Gå til innhold

HJELP- ACNE UTBRUDD!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Det har du helt rett i faktisk, huden min ble best når jeg kun vasket ansiktet med vann og klut en gang om dagen, men da går jeg heller ikke med sminke 😊 

Du har sikkert sett på kostholdet ditt? Det viktigste er egentlig å drikke vann, huden min liker også havre og frukt godt 😜

Ja, har sett på kostholdet, men virker ikke som at det har så mye å si på dette. 

Spiste greit sunt før dette, men har i en lengre periode nå prøvd å spise veldig rent. Spiser mye frukt og grønt, -alltid grønnsaker på brødskivene feks og til middagen(prøver å ha like stor porsjon av grønt som det andre på tallerken) og spiser lite og ofte.

Jeg spise mye frukt, grønnsaker, fettfri og sukkerfri yoghurt, usaltede nøtter, muslibarer osv til -eller mellom måltider. Drikker mye vann og te(mest grønn te), og litt juice(ikke fra konsentrat), soyamelk, smoothie. Prøver å unngå sukker, fett, laktose og koffein.

Spiser en skive makrell i tomat hver dag(som dekker dagsbehovet for omega 3), og fisk ofte til middag. Lager en del havregrøt med chiafrø, kanel og blåbær, feks til middag når jeg har dårlig tid eller frokost/lunsj i helgene. Spiser ikke mye av ferdigmat, kaker eller andre usunne ting. 

Er ganske aktiv og har ikke noen spesielt usunne vaner, men det som er er at jeg stresset mye og gikk ned i vekt(ikke med vilje, men jeg ble litt undervektig) i forkant av bryllupet mitt i desember. Som nok utløste det og gjorde at jeg fikk en liten hormon-ubalanse og mistet menstruasjonen. Har stresset mye etterpå, men klart å roe det litt ned og legge på meg mer nå i de siste par månedene, og er akkurat «innfor» normalvekt (ifølge bmi kalkulator).

Så må bare fortsette å spise sunt og nok, stresse ned, ta tålmodighet og ikke over-bruke sterke produkter på ansiktet mitt.

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med en hudlege Ts. Det er viktig å gå igjennom grunner til hvorfor du får disse utbruddene. Meiriprodukter kan faktisk forverre kviseutbrudd, det samme kan sukker. Så se litt igjennom hva du spiser til daglig også. Hudlege vil gi deg de riktige kremene til din hud. Men kom deg ditt.

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, wintergirl skrev:

Snakk med en hudlege Ts. Det er viktig å gå igjennom grunner til hvorfor du får disse utbruddene. Meiriprodukter kan faktisk forverre kviseutbrudd, det samme kan sukker. Så se litt igjennom hva du spiser til daglig også. Hudlege vil gi deg de riktige kremene til din hud. Men kom deg ditt.

Ja, jeg vet. Det er derfor jeg prøver å unngå å spise ting som har sukker, laktose, fett osv i seg, men spise mest mulig rent og sunt. Men det har ikke utgjort noe synlig forskjell på meg, da det ikke er grunnen til utbruddene mine. Men det kan selvfølgelig bidra til at det ikke blir like ille, men jeg har ikke hatt ett «usunt» kosthold før utbruddene heller. 

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Det er derfor jeg prøver å unngå å spise ting som har sukker, laktose, fett osv i seg, men spise mest mulig rent og sunt. Men det har ikke utgjort noe synlig forskjell på meg, da det ikke er grunnen til utbruddene mine. Men det kan selvfølgelig bidra til at det ikke blir like ille, men jeg har ikke hatt ett «usunt» kosthold før utbruddene heller. 

Anonymkode: df7fe...f1f

Også er det det at huden min er duper uttørket, over-soling i sommer da jeg på det meste på 4 timer rett i solen uten solkrem på en dag, + mye solarium(uten solkrem), soling uten solkrem på bryllupsreise til Lanzarote nå i januar. Å så blir huden min veldig tørr på grunn av vinterkulden, og i tillegg til dette så har jeg over-brukt mye, ulike og sterke kvise-behandlende produkter på huden.

Så huden min er fuktfattig og har nok produsert mye av talget pga det. 

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med kviseutbrudd. Fikk det i en alder av 25. (Nå er jeg 30). Prøvde alt mulig. Det eneste som har funka er å dra til legen. Har gått på tetracycliner noen runder. Dessverre kommer det alltid tilbake, så neste blir vel å starte på isotretonin. 

