Gå til innhold

Hvorfor forskjellsbehandler NAV unge uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er et særtligg og ingen egen ytelse så hva mener du med at du er ung ufør uten tillegget?

og du er gradert ufør,men ikke vært i jobb? 🤔

Anonymkode: c87de...d22

Jeg er gradert ufør 60 prosent. Jeg har ingen jobb som kan fylle resterende prosent. Jeg har aldri hatt noen større stillingsprosent enn 20 ( jobbet hver tredje helg på en pu-bolig) for ti år siden.

Det er mulig å få gradert ufør uten å ha fast jobb. Det blir bare mindre å leve av. Jeg ble syk før jeg ble 26 pga varig lidelse som er dokumentert.  Jeg får ikke uføre etter ung-uførberegning

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår dette med 26 års-grensen virker det som? Du synes å tro man må ha vært syk hele tyveårene, helst enda tidligere.

Blir man alvorlig syk eller handikappet etter en bilulykke som 25 åring med masterutdanning feks. kan man jo gjerne få innvilget ung ufør. 

Å klare å gjennomføre en utdanning med over fem års forsinkelse vitner ikke akkurat om stor arbeidskapasitet..

Anonymkode: 01d92...0ff

Jeg misforstår ikke nei. Jeg kjenner regelverket,og man kan søke helt frem til 36. Jeg uttalele meg kun om akkurat det konkrete saken til personen jeg siterer

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er gradert ufør 60 prosent. Jeg har ingen jobb som kan fylle resterende prosent. Jeg har aldri hatt noen større stillingsprosent enn 20 ( jobbet hver tredje helg på en pu-bolig) for ti år siden.

Det er mulig å få gradert ufør uten å ha fast jobb. Det blir bare mindre å leve av. Jeg ble syk før jeg ble 26 pga varig lidelse som er dokumentert.  Jeg får ikke uføre etter ung-uførberegning

Anonymkode: 342c3...c03

Det er en måte å holde trygdeutgiftene nede. Glad jeg fikk 100%.

Anonymkode: 64f88...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misforstår ikke nei. Jeg kjenner regelverket,og man kan søke helt frem til 36. Jeg uttalele meg kun om akkurat det konkrete saken til personen jeg siterer

Anonymkode: c87de...d22

Du synes å mene at dersom man har klart å fullføre en utdanning i tyveårene (på deltid, mange år forsinket) så kvalifiserer man ikke til ung ufør-tillegget. Dette er jo feil. 

Anonymkode: 01d92...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes å mene at dersom man har klart å fullføre en utdanning i tyveårene (på deltid, mange år forsinket) så kvalifiserer man ikke til ung ufør-tillegget. Dette er jo feil. 

Anonymkode: 01d92...0ff

Vedkommende skriver master forsinket,men andre ord kommet seg gjennom bachlor,for så å etterhvert begynne å master og da mener nav at alvorlighetsgraden av sykdommen ikke er stor nok. Et sted må de trekke grensa. Og det har heller ikke kommer frem studier er tatt på deltid i de innleggene jeg har sitert

Anonymkode: c87de...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo selvsagt hadde jeg jobbet, både ved siden av skolen mens jeg gikk på videregående og mens jeg studerte på universitetet. Men ikke 100% og ikke særlig godt betalt siden jeg jo var ung og under utdanning.

MS-symptomene gjorde at jeg ble forsinket i masterutdanningen, noe nav også gir meg medhold i. 

Likevel mener de at jeg da foreløpig ikke var såpass invalidisert av MS at det gir grunnlag for ung ufør. 

Anonymkode: 01d92...0ff

Mener du virkelig at en som invalidiserende syk er i stand til å begynne på en master?

Anonymkode: c87de...d22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Hentacruel skrev:

Det viktigste er at ordningen er rettferdig, ikke hva du eller andre tror om den. 

Og der er du som bestemmer hva som er rettferdig?

Anonymkode: 1f8aa...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at en som invalidiserende syk er i stand til å begynne på en master?

Anonymkode: c87de...d22

Man kan presse seg hardt selv om man er alvorlig syk, og det kan gjerne medføre at man blir sykere.

Anonymkode: 6987d...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man kan presse seg hardt selv om man er alvorlig syk, og det kan gjerne medføre at man blir sykere.

Anonymkode: 6987d...8a2

Er fullstendig klar over det,men man kan ha en alvorlig sykdom/være alvorlig syk uten at det er invalidiserende 

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at en som invalidiserende syk er i stand til å begynne på en master?

Anonymkode: c87de...d22

Jeg mener det er feil å sette som krav til ung ufør at man må ha vært fullstendig invalidisert av sykdom før 26 år. Mange som får innvilget ung ufør tidlig i tyveårene får det pga psykiske vansker, særlig sosial angst er hyppig brukt som diagnose nå. 

Jeg hadde altså MS i disse årene og var svært syk i perioder, men ikke invalidisert nok i følge nav. 

