Gå til innhold

Ta vaksine mot hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om søstera mi burde ta vaksinen, da en i nær familie døde av bivirkningene som baby. 
Hverken jeg eller ho har tatt den til nå pga dette, og ho er nå i den alderen at de har begynt å anbefale at ho burde ta den. Føler egentlig at ho burde ta den siden tilbudet finnes og det virkelig kan hjelpe at ho ikke blir syk av en slik betennelse. Samtidig vil vi respektere mamma siden det sikkert er vanskelig for henne.
Jeg kom over noe statistikk som tilsa at det var ca. 10% av smittede som dør av sykdommen, og dessuten flest eldre. I tillegg så kommer hun så vidt jeg vet nå, ikke til å være med i russebuss, og ho er veldig ordentlig av seg med tanke på deling av flasker med andre. Og ho drikker ikke, så hvis ho skulle ha symptomer kan ikke disse blandes med de man får fra fyllesyke. 
Jeg har ikke tatt vaksinen selv, og kommer mest sannsynligvis ikke til å gjøre det. Kanskje når jeg blir eldre med tanke på statistikken.. Men håper jo samtidig at ho kan få tilstrekkelig med informasjon slik at ho kan ta avgjørelsen selv om hun skal ta vaksinen eller ikke.

Noen som har noen (saklige) innspill, forskiningsrapporter (trenger ikke å være på norsk) eller lignende å komme med? For eksempel har vaksinene vært like opp igjennom årene? 

Vil også legge til at både jeg og søstera mi er vaksinert for alt annet som er blitt anbefalt å vaksineres mot når vi vokste opp. Så vi er ikke i en antivaksinefamilie om noen skulle ha kommentarer på akkurat det.

Anonymkode: fc752...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag tar den hvert 5. år, siden jeg er på mange konserter og festivaler i året. Blir litt nummen i armen, that’s it. Har tatt den 2 ganger tidligere. Da jeg var 18, 23, og nå som jeg er 28. Skal ta ny neste uke. Bivirkningen kan være kvalme eller hodepine. Du er idiot hvis du fraråder søsteren din å ta vaksinen. Les deg opp på NHI. Der står alt du trenger å vite. 

Anonymkode: fecb2...cdc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er usikker på om søstera mi burde ta vaksinen, da en i nær familie døde av bivirkningene som baby. 
Hverken jeg eller ho har tatt den til nå pga dette, og ho er nå i den alderen at de har begynt å anbefale at ho burde ta den. Føler egentlig at ho burde ta den siden tilbudet finnes og det virkelig kan hjelpe at ho ikke blir syk av en slik betennelse. Samtidig vil vi respektere mamma siden det sikkert er vanskelig for henne.
Jeg kom over noe statistikk som tilsa at det var ca. 10% av smittede som dør av sykdommen, og dessuten flest eldre. I tillegg så kommer hun så vidt jeg vet nå, ikke til å være med i russebuss, og ho er veldig ordentlig av seg med tanke på deling av flasker med andre. Og ho drikker ikke, så hvis ho skulle ha symptomer kan ikke disse blandes med de man får fra fyllesyke. 
Jeg har ikke tatt vaksinen selv, og kommer mest sannsynligvis ikke til å gjøre det. Kanskje når jeg blir eldre med tanke på statistikken.. Men håper jo samtidig at ho kan få tilstrekkelig med informasjon slik at ho kan ta avgjørelsen selv om hun skal ta vaksinen eller ikke.

Noen som har noen (saklige) innspill, forskiningsrapporter (trenger ikke å være på norsk) eller lignende å komme med? For eksempel har vaksinene vært like opp igjennom årene? 

Vil også legge til at både jeg og søstera mi er vaksinert for alt annet som er blitt anbefalt å vaksineres mot når vi vokste opp. Så vi er ikke i en antivaksinefamilie om noen skulle ha kommentarer på akkurat det.

Anonymkode: fc752...8f3

What? Og du lurer? Gå til facebook-gruppa vaksineaksjon.no, der er mange som har god greie på forskningsrapporter osv.

Anonymkode: e9d00...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt den om jeg f.eks var russ og skulle feste osv. 

