Gå til innhold

NRK's Sinnssykt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hva tenker dere om denne serien?

 

Anonymkode: 5df09...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra serie, synes veldig synd på han som lider av OCD.

Anonymkode: 3c709...e77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp første episode, og synes det virker som et veldig fint program. Synes veldig synd på han med OCD jeg også, da man ser at hele livet hans er tydelig påvirka av diagnosen hans. Når han sa han skulle være toastmaster begynte jeg å lure på hva i all verden kompisen hadde tenkt, men når jeg så han i bryllupet så det ut som han hadde det bra, og at han virkelig koste seg. Ble veldig rørt av det ❤️ 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de er utrolig modige! Det er fint å se realiteten av hvordan ting faktisk er og oppleves og ikke det man bare hører om. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange modige bidrag og en veldig flink og behagelig programleder. 

Synes ellers legen Kaveh Rashidi skrev et bra forsvar av programmet i VG i dag: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gPgJ0q/sinnssykt-bra-av-nrk-skivebom-av-vg-anmelder?utm_source=vgfront&utm_content=row-12

Anonymkode: ea750...694

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin serie 😊 

Modig av deltakerne å vise så mye på TV. Ramona er dyktig! Så behagelig, modig og troverdig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kalle det sinnsykt? De er da vel ikke sinnsyke? 

Endret av BMW 5-serie 535D
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Dette var en sterk men trist serie å se på.  Utrolig viktig at dette temaet blir belyst. Jeg synes de er ekstremt tøffe som tør å stå frem med det. 

Godt bidrag fra NRK å ta opp teamet om psykisk helse. Kjempeviktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også veldig medfølelse for han med OCD. Virket som en genuint fin fyr . Viktig program synes jeg. Hjelper til med å ufarliggjøre psykisk sykdom .

Endret av Vinglass
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes serier om psykiatriske lidelser blir for masete. Har inntrykk av at det er "se på meg, se på meg!).

Psykiatriske dianoser er blitt en mote der alle skal lide av et eller annet. Hvis ikke, er du ikke normal.

Anonymkode: 942c5...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes serier om psykiatriske lidelser blir for masete. Har inntrykk av at det er "se på meg, se på meg!).

Psykiatriske dianoser er blitt en mote der alle skal lide av et eller annet. Hvis ikke, er du ikke normal.

Anonymkode: 942c5...475

Det er ikke mote å være syk. 

Anonymkode: 4d61a...c03

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 2.35, BMW 5-serie 535D skrev:

Hvorfor kalle det sinnsykt? De er da vel ikke sinnsyke? 

Enig! Det ordet er blitt misbrukt og beskriver både noe veldig bra og veldig dårlig blant mange (ungdommer?). Det er også litt av tittelen på en bok som er skrevet av en blogger. Veldig lei!

Anonymkode: e9fef...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes serier om psykiatriske lidelser blir for masete. Har inntrykk av at det er "se på meg, se på meg!).

Psykiatriske dianoser er blitt en mote der alle skal lide av et eller annet. Hvis ikke, er du ikke normal.

Anonymkode: 942c5...475

Det er mitt inntrykk også - at det er veldig "se på meg, jeg har det vondest i verden.". Har ikke sett "sinnssykt", men den følelsen jeg satt igjen etter "jeg mot meg". Er psykisk syk selv, og å snakke om problemene mine på TV har jeg ekstremt lite lyst til. Snakket litt rundt med endel venner om det, så jeg fikk høre andre sine refleksjoner rundt fordommene mine. Et par av de sa at mennesker er såpass forskjellige at selv om min vei å forsøke å bli frisk på (ikke at den går så bra, altså) antakeligvis ikke er det samme som andres, og for noen kan det hjelpe mye å stå frem. For andre igjen er det fint å se at man ikke er alene i lidelsen sin.

Mange psykiske lidelser (såvel som psykiske), spesielt de mer alvorlige og ikke-forbigående, er ekstremt altoppslukende. For min del fremstår jeg nok som høyst irriterende når det eneste jeg kan svare på "hva har du gjort i det siste" sirkulerer rundt sykdom, fordi jeg rett og slett ikke gjør annet.

