Gå til innhold

HJELP- ACNE UTBRUDD!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente i tjuve-års alderen som ut av det blå etter sommeren i fjor, har fått skikkelig acneutbrudd(har tatt helt av i vinter). Jeg har aldri sliti sånn med acne før, men pga overdreven soling(uten solkrem) i sommer, mye solarium og lite pleie av huden over tid(+ litt hormoner i ubalanse og mye stress) -så har jeg virkelig fått gjennomgå med kviser her. 

Til poenget.. Selv om jeg vet at hudprodukter ikke ene og alene vil ta dette helt bort(må også stresse ned, få orden på hormonene og ta tiden til hjelp), så trenger jeg litt hjelp og råd til hva å bruke for å pleie og behandle huden i dens tilstand nå, og unngå at det blir verre ved bruk av feil produkter..

Jeg har sensitiv, kombinasjonshud med acne og har lett for å tørke ut i huden av ulike produkter(+ pga kulden ute nå), noe som får huden til å produsere mer talg for å gjøre opp for det. 

Jeg har prøvd litt av hvert de siste månedene og mixet litt av hvert av produkter som kanskje ikke skulle blitt brukt sammen, og rett og slett ikke hatt noe rutine på hvilke produkter jeg har brukt. Brukt ulike produkter hver dag, og brukt veldig mye produkter i håp om at urenhetene ville bli fortere borte da, noe jeg fant ut at ikke var tilfellet.

Jeg har Garnier Pure Active serien + 3-in-1 masken, hele ACO spotless serien og La Roche effaclar serien + clay mask’en.     Frem til nå har jeg blanda mellom de ulike produktene(pluss andre produkter, serum og ansiktsmasker) og ikke brukt noen av seriene alene over en lang periode. Nå har jeg lyst til å fokusere på å bruke en av de, men vet ikke hvem (da jeg ikke føler jeg har tid til å bruke hver serie alene i 2 mnd for å se hvem som er best, jeg vil jo helst ha dette bort så fort som mulig).

Garnier PureActive føler jeg at er veldig mild og vennelig mot min sensitive hud. Huden føles veldig bra etter jeg har påført produktene, men den blir tørr og falssete etter noen dagers bruk og jeg føler jeg får mer kviser av de(kan hende dette blir bedre om jeg gir det mer tid).

La Roche Posay Effaclar har jeg bare brukt effaclar duo og ansiktsmasken, og synes de er bra. De er beregnet for fet og oljete hud med urenheter(det er ikke min hudtype), så vet ikke hvor bra det vil funke for meg..

Aco spotless er den jeg har hovedsakelig mest brukt, men synes det er litt for sterke produkter for huden min. Føler huden blir stram og irritert, og det svir ved påføring, men vet ikke om det kan være ett tegn på at det funker? Vet ikke om det har gjort noe særlig forskjell på huden min eller kan ha gjort det verre, har brukt mye annet sammen med de også, så vet ikke hvor bra det var. ACO er også beregnet for fet hud med urenheter.

 

Rutinen Min(morgen og kveld):

1: Cleanser

(Ansiktsmaske 2-3 ganger i uken)

2 Toner

(Serum av og til)

3. Fuktighetskrem som behandler urenheter(har brukt av og til brukt serum før fuktighetskrem).

Noen som har brukt disse produktene og har noen erfaringer å dele? Hva tenker dere er best å bruke for min hud?

4EA86E05-37E4-495E-A492-B6A426DB510B.jpeg

971277FE-4D85-42BA-B84C-DF486206C34F.jpeg

276BDD13-15B7-41B8-B805-9473FC0F8329.png

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hudlege og eventuelt resept på Skinoren krem og Airol krem.

Anonymkode: a3198...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hudlege og eventuelt resept på Skinoren krem og Airol krem.

Anonymkode: a3198...35b

Du tror ikke noen av disse hudpleie-seriene kan hjelpe huden min?

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at disse produktene funker bra på huden din, men de har bare ikke fått sjansen. Du må prøve de samme produktene i 1-4 måneder før du ser full effekt. Ved å bytte hele tiden, gir du ikke huden din sjansen til å "godta" de nye produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkjøpte produkter som garnier og L’Oréal vil aldri hjelpe deg. Kanskje apotekkjøpte.

Du bør enten dra til hudpleier og få hjelp, hvis ikke det går bør du dra til legen. 

Rema, Coop og lignende selger produkter som kan gi en følelse av velvære. Men ser du på ingrediensene deres så ser du masse fyllstoff som ikke gjør godt for huden din. De er i tillegg altfor billige til å kunne ha med virkningsfulle stoffer som fruktsyrer osv. Styr unna. 

Anonymkode: ab217...663

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikkjøpte produkter som garnier og L’Oréal vil aldri hjelpe deg. Kanskje apotekkjøpte.

