Gå til innhold

Hva/når bør jeg by?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har funnet drømmehuset jeg kunne tenkt meg å bo i resten av livet! Det som gjør meg usikker er prisen. Det ligger per dags dago ute til 6,5 mill, og det trengs en del modernisering for å få det dit jeg ønsker det. Kan nok lett gå 1 million til det formålet, og i utgangspunktet ønsker vi egentlig ikke bruke mer enn 6,5 mill på bolig. 

 

Så hva kan vi evt by uten at det bare blir et tullete skambud? Huset har ligget ute siden forrige sommer uten å bli solgt. De har senket prisen med 700k på den tiden. De som eier det er et eldre par som har kjøpt seg ny bolig nærmere familien sin. Jeg vet at de optimalt sett ønsker å flytte i mai/juni. Så derfor har jeg egentlig bare «satt meg på gjerdet» foreløpig i påvente av at denne datoen nærmer seg for å se om de blir «desperate» nok til å selge det «billig». Det er forresten ikke et hus det vil være noe som helst fornuftig for dem å leie ut. 

 

Noen som har noen tanker om hva og når vi burde by? Gjør jeg smartest i å vente til nærmere sommeren og legge inn et «skambud»?

Anonymkode: a72a7...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo faktisk skje flere ting her : Det kan komme andre interessenter på banen, og prisen kan skyte i været i en budrunde. Du kan gi et anstendig bud nå, f eks 6 millioner, og kanskje de godtar det. Eller du kan vente til sommeren, og kanskje du kan få det for under 6 millioner. Og hele tiden kan det komme inn andre interessenter. 

Uansett, så virker du jo allerede "bundet" til denne boligen. Så hvis dette er drømmeboligen, og det klør i fingrene etter å komme igang og bruke våren og sommeren på å gjøre en del av det dere har tenkt, så er det vel bare å slå til nå. Skal du bo der hele livet, har det vel ikke så mye å si hva du gir for det. Og dere trenger jo ikke å fikse alt med en gang. Kanskje bruke litt tid på å bo dere inn ?

Anonymkode: 99726...882

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Jeg hadde gitt bud på 6 mill.

Vil si 5,5mill, for å ikke bruke mer enn 6,5 mill inkl oppussing slik du ønsker, er skambud.

Men altså, det er jo lov å by 5,5, jeg hadde bare ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, loveli skrev:

Jeg hadde gitt bud på 6 mill.

Vil si 5,5mill, for å ikke bruke mer enn 6,5 mill inkl oppussing slik du ønsker, er skambud.

Men altså, det er jo lov å by 5,5, jeg hadde bare ikke gjort det.

Jeg er helt enig med du, tror ikke det har noe for seg å by 5,5 nå, hadde nok startet på 6 som du sier hvis jeg skulle bydd i morgen. Spørsmålet er jo bare om det er smart å vente til litt nærmere sommeren siden huset har vært ute på markedet såpass lenge, og se om de skrur ned prisen selv. Vente til forventningene er lavere. Men det kan jo selvsagt dukke opp andre interessenter.

Anonymkode: a72a7...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo faktisk skje flere ting her : Det kan komme andre interessenter på banen, og prisen kan skyte i været i en budrunde. Du kan gi et anstendig bud nå, f eks 6 millioner, og kanskje de godtar det. Eller du kan vente til sommeren, og kanskje du kan få det for under 6 millioner. Og hele tiden kan det komme inn andre interessenter. 

Uansett, så virker du jo allerede "bundet" til denne boligen. Så hvis dette er drømmeboligen, og det klør i fingrene etter å komme igang og bruke våren og sommeren på å gjøre en del av det dere har tenkt, så er det vel bare å slå til nå. Skal du bo der hele livet, har det vel ikke så mye å si hva du gir for det. Og dere trenger jo ikke å fikse alt med en gang. Kanskje bruke litt tid på å bo dere inn ?