Anonymkode: 01d92...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er feil å sette som krav til ung ufør at man må ha vært fullstendig invalidisert av sykdom før 26 år. Mange som får innvilget ung ufør tidlig i tyveårene får det pga psykiske vansker, særlig sosial angst er hyppig brukt som diagnose nå. 

Jeg hadde altså MS i disse årene og var svært syk i perioder, men ikke invalidisert nok i følge nav. 

Anonymkode: 01d92...0ff

Tror du virkelig at det er så enkelt? 

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er fullstendig klar over det,men man kan ha en alvorlig sykdom/være alvorlig syk uten at det er invalidiserende 

Anonymkode: c87de...d22

Som sagt, sykdommen kan bli verre når man studerer eller prøver seg i jobb, fordi man egentlig er for syk til det. Såvidt jeg vet behøver man ikke å være invalidiserende for å få innvilget ung ufør? Jeg assosierer ordet med 100% ubrukelig mentalt som fysisk. Jeg foretrekker å bruke alvorlig syk, men det er bare meg da.

 

Anonymkode: 6987d...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er fullstendig klar over det,men man kan ha en alvorlig sykdom/være alvorlig syk uten at det er invalidiserende 

Anonymkode: c87de...d22

Jeg tror kanskje jeg misforstod litt hva du egentlig mente. Jeg mener at å være alvorlig syk er å være i en "invalidiserende" tilstand, selv om jeg ikke liker å bruke det ordet.

Anonymkode: 6987d...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende skriver master forsinket,men andre ord kommet seg gjennom bachlor,for så å etterhvert begynne å master og da mener nav at alvorlighetsgraden av sykdommen ikke er stor nok. Et sted må de trekke grensa. Og det har heller ikke kommer frem studier er tatt på deltid i de innleggene jeg har sitert

Anonymkode: c87de...d22

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at en som invalidiserende syk er i stand til å begynne på en master?

Anonymkode: c87de...d22

Selvfølgelig! Som noen andre her skriver, så trenger man ikke å ha vært syk i maaange år for å oppfylle dette kravet. Man kan ha fått en aggressiv form for MS, som slo ut når man ble 24, og da være ganske invalidiserende syk når man er 25. Da har man faktisk kunnet tatt både bachelor og master først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Missyme2 skrev:

 

Selvfølgelig! Som noen andre her skriver, så trenger man ikke å ha vært syk i maaange år for å oppfylle dette kravet. Man kan ha fått en aggressiv form for MS, som slo ut når man ble 24, og da være ganske invalidiserende syk når man er 25. Da har man faktisk kunnet tatt både bachelor og master først. 

Men da er man jo under 26 år og kan søke. Jeg sier ingen ting om at må ha vært syk i mange år eller at man ikke kan ha studert. Jeg snakker om de som har passert 26

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror kanskje jeg misforstod litt hva du egentlig mente. Jeg mener at å være alvorlig syk er å være i en "invalidiserende" tilstand, selv om jeg ikke liker å bruke det ordet.

Anonymkode: 6987d...8a2

Men det er også krav om at tilstanden er varig. Man kan bli alvorlig syk av la oss si kreft og være helt ute av stand til å jobbe/studere,men man kan faktisk bli frisk av det. Og ja jeg vet det finnes flere ulike krefttyper og noen kan få ettervirkninger som gjør at de aldri kommer seg tilbake til samfunnet,men alvorlig kreft i seg selv er ikke nok til å oppfylle kravet

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er også krav om at tilstanden er varig. Man kan bli alvorlig syk av la oss si kreft og være helt ute av stand til å jobbe/studere,men man kan faktisk bli frisk av det. Og ja jeg vet det finnes flere ulike krefttyper og noen kan få ettervirkninger som gjør at de aldri kommer seg tilbake til samfunnet,men alvorlig kreft i seg selv er ikke nok til å oppfylle kravet

Anonymkode: c87de...d22

Nå kverulerer du bare. Jeg snakker jo selvsagt om de som ble syk før 26 år og som har blitt alvorlig varig syk...

Anonymkode: 6987d...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå kverulerer du bare. Jeg snakker jo selvsagt om de som ble syk før 26 år og som har blitt alvorlig varig syk...

Anonymkode: 6987d...8a2

Var ikke ment som kverulerende.Beklager det! :) Er bare mange som henger seg opp i alvorlig,og glemmer det punktet med varighet

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare begrensede opptjeningsmuligheter som er grunnen til ung ufør tillegg. Dette gis jo gjerne til de som aldri kommer til å klare å komme ut i jobb. Du kan være varig ufør fra før fylte 26 og allikevel begynne å jobbe litt gradert ved siden av etterhvert. Er du alvorlig syk vil du kanskje aldri klare å jobbe noe ved siden av. Om man ser det fra den vinkelen er det i alle fall utrolig synd at ikke en med ms skal få innvilget tillegget. Med en progressiv sykdom vil man også ha dårligere sjanse for å komme tilbake til arbeidslivet senere. 

Anonymkode: 6e54a...0af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...