Gå til innhold

Hvordan overlever dere et dødsfall om dere ikke tror på et liv etter døden?


Gjest Kjærlighetsbarn98

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Missyme2 skrev:

Finnes utallige ting å tro på. Det at man går igjen som spøkelse er også noe man tror på. For min del hadde det å kunnet tro på noe sånt gjort ting mindre skummelt. Hvis man ikke tar med  Lilli Bendriss da 😂

Tror på villmarksguder jeg som det lars monsen gjør, det gir meg mest 😂 

Det er bare å begynne å tro, hører du knirking i trappen kan du tenke og tro at det f.eks er bestefaren eller oldemor osv som passer på 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er døden lettere om man tror på Gud? Da har man brått et alibi for tragiske dødsfall.

»Det var Guds mening at barnet mitt døde, jeg treffer henne igjen i himmelen» Jævla mager trøst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jo det står klart å tydelig, det har jeg selv lest ut fra bibelen de få gangene jeg har bladd i den for mange år siden. Enten havner man i paradis i gater av gull eller å bli kastet rett i avgrunnen og blir brent og pint for evig og alltid. 

Gud er god.

Det står ingenting om brenning og pining der nei, det står at enten får man gjenoppstå eller så forblir man død. Paradis er nærhet til Gud, helvete er fravær av Gud. Man kan ikke bare tru på det man har blitt fortalt av andre.

Anonymkode: 6ac5d...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Dette er noe jeg alltid har lurt på; hvordan et menneske kan komme seg videre etter å ha mistet en kjær person om den ikke lever i håp om å treffe personen igjen? 

For meg er det akkurat dette som gjør det mulig å leve med sorgen; håpet om at det ikke finnes et siste møte men at personen går meg i forveien og venter på meg. Det er kanskje det eneste som virkelig trøster; at jeg tror på en himmel med gjenforening med alle de vi elsket på jorda. 

Hvordan er det mulig å leve uten dette håpet? Dere som bare tror at alt blir svart; hvordan klarer dere å akseptere det uten å krasje fullstendig i veggen?

Tja, det må ihvertfall være lettere for dem som tror det er ingenting etter døden å miste en av sine kjære enn for de som bekymrer seg for hva som skjer med en kjær avdød som ikke trodde på Gud. Hvis de tror det betyr evig pine, mener jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på at sjelen lever videre, og at de er med oss på den måten. 

Anonymkode: 378c7...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet min far for 1 år siden. Uventet, 50 år ganmel. Jeg har dette året ønsket at jeg trodde det fantes et liv etter døden, for å få en mager trøst. Men nei, jeg tror alt er svart når man dør. Og på en måte er det er trøst for meg. For det virker veldig trist at avdøde skal vite at han er død og at vi som er igjen er i en bunnløs sorg. Og jeg må jo håpe og tro jeg selv skal bli gammel, så da ville det faktisk vært 60-70 år til jeg så pappa igjen. Det blir jo ingen trøst. Får håpe jeg tar feil og får meg en positiv overraskelse den dagen jeg dør da kanskje ;) 

Anonymkode: e9425...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det virker veldig trist at avdøde skal vite at han er død og at vi som er igjen er i en bunnløs sorg.

Han vil ikke vite det før alle gjenreises på dommedagen, frem til det ligger de døde i gravene og venter

Anonymkode: 6ac5d...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ikke vite det før alle gjenreises på dommedagen, frem til det ligger de døde i gravene og venter

Anonymkode: 6ac5d...203

Og etter dommedag kastes synderne i "ildsjøen".

Anonymkode: df382...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og etter dommedag kastes synderne i "ildsjøen".

Anonymkode: df382...fd6

Det finnes ingenting om slikt i Bibelen, man dømmes på dommedagen og syndere og gudløse forblir døde mens gode kristne får evig liv i paradis på jorden

Anonymkode: 6ac5d...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingenting om slikt i Bibelen, man dømmes på dommedagen og syndere og gudløse forblir døde mens gode kristne får evig liv i paradis på jorden

Anonymkode: 6ac5d...203

11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.

Anonymkode: df382...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man prøve å unngå smerte, med fantasier om at noen ikke er "ordentlig" død og at man treffer dem igjen senere? Det er nok lettere å forholde seg til, men det er jo ikke noe annet en letttvint løsning for å slippe å gå gjennom en sorgreaksjon. Hvorfor er det bedre å ta letteste utvei?

Anonymkode: 3c98e...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.

Anonymkode: df382...fd6

Litt rart å sitere fra en annen religion når man snakker om kristendommen

Anonymkode: 6ac5d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt rart å sitere fra en annen religion når man snakker om kristendommen

Anonymkode: 6ac5d...203

Så du dytter Johannes Åpenbaring over i en annen religion fordi du ikke liker det som står der? Hvilken religion mener du den tilhører da? Merkelig at den er med i det nye testamentet da hvis den tilhører en annen religion...

