Gå til innhold

Sparer du til pensjon selv ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sparer 2000NOK i mnd i globale aksjefond. Gjort dette i et år, startet da jeg var 26. 
Om du vil lære litt om pensjon, personøkonomi og slikt så er https://www.dinepenger.no/pengeradet/ en kjempe fint sted å starte. 

episode 129 er om pensjon. Fint sted å starte :)

Anonymkode: bdf17...71d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 34 år, sparer 1500 i mnd i IPS

I tillegg betaler vi ned ekstra på bolig lånet hver mnd 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Vi sparer ved å betale ned boligen vår. Den gir oss en skattefri inntekt på 17 000 i mnd. Når lånet er nedbetalt. Det er vår pensjonssparing. 

Til sammen betaler vi ned 13000 ekstra i mnd. 

Anonymkode: 1fce9...9f6

Det er jo bra, det. Men inntekten får du uansett om du har lån eller ikke på boligen. Så det å betale ned lånet blir akkurat som å spare på bankkonto til rente lik bologlånsrenten.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Oljefondet kalkulerer med en avkastning på 3% etter inflasjon, og de slipper å betale skatt på avkastning og evt. formueskatt. 7% er veldig optimistisk.

Anonymkode: 6ab01...f88

3% på en 70/30 portefølje, da. 30% obligasjoner med veldig lav rente.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 15.08, Nuttery skrev:

Antageligvis er 1000 kr i dag verdt betydelig mindre om 40 år. Inflasjonen spiser nok opp den skatteutsettelsen ganske fort.

Med andre ord vil jeg si det er dumt å sette vekk penger som jeg per i dag heller kan bruke på andre ting, som gangner meg mer. De pengene jeg sparer til pensjon i dag (og som f.eks fører til treigere nedbetaling av gjeld med høy rente) er nok ikke verdt så mye da jeg blir pensjonist. 

Så jeg velger heller å betale ned gjeld og bruke penger til ting som gangner meg nå :)

 

Hvis poenget ditt er at du ikke tror på at aksjemarkedet vil gi god avkastning, så er det greit. Meravkastningen er ikke garantert på noen måte. Men argumentene dine slik du fremstiller dem nå tyder på manglende forståelse for temaet vi snakker om.

Anonymkode: 8fac9...4cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis poenget ditt er at du ikke tror på at aksjemarkedet vil gi god avkastning, så er det greit. Meravkastningen er ikke garantert på noen måte. Men argumentene dine slik du fremstiller dem nå tyder på manglende forståelse for temaet vi snakker om.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Det er ikke gitt at man rekker å ta ut hele pensjonen engang. Personlig foretrekker jeg heller å spare i aksjefond (som jeg kan likvidere når som helst) og investere i eiendom. Kan heller begynne å intenst spare til pensjon fra 45+ hvis jeg føler for det. Å binde pengene mine i 40 år ser jeg ikke nødvendigvis på som noen god idé

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 32 og sparer 1100 kr i måneden i aksjefond (indeksfond).

Anonymkode: 96757...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 14.58, AnonymBruker skrev:

Vi sparer ved å betale ned boligen vår. Den gir oss en skattefri inntekt på 17 000 i mnd. Når lånet er nedbetalt. Det er vår pensjonssparing. 

Til sammen betaler vi ned 13000 ekstra i mnd. 

Anonymkode: 1fce9...9f6

Hvis du nedbetaler 0 i lån (bare renter) og 100% i et eller annet globalt indeksfond så vil du, historisk over flere 10 år ,kunne få en gevinst i millionklassen forhold til hva du driver med. 

Anonymkode: da6b8...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget .Ikke alle som blir gammel heller.Jeg har fokus på gjelden på boligen Men er dritt lei hard nedbetaling så her betaler jeg minste beløpet.Arver litt seinere i livet. Ikke all verden.Er 40 år .Burde jeg virkelig spare til pensjonsalder da?

Anonymkode: a38bd...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er poenget .Ikke alle som blir gammel heller.Jeg har fokus på gjelden på boligen Men er dritt lei hard nedbetaling så her betaler jeg minste beløpet.Arver litt seinere i livet. Ikke all verden.Er 40 år .Burde jeg virkelig spare til pensjonsalder da?

Det avhenger av hvor stort forbruk du vil ha og hvilke pensjonsordninger du har. For de i privat sektor vil gjennomsnittlig pensjon være ca 49% av lønnen. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/G1RwAB/Norge-faller-pa-listen-over-land-med-best-pensjonsordning

Anonymkode: 6ab01...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 år, sparer 500 kr pr mnd i pensjonsfond utenom god pensjonsordning på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sparer ikke til pensjon i den forstand at jeg betaler inn månedlig penger som siden skal bli min pensjon.  Det er lite lønnsomt. 