Jeg tok den ikke selv da jeg var russ fordi jeg var syk før og under russetiden som gjorde at jeg vel var på 1 russefest edru i max 2 timer. Jeg er ikke noen festivalperson heller og drar bare på enkelte konserter innimellom. Når jeg da ikke er i noen risikogruppe for meningitt så har jeg ikke tatt den selv om jeg ikke heller ser problemet med å ta den. 

 

Anonymkode: 7d7ff...aeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke kommer fra en anti-vaksinefamilie, og dere er vaksinert mot alt annet, hvorfor skulle det være vanskelig for moren deres dersom din søster velger vaksinere seg? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

What? Og du lurer? Gå til facebook-gruppa vaksineaksjon.no, der er mange som har god greie på forskningsrapporter osv.

Anonymkode: e9d00...4eb

😂

Du har tydeligvis levd uten en stein den siste tiden og ikke fått med deg alle rapportene som nå kommer fra USA om barn som blir alvorlig syke og dør av sykdommer fordi de ikke er vaksinert mot disse sykdommene. Dette er da sykdommer som ikke har vært beskrevet i USA på lange tider før nå når antivakserne har begynt å få barn. 

Anonymkode: 7d7ff...aeb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, The Kitten said:

Er ikke dette helt opp til søsteren din?

Det er mye bekymring på familiemedlemmers vegne her på forumet om dagen; døtre som ikke får lån etc.

Anonymkode: 9564b...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

What? Og du lurer? Gå til facebook-gruppa vaksineaksjon.no, der er mange som har god greie på forskningsrapporter osv.

Anonymkode: e9d00...4eb

nei dessverre, de der inne har fint lite greie på forskning og vitenskap. gruppa har et meget dårlig rykte, prøv å google dem... Se feks:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/R64d/Vaksineaksjonen-som-arbeider-for-mer-sykdom

Merk at de aktivt sletter og blokkerer alle som kommer med andre synspunkter enn dem selv, dårlig tegn: Dersom de var opptatt av at sannhenten som vaksiner skulle frem, så hadde de selvsagt tillatt både for- og imot-argumenter, gitt at det er saklig - i den hensikt å finne ut av hva som er rett. Siden de ikke tar til seg kritkk mistenker jeg dem (og mange andre antivaxere) for  å innerst inne vite at det de hevder er feil, men er reddefor at saklige argumenter og forskning skal avsløre dem. Vi som er for vaksiner og fakta er absolutt positive til motargumenter og kritiske synspunkter, det er jo hele vitenskapens natur: ta i mot innvendinger og nye teorier, test og se om det stemmer - og hold fast på det (mest) korrekte.

TS: la ikke en enkeltstående (tragisk) historie avgjøre dette, lytt til erfarne fagfolk.

Anonymkode: d332c...f60

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin og utfyllende informasjon på helsenorge.no.

Smittsom hjernhinnebettenlse utvikler seg raskt, og selvom mange overlever sykdommen kan det komme andre skader og konsekvenser. Hadde et familiemedlem som fikk det, som overlevde, men helsen var aldri det samme etterpå. Har også hatt tilfeller i kommunen hvor noen dessverre har døde av betennelsen under russetiden. 

Hadde ikke tilbudet når jeg var russ, men jeg hadde tatt det om det var en mulighet da.  Dersom man allikevel ikke ønsker å ta vaksinen står det også om anbefalinger til andre forhåndsregler man bør ta på både helsenorge, fhi og apoteker sine hjemmesider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂

Du har tydeligvis levd uten en stein den siste tiden og ikke fått med deg alle rapportene som nå kommer fra USA om barn som blir alvorlig syke og dør av sykdommer fordi de ikke er vaksinert mot disse sykdommene. Dette er da sykdommer som ikke har vært beskrevet i USA på lange tider før nå når antivakserne har begynt å få barn. 

