Gå til innhold

Jeg skal kjøpe bil! Men hvilken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger tips til kjøp av bil. Kanskje dere kan hjelpe meg? Jeg har noen krav: 

-ikke for stor. Jeg har av og til lånt en Peugeot 207, og den har grei størrelse til mitt bruk. Kan gjerne være litt større, men ønsker ikke en stor bil. 

-diesel. 

-4wd. Finnes det små biler med 4wd? Hvis ikke må jeg opp i størrelse, men fortsatt ikke altfor stor. 

Ellers ønsker jeg at bilen ikke skal være av den dyreste sorten, men ny nok/bra nok til at den er i god stand. En bil som er kjent for god kvalitet. 

Jeg er vant til manuelt gir fra før, men hadde jo vært behagelig med automat, selvom det ikke er et krav. 

Hva tenker dere prismessig? Hvordan burde jeg gå frem for å finne rett bil til meg? Dette blir min første bil, og jeg har som dere skjønner ikke mye peil. Er det mulig å få en god bil med disse kriteriene til under 200k?

Setter pris på alle tips! 

Anonymkode: c5e5e...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok å velge i. Om du søker på Finn.no etter personbil, diesel, 4WD, automat og pris på 100-200k får du nesten 1000 treff. De fleste er eldre og større biler, men noen er nyere og/eller litt mindre. F.eks denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=142399577

Men det blir jo uansett en bruktbil med noen år og km på baken, så sett av en tusenlapp pr. måned til reparasjoner og service. Den jeg linket til er jo nettopp påkostet 40k. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda CX5 er jo en diger familiebil.

Det TS beskriver er vel selve kjerneområdet til Suzuki. Bare gå inn på FINN, huk av for Suzuki, 4wd, diesel og se hva du finner. Det er et merke med riktig gode priser, mange firehjulsdrevne modeller, og et godt utvalg av småbiler. Har aldri eid Suzuki selv da jeg trenger større bil, men jeg har en del naboer og kollegaer som sverger ved disse bilene.

Anonymkode: 44a20...af0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at du trenger 4wd? 

Du får en MB A180 med litt garanti igjen for 200.000

Eller en Kia med mer garanti. 

Anonymkode: 47fa3...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mazda CX5 er jo en diger familiebil.

Det TS beskriver er vel selve kjerneområdet til Suzuki. Bare gå inn på FINN, huk av for Suzuki, 4wd, diesel og se hva du finner. Det er et merke med riktig gode priser, mange firehjulsdrevne modeller, og et godt utvalg av småbiler. Har aldri eid Suzuki selv da jeg trenger større bil, men jeg har en del naboer og kollegaer som sverger ved disse bilene.

Anonymkode: 44a20...af0

Suzuki var første som slo meg også når jeg leste innlegget.

Har aldri hatt dette merket selv men tipper den er i kvalitetsklasse med feks VW produkter.

Anonymkode: fdd36...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpt bil i den prisklassen med de kriteriene hadde jeg definitivt kjøpt Dacia Duster, det kommer fra en som er godt over middels interessert i bil og kjører Land Cruiser daglig.

Denne ser veldig kurant ut: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141933760

Anonymkode: 91933...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett tips kan jeg bidra med, ikke kjøp VAG mindre det er garanti på bilen. Franske biler har vist seg å ikke være de beste når det kommer til norsk klima heller, så ville nok ikke hatt det heller mindre det var garanti og rimelig i innkjøp. 

Ja du får små biler med 4x4, ofte dårligere svingradius på biler med 4x4, men det er en vanesak som du blir vandt til. Skulle gjerne hatt det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dacia Duster har både diesel og firehjulsdrift. Dog må du klare deg med manuelt gir på disse. Helt grei bil.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141933760

Ssangyong Rexton er solide biler. Her får du både diesel, firehjulsdrift og automat.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141933760

Skoda Octavia, med alt det du måtte ønske.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119327923

Mini Countryman også med det du ser etter. Størrelsen begynner å hjelpe på her. Middels minus i størrelse.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140680690

Suzuki Ignis. Her får du en bil i den minste klassen, med firehjulstrekk. Problemet her er at dette er en bensinhybrid, med manuelt gir.

 

 

Anonymkode: 15baf...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg er så enig med deg. Dette er vanskelig. Jeg skal også kjøpe min første bil. Jeg har lagret søket på Finn.no så jeg kan se meg ut hva som passer meg. 

Jeg er avhengi av at bilen ikke står på verkstedet ofte, så jeg hopper lett over Fiat, Honda, Hyundai, Citröen, Mitsubishi, og slike biler. Ikke at alle de er dårligere enn de jeg foretrekker, men jeg har hørt andres erfaringer og holder meg unna. 

Jeg ser etter Volvo, BMW, Volkswagen, Ford, Mazda, Toyota, Opel. Gjerne under 120 000kr og at den har gått under 100 000 km. 

Bryr meg ikke noe om farge, om det er diesel eller bensin, men siden det er min første bil, og jeg vil bli flink med manuelt gir, så går jeg for det. Kan evt. bytte bil å kjøre manuell etter hvert. 