Jeg går av med pensjon om ett år.  Min sparing har vært å rigge meg for å gå ned i inntekt.  Det har jeg gjort ved å nedbetale gjeld, sørge for at huset er i god stand, bilen er i ok stand osv.  Vil påstå at slike tiltak er mye mer lønnsomme enn å sette penger i banken. 





   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nuttery skrev:

Det er ikke gitt at man rekker å ta ut hele pensjonen engang. Personlig foretrekker jeg heller å spare i aksjefond (som jeg kan likvidere når som helst) og investere i eiendom. Kan heller begynne å intenst spare til pensjon fra 45+ hvis jeg føler for det. Å binde pengene mine i 40 år ser jeg ikke nødvendigvis på som noen god idé

Jeg synes det vil være bra om jeg ikke har greid å bruke opp alle pengene mine når jeg dør i en alder av 80-90 år. Helt kurant å etterlate 3-4 millioner (eller 10 millioner) til arvingene.

Du kan spare intenst fra 45 års alder, men poenget er at da må spare MYE mer enn om du startet tidligere. Det er ikke slik at hvis du unnlater å spare 50 000 kr i året fra 25 år til 45 år, så kan du hente deg inn igjen ved spare 100 000 i året fra du er 45 år til du er 65 år. Du må nok opp i 200 000 kr i året for å nå igjen den som begynte 20 år tidligere. Den som setter inn 2 millioner over 40 år vil kanskje ha 6 millioner etter 40 år. Altså innskuddene utgjør bare 33% av totalverdien, avkastning hele 67%. For å få 6 millioner på 20 år, må du trolig spare 200 000 kr i året, altså innskuddene utgjør 67% av totalverdien, avkastning 33%.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Nuttery said:

Det er ikke gitt at man rekker å ta ut hele pensjonen engang. Personlig foretrekker jeg heller å spare i aksjefond (som jeg kan likvidere når som helst) og investere i eiendom. Kan heller begynne å intenst spare til pensjon fra 45+ hvis jeg føler for det. Å binde pengene mine i 40 år ser jeg ikke nødvendigvis på som noen god idé

Man kan da fint spare til pensjonisttilværelsen uten å binde pengene på en IPS-konto. 

Anonymkode: 267a1...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da fint spare til pensjonisttilværelsen uten å binde pengene på en IPS-konto. 

Anonymkode: 267a1...643

Det kan man. Men da får man fordelen av utsatt skatt på en del lønnsinntekten sin. Med IPS får man investert 40 000 kr for 30 000 kr. Hvor stor fordelen med skatteutsettelse er avhenger av hvor høy avkastningen blir. Men om den blir som det bransjestandarden forventer, altså omtrent 6% i året, får du omtrent 30 000 kr mer tilbake i pensjon om 30 år per år med makset IPS-sparing sammenlignet med et tilsvarende beløp på aksjesparekonto.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da får man IKKE fordelen av utsatt skatt på deler av lønnsinntekten sin.

Anonymkode: 8fac9...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Zienna skrev:

Nei, jeg sparer ikke til pensjon i den forstand at jeg betaler inn månedlig penger som siden skal bli min pensjon.  Det er lite lønnsomt. 

Jeg går av med pensjon om ett år.  Min sparing har vært å rigge meg for å gå ned i inntekt.  Det har jeg gjort ved å nedbetale gjeld, sørge for at huset er i god stand, bilen er i ok stand osv.  Vil påstå at slike tiltak er mye mer lønnsomme enn å sette penger i banken. 





   

Aksjefond er mest lønnsomt. Men man bør begynne tidlig. 

Anonymkode: c2d59...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Isåfall, hvor gammel er du? 

Hvor sparer du ? 

Hvor mye sparer du ? 

 

Jeg er kvinne, 31 og har plutselig fått øynene opp for pensjons-sparing. 

Anonymkode: c770f...c42

Jeg er ikke så naiv og tror at jeg blir 67 år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke direkte akkurat til pensjon, men setter inn mellom 10 og 30 000 på sparekonto hver måned. Sparer nå til egenandel til bolig, så tenker det er greit å begynne der. Er ikke 30 enda, men skal absolutt spare spesifikt til pensjon etter hvert. 

Anonymkode: 2f0c2...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ikke direkte til pensjon, men betaler ned 5000kr ekstra på boliglånet hver måned. Har ikke helt forstått meg på aksjer «og slikt» enda (ikke prøvd å forstå så alt for hardt heller da. 

Kvinne 28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...