Gå til innhold

Rennende nese og hoste, ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser i nettavisen at 1 av 4 i Ballangen i Nordland er ufør. 

Kunne tenke meg å bli ufør selv så spekulerer i å gå til legen for å bli det, men leser i artikkelen til nettavisen at her jeg bor så er det sammenlignet med Ballangen kun noen få uslige som er ufør. Tenker det har en sammenheng med at kravene for å bli ufør her er strengere enn Ballangen. 

Tror dere jeg kan bli ufør hvis jeg flytter nordover med tett nese og litt hoste? 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nav-toppen-her-er-1-av-4-uforetrygdet/3423608606.html

Anonymkode: 98123...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ballangen har flere mennesker i alderen 40-60 enn de fleste deler av landet. Det er i denne aldersgruppen du finner flest uføre

De som reiser bort og utdanner seg, kommer ikke tilbake til bygda. Der er heller ikke arbeidsplasser til dem

Det er generelt lite arbeid i Ballangen, og det er ikke bare-bare flytte heller. Når de lagde dokumentar om stedet i 2015, var det kun 1 ledig stilling utlyst: og det var sommerjobb som museumsvakt

Det jeg syntes er interessant og en relevant prpblemstilling, er om vi burde gi flyttetilskudd til de som flytter, si, innen 6 mnd for å få jobb et helt annet sted. La oss si de fikk 30 000 som skulle dekke flytting og depositum et nytt sted. Om de ikke hadde flyttet inn 6 mnd måtte de tilbakebetale, samt de kunne ikke få nytt flyttetilskudd innen så og så lang tid, eller med mindre det var særskilte grunner for det

Anonymkode: 4b678...7f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere jeg kan bli ufør hvis jeg flytter nordover med tett nese og litt hoste? 

Kan du ikke flytte dit og prøve da?? Og fortelle oss hvordan det gikk?? 

Anonymkode: f5fec...490

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser i nettavisen at 1 av 4 i Ballangen i Nordland er ufør. 

Kunne tenke meg å bli ufør selv så spekulerer i å gå til legen for å bli det, men leser i artikkelen til nettavisen at her jeg bor så er det sammenlignet med Ballangen kun noen få uslige som er ufør. Tenker det har en sammenheng med at kravene for å bli ufør her er strengere enn Ballangen. 

Tror dere jeg kan bli ufør hvis jeg flytter nordover med tett nese og litt hoste? 

https://www.nettavisen.no/okonomi/nav-toppen-her-er-1-av-4-uforetrygdet/3423608606.html

Anonymkode: 98123...bf8

Har du tapt så grundig i livet at du ønsker å spille ufør? 

Anonymkode: 1ecee...05c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg sier opp jobben og flytter til Ballangen og melder meg arbeidsledig så blir jeg automatisk ufør hvis de ikke finner jobb til meg?

Jeg trenger altså ikke ha rennende nese og litt hoste? 

Anonymkode: 98123...bf8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis jeg sier opp jobben og flytter til Ballangen og melder meg arbeidsledig så blir jeg automatisk ufør hvis de ikke finner jobb til meg?

Jeg trenger altså ikke ha rennende nese og litt hoste? 

Anonymkode: 98123...bf8

I dokumentaren var en kvinne som hadde vært arbeidsledig i 4 år, så nei. Men du får gleden av å være blant arbeidsledige og uføre som vil vise deg forståelse for at du har havnet i en kjip situasjon. Kanskje du kan få noen nye venner, for du virker litt ensom

Anonymkode: 4b678...7f6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dokumentaren var en kvinne som hadde vært arbeidsledig i 4 år, så nei. Men du får gleden av å være blant arbeidsledige og uføre som vil vise deg forståelse for at du har havnet i en kjip situasjon. Kanskje du kan få noen nye venner, for du virker litt ensom

Anonymkode: 4b678...7f6

Høres befriende ut. De andre arbeidsledige og uføre står vel sammen om dette arbeidspresset som samfunnet krever. 

Tror jeg kan få det fint i Ballangen. 

Men hvordan er været i Ballangen? Kort vei til flyplassen for å komme seg til sommerhuset Gran Canaria? 

Anonymkode: 98123...bf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Høres befriende ut. De andre arbeidsledige og uføre står vel sammen om dette arbeidspresset som samfunnet krever. 

Tror jeg kan få det fint i Ballangen. 

Men hvordan er været i Ballangen? Kort vei til flyplassen for å komme seg til sommerhuset Gran Canaria? 