Du bør enten dra til hudpleier og få hjelp, hvis ikke det går bør du dra til legen. 

Rema, Coop og lignende selger produkter som kan gi en følelse av velvære. Men ser du på ingrediensene deres så ser du masse fyllstoff som ikke gjør godt for huden din. De er i tillegg altfor billige til å kunne ha med virkningsfulle stoffer som fruktsyrer osv. Styr unna. 

Anonymkode: ab217...663

Aco spotless er apotekets eget merke, la Roche kjøpes også på apotek og er litt dyrt. Men begge seriene er beregnet for fet hud med urenheter, og jeg har sensitiv kombinasjonshud med urenheter.. så er redd huden min ikke vil få særlig resultater, men kanskje blir verre siden den vil tørke ut..🤔

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville dratt til lege eller hudlege, det kan hende du har utviklet en form for eksem som ligner på acne. Selv fikk jeg veldig god hjelp hos legen, og skulle ønske jeg dro tidligere slik at jeg unngikk arr. 

Anonymkode: 1e5d5...341

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er viktig å tenke på er at de produktene du bruker nå, stripper huden for fuktighet fordi de skal "tørke" ut kvisene. Supplementerer du ikke med fukt vil huden overprodusere talg som igjen vil gi kviser. 

Mens du tilsetter fukt i rutinenen anbefaller jeg også, dersom du har råd, å gå til privat hudlege, om ikke, ring fastlegen allerede i dag og bestill en time hvor du ønsker en henvisning videre til en offentlig hudlege. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en krem som tørker kvisene på morningen(som man skal vaske av etter ca 15 mkn) , mens fuktighetskrem til ansikt etter skole/jobb og kveld (fuktighetskremen skal få være på og trekke inn i huden). Den tørke-kremen er hvit og blå(eller grønn) og kostet ca 115 kr på apotek1 sin nettside. Funket for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke noen av disse hudpleie-seriene kan hjelpe huden min?

Anonymkode: df7fe...f1f

Jeg vet ikke om noen av de hudpleie-seriene kan hjelpe huden din. Jeg har selv erfaring med å ha prøvd mange ulike hudpleieprodukter både fra apotek og hudpleiesalonger (gjennom mange år) uten at det hjalp. Først når jeg kom til hudlege og fikk kyndig hjelp og resept på de to nevnte kremene (som jeg ikke vet om er rett for deg - men det vil hudlegen avgjøre) ble huden min fin igjen etter en tids bruk av de kremene.

Anonymkode: a3198...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om noen av de hudpleie-seriene kan hjelpe huden din. Jeg har selv erfaring med å ha prøvd mange ulike hudpleieprodukter både fra apotek og hudpleiesalonger (gjennom mange år) uten at det hjalp. Først når jeg kom til hudlege og fikk kyndig hjelp og resept på de to nevnte kremene (som jeg ikke vet om er rett for deg - men det vil hudlegen avgjøre) ble huden min fin igjen etter en tids bruk av de kremene.

Anonymkode: a3198...35b

Har brukt og kastet bort så mye penger på kremer, cleanser’e, toner’e, masker, serum osv nå, kan ikke bruke mer penger på dette.. er det veldig dyrt med time hos hudlege?

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt og kastet bort så mye penger på kremer, cleanser’e, toner’e, masker, serum osv nå, kan ikke bruke mer penger på dette.. er det veldig dyrt med time hos hudlege?

Anonymkode: df7fe...f1f

Det er ikke veldig dyrt. Om du blir henvist av fastlegen, går det på egenandelskortet.

Anonymkode: a3198...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til legen for å finne ut av mitt utbrudd  og fikk beskjed om å kutte all hudpleieprodukter i det rammede område samt en krem til å smøre på. Så dra til lege og få ordentlig hjelp!

 

Anonymkode: c1aa6...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør på disse folka her, dra til legen og få hjelp først som sist. Det grøsser litt inni meg når jeg ser hva slags produkter du påfører huden din... 😢 For deg med sensitiv acne prone hud er apotekvare drepen.. Kjøp ordentlige produkter (jeg har hatt best resultater med exuviance, men vet noen sverger til the ordinary som er mye billigere, ellers mye bra og relativt billig koreansk der ute) hvis du skal bruke noe særlig, men aller først dra til legen! Og bruk solkrem 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Hør på disse folka her, dra til legen og få hjelp først som sist. Det grøsser litt inni meg når jeg ser hva slags produkter du påfører huden din... 😢 For deg med sensitiv acne prone hud er apotekvare drepen.. Kjøp ordentlige produkter (jeg har hatt best resultater med exuviance, men vet noen sverger til the ordinary som er mye billigere, ellers mye bra og relativt billig koreansk der ute) hvis du skal bruke noe særlig, men aller først dra til legen! Og bruk solkrem 😜

Skjønner at jeg har brukt for sterke produkter som har irritert huden og gjort den verre..

