Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bolledeig

Jeg kommer sikkert til å angre bittert på at jeg startet denne tråden, men kan vi snakke litt om det faktum at Helene Drage driver og deler Tappelino-videoer på instagrammen sin? Du vet, fyren som har blitt dømt en gang og anmeldt en gang til for å komme med hetsende og usanne påstander på YouTube-kanalen sin.

Hun har knapt vært twitcher i ti minutter, og allerede har hun hoppet uti "omg femnazier"-dypenden. Bevisst eller en glipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes allerede en tråd om Helene Drage. Forøvrig synes jeg hun skal få lov til å synes at innholdet i YouTube-videoene til tappelino er interessant og spille dataspill uten å bli kategorisert som det ene eller det andre. At hun deler en av videoene til tappelino er ikke ensbetydende med at hun stiller seg bak enhver utalelse eller forsvarer enhver handling han tidligere har begått. 

 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AntiBullshit skrev:

Det finnes allerede en tråd om Helene Drage. Forøvrig synes jeg hun skal få lov til å synes at innholdet i YouTube-videoene til tappelino er interessant og spille dataspill uten å bli kategorisert som det ene eller det andre. At hun deler en av videoene til tappelino er ikke ensbetydende med at hun stiller seg bak enhver utalelse eller forsvarer enhver handling han tidligere har begått. 

 

Strengt tatt ikke, for tråden du lenker til er stengt.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For medias fremstilling av Tapprlino er jo kjent for å være 120% korrekt 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aricia skrev:

Strengt tatt ikke, for tråden du lenker til er stengt.

Oisann det la jeg ikke merke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, så virker det miljøet der å være omtrent like trigger-happy med anmeldelsene sine som er en viss ex-blogger som nylig har gitt ut bok. Så forsøk på å ugyldiggjøre argument og innhold kun av den grunn blir det etterhvert svært mange influencer-kritikere som visstnok bare må meldes ut av debatten - inkludert Adina og en etatsleder i skatt Øst. Vi skal vel kanskje heller ikke dele linker til Bloggomtoppbloggere da...?

Det er lett å dele ut stigmatiserende merkelapper til en som Tappelino, fordi han er ung, gamer osv, og kan umenneskeliggjøres til den grå massen av 'sinna ungdommer som er stygge på nett' - uten å faktisk se på om argumentene har hold. Det er en utvikling jeg liker svært dårlig, og er nøyaktig samme teknikker som blir brukt for å ugyldiggjøre all kritikk som foregår på Rampelys mot rosabloggere.

Om det går videre til rettsak, så burde det ikke overraske noen at en 19-åring som måtte føre saken selv pga økonomi, taper mot senior medierettsadvokat Jon Wessel. Hva det sier om evt. skyldspørsmål er svært usikkert, og ikke noe jeg nødvendigvis vil kalle en 'fair trial'. Hva vil skje med alle anmeldelsene til AB? Vil folk som blir anklaga ha råd til å forsvare seg?

Trådstarten din er altså retorisk svak, av typen - "Har De sluttet å slå deres kone?" For du krever et svar på premisser du selv har satt, uten at andre nødvendigvis er enige i det. Som gjør at denne tråden vil ende opp med å diskutere Tappolino og dine påstander om ham. Ikke ditt forsøk på å dra ned Helene Drage for å dele innhold fra en spesifikk person som du tildeler negative karakteristikker. 
 

Endret av Eveliina
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Bolledeig skrev:

Hun har knapt vært twitcher i ti minutter, og allerede har hun hoppet uti "omg femnazier"-dypenden. Bevisst eller en glipp?

Kan du oversette det her til god gammeldags norsk slik at vi som ikke lever i gamingverden også skjønner hva du skriver? 😥🤔

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AntiBullshit skrev:

Drage driver ikke å «framhever» tappelino, hun anbefalte én av videoene hans som tross alt inneholder en haug av relativt solide bevis. At tappelino har hatt noen feilskjær tidligere er det ikke til å stikke under en stol, men spør du meg så virker det absolutt som han har lært av sine feil. Det har han sagt selv også. Synes det blir helt feil av deg å diskreditere alt innholdet i videoen kun på bakgrunn av tidligere hendelser. Du får det til å høres ut som Drage promoterer uetisk humbug. Tappelino har faktisk hold i sine påstander om Mia Landsem.




Mye enig med deg her. Vil bare tilføye at Tappelino vs Adina er egentlig en fascinerende parallell.

Begge trådte nok endel feil innledningsvis, men har etterhvert fått mer taket på det, hatt bråopplæring i VVP, lover, redaktøransvar osv og begynner å bli mer klare, kritiske stemmer. I starten ville jeg aldri referert til Bloggomtoppbloggere som kilde, men nå gjør jeg det, fordi argumentasjonen og kildebruken har endra seg. Slik opplever jeg det også i utviklingen fra Tappelino sine tidligere videoer fram til de siste 

(og nei, jeg er ikke del av det miljøet - men har faktisk hørt alle videoene i helga... 😛 pga link her på Rampelys og en personlig situasjon hvor det å lytte var eneste mulighet til adspredelse) 

  
Er det Mia Landsem videoen det er snakk om? Da kan det være greit å dele den her, så folk kan se og vurdere selv. 
 