Anonymkode: 98123...bf8

Når man har det vanskelig og møter i andre i samme situasjon, så er det vanlig at man aksepterer det uheldige ved livet og dømmer noen for det de er heller enn hva de gjør, ja. Det handler ikke om å være imot arbeidspress, men å støtte hverandre i en vanskelig hverdag. 

Har du venner der du bor nå? Er du flink til å bli kjent med nye mennesker? Du kan jo risikere ende opp helt alene om du flytter. Det er heller ikke gitt at du vil bli likt av mange mennesker som bor der. Selv om mange er i en vanskelig situasjon, så betyr ikke det at man automatisk har god vennekjemi med alle andre som er i en vanskelig situasjon

Har du nok sparepenger til å flytte? Har du nok penger å leve på om du ikke får deg jobb og må over på sosialhjelp? Om du tenker leve på sosialhjelp, så vil du ikke få råd til turer til utlandet, da du ikke vil få penger neste måned om du har penger på kontoen fra før av. Dette vil også påvirke dine sjanse for kjæreste og barn, om du ønsker det. 

Om du ønsker et bedre liv, så er det ikke bedre bo i Ballangen enn andre steder. Som sagt, så er det for eks mange mellom 40 og 60 der. Om du er ung er det ikke sikkert det er så lett å passe inn

Anonymkode: 4b678...7f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 45 år gammel, brutto lønn ca 650k, nedbetalt hus i storoslo, ny bil med fult lån. Nedbetalt Hus i Gran Canaria som jeg reiser til 3 ganger i året. Litt penger i banken. 

Kan også selge selskapet jeg eier, tror jeg kan få et sted mellom 6 og 10 for det. 

Hilsen sliten mann

Anonymkode: 98123...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er snart 45 år gammel, brutto lønn ca 650k, nedbetalt hus i storoslo, ny bil med fult lån. Nedbetalt Hus i Gran Canaria som jeg reiser til 3 ganger i året. Litt penger i banken. 

Kan også selge selskapet jeg eier, tror jeg kan få et sted mellom 6 og 10 for det. 

Hilsen sliten mann

Anonymkode: 98123...bf8

Hvorfor vil du gå fra 650k i året, til 10k utbetalt i mnd på sosialhjelp?

Men det høres egentlig ut som du ikke trenger ufør eller sosialhjelp. Selg firma, selg hus og flytt til et betydelig mindre hus, eller lei noe! Selg den dyre bilen. Bruk disse millionene til å investere i aksjer og fond. Bo og lev billig på sparepenger og la pengene vokse av seg selv. Du vil aldri trenge jobbe igjen, og aldri tenke på penger

Et annet alternativ er å flytte til landet og bo billigere og ta deg en "normal" jobb. Jobb 2-3 dager i uka. 

Du har ganske mange alternativer som er mye billigere enn å flytte til en isolert bygd. Jeg sliter med å forstå hvorfor du ønsker et dårligere liv enn alle de gode alternativene du har. Ønsker du å straffe deg selv for noe?

Anonymkode: 4b678...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg sier opp jobben og flytter til Ballangen og melder meg arbeidsledig så blir jeg automatisk ufør hvis de ikke finner jobb til meg?

Jeg trenger altså ikke ha rennende nese og litt hoste? 

Anonymkode: 98123...bf8

Du blir ikke ufør pga av det der.

Anonymkode: 05963...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve. I kommunen jeg bor i på østlandet er hjernesvulst og plutselig døvhet ikke god nok grunn til å bli ufør, så råder deg ikke til og flytte hit.

Anonymkode: 6a8e4...546

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg sier opp jobben og flytter til Ballangen og melder meg arbeidsledig så blir jeg automatisk ufør hvis de ikke finner jobb til meg?

Jeg trenger altså ikke ha rennende nese og litt hoste? 

Anonymkode: 98123...bf8

Vet om en som ville bli ufør. Fikk "hjelp" fra en kamerat på hvordan han skulle gå frem. Han ble ufør, og på papiret står det mild psykisk utviklingshemming. Prøv du 🙂 du kan ha sjanse...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

å flytte til en isolert bygd

Ballangen er ikke isolert! Er du så ille heimføding at du ikke engang har vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Ballangen har flere mennesker i alderen 40-60 enn de fleste deler av landet. Det er i denne aldersgruppen du finner flest uføre

De som reiser bort og utdanner seg, kommer ikke tilbake til bygda. Der er heller ikke arbeidsplasser til dem

Det er generelt lite arbeid i Ballangen, og det er ikke bare-bare flytte heller. Når de lagde dokumentar om stedet i 2015, var det kun 1 ledig stilling utlyst: og det var sommerjobb som museumsvakt

Det jeg syntes er interessant og en relevant prpblemstilling, er om vi burde gi flyttetilskudd til de som flytter, si, innen 6 mnd for å få jobb et helt annet sted. La oss si de fikk 30 000 som skulle dekke flytting og depositum et nytt sted. Om de ikke hadde flyttet inn 6 mnd måtte de tilbakebetale, samt de kunne ikke få nytt flyttetilskudd innen så og så lang tid, eller med mindre det var særskilte grunner for det

Anonymkode: 4b678...7f6

Som om ikke bygdene avfolkes fort nok om man ikke skal begynne å gi folk tilskudd for å flytte ut! 