Anonymkode: 99726...882

Vi har egentlig ganske god tid, det hadde passet best for oss å flytte til høsten. Så det er jo en medvirkende faktor til at jeg foreløpig har avventet. Men du har helt rett i at det kan komme inn andre interessenter når som helst. Men siden det har ligget ute såpass lenge så blir jeg jo usikker på om prisen er rett også. Hus i denne prisklassen er i «toppsjiktet» rundt her, så det er nok også en medvirkende faktor på at det ikke har blitt solgt. Takk for råd, skal vurdere å legge inn bud på 6 mill. Du har helt rett i at alt må ikke bli gjort med en gang!

Anonymkode: a72a7...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du kan være grunnen til at huset ikke har blitt solgt? For høy pris? Beliggenhet? Tilstand? Annet? Jeg ville funnet ut av dette først. Hvis denne prisklassen er i toppsjiktet der du bor, bør jo huset være i veldig god stand (jeg antar det eldre paret har bodd der lenge) og/eller ha spesielt god beliggenhet eller annet. 

Noen ganger tror huseiere at de har et mer fantastisk hus enn de egentlig har. Dette fordi de ikke kjenner markedet og ser seg blind på egen fortreffelighet. Gjør litt undersøkelser i markedet og legg inn det du mener huset er verdt. Ikke by høyt om huset ikke er i god stand eller er "all that". 

Anonymkode: 6bdff...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du kan være grunnen til at huset ikke har blitt solgt? For høy pris? Beliggenhet? Tilstand? Annet? Jeg ville funnet ut av dette først. Hvis denne prisklassen er i toppsjiktet der du bor, bør jo huset være i veldig god stand (jeg antar det eldre paret har bodd der lenge) og/eller ha spesielt god beliggenhet eller annet. 

Noen ganger tror huseiere at de har et mer fantastisk hus enn de egentlig har. Dette fordi de ikke kjenner markedet og ser seg blind på egen fortreffelighet. Gjør litt undersøkelser i markedet og legg inn det du mener huset er verdt. Ikke by høyt om huset ikke er i god stand eller er "all that". 

Anonymkode: 6bdff...c76

Det er et hus for spesielt interesserte rett og slett, ikke et «vanlig» hus. Det har en spesiell stil (min favoritt stil), men langt i fra alle vil ønske å bo slik. Det er også gammelt, med skjeve gulv og det som hører med. Tilstanden er veldig bra, men gammel hus er gammelt hus. Og etterhvert må man jo beregne å begynne å fikse på en del ting uansett. En god del av huset fremstår heller ikke som moderne selv om det er i bra stand, så det vil nok holde en del kjøpere unna også. Beliggenheten og tomta kunne ikke vært bedre i denne byen, så det er ikke det. 

 

Så det er nok stilen/løsningene, kombinert med at det er et gammel hus/potensielt pengesluk som gjør at det ikke har blitt solgt på såpass lang tid. Er også derfor jeg lurer på om jeg burde vente til forventningene deres har sunket litt mer mot sommeren.. Det er virkelig et fantastisk hus altså, men det er ikke for hvem som helst. Hadde kjøpt det i morgen for 5,5 mill, men sliter med å forsvare 6,5 mill. Og føler det blir skambud med 5,5 mill når prisantydning er såpass høy. Er nok verdt mer enn det også, men lommeboka mi føles ikke stor nok mtp manglende det har😅

Anonymkode: a72a7...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere vil ha huset bør dere by nå. For hver dag som går risikerer dere at også andre vil se hvor flott eiendommen er, og dere vil da plutselig få konkurranse. Nå kommer våren, og da vil eiendommen fremstå flottere, og mange er klar for å handle bolig.  By 5,5. Når de avslår, be om et motbud. Så ser dere om dere kommer til enighet på noe dere kan godta. Hvis ikke kan dere jo vente. 

Jeg forstår ikke denne vente taktikken til kjøpere. Har huset ligget i et år, er selgerne godt mørnet allerede. Det eneste dere risikerer med å vente enda lenger er å invitere flere med i en budrunde.. 

Anonymkode: 30412...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...