Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Hva med Koht som har blitt kraftig overvektig av medisiner og prøver å forgjeves gå ned i vekt? Hvorfor er dere ikke like støgge mot henne også? Lyst til å se at dere lager tråd og spyr og opp eder og galle om henne også 🙄

Endret av NKK
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Aricia skrev:

Health concerns and moral distaste, en forskningsartikkel fra 2019 som analyserer hvordan overvektige omtales i kommentarfelt på nett.

 

Ja hvor kommer all denne fett-fobien og nedlatenheten mot overvektige fra? Hvorfor er det innafor å betrakte overvektige som viljeløse undermennesker krydret med nedladende "råd" om at det selvfølgelig bare er å ta seg sammen? Kan ikke forestille meg lignende språkbruk er akseptabelt å bruke mot andre "folkegrupper".

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Inocybe skrev:

Ja hvor kommer all denne fett-fobien og nedlatenheten mot overvektige fra? Hvorfor er det innafor å betrakte overvektige som viljeløse undermennesker krydret med nedladende "råd" om at det selvfølgelig bare er å ta seg sammen? Kan ikke forestille meg lignende språkbruk er akseptabelt å bruke mot andre "folkegrupper".

Man kan lure. Men uansett hvor det kommer fra er det viktig å se moraliserende og diskriminerende stereotypier for det de er. 

Hele budskapet i denne tråden koker ned til å "bevise" at overvektige som gruppe er moralsk underlegne mennesker uten viljestyrke og selvdisiplin. Hver gang en ny post fra Helene Drage nyanserer og kompliserer dette bildet er det om å gjøre  å "bevise" at hun "lyver". Som om en slik type svart/hvitt-tenkning og -språkbruk skulle ha noen som helst slags relevans for en kompleks og sårbar tematikk som angår kropp, vekt og selvbilde.

Og dessuten, om så var, dvs om Helene Drage "lyver" i betydningen at hun ikke forteller alt om prosessen, tvilen, de motstridende og svingende følelsene sine etc i full offentlighet (jeg håper for hennes del hun lar være) - hva så, egentlig?? Det er jo ikke som om hun promoterer gastric sleeve på noen måte akkurat (det må vel uansett rekvireres av den enkeltes behandlende lege). Hun deler drypp fra sin historie og prosess og reflekterer rundt den, uten å vite utfallet, og uten noen åpenbar agenda. 

Hvis man vil sette kritisk søkelys på skadelig fokus på kirurgi i sosiale medier er det nok å ta av hos Sophie Elise.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er forskjell på å uttrykke:

"Jeg har gått opp i vekt pga medisiner, mao det er ikke min feil!"

vs

"Jeg har fått bivirkninger av medisiner i form av slapphet, økt apetitt og evt water weight, og har rett og slett ikke prioritert / hatt overskuddet til å ta korrigerende tiltak ihht dette"

Ser man bort i fra midlertidig økt vekt pga vann i kroppen, så vil vektoppgang i form av fettlagring helt og holdent defineres av kalorier inn/ut og evt aktivetet ved siden av.

Som eksempel; får man diabetes må man utføre korrigerende tiltak for å leve med bivirkningene av dette og forebygge overvekt. På samme måte må man det ved medisiner som kan gi potensielle bivirkninger. Økt vekt fra medisiner (fett) kan kontrolleres via matinntak og aktivitet i det aller fleste tilfeller.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilføyelse ang medisiner, det er også veldig individulet hvordan en reagerer på bivirkning. 
Det som gir vektøkning hos meg, trenger ikke gjøre det hos deg. 
Dette er leger klar over, så en må ofte prøve ulike før en lander på medisinen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg gikk opp 12 kg på to uker etter å ha startet på en medisin. Spiste ikke sånne mengder at det skulle være mulig. Så noen medisiner er lumske sånn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Tessa12 skrev:

Vel, jeg gikk opp 12 kg på to uker etter å ha startet på en medisin. Spiste ikke sånne mengder at det skulle være mulig. Så noen medisiner er lumske sånn. 

