Gå til innhold

Ta vaksine mot hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 hours ago, AnonymBruker said:

Vis meg den undersøkelsen som viser at en vaksinert populasjon har færre sykehusinnleggelser enn en uvaksinert?

Det finnes faktisk ingen offisiell forskning på hvem som er friskest av en vaksinert populasjon vs en uvaksinert, ingen i det hele tatt.

Anonymkode: e9d00...4eb

Dette blir bare dumt. Man legges ikke inn på sykehus av sykdommer man ikke har. Er dette det beste antivaxxere kan komme opp med?

Anonymkode: c2591...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, Monica1968 said:

Simpelthen fordi dette ikke er en sykdom de fleste trenger sykehusinnleggelse for. Stort sett blir man frisk igjen av deg selv av meslinger. De fleste som fpr komplikasjoner, blir enten friske av seg selv(diare og mellomørebetennelse). Videre fordi at om du skal vaksinere mot alt som krever sykehusinnleggelse i enkelte tilfeller, må også alle påtvinges vaksine for vannkopper og influensa. Jeg kommer aldri til å gå med på en slik tankegang. 

Et døgn på sykehus for en smittsom sykdom koster 25 000 og oppover. Det trenger ikke være en stor prosentandel som må på sykehus før det blir veldig ressurskrevende. Vannkopper har mye mindre risiko for komplikasjoner og influensa finnes det som sagt (for ørtende gang) ikke noen effektiv vaksine mot.

Anonymkode: c2591...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den i dag. Har ikke dævva enda.

Anonymkode: b8935...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et døgn på sykehus for en smittsom sykdom koster 25 000 og oppover. Det trenger ikke være en stor prosentandel som må på sykehus før det blir veldig ressurskrevende. Vannkopper har mye mindre risiko for komplikasjoner og influensa finnes det som sagt (for ørtende gang) ikke noen effektiv vaksine mot.

Anonymkode: c2591...4de

Det er noen hundre liggedøgn på sykehus hvert år på grunn av vannkopper i Norge. Nøyaktige tall er irrelevant: Saken er at om du først mener at man enten må ta vaksine eller betale selv for eventuelle liggedøgn på sykehus, ja, så må dette også gjelde vannkopper. Dessuten er det liten tvil om at influensavaksinen reduserer risiko for influensa, særlig alvorlig influensa, så ingen grunn til å ikke påtvinge dette også, når du er i gang. 

Hva med å påtvinge egenandel eller at pasienten må betale i sin helhet om han/hun får livsstilssykdommer, forresten? Dette er en mye større utgift enn meslinger, influensa og vsnnkppper noensinne var til sammen. KOLS, lungekreft, slankeoperasjoner, diabetes to og hjertekarsykdommer er sykdommer som oftest er relatert til livsstil. Om foreldre med et barn som må innlegges på sykehus med meslinger, må betale for dette, fordi de nektet vaksinasjon av barnet, må vel også storrøykeren med lungekreft og alkoholikeren med skrumplever betale sykehusregningen(eller høy egenandel)? 

Akk, jeg har vært tilhenger av et privat helsevesen hele mitt voksne liv, og blir enda sterkere tilhenger av det når jeg hører slike argumenter.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monica1968 skrev:

Dette er en mye større utgift enn meslinger,

Når 4 av 5 millioner nordmenn ligger på sykehus med meslinger... neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Midgard skrev:

Når 4 av 5 millioner nordmenn ligger på sykehus med meslinger... neppe.

Det gjør de ikke. De aller fleste havner ikke på sykehus. Dessuten får man det bare en gang, så 4 av 5 millioner vil ikke ligge på sykehus med meslinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Monica1968 skrev:

Det gjør de ikke. De aller fleste havner ikke på sykehus. Dessuten får man det bare en gang, så 4 av 5 millioner vil ikke ligge på sykehus med meslinger. 

Det er korrekt at helle vil neppe bli syke samtidig, men jeg vil forvente at nær alle (som i dag) blir på sykehus.

Det er ikke å ta for hardt i å påstå at i en nasjon som Norge vil helsesystemet kollapse fullstendig om 0% vaksinasjonsdekning,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Midgard skrev:

Det er korrekt at helle vil neppe bli syke samtidig, men jeg vil forvente at nær alle (som i dag) blir på sykehus.

Det er ikke å ta for hardt i å påstå at i en nasjon som Norge vil helsesystemet kollapse fullstendig om 0% vaksinasjonsdekning,

Ja, for all del. Vi havnet på sykehus, alle sammen, med meslinger i min barndom. Det er feil, dette du har lært om at oljen redder norsk økonomi. Faktisk var det meldingvaksinen som reddet oss. Lunhemreft, diabetes 2, hjertekarsykdommer og slike livsstilssykdommer er ikke noen belastning, det er meslinger som er trusselen. Ironiglsgget fant jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Monica1968 skrev:

Ja, for all del. Vi havnet på sykehus, alle sammen, med meslinger i min barndom. Det er feil, dette du har lært om at oljen redder norsk økonomi. Faktisk var det meldingvaksinen som reddet oss. Lunhemreft, diabetes 2, hjertekarsykdommer og slike livsstilssykdommer er ikke noen belastning, det er meslinger som er trusselen. Ironiglsgget fant jeg ikke.