Har også hørt at kviser kan ha noe med D-vitaminmangel å gjøre, men forskningen er ikke kommet så langt med det enda, så det er ikke sikkert. Sist jeg var hos legen fikk jeg båbevist D-vitaminmangel, så nå tar jeg piller for det, tar tran, og prøver å spise mer fisk. Laks, ørret og makrell. Får se om det hjelper! Jeg får bare utbrudd når jeg har mensen. Slutta på tetracycliner ved siste mens, så blir spennende å se når jeg får det igjen...

Mine er sånne underjordiske byller, liksom. Når de er så «skjulte» er det ingenting kremer kan gjøre for å hjelpe. Å fjerne sminken med en gang jeg kommer hjem og rense ansiktet morgen og kveld hjelper jo mot at det sprer seg og mot at det forverrer seg, men det forsvinner ikke.

Dra til legen!

Anonymkode: a9da9...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Skincity kan gi noen råd? De har en hudtest online som man kan ta gratis og så få anbefalinger om produkter som kan hjelpe. Det høres ut som at du allerede har brukt en del penger på produkter, og at hudpleier/hudlege ikke passer økonomisk akkurat nå. Derfor tenker jeg at dette kan være et alternativ før evt lege. 

Jeg har lignende hud som din og ble anbefalt Paulas choice sin serie for sensitiv hud, og så langt er jeg fornøyd med produktene. Jeg ville også sjekket produktene du vurderer på Cosdna.com for å sjekke om de inneholder ingredienser som kan irritere huden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg vet. Det er derfor jeg prøver å unngå å spise ting som har sukker, laktose, fett osv i seg, men spise mest mulig rent og sunt. Men det har ikke utgjort noe synlig forskjell på meg, da det ikke er grunnen til utbruddene mine. Men det kan selvfølgelig bidra til at det ikke blir like ille, men jeg har ikke hatt ett «usunt» kosthold før utbruddene heller. 

Anonymkode: df7fe...f1f

Fett bør du få i deg, det er veldig godt og sunt for huden som f.eks avokado, nøtter osv

Anonymkode: d2067...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gohege skrev:

Kanskje Skincity kan gi noen råd? De har en hudtest online som man kan ta gratis og så få anbefalinger om produkter som kan hjelpe. Det høres ut som at du allerede har brukt en del penger på produkter, og at hudpleier/hudlege ikke passer økonomisk akkurat nå. Derfor tenker jeg at dette kan være et alternativ før evt lege. 

Jeg har lignende hud som din og ble anbefalt Paulas choice sin serie for sensitiv hud, og så langt er jeg fornøyd med produktene. Jeg ville også sjekket produktene du vurderer på Cosdna.com for å sjekke om de inneholder ingredienser som kan irritere huden. 

Oi, tusen takk! Det skal jeg sjekke ut☺️

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, gohege skrev:

Det høres ut som at du allerede har brukt en del penger på produkter, og at hudpleier/hudlege ikke passer økonomisk akkurat nå

Hudlege er ikke kostbart. Man betaler kun en egenandel når man er henvist fra fastlege.

Anonymkode: a3198...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Hudlege og eventuelt resept på Skinoren krem og Airol krem.

Anonymkode: a3198...35b

Forsiktig med dette! Jeg er gutt og er over gjennomsnittlig opptatt av hud og bruker begge "medikamentene" du nevner, skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. 

Men poenget mitt er, Skinoren er uttørrende på huden. Airol gjør huden mye mer sensitiv og påvirker hudbarrieren. Derfor ville jeg aldri brukt noen av disse hvis jeg har tenkt å sole meg, eller på sommeren. Da må man ha solkrem! Ellers vil du gjøre enda mer skade på huden, evt akselerere aldringsprosessen enn om du ikke hadde brukt de. 

 

Det beste er at du går til hudlege og spør. Ikke spør om råd her.

Anonymkode: ad86f...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som deg i flere år. Jeg tok til slutt en microneedle behandling og kjøpte ungdoms-kitet til elexir og nå er huden min kjempefin

Anonymkode: e913f...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsiktig med dette! Jeg er gutt og er over gjennomsnittlig opptatt av hud og bruker begge "medikamentene" du nevner, skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. 