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sannhet
2 timer siden, minister-mio skrev:

 

 

Endret av sannhet
Siterte feil person. Skulle sitere TS.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sannhet skrev:

Men denne videoen, har du sett den? 

Ja, hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sannhet
4 timer siden, minister-mio skrev:

Ja, hva mener du? 

Beklager! Siterte helt feil person...  🌺

Fikk ikke til å slette. Den skulle være til TS. 

Endret av sannhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil gi en kort oppsummering av hva dette gjelder som ikke involverer youtube-klipp, blogginnlegg e.l.?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eveliina skrev:

Forøvrig, så virker det miljøet der å være omtrent like trigger-happy med anmeldelsene sine som er en viss ex-blogger som nylig har gitt ut bok. Så forsøk på å ugyldiggjøre argument og innhold kun av den grunn blir det etterhvert svært mange influencer-kritikere som visstnok bare må meldes ut av debatten - inkludert Adina og en etatsleder i skatt Øst. Vi skal vel kanskje heller ikke dele linker til Bloggomtoppbloggere da...?

Det er lett å dele ut stigmatiserende merkelapper til en som Tappelino, fordi han er ung, gamer osv, og kan umenneskeliggjøres til den grå massen av 'sinna ungdommer som er stygge på nett' - uten å faktisk se på om argumentene har hold. Det er en utvikling jeg liker svært dårlig, og er nøyaktig samme teknikker som blir brukt for å ugyldiggjøre all kritikk som foregår på Rampelys mot rosabloggere.

Om det går videre til rettsak, så burde det ikke overraske noen at en 19-åring som måtte føre saken selv pga økonomi, taper mot senior medierettsadvokat Jon Wessel. Hva det sier om evt. skyldspørsmål er svært usikkert, og ikke noe jeg nødvendigvis vil kalle en 'fair trial'. Hva vil skje med alle anmeldelsene til AB? Vil folk som blir anklaga ha råd til å forsvare seg?

Trådstarten din er altså retorisk svak, av typen - "Har De sluttet å slå deres kone?" For du krever et svar på premisser du selv har satt, uten at andre nødvendigvis er enige i det. Som gjør at denne tråden vil ende opp med å diskutere Tappolino og dine påstander om ham. Ikke ditt forsøk på å dra ned Helene Drage for å dele innhold fra en spesifikk person som du tildeler negative karakteristikker. 
 

Han ble altså, i følge deg, uskyldig dømt, fordi at han måtte forsvare seg selv? 

Du bør nok sette deg ned og lese litt om saken og hva det gjaldt. 

 

Og jada, neida, du sier ikke det, men det er vel det du insinuerer ved å så tvil på den måten. 

Endret av neiognei
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Noen som vil gi en kort oppsummering av hva dette gjelder som ikke involverer youtube-klipp, blogginnlegg e.l.?


Usikker på om jeg er rette personen, andre som er inne i miljøet kan nok forklare bedre. Men min superkorte oppsummering vil gå slik:

forsøk på å lage rosablogger-drama ved assosiasjon til gamer/youtube drama
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eveliina skrev:


Usikker på om jeg er rette personen, andre som er inne i miljøet kan nok forklare bedre. Men min superkorte oppsummering vil gå slik:

forsøk på å lage rosablogger-drama ved assosiasjon til gamer/youtube drama
 

Kunne oppsummert det kortere - Drama :lillesky2:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, neiognei skrev:

Han ble altså, i følge deg, uskyldig dømt, fordi at han måtte forsvare seg selv? 

Du bør nok sette deg ned og lese litt om saken og hva det gjaldt. 

 

Og jada, neida, du sier ikke det, men det er vel det du insinuerer ved å så tvil på den måten. 

Enig med deg. Den dommen kan oppsummeres kort sånn: Tappelino kom med diverse påstander om Vareide. I norsk lovgivning er det slik at den som er tiltalt for ærekrenkelser må kunne bevise for retten at påstandene stemmer for å bli frikjent. Det har ikke noe med god advokat/ingen advokat å gjøre. Tappellino kom med grove påstander som han ikke kunne bevise stemte. At man stiller spørsmålstegn ved sannhetsgehalten hos noen som tidligere er dømt for ærekrenkelser med en tilsvarende video er ikke spesielt rart. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, neiognei skrev:

Han ble altså, i følge deg, uskyldig dømt, fordi at han måtte forsvare seg selv? 

Du bør nok sette deg ned og lese litt om saken og hva det gjaldt. 


Dette gidder jeg ikke. Hersketeknikker og legge ord i munnen på meg.

Jeg uttalte meg bevisst ikke om skyldspørsmål i seg selv. Men det er åpenbare forhold rundt rettsaken som er riktig å påpeke. Selvfølgelig har jeg satt meg inn i hva saken gjaldt - som jeg alltid gjør. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Eveliina said:


Usikker på om jeg er rette personen, andre som er inne i miljøet kan nok forklare bedre. Men min superkorte oppsummering vil gå slik:

forsøk på å lage rosablogger-drama ved assosiasjon til gamer/youtube drama
 

Ypperlig. *tusler ut igjen*

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...