Gå til innhold

NRK's Sinnssykt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Kjærlighetsbarn98 said:

De filmet ikke så mye fra da de var innlagt. De med henholdsvis paranoid schizofreni, borderline og schizoaffektiv lidelse ble ikke filmet da de f.eks var i psykose eller innlagt. Det er helt mulig å ha gode perioder også ved å gå på medisiner som mange av dem gjorde. 

Absolutt. Jeg tenkte ikke på de med schizofreni. 

Anonymkode: 5df09...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Jeg tenkte ikke på de med schizofreni. 

Anonymkode: 5df09...522

Hvem tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Ble litt provosert av at alle i serien hadde egen flott bolig og egen bil uten å jobbe.

 

Anonymkode: 7494c...ca8

Hvordan fikk du det inntrykket? Han ene bodde åpenbart hjemme hos moren, de andre fikk vi vel ikke vite om eide egen bolig eller bil i det hele tatt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du bli provosert over det? Ville du byttet med dem? Fått en schizofrenidiagnose i bytte mot «fin leilighet»? Folk altså! Jeg kan garantere deg at de hadde byttet til seg god psykisk helse og muligheter- slik som du har- på flekken.

Anonymkode: 0dace...ce4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint program. Ble litt motivert til å søke hjelp selv, men er så vanskelig...

Anonymkode: 7fdff...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt en motediagnose

Anonymkode: 942c5...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er blitt en motediagnose

Anonymkode: 942c5...475

Hva da?

Anonymkode: 28a96...69b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt usikker.  Synes alle i serien var veldig 'high functioning' så jeg forstpr ikke hvorfor NRK kaller serien Sinnssyk. Det forsterker bare mitt inntrykk av at psykiske problemer er mote for folk som kan promotere seg selv....altså hipstere med god lønn.

Anonymkode: 5df09...522

Du skulle gjerne fått leiligheten min hvis det var mulig for deg å ta over OCDen min i tillegg. Tror ikke det hadde tatt lang tid før du ønsket bytte tilbake. 

Anonymkode: dc619...611

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt en motediagnose

Anonymkode: 942c5...475

 

Skjerp deg! Det er ikke noe mote i dette. Psykisk sykdom har folk hatt i alle år. Nå er det mer åpenhet om dette, og godt er det. For psykisk sykdom er helt normalt, og de fleste opplever en eller annen form for utfordring i løpet av livet sitt.

 

Anonymkode: d6688...f86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Ble litt provosert av at alle i serien hadde egen flott bolig og egen bil uten å jobbe.

 

Anonymkode: 7494c...ca8

Dette vet du ingenting om! Hva vet du om de leier,  NAV kan hjelpe med det. Hva vet du om de (de to?) som kjørte bil, kanskje lånte en bil for anledningen?

 

Og forresten,  OM de eier bil og leilighet, hvorfor skulle de ikke det?

De er like mye verd de som både du og jeg.  De har like mye rett til tak over hodet og fremkomstmiddel i hverdagen de også. 

Anonymkode: 1fc67...35e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva da?

Anonymkode: 28a96...69b

Det er blitt in at folk skal feile noe. Enten det er "allergier" som de har, eller psykiske problem. Det har blitt konkurranse i å være sykest.

Anonymkode: 942c5...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt in at folk skal feile noe. Enten det er "allergier" som de har, eller psykiske problem. Det har blitt konkurranse i å være sykest.

Anonymkode: 942c5...475

Det er ikke akkurat noen bonus å stå frem med såpass tunge diagnoser som borderline, schizoaffektiv, paranoid schizofren, ocd og alt det andre folk sto frem med i programmet "sinnsyk". Jeg syns de fleste der hadde alvorlig diagnoser, sammenlignet med "jeg mot meg" hvor det var unge mennesker som kanskje bare var i en midlertidig tung periode uten alvorlig diagnose.

Kanskje lett angst og depresjon er mote, men tunge diagnoser er det ikke! Hvor ofte hører du folk snakke om å være schizofren, f.eks.?

Anonymkode: 793f8...ecb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2019 den 2.35, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvorfor kalle det sinnsykt? De er da vel ikke sinnsyke? 

Nei! Det spiller vel litt på det man ble kalt før, Sinnsykdom ble mye av dette kalt før. Handler om å eie det litt.. akkutat som "Jævla Homo" tenker jeg

Anonymkode: 815d5...77d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 21.13, Luppa skrev:

Hvordan fikk du det inntrykket? Han ene bodde åpenbart hjemme hos moren, de andre fikk vi vel ikke vite om eide egen bolig eller bil i det hele tatt?

Typisk troll, jeg har bil og leier med famlien min. Hva slags relevans har det. 

Anonymkode: 815d5...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er blitt en motediagnose

Anonymkode: 942c5...475

Det er 1. Minst 5 forskjellige diagnoser.

Hvis disse er blitt mote.. er kreft også mote? For noe fjas, for en ignorant kommentar..

Anonymkode: 815d5...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er 1. Minst 5 forskjellige diagnoser.

Hvis disse er blitt mote.. er kreft også mote? For noe fjas, for en ignorant kommentar..

Anonymkode: 815d5...77d

Kreft er en dødelig sykdom. En psykisk lidelse er ikke dette.

Anonymkode: 942c5...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kreft er en dødelig sykdom. En psykisk lidelse er ikke dette.

Anonymkode: 942c5...475

Psykiske lidelser er også dødelige på lik linje med kreft. Jeg kjenner selv mange som har tatt sitt eget liv (dessverre).

Anonymkode: 28a96...69b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreft er en dødelig sykdom. En psykisk lidelse er ikke dette.

Anonymkode: 942c5...475

Konsekvensen av alvorlig psykisk sykdom er suicidale tanker og fare for selvmord. Kjente flere som har tatt livet sitt. Så du snakker som du har kunskap til.

Anonymkode: 815d5...77d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreft er en dødelig sykdom. En psykisk lidelse er ikke dette.

Anonymkode: 942c5...475

Du bør absolutt ta noen kurs og oppleve veggene som skjuler disse ekstremt syke menneskene. Jeg skjønner hvor fordommene dine kommer fra. Pur ignoranse, jeg hadde vært der jeg også om jeg ikke fikk en alvorlig diagnose. Det er lett å være fordomsfull når man mangler kunnskapen for å tette hullene. 

Anonymkode: 815d5...77d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...