Du vil bli innlagt pga din risiko for å smitte andre i en uvaksinert samfunn.
Påvist smitte resulterer vanligvis innleggelse på isolat.

Hvor mange slike sengeposter finnes det i Norge ?

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Midgard skrev:

Du vil bli innlagt pga din risiko for å smitte andre i en uvaksinert samfunn.
Påvist smitte resulterer vanligvis innleggelse på isolat.

Hvor mange slike sengeposter finnes det i Norge ?

Tror du det vil skje i et samfunn hvor meslinger er vanlig? Tror du det var slik i min barndom? 

Jeg tror jeg sier meg ferdig med dette aspektet av debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Monica1968 skrev:

Tror du det vil skje i et samfunn hvor meslinger er vanlig? Tror du det var slik i min barndom? 

Jeg tror jeg sier meg ferdig med dette aspektet av debatten.

Ja så fremst man ikke vil drite i at folk dør så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Monica1968 skrev:

Tror du det vil skje i et samfunn hvor meslinger er vanlig? Tror du det var slik i min barndom? 

Jeg tror jeg sier meg ferdig med dette aspektet av debatten.

Hva om du får et sykt barn, som tåler sykdom dårlig og som ikke kan vaksineres pga. det. Er det ikke da fint at andre barn er vaksinerte så ditt barn har større sjangse for å ikke bli smittet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Midgard skrev:

Ja så fremst man ikke vil drite i at folk dør så.

Nei. Enkelt og greit. Jeg kan garantere at det ikke var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Monica1968 skrev:

Nei. Enkelt og greit. Jeg kan garantere at det ikke var slik.

så når hadde du meslinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jodaneida skrev:

Hva om du får et sykt barn, som tåler sykdom dårlig og som ikke kan vaksineres pga. det. Er det ikke da fint at andre barn er vaksinerte så ditt barn har større sjangse for å ikke bli smittet? 

Jeg misliker argumentasjonen. Hvorfor? Fordi at da må også alle vaksineres mot varicella og influensa(og nei da, den er ikke hundre prosent effektiv, men selv en konspirasjonsteoretiker som meg erkjenner at den senker faren for å få influensa drastisk). Begge deler er farlig for syke/mennesker med dårlig immunforsvar. Når norovirusvaksinen kommer, må da også alle ta den, i følge din retorikk. Det kan tross alt ta liv av et syke og svekkede. Kall meg usolidarisk, men jeg går ikke med på den tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Monica1968 skrev:

Jeg misliker argumentasjonen. Hvorfor? Fordi at da må også alle vaksineres mot varicella og influensa(og nei da, den er ikke hundre prosent effektiv, men selv en konspirasjonsteoretiker som meg erkjenner at den senker faren for å få influensa drastisk). Begge deler er farlig for syke/mennesker med dårlig immunforsvar. Når norovirusvaksinen kommer, må da også alle ta den, i følge din retorikk. Det kan tross alt ta liv av et syke og svekkede. Kall meg usolidarisk, men jeg går ikke med på den tankegangen.

For min personlige del hadde det vært flott om flere tok f.eks influensavaksine. Jeg tåler influensa svært dårlig og kan ikke vaksineres selv. 

Det er selvsagt helt opp til deg å tenke hva du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig at det er helt opp til søstera di, men ville på det sterkeste anbefale henne å ta den.

Tok den sist uke selv og hadde ingen bivirkninger, bare ukomfortabelt de første minuttene etter stikket.

Noen av grunnene til at jeg tok den er, kort oppsummert:

1. Det er en grunn til at man blir tilbudt vaksina

2. Konsekvensene (og alle medikamentene) man må ta om man eventuelt hadde fått hjernehinnebetennelse er mer risikabelt enn å ta vaksina. (Bedre førevar)

3. Flere har nedsatt immunforsvar, så kanskje man ikke anser vaksina som viktig for seg selv, så kan den ha mye å si for andre - og for å hindre å spre smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monica1968 skrev:

1969

På den tide døde vel et 10tall personer i Norge og 3ganger det med komplikasjoner.

Syns du ikke det er greit at slike tall ungås ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Midgard skrev:

På den tide døde vel et 10tall personer i Norge og 3ganger det med komplikasjoner.

Syns du ikke det er greit at slike tall ungås ?

Dette har jeg svart på et uttall ganger. Jeg anser på ingen måte sykdommen som alvorlig nok til massevaksinering mot den. Om man skal vaksinere mot sykdommer hvor dødsfall er så sjeldent(i Vesten, ikke verden som helhet) i prosentandel av smittete som meslinger, mener jeg det bortimot blir umulig å avgrense nedad hvor lav dødeligheten skal være for at vaksinasjon skal tilbys. Det døde tross alt 100 barn årlig i USA av komplikasjoner etter vannkopper før varicella - vaksinen. Jeg forsvarer den ikke av den grunn. Som tidligere nevnt, er det ikke usannsynlig at like mange(i verste fall flere)får komplikasjoner av vaksinen. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...