Anonymkode: 7d7ff...aeb

Hva da? Meslinger? Som har en dødsrate på 35 av 22 350(i Europa i 2018)? Og langt lavere hvis vi trekker ifra Romania, som er et fattig land, hvor 16 av dødsfallene fant sted? Altså, 900 til 1700 dør i Norge hvert år av influensa. 250 000 til 500 000 blir smittet. Likevel vil ingen si du er sprø om du ikke vaksinerer deg mot influensa, om du er en ellers frisk person. Røde hunder, kikhoste og kusma dør man ikke av. Rotavirusvaksinen står vel som selve eksempelet på at vaksiner er utviklet vel så mye for å tjene penger, som for å redde liv. Ingen dør nemlig av det i Norge. Polio får man ikke i vesten(men det er nødvendig med vaksine om du skal til Afghanistan eller Pakistan. Jeg personlig har ingen slike planer). Difteri, Tetanus og hjernehinnebetennelse, som faktisk ER farlig, kan behandles om man kommer seg raskt til lege. Selv har jeg hatt hjernehinnebetennelse(for ekstremt lenge siden, dette var i min ungdom). Til motsetning fra barnesykdommene, som jeg knapt var syk av i sin tid, ble jeg ekstremt dårlig av dette. Det er utenfor min forstand hvordan det er mulig å få varige skader av denne sykdommen, da man faktisk er så syk i løpet av svært kort tid at man MÅ tilkalle hjelp, og behandling vil da starte umiddelbart, slik at man kommer fra det uten varige skader. Selvsagt, om man IKKE kommer raskt til behandling, er konsekvensene katastrofale, og jeg kan i det minste forstå hvorfor noen velger å ta en slik vaksine, men meningitt er både usannsynlig å få, og fult mulig å bli helt frisk av. Det er imidlertid den mest smertefulle sykdommen jeg noensinne har hatt.

Endret: Husker du påstandene om at tuberkulose igjen ville bli vanlig i den norske befolkning da BCG - vaksinen utgikk fra barnevaksinasjonsprogrammet? Har det skjedd? Kan det tenkes at det samme eksempelvis gjelder for polio, eller tror du virkelig at tuberkulose er i en særstilling i denne sammenhengen?

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Monica1968 said:

Hva da? Meslinger? Som har en dødsrate på 35 av 22 350(i Europa i 2018)? Og langt lavere hvis vi trekker ifra Romania, som er et fattig land, hvor 16 av dødsfallene fant sted? Altså, 900 til 1700 dør i Norge hvert år av influensa. 250 000 til 500 000 blir smittet. Likevel vil ingen si du er sprø om du ikke vaksinerer deg mot influensa, om du er en ellers frisk person. Røde hunder, kikhoste og kusma dør man ikke av. Rotavirusvaksinen står vel som selve eksempelet på at vaksiner er utviklet vel så mye for å tjene penger, som for å redde liv. Ingen dør nemlig av det i Norge. Polio får man ikke i vesten(men det er nødvendig med vaksine om du skal til Afghanistan eller Pakistan. Jeg personlig har ingen slike planer). Difteri, Tetanus og hjernehinnebetennelse, som faktisk ER farlig, kan behandles om man kommer seg raskt til lege. Selv har jeg hatt hjernehinnebetennelse(for ekstremt lenge siden, dette var i min ungdom). Til motsetning fra barnesykdommene, som jeg knapt var syk av i sin tid, ble jeg ekstremt dårlig av dette. Det er utenfor min forstand hvordan det er mulig å få varige skader av denne sykdommen, da man faktisk er så syk i løpet av svært kort tid at man MÅ tilkalle hjelp, og behandling vil da starte umiddelbart, slik at man kommer fra det uten varige skader. Selvsagt, om man IKKE kommer raskt til behandling, er konsekvensene katastrofale, og jeg kan i det minste forstå hvorfor noen velger å ta en slik vaksine, men meningitt er både usannsynlig å få, og fult mulig å bli helt frisk av. Det er imidlertid den mest smertefulle sykdommen jeg noensinne har hatt.

Endret: Husker du påstandene om at tuberkulose igjen ville bli vanlig i den norske befolkning da BCG - vaksinen utgikk fra barnevaksinasjonsprogrammet? Har det skjedd? Kan det tenkes at det samme eksempelvis gjelder for polio, eller tror du virkelig at tuberkulose er i en særstilling i denne sammenhengen?

Meslinger: som i norge og andre I-land har lav dødelighet, det er beregnet at dersom ingen vaksinerte seg ville "bare" noen titalls barn dø. Følgeskadene derimot er flere og alvorlige: hjernebetennesle, diare, døvhet mm

før vaksinen ble innført ble nesten alle barn smittet (95%) og mange fikk komplikasjoner. Eks hele 1/1000 fikk hjernebetennelse, dvs ca 30-50 pr år. av disse fikk 20%-40% varig hjerneskade, 15% døde.