Stiller meg ambivalent til at psykiatriske lidelser har blitt en motesak. Ikke at det ikke er veldig mange offentlige personer som har begynt å "stå fram" om sin milde psykiske lidelse/issue (Sikter spesielt til en viss blogger), og påberope seg at ingenting er så kjipt som det dem har vært igjennom, men å gå rundt og si at det har blitt mote tror jeg fort kan treffe feil personer. Som regel når jeg er skikkelig syk/dårlig er en av de første tankene mine "Hva om jeg bare faker dette for oppmerksomhet?" - fordi jeg fikk høre så mye som barn/tenåring at jeg bare var "rar" og etterhvert destruktivt utagerende for å få oppmerksomhet. Lav selvfølelse henger ganske ofte sammen med psykiske lidelser, og det er fort gjort å treffe de som sliter i mer alvorlig grad (funksjonsinivåmessig, uavhengig av diagnose) når man skal kritisere programmer/serier etc om psykisk helse.
 

Anonymkode: e72dd...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mitt inntrykk også - at det er veldig "se på meg, jeg har det vondest i verden.". Har ikke sett "sinnssykt", men den følelsen jeg satt igjen etter "jeg mot meg". Er psykisk syk selv, og å snakke om problemene mine på TV har jeg ekstremt lite lyst til. Snakket litt rundt med endel venner om det, så jeg fikk høre andre sine refleksjoner rundt fordommene mine. Et par av de sa at mennesker er såpass forskjellige at selv om min vei å forsøke å bli frisk på (ikke at den går så bra, altså) antakeligvis ikke er det samme som andres, og for noen kan det hjelpe mye å stå frem. For andre igjen er det fint å se at man ikke er alene i lidelsen sin.

Mange psykiske lidelser (såvel som psykiske), spesielt de mer alvorlige og ikke-forbigående, er ekstremt altoppslukende. For min del fremstår jeg nok som høyst irriterende når det eneste jeg kan svare på "hva har du gjort i det siste" sirkulerer rundt sykdom, fordi jeg rett og slett ikke gjør annet.

Stiller meg ambivalent til at psykiatriske lidelser har blitt en motesak. Ikke at det ikke er veldig mange offentlige personer som har begynt å "stå fram" om sin milde psykiske lidelse/issue (Sikter spesielt til en viss blogger), og påberope seg at ingenting er så kjipt som det dem har vært igjennom, men å gå rundt og si at det har blitt mote tror jeg fort kan treffe feil personer. Som regel når jeg er skikkelig syk/dårlig er en av de første tankene mine "Hva om jeg bare faker dette for oppmerksomhet?" - fordi jeg fikk høre så mye som barn/tenåring at jeg bare var "rar" og etterhvert destruktivt utagerende for å få oppmerksomhet. Lav selvfølelse henger ganske ofte sammen med psykiske lidelser, og det er fort gjort å treffe de som sliter i mer alvorlig grad (funksjonsinivåmessig, uavhengig av diagnose) når man skal kritisere programmer/serier etc om psykisk helse.
 

Anonymkode: e72dd...d3e

Anbefaler deg å se "sinnsykt" før du uttaler deg :)

fin serie som har et helt annet mål enn "jeg mot meg"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kakapo skrev:

Anbefaler deg å se "sinnsykt" før du uttaler deg :)

fin serie som har et helt annet mål enn "jeg mot meg"


Vel, tror fordommen min lå i at de i det hele tatt fortalte om problemene sine offentlig/på TV, noe som virka helt surrealistisk for meg. Det hjalp å diskutere programmer om psykiske lidelser med venner, og få litt mer forståelse for andre sine valg.

Anonymkode: e72dd...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/13/2019 at 12:03 AM, AnonymBruker said:

Bra serie, synes veldig synd på han som lider av OCD.

Anonymkode: 3c709...e77

Jeg ble litt usikker.  Synes alle i serien var veldig 'high functioning' så jeg forstpr ikke hvorfor NRK kaller serien Sinnssyk. Det forsterker bare mitt inntrykk av at psykiske problemer er mote for folk som kan promotere seg selv....altså hipstere med god lønn.

Anonymkode: 5df09...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt provosert av at alle i serien hadde egen flott bolig og egen bil uten å jobbe.

 

Anonymkode: 7494c...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde serien skulle handle mer om Cecilie Ramona men. Jeg ser hvertfall ikke noe annerledes på henne etter at det ble kjent at hun har en diagnose.

Anonymkode: da50b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt usikker.  Synes alle i serien var veldig 'high functioning' så jeg forstpr ikke hvorfor NRK kaller serien Sinnssyk. Det forsterker bare mitt inntrykk av at psykiske problemer er mote for folk som kan promotere seg selv....altså hipstere med god lønn.

Anonymkode: 5df09...522

De filmet ikke så mye fra da de var innlagt. De med henholdsvis paranoid schizofreni, borderline og schizoaffektiv lidelse ble ikke filmet da de f.eks var i psykose eller innlagt. Det er helt mulig å ha gode perioder også ved å gå på medisiner som mange av dem gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...