Gå til innhold
AnonymBruker

Juksedag? + Vurder min diett!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er 1,62 høy og veier nå 55 kg. Føler meg litt mer vel når jeg veier 51, 52, og tenkte for tre ukers tid siden at dette ikke burde være noe problem å få til. Har gått opp og ned i vekt mange ganger før, og følger bare "spis mindre porsjoner og spis mer kalorifattig mat"-regelen. Lifesum sier at jeg skal spise omlag 1250 kalorier om dagen, noe jeg gjør hele uka (kan bli 1300 og 1350 enkelte dager). Men så kommer lørdagen! Og da har jeg og samboeren for vane å spise noe godt. Han slanker seg for tiden, og gleder seg veldig til de lørdagene. Da hender det at jeg baker boller, at vi spiser en ekstra god middag, og gjerne med litt godteri og chips etterpå. Kort fortalt utgjør jo dette mye mer enn 1250 kalorier. Men jeg har lest og hørt og forstått det sånn at det er mange fordeler ved å ha én (og bare én) dag i uken hvor en spiser som en vil, blant annet at man "booster" forbrenningen. I tillegg blir man mer motivert for å fortsette dietten neste dag, noe som stemmer for oss begge. Vi spiser strengt resten av uken. Men jeg har ikke gått ned ett gram på tre uker... Og jeg er åpen for at denne forbrenningsteorien kan være litt for god til å være sann... ☹️ Kan denne lørdagen ødelegge alt det harde arbeidet? Har forbrenningen min blitt stusselig? For et par år siden (jeg er 28 nå) hadde jeg mindre appetitt og ble fortere mett, men jeg spiste alt fra frossenpizza til kake i ukedagene og veide fortsatt 51 kg. Kanskje det gikk fint fordi jeg spiste så små porsjoner?

Håper dere gidder å vurdere dietten min:

Dette er en typisk dag for meg:

Frokost: En skive med makrell i tomat eller 1 dl havregrøt med kanel

Lunsj: Et wasa knekkebrød med mager skinkeost

Middag: Kylling/svin og dampede grønnsaker, en liten porsjon ris med sjysaus/soyasaus

Mellommåltid: En Snack a Jack og en skive med skinke eller 1 skive Norvegia

Kvelds: En skål bær og Yoplait-yoghurt 0%

En annen typisk dag:

Frokost: En skive med omelett laget av to egg, mager skinkeost, løk og sjampinjong. (Denne holder meg mett lengre)

Lunsj: En skive med syltetøy/et wasa Husmann med magerost

Middag: Kjøttdeiggryte laget på buljong og hakkede tomater, en liten porsjon ris og kokt brokkoli (spiser meg ikke stappmett) eller 1 wrap med pulled pork, for eksempel

Mellommåltid: 1 pære og 1 skive med leverpostei / speltlompe med skinke og Philadelphia lett

Kvelds: Et wasa Husmann knekkebrød med 1 skive Norvegia

Jeg drikker ingenting kaloriholdig bortsett fra en melkeskvett i teen.

Spiser slik alle dager, unntatt lørdag, og har forholdt meg slavisk til dette de siste ukene, men vekta står stille på 55.

Jeg har grei oversikt (egentlig litt for god, og vil ikke bli mer fanatisk enn jeg er nå) over hvor mange kalorier de ulike matvarene inneholder, og forstår at jeg med fordel kan spise kalkunskinke i stedet for Norvegia, for eksempel. Syltetøy/leverpostei er heller ikke optimalt. Men én skive - gjør det noe i det store og det hele? Jeg ønsker ikke å legge meg på en diett som stjeler all livsglede heller, og jeg føler at dietten min er så pass mager nå at jeg bør gå ned i vekt?

Jeg er ikke spesielt aktiv, og kan dessverre heller ikke være det slik situasjonen er nå.

Så - spørsmålene mine er:

Kan jeg (og sambo) spise omtrent hva vi vil på lørdag hvis vi er strenge resten av uken? 😏😳

Kan det være lørdagen som er synderen her? 😪

Ser dagsmenyen min OK ut?

Og enda en ting jeg lurer veldig på - stemmer det at magesekken krymper etter en stund med mindre mat? Hvor lang tid tar det før jeg får mindre appetitt? Er stadig småsulten.

