Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Trist å se at en voksen kvinne takler livet så dårlig og føler for å brette det ut til alle sine 27 400 følgere på bedriftskontoen sin på SoMe. Hun trenger hjelp, og det får hun åpenbart ikke fra følgerne sine. Håper hun får profesjonell oppfølging.

(Jeg har forresten blokkert henne på insta fordi jeg får BARE negative vibes av å se alt hun legger ut. Likevel popper hun opp bl.a. på Snapchat hver bidige dag hvor hun reklamerer for å gjøre intervaller på en gå-mølle med maksfart 10 km/t... så nei, det er ikke et valg om man vi se HD eller ikke - og nå måtte jeg inn på siden hennes for å se hva dere egentlig snakket om. For meg er hun kroneksempelet på at SoMe viser en helt annen og falsk fasade enn slik livet egentlig er, selv om hun pøser på med «la oss være ærlige, dere»-innlegg.)

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper noen av hennes nærmeste tar tak, når hun selv ikke evner. Hun har kanskje ikke så mange rundt seg som er obs, overfladiske relasjoner eller at en ikke kommuniserer ærlig. For hun snakker jo veldig høyt om å være ærlig, men det virker som hun forsøker å overbevise seg selv om at alt er ok og lykken er å være slank og flott koste hva det koste vil på veien. 

Jeg klarer ikke helt å bare være medfølende. Dette fremstår også litt kalkulert for å oppnå enda mer "støtte", oppmerksomhet eller fripass til å styre showet sånn hun ønsker. 

Hun er en krevende nøtt å følge som følger. Utfordrende for meg hvert fall.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare…slappe litt av Helene. Du kommer til å angre så sykt for at du stressa så mye med mat og trening.
Du har hele resten av livet å komme i form igjen på. La nå fokuset være på babyen du har satt til verden og ikke deg selv for en gangs skyld. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mannen hennes her inne å leste før? Om noen husker hva han het på kvinneguiden kunne man kanskje tagget han? Så kanskje han kan hjelpe henne i å søke hjelp og logge av SoMe en stund? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hebi skrev (3 minutter siden):

Var ikke mannen hennes her inne å leste før? Om noen husker hva han het på kvinneguiden kunne man kanskje tagget han? Så kanskje han kan hjelpe henne i å søke hjelp og logge av SoMe en stund? 

Krølltang mener jeg han het

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hebi skrev (36 minutter siden):

@Krølltang89  tror jeg det var!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EtLiteTroll skrev (2 timer siden):

Jeg tror vi må være litt greie. Virker som hun har sittet i bilen i 5 timer (utenom at hun har vert på trening). Hun gråter og har det tydeligvis ikke greit. Jeg tror hun er i fødselsdepresjon, det startet kanskje allerede i svangerskapet. Jeg har helt ærlig tenkt hun bare er bortskjemt med tanke på alt det mannen hennes gjør og all sytinga, men det virker faktisk ut som hun virkelig sliter. Hun burde nok gå til psykolog framfor å poste det til mange fremmede, men nå må vi ta på oss "medmenneske hanskene". Det var faktisk ikke noe greit å se henne gråte, det stakk i hjertet mitt. Jeg forstår ikke det fokuset hun har på å måtte være sterk i kroppen etter fødsel og alt det kavet etter fødselen med trening og mat, men nå er det ingen som vet hvordan hun har det sånn egentlig. Hun sier jo mer eller mindre at hun stapper i seg sukker når hun ikke har det greit, og det er jo det mange her inne har ment er årsaken, og ikke det at hun ikke "tåler" sukker. Nå har ikke jeg fulgt henne så lenge så jeg vet ikke om det er typisk henne å være så ærlig, for så å benekte alt, men hun har min medfølelse her. 

Godt skrevet , empati og medfølelse er viktig å vise, noen burde ha mer av det i denne tråden 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten hun kaller barnet for «avkommet» på videoen syns jeg var veldig bekymringsverdig. Jeg håper hun kontakter helsevesen for en samtale om hvordan hun har det. 

jeg bare tenker at barnet hennes snart blir større og vil kreve mye mer av henne. Det kan nok være lurt å få hjelp innen da.  

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lyser jo fødselsdepresjon. Håper hun får hjelp, for dette var skikkelig trist å se og høre. 

Og ungen vil jo kreve mer og mer etterhvert, årene frem til 4 år er ganske intense. 

