Gå til innhold

Sparer du til pensjon selv ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40+ og sparer 1500 i IPS (jeg synes det er greit at pengene blir bundet opp i over 20 år) og jeg sparer 1500 i tre forskjellige fond (der ett er indeks). Dette er min faste sparing, men setter inn større og mindre beløp utenom fast-trekkene. Jeg sparer også kontanter (2000 i måneden) og betaler ned på boliglånet. Jeg har også et pensjonsbevis fra tidligere arbeidsgiver. 

Slik jeg har lagt opp sparingen min vil jeg ha litt bedre råd som pensjonist enn hva jeg har nå. 

Jeg vurderer å kjøpe noen enkeltaskjer etterhvert. 

Anonymkode: 7045e...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama

Sparer både på sparekonto og i fond. Både til meg og mannen. Sparer 4000 hver mnd. Blir nok mer senere, men sparer til EK som prioriteres nå.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPS er slett ikke så god deal som mange her ser ut til å tro. Hvis du trenger pengene før du blir pensjonist har du null mulighet til å få dem ut, og når du endelig kan få dem utbetalt så må de skattes av. De må løpe til du er 80, hvilket betyr at om du blir syk og vil gjøre mest mulig før du blir for dårlig eller stryker med, så er pengene låst i fondet og du får ikke tilgang på dem. Mye bedre å betale til et fond der det kan termineres ved behov. 

Anonymkode: 12ea2...252

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500,- pr mnd i privat pensjonsparing. Er 40 år og nesten akkurat begynt med det. Har i tillegg fast sparing på 1000,- pr mnd i fond jeg tenkte jeg skulle klare å la vær å bruke før jeg blir gammel og grå, det har jeg gjort noen år. Prioritert nedbetaling av huslån og sparing til barn og buffer til oss selv frem til nå. Vet det blir mye arv også om noen år, så stresser ikke med å måtte nispare.

Anonymkode: 21afe...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

IPS er slett ikke så god deal som mange her ser ut til å tro. Hvis du trenger pengene før du blir pensjonist har du null mulighet til å få dem ut, og når du endelig kan få dem utbetalt så må de skattes av. De må løpe til du er 80, hvilket betyr at om du blir syk og vil gjøre mest mulig før du blir for dårlig eller stryker med, så er pengene låst i fondet og du får ikke tilgang på dem. Mye bedre å betale til et fond der det kan termineres ved behov. 

Anonymkode: 12ea2...252

Den logikken der gir bare mening om det er et absolutt krav om at alle sparepengene dine skal være brukt opp før du dør, synes jeg. Hvis IPS utgjør mer enn 20-30% av den totale sparingen (inkludert nedbetaling av bolig) er jeg enig i at man ikke bør spare i IPS. Men har man større sparepotensiale enn ca. 100 000 kr i året, bør man bruke IPS synes jeg.

Anonymkode: 8fac9...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Isåfall, hvor gammel er du? 

Hvor sparer du ? 

Hvor mye sparer du ? 

 

Jeg er kvinne, 31 og har plutselig fått øynene opp for pensjons-sparing. 

Anonymkode: c770f...c42

51 år, -Svar

 -Nei ...

a- ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den logikken der gir bare mening om det er et absolutt krav om at alle sparepengene dine skal være brukt opp før du dør, synes jeg. Hvis IPS utgjør mer enn 20-30% av den totale sparingen (inkludert nedbetaling av bolig) er jeg enig i at man ikke bør spare i IPS. Men har man større sparepotensiale enn ca. 100 000 kr i året, bør man bruke IPS synes jeg.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Det handler ikke om at alt må  brukes opp før du dør, det handler om at du ikke har sjans til å få dem ut før hvis du trenger pengene. Selv om du har mulighet for å spare mye når du starter med IPS kan ting endre seg. Kanskje blir du syk og ønsker behandling som ikke dekkes i Norge og som du må betale for selv, men du får ikke ut pengene. Kanskje mister du jobben og har lavere inntekt over tid og trenger plutslig penger fordi taket på huset ikke er tett, da er pengene låst. Du eller din partner kan bli alvorlig syk der dere ønsker å oppleve masse i den tiden som er igjen, men pengene som trengs er på lukket konto. Det er ikke som med BSU at de kan tas ut mot å tilbakebetale fordelene (og IPS må du uansett skatte av til slutt). Det faktum at ingen av de jeg kjenner i bank bruker denne sparemåte selv forteller noe om hvor ugunstig den egentlig er. 

Anonymkode: 12ea2...252

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i IPS og kan ta ut av summen når jeg er 62 år (er uføretrygdet og bli vel pensjonist da med dagens lovverk). Jeg sparer de 40 000,- og reinvesterer skatteutsettelsen i indeksfond. Jeg har også bolig, slik at jeg kan spare til pensjon. Jeg er for gammel til BSU. Jeg vet også at tiden går fort, og jeg vil være sjeleglad for sparinga min den dagen jeg kan ta den ut. Uten hadde jeg blitt minstepensjonist. 