Hva tenker du/dere om å bruke denne fra L’Oréal som cleanser, ACO sin toner, serum fra pure & care(har Witch Hasle og Tea trer serum) og så welda sin fuktighetskrem for veldig sensitiv hud, +La Roche sin clay mask eller garnier 1-3 ganger i uka?

3D530E34-F8AB-43E4-A2B2-F6B507FE7D39.png

CC5A0248-E2BE-4C5A-86FE-BF190B01D375.jpeg

31142119-905F-452A-99C0-60E36D5DF434.png

A3FBB26E-9E0C-4C31-A0F7-CE3A0C18E0BE.jpeg

BE11CF4E-50DE-44B7-B7A4-83D590E1D502.jpeg

FA10820F-1796-493C-8661-1BA37A4D2A28.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 9.55, Tran09 skrev:

Bruk en krem som tørker kvisene på morningen(som man skal vaske av etter ca 15 mkn) , mens fuktighetskrem til ansikt etter skole/jobb og kveld (fuktighetskremen skal få være på og trekke inn i huden). Den tørke-kremen er hvit og blå(eller grønn) og kostet ca 115 kr på apotek1 sin nettside. Funket for meg. :)

Takk, får prøve det!😇

Anonymkode: df7fe...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.3.2019 den 23.34, Blingblingtahei skrev:

Hør på disse folka her, dra til legen og få hjelp først som sist. Det grøsser litt inni meg når jeg ser hva slags produkter du påfører huden din... 😢 For deg med sensitiv acne prone hud er apotekvare drepen.. Kjøp ordentlige produkter (jeg har hatt best resultater med exuviance, men vet noen sverger til the ordinary som er mye billigere, ellers mye bra og relativt billig koreansk der ute) hvis du skal bruke noe særlig, men aller først dra til legen! Og bruk solkrem 😜

Støtter denne.

Ville ikke brukt noen av dagligvare eller apotek-seriene. Gikk selv i samme fella som ungdom, og brukte tusenvis av kr på nytteløse ting. Jeg har derimot hørt mye positivt om the Ordinary som kjøpes på H&M.

Tea tree-olje (fra apotek eller body shop) direkte på aknen vil dempe den. Aloe vera (fra planten) har litt av samme effekt.

 

Ikke kjøp en hel haug av produkter og overdriv! De 1-2-3-pakkene er forferdelige for huden.

Anonymkode: abf2e...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hold deg hvertfall unna Garnier 😢 personlig ville jeg nok ikke brukt noen av de produktene på huden, de er sikkert helt ok for en uten hudproblemer eller sensitiv hud, enkelte kan jo bruke alt uten negative konsekvenser. Men ikke du. Gå til legen, og gå til en hudpleier som kan skreddersy et opplegg for deg. Ville også tatt en runde å forhørt meg om hvilke produkter de forskjellige førte slik at du vet du får den serien som vil passe best for din hud. Din hud trenger nok aha/bha, retinol og c vitamin sammen med en god fuktighetskrem. Og skal man kjøpe syrer for første gang er det lurt å ha litt hjelp for enkelte produkter skal man ikke bruke samtidig da det kan bli for mye på en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Støtter denne.

Ville ikke brukt noen av dagligvare eller apotek-seriene. Gikk selv i samme fella som ungdom, og brukte tusenvis av kr på nytteløse ting. Jeg har derimot hørt mye positivt om the Ordinary som kjøpes på H&M.

Tea tree-olje (fra apotek eller body shop) direkte på aknen vil dempe den. Aloe vera (fra planten) har litt av samme effekt.

 

Ikke kjøp en hel haug av produkter og overdriv! De 1-2-3-pakkene er forferdelige for huden.

Anonymkode: abf2e...217

Takk for mye gode råd!

Har vurdert å kjøpe serum fra The Ordinary, men nå har jeg brukt så mye penger på produkter, til å skulle kaste bort mer på ting som ikke funker eller bare gjør det verre..

Skal starte med å roe ned på produkt-bruken først og fremst tror jeg. Prøve en periode å bare rense huden enkelt, og bruke en fuktgivende(ikke uttørrende) fuktighetskrem som ikke har sterke ingredienser eller tetter igjen porene.

La huden få reparare seg selv litt, -om det funker. Har ikke sliti med uren hud sånn før, og har veldig ren hud overalt ellers -utenom ansiktet. Så har nok bare gjort vondt verre med alle disse produktene jeg brått har begynt å påføre..

Anonymkode: df7fe...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i faktisk, huden min ble best når jeg kun vasket ansiktet med vann og klut en gang om dagen, men da går jeg heller ikke med sminke 😊 

Du har sikkert sett på kostholdet ditt? Det viktigste er egentlig å drikke vann, huden min liker også havre og frukt godt 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...