ADEM er en annen komplikasjon som rammer ca 1/1000, da med en dødelighet på bare 1%, men 10-20% får varige nerveskader.

og så videre....

kilder:
https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/meslinger-morbilli---veileder-for-h/
https://www.lommelegen.no/infeksjoner/barnesykdommer/artikkel/meslinger-30-far-komplikasjoner/69349549

Det at "det er utenfor din forstand" at noen kan få varige skader av hjernehinnebetenneslse er det jo greit at du innrømmer, da er det bare høre med noen som kan dette bedre enn oss : 15% av de rammede får varige skader på nervesystemet.
kilde: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/hjernehinnebetennelse-senfolger/

er det noen grunn til å IKKE vaksinere mot meslinger?

 

Anonymkode: d332c...f60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meslinger: som i norge og andre I-land har lav dødelighet, det er beregnet at dersom ingen vaksinerte seg ville "bare" noen titalls barn dø. Følgeskadene derimot er flere og alvorlige: hjernebetennesle, diare, døvhet mm

før vaksinen ble innført ble nesten alle barn smittet (95%) og mange fikk komplikasjoner. Eks hele 1/1000 fikk hjernebetennelse, dvs ca 30-50 pr år. av disse fikk 20%-40% varig hjerneskade, 15% døde.

ADEM er en annen komplikasjon som rammer ca 1/1000, da med en dødelighet på bare 1%, men 10-20% får varige nerveskader.

og så videre....

kilder:
https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/meslinger-morbilli---veileder-for-h/
https://www.lommelegen.no/infeksjoner/barnesykdommer/artikkel/meslinger-30-far-komplikasjoner/69349549

Det at "det er utenfor din forstand" at noen kan få varige skader av hjernehinnebetenneslse er det jo greit at du innrømmer, da er det bare høre med noen som kan dette bedre enn oss : 15% av de rammede får varige skader på nervesystemet.
kilde: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/hjernehinnebetennelse-senfolger/

er det noen grunn til å IKKE vaksinere mot meslinger?

 

Anonymkode: d332c...f60

Diaré er ikke alvorlig i i - land. Det er dødelig i u - land, grunnet fullstendig mangel på kunnskap om hvordan det skal behandles. Hjernebetennelse er svært sjeldent idag i i - land, det samme er ADEM. Dette rammer overhodet ikke 1/1000 lengre. Dessuten kan hjernebetennelse behandles med antibiotika, og om behandling startes i tide, vil det omtrent aldri oppstå komplikasjoner. Jeg vet faktisk ikke hvordan tallene for hjernebetennelse blant barn med meslinger i Vesten arter seg idag. SNL beskriver det bare som «svært sjeldent», Dvs, under 1/10000. I u - land er situasjonen annerledes. Meslinger er meget farlig for barn som er underernært og uten tilgang på behandling for forholdsvis hyppige, men harmløse(i vår del av verden)komplikasjoner som diaré og lungebetennelse. 

Det er klart grunn til å ikke vaksinere mot meslinger. Dette er en ufarlig sykdom, i det minste like ufarlig som influensa. Jeg ser faktisk ikke en gang grunn til å kunne velge bort å få sykdommer som omtrent aldri er farlige, enten vi snakker om influensa, røde hunder, kikhoste, rotavirus eller kusma. Dessuten mener jeg at om man først mener det omtrent er livsfarlig med meslinger, burde man mene at det simpelthen er helsefarlig å bevege seg ute blant folk i Norge i influensasesongen, ettersom langt flere dør av influensa ift antall tilfeller, i forhold til antallet som dør av meslinger ift antall smittete. I tillegg kan man få influensa flere ganger i løpet av livet, så livstidsrisikoen for å dø av influensa vil være betydelig høyere enn risikoen for å dø av meslinger, hvor gjennomgått infeksjon gir immunitet for resten av livet. 

For øvrig er jeg så gammel at alle fikk meslinger da jeg var barn. Selv var jeg knapt nok syk, og kan ikke huske at hverken foreldre eller øvrige voksenpersoner ga noen som helst uttrykk for engstelse. Idag høres det ut som om man snakker om svartedauen når sykdommer som vi hadde etter tur i min barndom nevnes. 