Jeg er egentlig typen til å spise loff med egg og bønner til frokost, en fyldig pastarett til lunsj, en halv Grandis med rømmedressing til middag og resten til kvelds. Så for meg er dette en stor omveltning! 😂

Jeg blir veldig takknemlig for svar! :)

Anonymkode: b2e17...2e0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge har du har slanket deg? Det kan ta litt tid i starten ☺️ til lørdagen, at du spiser mer enn dag i veka er ikke krise men du kan ikke spise hva du vil. Spiser du nok forsvinner underskuddet før tideligere i uken. Om du går 500 kalorier i underskudd hverdagene, vil jeg lagt meg på 0 underskudd (1750) eller max 500 (2450) kalorier på lørdagen. Er heilt enig at det hjelper godt på motivasjon men det gjør resultater og ☺️

Anonymkode: 8994b...a60

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
megda
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg (og sambo) spise omtrent hva vi vil på lørdag hvis vi er strenge resten av uken? 😏😳

Og enda en ting jeg lurer veldig på - stemmer det at magesekken krymper etter en stund med mindre mat? Hvor lang tid tar det før jeg får mindre appetitt? Er stadig småsulten.

Nei ,du kan ikke spise hva du vil. Dette er en grov overdrivelse da en "spisedag" ikke er ensbetydende med å spise hva du vil, men å spise litt mer enn på normale dager. Dette blir en enkel unnskyldning for folk til å spise for mye mat uten at det er veldig gjennomtenkt.

Ja, Lørdagen er nok en stor bidragsyter over tid om du skeier skikkelig ut på disse dagene. 

Uten å vite hvor mye mat man spiser fra dag til dag opp mot vekten din så er det vanskelig å si om det er bra eller ikke. så lenge du spiser variert og unngår drittmat, så holder det lenge på et generelt grunnlag, men hvor mye mat er ofte det essensielle. 

Om den krymper eller ikke er irrelevant. Å være småsulten i perioder er helt normalt og det går over etter en stund. Du blir raskere mett om du ikke har spist mat på lang tid, så på en måte stemmer det jo. 

Slik jeg ser det må du få kontroll på inntaket av kcal. Om du ikke har et visst fokus eller noe kunnskap om hvor mye mat du trenger for å øke eller gå ned i vekt, så er det jo vanskelig å nå et mål eller opprettholde vekten du har. 

Endret av megda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
8 minutter siden, megda skrev:

Nei ,du kan ikke spise hva du vil. Dette er en grov overdrivelse da en "spisedag" ikke er ensbetydende med å spise hva du vil, men å spise litt mer enn på normale dager. Dette blir en enkel unnskyldning for folk til å spise for mye mat uten at det er veldig gjennomtenkt.

Ja, Lørdagen er nok en stor bidragsyter over tid om du skeier skikkelig ut på disse dagene. 

Uten å vite hvor mye mat man spiser fra dag til dag opp mot vekten din så er det vanskelig å si om det er bra eller ikke. så lenge du spiser variert og unngår drittmat, så holder det lenge på et generelt grunnlag, men hvor mye mat er ofte det essensielle. 

Om den krymper eller ikke er irrelevant. Å være småsulten i perioder er helt normalt og det går over etter en stund. Du blir raskere mett om du ikke har spist mat på lang tid, så på en måte stemmer det jo. 

Slik jeg ser det må du få kontroll på inntaket av kcal. Om du ikke har et visst fokus eller noe kunnskap om hvor mye mat du trenger for å øke eller gå ned i vekt, så er det jo vanskelig å nå et mål eller opprettholde vekten du har. 

Ja, det er egentlig ikke relevant om magesekken krymper eller ikke, - var nok mest nysgjerrig :)

Jeg har kontroll på inntaket av kcal. Bruker Lifesum. Spiser mellom 1200 - 1300. Tror du det er passelig når jeg er 28 år, 162 høy og kvinne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du har slanket deg? Det kan ta litt tid i starten ☺️ til lørdagen, at du spiser mer enn dag i veka er ikke krise men du kan ikke spise hva du vil. Spiser du nok forsvinner underskuddet før tideligere i uken. Om du går 500 kalorier i underskudd hverdagene, vil jeg lagt meg på 0 underskudd (1750) eller max 500 (2450) kalorier på lørdagen. Er heilt enig at det hjelper godt på motivasjon men det gjør resultater og ☺️

Anonymkode: 8994b...a60

Hehe! Jeg er nok litt utålmodig, ja. Synes bare det blir så dumt hvis jeg starter feil, hvis du skjønner. Hvis jeg allerede nå kan venne meg av med lørdagsvanen, er det bedre enn om jeg veier meg om tre uker og enda ikke ser noen fremgang! Men du har et poeng, det har bare gått tre uker.