IPS er er heller ikke det eneste produktet jeg sparer i, jeg sparer i flere fond og aksjer, pluss nedbetaling på bolig. 

Anonymkode: 7045e...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Ja, sparer 1000,- i mnd. Har ellers 12% pensjonssparing via klp. 

27 år. Har hatt samme sparinga fra jeg var 24. 

Endret av NotYou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 år og sparer 500 kr i mnd på IPS. Har også et aksjefond der jeg sparer 300 kr mnd. Bruker Danskebank 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31år, nettopp kjøpt egen bolig. Sparer nå kun for ny buffer, og må vell begynne med ren pensjonssparing snart og... Men vil ha en ok buffer først, så alt som er til overs går dit. 

Anonymkode: 68662...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 år og har spart til pensjon i et par år. Setter av 1500 i måneden og har nå 42.000. Er veldig bekymret for at pensjonen fra staten blir stusselig når den tid kommer. 

Anonymkode: 9ba76...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 32 år og har spart til pensjon i et par år. Setter av 1500 i måneden og har nå 42.000. Er veldig bekymret for at pensjonen fra staten blir stusselig når den tid kommer. 

Anonymkode: 9ba76...3ae

Selvom det lille jeg sparer i året ikke kommer til å bli store summen! 

Anonymkode: 9ba76...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, NotYou skrev:

Ja, sparer 1000,- i mnd. Har ellers 12% pensjonssparing via klp. 

12 eller 2?

Anonymkode: c2d59...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det handler ikke om at alt må  brukes opp før du dør, det handler om at du ikke har sjans til å få dem ut før hvis du trenger pengene. Selv om du har mulighet for å spare mye når du starter med IPS kan ting endre seg. Kanskje blir du syk og ønsker behandling som ikke dekkes i Norge og som du må betale for selv, men du får ikke ut pengene.

Det blir som vanlig et spørsmål om hvilken risiko man vil ta for å få høyere forventet avkastning i framtiden. Man kan argumentere på den samme måten med bank mot aksjefond. Kanskje er aksjemarkedet i et krakk akkurat når du mister jobben og trenger pengene, og så får du bare ut halvparten så mye som du satte inn.

Anonymkode: 6ab01...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 32 år og har spart til pensjon i et par år. Setter av 1500 i måneden og har nå 42.000. Er veldig bekymret for at pensjonen fra staten blir stusselig når den tid kommer. 

Anonymkode: 9ba76...3ae

Håper du sparer i et globalt aksjefond og ikke setter pengene inn på en bankkonto. Pensjonsparing bør være i aksjer etter min mening, når det blir over så lang tidsperiode.

1500 kroner per måned i 30 år med en avkastning på 6% (ikke urealistisk med akjsefond) gir deg totalt nesten 1,5 millioner kroner.

Anonymkode: d7557...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎03‎.‎2019 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Jeg sparer i IPS og kan ta ut av summen når jeg er 62 år (er uføretrygdet og bli vel pensjonist da med dagens lovverk). Jeg sparer de 40 000,- og reinvesterer skatteutsettelsen i indeksfond. Jeg har også bolig, slik at jeg kan spare til pensjon. Jeg er for gammel til BSU. Jeg vet også at tiden går fort, og jeg vil være sjeleglad for sparinga min den dagen jeg kan ta den ut. Uten hadde jeg blitt minstepensjonist. 

IPS er er heller ikke det eneste produktet jeg sparer i, jeg sparer i flere fond og aksjer, pluss nedbetaling på bolig. 

Anonymkode: 7045e...a56

Er det ikke 67 år?

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvom det lille jeg sparer i året ikke kommer til å bli store summen! 

Anonymkode: 9ba76...3ae

Alt er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 8a44a...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

IPS er slett ikke så god deal som mange her ser ut til å tro. Hvis du trenger pengene før du blir pensjonist har du null mulighet til å få dem ut, og når du endelig kan få dem utbetalt så må de skattes av. De må løpe til du er 80, hvilket betyr at om du blir syk og vil gjøre mest mulig før du blir for dårlig eller stryker med, så er pengene låst i fondet og du får ikke tilgang på dem. Mye bedre å betale til et fond der det kan termineres ved behov. 

Anonymkode: 12ea2...252

Pengene må løpe til du er 80år altså? Jaja. Bare å se på gjennomsnittsalderen på menn det, så ser man at mange ikke får brukt de pengene før de dauer. Jeg tar sikte på aksjer, IPS virker ikke som en god løsning for meg. 

Anonymkode: 50af2...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 år. Sparer i fond. Legger av ca 2000kr hver mnd. Spart i 6-7 år.

Anonymkode: 3cc23...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...