Så vi får se hva vi begge ender opp med. 

 

Fint å se når EU godkjennelsen var sist, for det er greit å ikke måtte ut med de pengene nå til sommeren. Jeg har huket av for to hjulsett også, da har jeg hjul når det skal byttes. 

Det er både private selgere og bilforhandlere, og kjøper heller fra en privat selger enn en kjip forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på en VW Golf med firehjulsdrift :) Mest pga du sa at du ikke ville ha for stor bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wonders skrev:

Jeg er avhengi av at bilen ikke står på verkstedet ofte, så jeg hopper lett over Fiat, Honda, Hyundai, Citröen, Mitsubishi, og slike biler. Ikke at alle de er dårligere enn de jeg foretrekker, men jeg har hørt andres erfaringer og holder meg unna. 

Jeg ser etter Volvo, BMW, Volkswagen, Ford, Mazda, Toyota, Opel. Gjerne under 120 000kr og at den har gått under 100 000 km. 

Stopp en halv, hvor tar du denne informasjonen fra? Hyundai og Kia er de to mest pålitelige merkene med minst verkstedopphold. Honda er bedre enn Toyota. Volkswagen, Opel og BMW derimot er elendige pengesluk med mange, uregelmessige verkstedbehov.

Anonymkode: 44a20...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stopp en halv, hvor tar du denne informasjonen fra? Hyundai og Kia er de to mest pålitelige merkene med minst verkstedopphold. Honda er bedre enn Toyota. Volkswagen, Opel og BMW derimot er elendige pengesluk med mange, uregelmessige verkstedbehov.

Anonymkode: 44a20...af0

Nyere Volvoer har vel også vært langt fra feilfrie. Har hørt nok skrekkhistorier om de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant, V90 og XC90 har hatt sin del av tekniske utfordringer. Det er i det minste veldig gode biler når de funker dog...

Anonymkode: 44a20...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant, V90 og XC90 har hatt sin del av tekniske utfordringer. Det er i det minste veldig gode biler når de funker dog...

Anonymkode: 44a20...af0

Havarerte girkasser og raste motorer er DYRT. Skal man ha Volvo nå, bytter man dem ut når garantien går ut. 

Anonymkode: 47fa3...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor diesel? Det er jo utrolig dyrt i drift.

Anonymkode: 1bfb9...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Hvorfor diesel, tenkte jeg å spørre om også. Er jo veldig dumt å kjøpe det nå som det skal fases ut og man vil tape mye på et eventuelt videresalg. De blir vanskelige å få solgt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ikke kjøpe en elbil? Diesel blir jo forbudt i byene etterhvert.

Anonymkode: 92370...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal sjekke ut de bilene dere nevner😊

Angående spørsmål om hvorfor jeg trenger firehjulsdrift, jeg kjører mye i fjellet på vinteren, og har ofte opplevd å ikke komme opp med forhjulsdrift, og har måttet snu. 

El-bil er ikke aktuelt da jeg tidvis kjører veldig mye. Kan kjøre hele dager, og er ikke interessert i å stoppe for å lade. 

Diesel sa jeg egentlig bare fordi jeg er vant til dette fra før. Og jeg ser at bensinprisen alltid er dyrere enn diesel🤷‍♀️

Anonymkode: c5e5e...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du utenfor en storby er diesel/bensin litt hipp som happ. Moderne bensinbiler bruker lite drivstoff og blir varmere fortere, men skal du kjøpe brukt, kan du nå gjøre vanvittig gode dealer på noen dieselbiler. Diesel har aldri vært aktuelt for meg, men jeg ser jo at dette kan funke for noen.

Anonymkode: 44a20...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for tips, skal sjekke ut de bilene dere nevner😊

Angående spørsmål om hvorfor jeg trenger firehjulsdrift, jeg kjører mye i fjellet på vinteren, og har ofte opplevd å ikke komme opp med forhjulsdrift, og har måttet snu. 

El-bil er ikke aktuelt da jeg tidvis kjører veldig mye. Kan kjøre hele dager, og er ikke interessert i å stoppe for å lade. 

Diesel sa jeg egentlig bare fordi jeg er vant til dette fra før. Og jeg ser at bensinprisen alltid er dyrere enn diesel🤷‍♀️

Anonymkode: c5e5e...666

 

Akkurat det med firehjulsdrift kan sitte mer i ryggmargen som en løsning enn å være en praktisk løsning. Er det snakk om den siste bakken før du er på hytta der det er 30 cm nysnø, så er nok firehjulsdrift en god løsning. Er det en bakke med bilspor og du får god nok fart, så kommer du nok opp med fremhjulsdrift også. Så fremt det ikke er glattis. Jeg rygger opp en bratt bakke med min bil, og kommer som oftest frem. Begynner jeg å skli, så sklir jeg i allefall med fronten frem.

Kjører du mye, og gjerne en hel dag, så er nok en dieselmotor løsningen også. Du har riktig der. 

Anonymkode: 9c19c...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...