Endret av Lizard
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Lizard said:

Dette lyser jo fødselsdepresjon. Håper hun får hjelp, for dette var skikkelig trist å se og høre. 

Og ungen vil jo kreve mer og mer etterhvert, årene frem til 4 år er ganske intense. 

Den håpløsheten hun snakker om, å aldri bli den hun var, at hverdagen ikke blir vanlig igjen, er jo virkelig et faresignal mtp depresjon.. det pluss mye annet. Håper også noen i nær familie eller lignende fanger det opp NÅ! 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SansaS skrev (1 time siden):

Måten hun kaller barnet for «avkommet» på videoen syns jeg var veldig bekymringsverdig. Jeg håper hun kontakter helsevesen for en samtale om hvordan hun har det. 

jeg bare tenker at barnet hennes snart blir større og vil kreve mye mer av henne. Det kan nok være lurt å få hjelp innen da.  

Ups. Hender jeg kaller mitt barn for "avkommet" uten at det er noe negativt ment. Er det negativt? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfin82 skrev (1 time siden):

Ups. Hender jeg kaller mitt barn for "avkommet" uten at det er noe negativt ment. Er det negativt? 

Hehe, kaller noen ganger foreldrene mine for "opphavet". Det er vel ikke nødvendigvis et faresignal å kalle barnet for avkommet, men det er kanskje et litt distansert språk? Om det indikerer at man føler på distanse og manglende nærhet eller hva, det skal jeg ikke spekulere i men det stemmer for meg i blant.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ytret stort behov for egentid, selv før barnet kom. Men jeg ser at hun har vent barnet til å sove på brystet hennes. Sier jo selv at hun da kan føle det blir litt mye. Da må hun jo bare ligge eller sitter det, med mindre barnet sover i en bæresele og hun kan få gjort litt andre ting. I begynnelse sover de også masse. Jeg fikk tvillinger og etter at de fikk mat og sovnet, så la jeg de i sengen i stuen og jeg fikk ordnet hjemme og sov hvis jeg hadde behov for det. Det som er viktig er å være strukturert og lage gode rutiner. Selvfølgelig skal man bruke tid på å kose med barnet, men er det sovetid, da var det sengen. På natten sov de alltid i sine egne senger, men de 3 første månedene inne på vårt rom. Det er tøffere hvis barnet har kolikk og det blir lite søvn, det forstår jeg.  HD virket ikke strukturert før hun fikk barn. Hun fikk holde med på sine morsomme ting som sosiale medier, mens mannen lagde mat og gjorde husarbeid. Når hun i tillegg har hatt psykiske utfordringer, jmf. hennes bruk av antidepressiva som hun har vært åpen om, så forstår jeg at livet et tøft nå. Mange har det slik og dette er første barnet. Det er jo en stor omveltning i livet.  Hun burde absolutt be om hjelp hvis hun strever, mange som opplever å ha det slik som henne, og at det kan utvikle seg til en postpartum depresjon.  Mannen kan få fri fra jobben for å være hjemme hele tiden for å avlaste henne. Det er absolutt ikke et nederlag å be om hjelp. 

Endret av Levina
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pantoten skrev (25 minutter siden):

Hehe, kaller noen ganger foreldrene mine for "opphavet". Det er vel ikke nødvendigvis et faresignal å kalle barnet for avkommet, men det er kanskje et litt distansert språk? Om det indikerer at man føler på distanse og manglende nærhet eller hva, det skal jeg ikke spekulere i men det stemmer for meg i blant.

Nå følger ikke jeg HD bare så det er sagt. Så vet ikke hvor mye hun viser at sitt barn eller hvor ofte hun sier navnet til barnet. Men kanskje hun ikke prøver å distansere seg fra barnet sitt. Kanskje hun prøver distansere barnet sitt fra alle kvinner der ute som over analyserer henne og barnet? 
 Enig i at det kan tolkes som litt distansert språk. Spørsmålet er hvem hun prøver å distansere fra? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

influencere følges av alle mulige typer mennesker. Noen er også på KG.

Man kan gå ut fra at blant HDs følgere finnes noen

Ufrivillig barnløse, noen som er i en prøverørsprosess, adopsjonsprosess, som har mistet barn, har handikappede eller alvorlig syke barn. Med fødselsdepresjon. Bare for å nevne noen.