Hvordan ser dietten ut for deg ellers?

Kanskje jeg spør dumt nå, men vil det si at 1750 er sånn ca det som skal til for at jeg holder vekta?

Og godt poeng på slutten der. Ingenting er mer motiverende enn å se resultater :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Noen av verdens lengstlevende mennesker har som vane å spise til de er ca 80% mett. Jeg tror det ligger noe i det. Å spise til man er veldig mett eller stappmett tror jeg ikke egentlig er gunstig. (Så langt man ikke har vektproblem). 

Om dere spiser både boller, potetgull, en god (kaloririk) middag og godteri på en lørdag så høres det ekstremt mye ut i mine ører. Drikker dere alkohol i tillegg? En pose potetgull er vel ca halvparten av kaloribudsjettet for 1 dag, om ikke litt mer enn halvparten. Så spiser dere en middag + mellommåltider som kanskje fyller hele kaloribehovet, og dere er allerede oppe i kanskje 2500 kcal. Så kommer boller og godteri i tillegg. 3400 kcal? 4500 kcal?

Jeg tror ikke det er bra for kroppen, og jeg tror ikke det er bra for vekttap

Om dere ønsker en cheat day, så er det mer realistisk med normal mat gjennom dagen + en halv pose potetgull hver. DET er cheat day, om du ønsker gå ned i vekt. 

Om du ønsker spise mer må du trene mye mer styrke. Muskler spiser mye kcal og vil gjøre at du på sikt, når du får større muskler, kan spise mer fordi musklene forbrenner mer kcal

Anonymkode: df8d1...bb3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er egentlig ikke relevant om magesekken krymper eller ikke, - var nok mest nysgjerrig :)

Jeg har kontroll på inntaket av kcal. Bruker Lifesum. Spiser mellom 1200 - 1300. Tror du det er passelig når jeg er 28 år, 162 høy og kvinne?

Høres veldig lite ut. Og noe som er umulig å holde over tid. 

Anonymkode: 1dfbc...5e3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Purt Gull
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen av verdens lengstlevende mennesker har som vane å spise til de er ca 80% mett. Jeg tror det ligger noe i det. 

Anonymkode: df8d1...bb3

I hvilken befolkning er dette undersøkt? (Og hvordan måler man "80% mett"... over et langt livsløp i en hel befolkning?) Vil gjerne se konkrete studier på dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig lite ut. Og noe som er umulig å holde over tid. 

Anonymkode: 1dfbc...5e3

Vanskelig å holde over tid, ja. Det er heller ikke planen. Når jeg har gått ned kan jeg spise litt flere kalorier enn nå for å holde meg der jeg ønsker å være :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AfricanQueen
På ‎12‎.‎03‎.‎2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 1,62 høy og veier nå 55 kg. Føler meg litt mer vel når jeg veier 51, 52, og tenkte for tre ukers tid siden at dette ikke burde være noe problem å få til. Har gått opp og ned i vekt mange ganger før, og følger bare "spis mindre porsjoner og spis mer kalorifattig mat"-regelen. Lifesum sier at jeg skal spise omlag 1250 kalorier om dagen, noe jeg gjør hele uka (kan bli 1300 og 1350 enkelte dager). Men så kommer lørdagen! Og da har jeg og samboeren for vane å spise noe godt. Han slanker seg for tiden, og gleder seg veldig til de lørdagene. Da hender det at jeg baker boller, at vi spiser en ekstra god middag, og gjerne med litt godteri og chips etterpå. Kort fortalt utgjør jo dette mye mer enn 1250 kalorier. Men jeg har lest og hørt og forstått det sånn at det er mange fordeler ved å ha én (og bare én) dag i uken hvor en spiser som en vil, blant annet at man "booster" forbrenningen. I tillegg blir man mer motivert for å fortsette dietten neste dag, noe som stemmer for oss begge. Vi spiser strengt resten av uken. Men jeg har ikke gått ned ett gram på tre uker... Og jeg er åpen for at denne forbrenningsteorien kan være litt for god til å være sann... ☹️ Kan denne lørdagen ødelegge alt det harde arbeidet? Har forbrenningen min blitt stusselig? For et par år siden (jeg er 28 nå) hadde jeg mindre appetitt og ble fortere mett, men jeg spiste alt fra frossenpizza til kake i ukedagene og veide fortsatt 51 kg. Kanskje det gikk fint fordi jeg spiste så små porsjoner?