Siden du kjenner hele Bibelen så godt anså jeg det som unødvendig å påpeke hvor sitatet var hentet fra.

Anonymkode: df382...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Dette er noe jeg alltid har lurt på; hvordan et menneske kan komme seg videre etter å ha mistet en kjær person om den ikke lever i håp om å treffe personen igjen? 

For meg er det akkurat dette som gjør det mulig å leve med sorgen; håpet om at det ikke finnes et siste møte men at personen går meg i forveien og venter på meg. Det er kanskje det eneste som virkelig trøster; at jeg tror på en himmel med gjenforening med alle de vi elsket på jorda. 

Hvordan er det mulig å leve uten dette håpet? Dere som bare tror at alt blir svart; hvordan klarer dere å akseptere det uten å krasje fullstendig i veggen?

Mennesker har ulike måter å nærme seg døden på. Tro og ikke tro medfører i all hovedskak to ulike måter å tenke og å leve på. 

Sorg er kjærlighetens pris, ingen kjærlighet heller ingen sorg. Livet består også av døden. Ganske utmattende og slitsomt om en skal gå rundt å tenke på hva som er etter livet og hvem og hva man da skal oppleve. Når døden intreffer er menneskekroppens eksistens avsluttet. 

Anonymkode: 7ba4b...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller ikke nå. 

Jeg har sett flere undersøkelser som viser at troende har noe lavere IQ enn ateister. 85% av befolkningen tror på noe og 15% er ateister. Vi som er ateister er litt smartere, og sikkert da litt tøffere, enn ei som tyr til innbilning som trøst. For religion er innbilning og er nok en slags sikkerhet for en sårbar psyke. Ingen ateist forgår av sorg - vi vet at vi skal tilbake i kretsløpet igjen. Og det synes jeg er en ganske så fin tanke. Du finner atomer fra hele universet på din nesetipp. 

Anonymkode: 37414...f3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du kjenner hele Bibelen så godt anså jeg det som unødvendig å påpeke hvor sitatet var hentet fra.

Det er ikke fra bibelen

Anonymkode: 6ac5d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fra bibelen

Anonymkode: 6ac5d...203

Johannes Åpenbaring kapittel 20 var i Bibelen sist jeg sjekket i hvert fall...😂 

Anonymkode: df382...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Dette er noe jeg alltid har lurt på; hvordan et menneske kan komme seg videre etter å ha mistet en kjær person om den ikke lever i håp om å treffe personen igjen? 

For meg er det akkurat dette som gjør det mulig å leve med sorgen; håpet om at det ikke finnes et siste møte men at personen går meg i forveien og venter på meg. Det er kanskje det eneste som virkelig trøster; at jeg tror på en himmel med gjenforening med alle de vi elsket på jorda. 

Hvordan er det mulig å leve uten dette håpet? Dere som bare tror at alt blir svart; hvordan klarer dere å akseptere det uten å krasje fullstendig i veggen?

Jeg tror (sic!) dette er noe man ikke kan forstå uten å leve uten tro. 

For meg ligger trøsten i gode minner, gode opplevelser og livets sirkel. Jeg hadde ikke sørget mindre om jeg hadde troen på å møtes igjen, fordi nå er nå. Det er akkurat nå jeg gjerne skulle hatt det mennesket hos meg. Døden er endelig. Så brutalt det enn er. Etterpå, gir man tilbake det man har høstet. Kroppen blir næring til jorden, som man selv har høstet næring fra. Mine forfedre lever videre i meg, og jeg lever videre i mine etterkommere. 

Datteren min trøster seg med troen på himmelen. Hun ser for seg at oldemor passer på katten vår, gir ham tørrfisk og klør ham bak øret. Og at hun engang skal møte dem igjen. Hun har sin barnetro, som jeg også hadde, og den skal hun få ha. Jeg lyver over en lav sko om å tro på Gud og Jesus, både på egne og oldeforeldres vegne, fordi jeg ser det trøster og trygger henne i sorgen. 

Sorg er en del av livets vev. Vi må alle finne vår vei, vår trøst og vår trygghet, der vi legger vårt eget mønster i vårt livs vev.

Anonymkode: 5aeb2...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Johannes Åpenbaring kapittel 20 var i Bibelen sist jeg sjekket i hvert fall...😂 

Anonymkode: df382...fd6

Da burde du vel bruke hele verset, ikke bare deler for å få det til å virke som om mennesker skal pines i ilden? 

 

Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. 

Anonymkode: 6ac5d...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du vel bruke hele verset, ikke bare deler for å få det til å virke som om mennesker skal pines i ilden? 

 

Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. 

Anonymkode: 6ac5d...203

Disse først og så de som ikke står skrevet i "livets bok"...

Anonymkode: df382...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...