Hjernehinnebetennelse er ekstremt farlig om man ikke får behandling i tide. Jeg er fullstendig klar over dette. Dette kan man absolutt dø av, og man kan få varige skader. Selv kan jeg imidlertid ikke forstå at man ikke kommer seg til behandling så snart man merker symptomer. Tro meg, hjernehinnebetennelse er ekstremt smertefult, og hvordan man da kan unnlate å kontakte helsepersonell og få igangsatt behandling umiddelbart, har jeg vanskelig for å forstå. Jeg VET selvsagt at det er slik; mange har vært dårlige lenge før de kommer til behandling. Da øker sannsynligheten for komplikasjoner. Ved rask behandling er den faren svært liten. Selv hadde jeg ikke høyere feber enn 38 grader(og allerede da var smertene intense), men om man ikke får behandling raskt, går den raskt opp til 42 grader. Samtidig øker både smertene og faren for komplikasjoner desto lengre tid det tar før antibiotikabehandling starter.

For øvrig finnes det absolutt tiltak man kan foreta seg for å redusere faren for meningitt. Disse tiltakene burde følges, uavhengig av om man velger å vaksinere seg.

kilder: 

Vedrørende meslinger og prognose: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/meslinger/?page=7

Vedrørende hjernebetennelse, meslinger og risiko: https://sml.snl.no/meslinger

Infuensa, med gjengivelse av tall på antall døde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6rp81/flere-doedsfall-enn-normalt-denne-influensasesongen

Meslinger, med tall på antall døde i 2018. Som du ser, døde 19 av de 35 i Romania. Trolig blir dermed den statiske sannsynligheten for død enda en del lavere i Norge: https://www.aftenposten.no/verden/i/gPLAwk/300-prosent-okning-i-meslingtilfeller-i-Europa-i-fjor-Vaksinemotstand-gjor-smittespredning-mulig_-ifolge-WHO

Endret: Tallene på døde av meslinger var gjengitt ukorrekt. Det er 19 av de 35 som døde i 2018, som var fra Romania, og ikke 16 av 35.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Monica1968 said:

Vedrørende meslinger og prognose: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/meslinger/?page=7

Vedrørende hjernebetennelse, meslinger og risiko: https://sml.snl.no/meslinger

Infuensa, med gjengivelse av tall på antall døde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p6rp81/flere-doedsfall-enn-normalt-denne-influensasesongen

Det er stort sett eldre som dør av influensa, mens det er barn som får meslinger. De fleste av de som dør av influensa er svake og ville dødd uansett ganske snart. Det er derfor ikke sammenliknbart i det hele tatt. Hvis det hadde eksistert en effektiv vaksine mot influensa hadde jeg tatt den også.

Anonymkode: c2591...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stort sett eldre som dør av influensa, mens det er barn som får meslinger. De fleste av de som dør av influensa er svake og ville dødd uansett ganske snart. Det er derfor ikke sammenliknbart i det hele tatt. Hvis det hadde eksistert en effektiv vaksine mot influensa hadde jeg tatt den også.

Anonymkode: c2591...4de

Og det er stort sett underernærte barn som dør av meslinger. For normalt ernærte barn med normal helse, er ikke meslinger farlig, slik influensa ikke er farlig for ellers friske mennesker. For øvrig dør ikke bare eldre av influensa, men generelt mennesker som er nedsatt i forkant. Slik som barna som dør av medaljonger, snakker vi stort sett om mennesker som selvsagt dør fordi de i utgangspunktet er sterkt nedsatt. Dessuten velger du å se forbi tallene: Uansett hvordan du vrir og vender på det, dør en høyere andel av de syke av influensa enn av meslinger.

Jeg kunne for øvrig aldri kommet på å ta vaksine mot influensa, men de gangene jeg har hatt sesonginfluensa, har jeg i det minste vært syk. Meslinger var jeg knapt nok medtatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 14.34, AnonymBruker skrev:

da en i nær familie døde av bivirkningene som baby. 

Denne vaksinen er vel ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/14/2019 at 8:25 AM, Monica1968 said:

Og det er stort sett underernærte barn som dør av meslinger. For normalt ernærte barn med normal helse, er ikke meslinger farlig, slik influensa ikke er farlig for ellers friske mennesker. For øvrig dør ikke bare eldre av influensa, men generelt mennesker som er nedsatt i forkant. Slik som barna som dør av medaljonger, snakker vi stort sett om mennesker som selvsagt dør fordi de i utgangspunktet er sterkt nedsatt. Dessuten velger du å se forbi tallene: Uansett hvordan du vrir og vender på det, dør en høyere andel av de syke av influensa enn av meslinger.

Jeg kunne for øvrig aldri kommet på å ta vaksine mot influensa, men de gangene jeg har hatt sesonginfluensa, har jeg i det minste vært syk. Meslinger var jeg knapt nok medtatt av.

Jeg ser ikke forbi tallene, jeg ser på alle tallene. Det døde flere barn av meslinger før vaksinen kom enn av influensa, og mange flere får varige men fra meslinger enn influensa. Det at du har hatt meslinger og klart det fint er fullstendig irrelevant, det har ingen nytte å lage statistikk ut fra bare deg. Påstanden om at meslinger er ufarlig for alle som er friske i utgangspunktet er noe du eller antivaxxere har diktet opp, det har ikke rot i virkeligheten. Er man uheldig så kan det få alvorlige konsekvenser uavhengig av almenntilstand. Dette er uansett irrelevant. Hadde vi hatt en effektiv generell vaksine mot influensa ville den vært inkludert i barnevaksinene. Noe annet ville vært idioti.

Anonymkode: c2591...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke forbi tallene, jeg ser på alle tallene. Det døde flere barn av meslinger før vaksinen kom enn av influensa, og mange flere får varige men fra meslinger enn influensa. Det at du har hatt meslinger og klart det fint er fullstendig irrelevant, det har ingen nytte å lage statistikk ut fra bare deg. Påstanden om at meslinger er ufarlig for alle som er friske i utgangspunktet er noe du eller antivaxxere har diktet opp, det har ikke rot i virkeligheten. Er man uheldig så kan det få alvorlige konsekvenser uavhengig av almenntilstand. Dette er uansett irrelevant. Hadde vi hatt en effektiv generell vaksine mot influensa ville den vært inkludert i barnevaksinene. Noe annet ville vært idioti.

Anonymkode: c2591...4de

 

Igjen viser jeg til tallene du hevder å forholde deg til: Det dør en adskillig høyere andel mennesker, både i tall, og i prosent, av influensa enn av meslinger. Som regel er det syke/underernærte/personer med dårlig immunforsvar som dør, i begge tilfeller, men det KAN selvsagt skje at andre dør. Når sannsynligheten for død i utgangspunktet altså er 35/22350 for meslinger, og rundt 1000/300000 for influensa(for influensa må jeg bare velge et tall. Rundt 5 - 10% av befolkningen blir smittet hvert år. Mellom 300 og 2000 dør, normalt sett rundt 1000), og dette endatil inkluderer land som Romania for meslinger, burde alle forstå at man i praksis omtrent aldri dør av noen av delene som en frisk, normalt ernært person. Dette er i all hovesak sykdommer som tar liv av de aller svakeste i befolkningen; mennesker som uansett ville vært svært utsatt for død. Jeg har allerede vist til kilder på at omtrent ingen får varige men av meslinger i Vesten idag, så det temaet tar jeg ikke opp igjen, ettersom jeg allerede har påvist at hjernebetennelse etter meslinger i vesten idag er «ekstremt sjeldent».  

For øvrig, siden du drar inn meg som person: Jeg forstår utmerket godt at man ikke kan lage statistikk ut ifra enkeltindivider(statistikk som påviser at meslinger er bort imot ufarlig, og at røde hunder og kusma simpelthen er latterlig å bekymre seg for, er enkelt tilgjengelig. Tall og kilder for meslinger har jeg allerede gitt deg. Kusma og røde hunder er i praksis ufarlig. Man KAN jo vurdere vaksine mot kusma som tenåringsgutt etter puberteten, om man ikke har hatt sykdommen, og man KAN vurdere vaksine mot røde hunder som kvinne som ikke har hatt sykdommen om man planlegger svangerskap, men for øvrig er dette harmløst. Det burde nevnes at vannkopper faktisk ikke er noe man burde få som gravid kvinne, uten at noen tar vaksine av den grunn). ADEM kan man for øvrig få av alle infeksjoner, samt av vaksiner, og det er idag «svært sjeldent». Bare for å ha det nevnt. Jeg antar at du er yngre enn meg, ut ifra din frykt fra sykdommer som i min barndom var daglig kost. Likevel burde du ha en viss forståelse for at det oppleves som en tanke provoserende for meg, som selv opplevde at både jeg og samtlige andre, fikk både meslinger, kusma og røde hunder, at dette idag omtrent fremstilles som svartedauen. Man skulle jo nærmest tro at å vokse opp for et halvt hundreår siden omtrent var helsefarlig, og det var det ikke. Et artig, men ubetydelig, poeng er at den eneste sykdommen som virkelig gjorde meg syk i min barndom, var vannkopper, som jeg fikk da jeg var 15. Selv den inaktive tuberkulosen(som jo faktisk kunne vært dødelig om den hadde blitt aktiv), var ikke noe jeg merket(og selv det, som ER en farmor sykdom, som man skal frykte, vil sjeldent gjøre friske mennesker med normalt immunitetsapparat syke). Vannkoppene førte i det minste til at jeg ble medtatt, og det kom til å koste meg en god del penger å bli kvitt arrene. De øvrige barnesykdommene var jeg knapt syk av. 

For øvrig var dødeligheten av meslinger omtrent eliminert før vaksinen. Kilde: 78%20-%20Infant_and_Child_1975.pdf?downlendret: Akk, jeg prøvde gjentatte ganger å få opp statistikken, da den er selve poenget. Akkurat nå har jeg ikke tid til å anstrenge meg mer, men kan se på det siden, om ønskelig. Poenget er uansett at antall døde av meslinger hadde falt til 4 pr en million barn mellom ett og fjorten år i UK, og det før vaksinen kom på markedet. I det som for meg fremstår som et ønske om å tjene penger, ble altså en vaksine som da tydeligvis skulle oppfinne både hjulet og kruttet på nytt, lansert. Helt uten at meslinger var noen trussel lengre(men det var, og er, farlig for underernærte, fattige barn, uten tilgang på normalt kosthold og allmonnelige sanitærforhold. Det er også diare).

For øvrig får du snakke for deg selv angående influensa. Jeg hadde ikke vaksinert meg med mindre jeg ble utsatt for fysisk tvang. Sykdom er en del av livet, og er i utganspunktet ikke noe man burde ha mulighet til å velge bort, om det var opp til meg.

Endret: Meslinger KAN være farlig for friske barn med normalt immunitetsapparat, om de er under 2 år. Immungloubin og høydose A - vitamin anbefales. For øvrig gjennomgikk jeg sykdommen da jeg fremdeles ikke hadde opplevd min andre fødselsdag, uten komplikasjoner(ikke diare engang), men dette er ikke ideelt. Barn under 2 år burde helst skjermes for barnesykdommene, inkludert vannkopper. Også influensa kan være mer alvorlig for så små barn. Dette er imidlertid politisk ukorrekt å påpeke, da mitt resonnement vil lede til at barn ikke burde gå i barnehage før rundt 2 - årsalderen. Dessuten får kvinner som meg, som selv ikke har barn, knapt talerett i slike debatter.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert bort milten og må derfor ha denne vaksinen. Jeg ville ikke vært foruten. For i verstefall dør man. Litt som poliovaksinen; neida, det er ikke supermange som har polio mere. Men de som har det er så syke at de jo lammes i musklene. Hjertet er en muskel.... Så det er ikke verdt risken. 

Anonymkode: 211c8...085

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert bort milten og må derfor ha denne vaksinen. Jeg ville ikke vært foruten. For i verstefall dør man. Litt som poliovaksinen; neida, det er ikke supermange som har polio mere. Men de som har det er så syke at de jo lammes i musklene. Hjertet er en muskel.... Så det er ikke verdt risken. 

Anonymkode: 211c8...085

Hjertetmuskelen blir ikke påvirket av polio som skjellettmuskulaturen, det er to forskjellig muskulatur typer. Polio angriper først tarmene med en heftig runde med magesmerter, diaré og oppkast. Mange får ikke mer. De uheldige får nerveskader og lammelser. Noen får også hjernehinnebetennelser eller pusteproblemer og må legges i respirator. 

Europa ble erklært poliofritt på starten av 2000 tallet, spørs hvor lenge det varer når folk slutter å vaksinere. 

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at folk vil ta sjanser med sine egne barn. 

Anonymkode: 89437...989

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...