Håper dere gidder å vurdere dietten min:

Dette er en typisk dag for meg:

Frokost: En skive med makrell i tomat eller 1 dl havregrøt med kanel

Lunsj: Et wasa knekkebrød med mager skinkeost

Middag: Kylling/svin og dampede grønnsaker, en liten porsjon ris med sjysaus/soyasaus

Mellommåltid: En Snack a Jack og en skive med skinke eller 1 skive Norvegia

Kvelds: En skål bær og Yoplait-yoghurt 0%

En annen typisk dag:

Frokost: En skive med omelett laget av to egg, mager skinkeost, løk og sjampinjong. (Denne holder meg mett lengre)

Lunsj: En skive med syltetøy/et wasa Husmann med magerost

Middag: Kjøttdeiggryte laget på buljong og hakkede tomater, en liten porsjon ris og kokt brokkoli (spiser meg ikke stappmett) eller 1 wrap med pulled pork, for eksempel

Mellommåltid: 1 pære og 1 skive med leverpostei / speltlompe med skinke og Philadelphia lett

Kvelds: Et wasa Husmann knekkebrød med 1 skive Norvegia

Jeg drikker ingenting kaloriholdig bortsett fra en melkeskvett i teen.

Spiser slik alle dager, unntatt lørdag, og har forholdt meg slavisk til dette de siste ukene, men vekta står stille på 55.

Jeg har grei oversikt (egentlig litt for god, og vil ikke bli mer fanatisk enn jeg er nå) over hvor mange kalorier de ulike matvarene inneholder, og forstår at jeg med fordel kan spise kalkunskinke i stedet for Norvegia, for eksempel. Syltetøy/leverpostei er heller ikke optimalt. Men én skive - gjør det noe i det store og det hele? Jeg ønsker ikke å legge meg på en diett som stjeler all livsglede heller, og jeg føler at dietten min er så pass mager nå at jeg bør gå ned i vekt?

Jeg er ikke spesielt aktiv, og kan dessverre heller ikke være det slik situasjonen er nå.

Jeg er egentlig typen til å spise loff med egg og bønner til frokost, en fyldig pastarett til lunsj, en halv Grandis med rømmedressing til middag og resten til kvelds. Så for meg er dette en stor omveltning! 😂

Jeg blir veldig takknemlig for svar! :)

Det er en ting jeg ville anbefalt deg, i steden for å ha jukse-dag hvorfor ikke ha jukse-måltid, jeg har også min kose fredag, og da har jeg bare et måltid som jeg kan kose meg med, resten er sunt, på den måtiden ødlegger du ikke ditetten som du har gjort hele uken og kost deg ;) problemet er jo at folk tror de kan spise mye dritt mat gjennom hele dagen, men da går du sykt over kalaori innskudden din og det er som du har ikke gjort noe som helst hele uken desverre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 13.3.2019 den 22.57, Purt Gull skrev:

I hvilken befolkning er dette undersøkt? (Og hvordan måler man "80% mett"... over et langt livsløp i en hel befolkning?) Vil gjerne se konkrete studier på dette. 

Det er nok dette: https://afpt.no/fagstoff/hemmelighetene-til-verdens-lengstlevende-okinawa

https://www.bluezones.com

National geo har studert dette lenge. Lest mye om blåsonene selv.

Anonymkode: 24309...8b8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Takk for fine svar! :)

I dag er det lørdag, og jeg har holdt meg til mine 1400 kcal. Går fint, og har funnet ut at det er mye godt jeg kan spise likevel. Kanskje jeg tøyer det til 1500 siden det er lørdag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden