelsk. Å bruke friåret sitt på chartertur med TUI er jo bare trist og ikke noe man lærer av. 

TS - sørøst asia er lagt opp for unge backpackere, så å reise til thailand, vietnam etc er enkle førstegangsreisemål om du reiser alene :) Da er det bare å følge ruta "alle" tar gjennom disse landene. Du møter garantert nye venner på hostellene du bor på, og siden de fleste skal samme rute er det som oftest bare å slenge seg med om du ikke vil ta buss etc alene. Lykke til! 

Anonymkode: a2523...1a4

Istemmes. Skal du utforske verden reiser du ikke til Sverige eller på chartertur til syden. At Norden skulle være så mye tryggere enn andre steder i verden har jeg vondt for åt tro. Selv i Midt-Østen kan du trygt reise alene som kvinne så lenge du retter deg etter lokale lover og regler, og respekterer den lokale kulturen. Sørøst-Asia er i alle fall ikke noe problem. Sør-Amerika krever kanskje litt mer forsiktighet, men i 99% av tilfellene går det bra det også.

Anonymkode: 8b119...b3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De  tankene må du bare overse og komme deg ut i verden. Du kommer til å ha det helt fantastisk og få opplevelser som vil endre deg for livet. Gooooood tur!! 😄 

Anonymkode: 8ea2f...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 7.44, AnonymBruker skrev:

Siden det er første gangen du reiser alene, og du er ung og kvinne, ville jeg ha reist enten til et nordisk land (forstår språket, enkelt å komme hjem om det skulle skje noe), eller med en touroperatør. Første gang jeg reiste alene, reiste jeg til København. Det var veldig kjekt ! Hadde to dagers billett på hop-på hop-av buss med ulike ruter, og så mye i mitt eget tempo. Bestilte hotell i nærheten av Tivoli og Hovedbanestasjonen, slik at det var enkelt å finne frem. Samtidig hadde jeg tårnet i Tivoli som landmerke hvis jeg gikk meg vill :)

Andre gang reiste jeg med Tui til Lanzarote, Porto del Carmen. Veldig fint sted om du liker å gå litt, samt gode bussforbindelser til andre deler av øyen. Dagen jeg skulle reise hjem ble flyavgangen utsatt helt til neste dag pga noe som skjedde på flyet fra Norge til Lanzarote. Da var det veldig godt å ha Tui der som ordnet med overnatting og ny flyavgang :)

Anonymkode: 0353a...7cb

Dette er nok råd til de som ikke ønsker å utforske noe selv.

Reising alene handler nok om hele greia, bestille turen selv. Hotel og fly, finne ut hvordan man kommer seg fra flyplassen. Selv der stopper de for de fleste....hvordan de skal komme seg fra flyplassen inn til stedet sitt. Tragisk.

Anonymkode: e6aa7...644

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...