Denne problemstillingen har flere sider. Om uføretrygdede som "kan jobbe" flytter fra bygda for å jobbe andre steder, blir det enda ferre mennesker i bygda. Nærbutikken går kanskje konkurs fordi det er for få kunder. Skolen blir nedlagt fordi det er for få barn. Osv. Det blir enda ferre arbeidsplasser. Og enda flere må flytte ut. Til slutt er det ingen igjen. Er det ønskelig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.3.2019 den 23.51, SoWhat? skrev:

Vet om en som ville bli ufør. Fikk "hjelp" fra en kamerat på hvordan han skulle gå frem. Han ble ufør, og på papiret står det mild psykisk utviklingshemming. Prøv du 🙂 du kan ha sjanse...

Ingen ønsker vel å ha papir på "mild psykisk utviklingshemming" om det ikke er reellt?!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra said:

Som om ikke bygdene avfolkes fort nok om man ikke skal begynne å gi folk tilskudd for å flytte ut! 

Denne problemstillingen har flere sider. Om uføretrygdede som "kan jobbe" flytter fra bygda for å jobbe andre steder, blir det enda ferre mennesker i bygda. Nærbutikken går kanskje konkurs fordi det er for få kunder. Skolen blir nedlagt fordi det er for få barn. Osv. Det blir enda ferre arbeidsplasser. Og enda flere må flytte ut. Til slutt er det ingen igjen. Er det ønskelig? 

Du tenker at folk burde bo der de er, selv om de har vært arbeidsledige i 3 år og mer?

Skal sies at det kunne blitt lettere å flytte til bygda om man hadde pengene til det og der var jobb

Just now, Thyra said:

Ingen ønsker vel å ha papir på "mild psykisk utviklingshemming" om det ikke er reellt?!? 

Med mindre man er mildt psykisk utviklingshemmet...............

Anonymkode: 4b678...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tenker at folk burde bo der de er, selv om de har vært arbeidsledige i 3 år og mer?

Skal sies at det kunne blitt lettere å flytte til bygda om man hadde pengene til det og der var jobb

Med mindre man er mildt psykisk utviklingshemmet...............

Anonymkode: 4b678...7f6

Tenker jo at folk bør vurdere å flytte på seg om det ikke finnes jobb der de er. Men i en del små bygder er det rett og slett for få arbeidsplasser. Om kun de som har jobb bor der, blir det for få mennesker til å holde liv i bygda og de få arbeidsplassene som faktisk finnes der. Det trengs folk som handler på butikken, bruker bilverkstedet, går til tannlegen, går til legekontoret, på barnehagen og skolen. Hvis ikke blir alt dette nedlagt. 

Ja, det er det jeg også tenker. Når noen får hjelp til å søke uføretrygd pga lett psykisk utviklingshemming, er det nok fordi de faktisk er lett psykisk utviklingshemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Thyra said:

Tenker jo at folk bør vurdere å flytte på seg om det ikke finnes jobb der de er. Men i en del små bygder er det rett og slett for få arbeidsplasser. Om kun de som har jobb bor der, blir det for få mennesker til å holde liv i bygda og de få arbeidsplassene som faktisk finnes der. Det trengs folk som handler på butikken, bruker bilverkstedet, går til tannlegen, går til legekontoret, på barnehagen og skolen. Hvis ikke blir alt dette nedlagt. 

Men det du sier er mer eller mindre at du vil gjøre det vanskelig for mennesker å unnslippe fattigdom og et dårlig liv som arbeidsledig eller verre på bygda. Ja, du får dagpenger fra nav og støtter den lokale butikken, men hva med 3 år senere når du står uten penger? Er det ikke da bedre at man fikk en sum penger der man kan flytte et sted man får seg jobb og slipper unna fattigdom og flereårig arbeidsledighet?

Hvorfor skal vi tvinge noen få til å holde seg på bygda bare for å holde mennesker der? Vile du selv ofret dine jobbmuligheter og livskvalitet for å bevare bygda?

Anonymkode: 4b678...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...