Når svangerskap og nyfødtperiode formidles såpass ensidig negativt, er det ikke rart at enkelte reagerer og kommenterer på det hun legger ut. Da kanskje i denne tråden, og ikke på Instagram der man sannsynligvis ville blitt blokkert.

Jeg er usikker på hva HD vil med dette? Hjelp og råd fra følgere ønsker hun IKKE. Det har hun sagt klart fra om.

Ønsker hun å alminneliggjøre at det også finnes negative tanker rundt det å ha småbarn? Det er helt vanlig, men hun skal samtidig være forsiktig med å avslutte disse rantene med at "det er heeeelt greit".

For det er ikke alltid helt greit hvis disse følelsene blir de dominerende. Statistikken viser at fødselsdepresjon rammer mellom 7 prosent og 13 prosent av fødende kvinner, og i Norge betyr dette at mellom 4000 og 8000 kvinner utvikler fødselsdepresjon hvert eneste år. Da er det opplysninger om hvor man kan få hjelp man trenger. Ikke bekreftelse på at dette er "helt greit". 

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Fødselsdepresjon er noe som kan ramme alle, og det gjør en ikke til en dårligere mor av den grunn. Noen er mer disponerte enn andre, det gjelder også de som har hatt psykiske utfordringer i forkant. Det er ikke noe å skamme seg over, og det er viktigere å oppsøke hjelp enn å late som at «alt er helt greit». Det finnes hjelp man kan få. https://www.kry.no/helsenytt/hjelp-ved-fodselsdepresjon/

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX

Det er så «vakkert» med all den omsorgen som folk i tråden viser henne. 

Så kan man jo bruke denne omsorgen til å reflektere over KG sitt bidrag til den smellen hun har gått på. 

Tråden har rullet og gått med diskusjon av HD som mor, alt fra hvordan hun velger å mate barnet til at hun velger å være borte fra barnet for å trene. 

Om man virkelig har omsorg for HD er det flere som burde vurdere pause fra internett og denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (5 minutter siden):

Så kan man jo bruke denne omsorgen til å reflektere over KG sitt bidrag til den smellen hun har gått på. 

Tråden har rullet og gått med diskusjon av HD som mor, alt fra hvordan hun velger å mate barnet til at hun velger å være borte fra barnet for å trene. 

Om man virkelig har omsorg for HD er det flere som burde vurdere pause fra internett og denne tråden. 

Jeg tror ikke du skal legge skyld på denne tråden. Alle kan slite med psyken, spesielt etter store forandringer i livet. Her inne diskuteres det HD selv velger å dele på sin bedriftskonto (ingen har kritisert henne for hvordan hun mater barnet, kun delingen av det). HD har det vanskelig og så vidt jeg kan se alle her er enige om at hun fortjener å få det bedre, at det kan lønne seg å snakke med noen og ta en pause fra så personlig deling.

Hadde du lagt de samme parallellene hvis en av de andre influencerne fikk et sammenbrudd?

Endret av *blueberry*
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (7 minutter siden):

Er det som er diskutert i tråden konstruert av brukerne eller er det hentet fra HD sine kanaler? Du driver med stråmann argumentasjon som er skikkelig shady. Hvis tråden på KG gjør at man går på en smell, så er er det vel kanskje 1) på tide å revurdere hva man deler. 2) logge av. 

Man kan tenke seg hva hvordan alt det negative og feilaktige HD deler på sine kontoer påvirker andre negativt. Det heter ytringsansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke du skal legge skyld på denne tråden. Alle kan slite med psyken, spesielt etter store forandringer i livet. Her inne diskuteres det HD selv velger å dele på sin bedriftskonto (ingen har kritisert henne for hvordan hun mater barnet, kun delingen av det). HD har det vanskelig og så vidt jeg kan se alle her er enige om at hun fortjener å få det bedre, at det kan lønne seg å snakke med noen og ta en pause fra så personlig deling.

«Ingen har kritisert», det er en gjenganger det der. 

Det har vært side opp og side ned med kritikk av at hun har valgt å pumpe og for et dårlig valg det er. 

Kall det bedrift alt du vil, men dette er et menneske av kjøtt og blod som allerede etter en uke gav uttrykk for at hun syntes det var vanskelig med alle meninger rundt morsutøvelsen. 

Du må gjerne innbille deg at det å ha en tråd som tikker og går og vurderer alt du gjør ikke påvirker deg negativt, men det finnes nok beviser på at det er feil. 

Men bare argumenter for retten til å fortsette å sparke noen som ligger nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...