Men poenget mitt er, Skinoren er uttørrende på huden. Airol gjør huden mye mer sensitiv og påvirker hudbarrieren. Derfor ville jeg aldri brukt noen av disse hvis jeg har tenkt å sole meg, eller på sommeren. Da må man ha solkrem! Ellers vil du gjøre enda mer skade på huden, evt akselerere aldringsprosessen enn om du ikke hadde brukt de. 

 

Det beste er at du går til hudlege og spør. Ikke spør om råd her.

Anonymkode: ad86f...fff

Takk for opplysninger! :) Dette med bruk av solkrem står i pakningsvedlegget, samt at hudlegen informerer om det.

Anonymkode: a3198...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 7.22, AnonymBruker skrev:

Aco spotless er apotekets eget merke, la Roche kjøpes også på apotek og er litt dyrt. Men begge seriene er beregnet for fet hud med urenheter, og jeg har sensitiv kombinasjonshud med urenheter.. så er redd huden min ikke vil få særlig resultater, men kanskje blir verre siden den vil tørke ut..🤔

Anonymkode: df7fe...f1f

Har tidligere prøvd alle de seriene du har tatt med bilder av...noe dritt de der hudpleie produktene. Hudpleie? De mener vel kjemikalie bomber. 

Mulig at du må endre dietten til en renere diett . Ofte forandrer kroppen seg med alderen og mat som var godkjent i kroppen før kan være trigger.

Anonymkode: 45dc5...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2019 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Forsiktig med dette! Jeg er gutt og er over gjennomsnittlig opptatt av hud og bruker begge "medikamentene" du nevner, skal forhåpentligvis studere medisin til høsten. 

Men poenget mitt er, Skinoren er uttørrende på huden. Airol gjør huden mye mer sensitiv og påvirker hudbarrieren. Derfor ville jeg aldri brukt noen av disse hvis jeg har tenkt å sole meg, eller på sommeren. Da må man ha solkrem! Ellers vil du gjøre enda mer skade på huden, evt akselerere aldringsprosessen enn om du ikke hadde brukt de. 

 

Det beste er at du går til hudlege og spør. Ikke spør om råd her.

Anonymkode: ad86f...fff

Hei :) Kan du opplyse om det holder å bruke solkrem som beskytter mot UVB-stråling, for å ikke ødelegge huden ved bruk av Airol? Eller bør man bruke en solkrem som beskytter mot både UVA og UVB-stråling når man bruker Airol?

Med tanke på dette:

Det er UVB-strålingen som gjør oss solbrent og som er mest kreftfarlig. UVA-strålingen trenger dypere ned i huden og kan skade de elastiske fibrene i huden. Dessuten går UVA-stråling gjennom glass. Det gjør ikke UVB-stråling

I samme artikkel står det at Moan forteller at UVA-stråling lenge har blitt sett på som ufarlig, og at solkrem i hovedsak kun beskytter mot UVB-stråling. :( 

Hvilke solkremer beskytter mot både UVA og UVB-stråling?

En regelmessig UVA-eksponering kan føre til at det ytterste laget av huden blir tykkere og at elastiske fibre i huden blir ødelagt, heter det i studienhttps://www.tv2.no/a/3798440/

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1266362-solkrem-ved-bruk-av-airol-også-når-man-er-innendørs/

 

Anonymkode: a3198...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne har jeg. Heldigvis er den både mot UVA og UVB-stråler   https://www.vitusapotek.no/sol%2C-fritid-og-reise/sol/solkrem-til-voksne/la-roche-posay-anthelios-ac-lett-solkrem-f30%2C-50ml/p/922567

ANTHELIOS-AC-Flacon-Shaka-Fluide-Anti-Sh

 

Jeg skal i alle fall begynne å bruke solkrem også innendørs etter at jeg leste den artikkelen :sol: 

Anonymkode: a3198...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg en tur til legen, helst hudlege. Du bør prøve lokalbehandling på resept. I tillegg til salve utskrevet av legen trenger du en rens og god fuktighetskrem. Dersom ikke lokalbehandling fra lege hjelper, må det sterkere saker til. Går selv på antibiotika mot uren hud- skal ha kur på 3 mnd. Neste gang jeg får utbrudd etter endr kur så starter jeg heller opp på «hestekur» mot kviser- da skal de bli borte for alltid mest sannsynlig. Hatt kviser i 15 år til og fra.

Anonymkode: 38f6a...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...