Man må skille mellom vann og fett når man snakker vektoppgang. Vannvekt er jo midlertidig og ikke permanent. Ingen legger på seg 12 kg fett på 2 uker, selv med drastisk endring negativ vei i kostholdet. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Levina skrev:

Hun ønsker selv å blir normalvektig, det er ikke mitt ønske. Hun har tatt en slankeoperasjon for å blir normalvektig. Hvis en følger anbefalinger om kosthold og trening, så vil en få en gradevis vektnedgang., som ender tilslutt at veldig  mange blir normalvektige, men det er en hard jobb. Så er det også noen som ikke klarer dette av ulike årsaker. Det  er realiteten, så når hun skriver at det ikke er henne feil at hun har gått opp i vekt igjen, men medisinene, så kan en forvente  markant vektnedgang i fremtiden når hun slutter på disse medisinene. Jeg gleder meg heller ikke over at hun ikke har blitt normalvektig, så slutt å tilegg meg eller andre her inne som er kritiske eller reagerer på hva som blir skrevet,  holdninger vi ikke har.  

Hun sier hun er fornøyd etter operasjonen, da det ikke BARE handler om vekta, men bedre livskvalitet i form av mer energi, treningsglede osv. i følge instainnlegget 18.januar.

Har hun sagt at hun tok operasjon for å bli normalvektig, eller for å gå ned i vekt? Hun har tross alt gått ned 30-40 kg(?) Det er mye!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Caram skrev:

Hun sier hun er fornøyd etter operasjonen, da det ikke BARE handler om vekta, men bedre livskvalitet i form av mer energi, treningsglede osv. i følge instainnlegget 18.januar.

Har hun sagt at hun tok operasjon for å bli normalvektig, eller for å gå ned i vekt? Hun har tross alt gått ned 30-40 kg(?) Det er mye!

Ja, synes hun burde være godt fornøyd, men hun virker ikke å være det....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Caram skrev:

Hun sier hun er fornøyd etter operasjonen, da det ikke BARE handler om vekta, men bedre livskvalitet i form av mer energi, treningsglede osv. i følge instainnlegget 18.januar.

Har hun sagt at hun tok operasjon for å bli normalvektig, eller for å gå ned i vekt? Hun har tross alt gått ned 30-40 kg(?) Det er mye!

Hun har flere ganger sagt hun IKKE ønsker å gå ned til samme vekt hun hadde tidligere med vekttap, og det var rundt 80 kg. Noe jeg syntes er rart, fordi normalvektig er rundt 70 kg på 170 cm høyde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sahara_ skrev:

Hun har flere ganger sagt hun IKKE ønsker å gå ned til samme vekt hun hadde tidligere med vekttap, og det var rundt 80 kg. Noe jeg syntes er rart, fordi normalvektig er rundt 70 kg på 170 cm høyde. 

Hva i all verden? Hva har det å si for din (eller noen andres) del hvilken vekt hun ønsker å gå ned til? 😵 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, korallrev skrev:

Hva i all verden? Hva har det å si for din (eller noen andres) del hvilken vekt hun ønsker å gå ned til? 😵 

Hun sa selv hun tok slankeoperasjon for helsa, å ønske å være overvektig fremfor normalvektig er da veldig motstridende med ta operasjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg
53 minutter siden, Sahara_ skrev:

Hun har flere ganger sagt hun IKKE ønsker å gå ned til samme vekt hun hadde tidligere med vekttap, og det var rundt 80 kg. Noe jeg syntes er rart, fordi normalvektig er rundt 70 kg på 170 cm høyde. 

Men hvis hun erfarer at 90kg er ok, så er vel det viktigste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hyaluronica skrev:

"resultatene fremover får tale for seg", skriver hun på insta story. Da får vi se da...

Du glemte å ta med ordet forhåpentligvis i siteringen din.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillesnøfnugg
Akkurat nå, EllerBelle skrev:

Du glemte å ta med ordet forhåpentligvis i siteringen din.

Viktig å utelate en så viktig detalj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle for hennes egen del ønske at hun ikke sa slik som at resultatene fikk snakke for seg selv videre. Hun legger nesten opp til en form for konkurranse mot de som ikke tror helt på henne, det er nok en usunn tankegang og kan lede til en større nedtur hvis hun ikke skulle oppleve å få en stor endring ved slutt av disse tablettene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver på instafeed at nå må hun slutte på medisinene og "begynne på ny diett", litt usikker hva hun mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...