Gå til innhold

Hvorfor forskjellsbehandler NAV unge uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du gjerne utdype. 

Anonymkode: c87de...d22

Det gjør jeg gjerne.

Det er ikke retterferdig at de som av en eller annen grunn ikke har klart å opparbeide seg disse ekstra årene med opptjening som vil gi dem samme sum som ung uføre, ikke får det resten av deres uføre liv.

Den ordningen som er i dag har dessuten ikke vært lenger enn siden 2015. De som var uføre før det, hadde ikke 3 av de 5 siste årene i sin utregning, men hele sitt arbeidsliv, som for mange var kort. Særlig om man ble ufør sent i 20 årene.

Det holder ikke å hevde at grensen må gå et sted. Lik utbetaling for lik uføregrad og livs situasjon. Kolliderer et menneske som 26 og blir ufør vil han i 40 år få 3000 kr mer hver mnd, enn han som kolliderte som 27 åring eller senere og ble ufør. Det er ikke rettferdig.
I dag går dessuten de fleste lenge på skole, og har ikke klart å begynt arbeidslivet før fylte 27 år, eller har vært svært kort ute i arbeid. Arbeidslivet er dessuten hardt, mange sliter med å kommer ut i jobb osv

Nei alle uføre på minstesats bør heves opp til nivået til ung uføre. 

Det er en veldig urettferdig ordning, og det er nok bare de som selv har ung uføre tillegget som ikke synes det. 

Anonymkode: 1f8aa...393

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i såvidt over 20 år. Du greier ikke å forestille deg at noen fylte 36 i 1998 eller før? Hvorfor fortjener de som fylte 36 i 1999 mye mere penger enn de som fylte 36 i 1997 når alt annet er likt? 

Anonymkode: 340ba...15b

I 38 år. Siden 1981

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg gjerne.

Det er ikke retterferdig at de som av en eller annen grunn ikke har klart å opparbeide seg disse ekstra årene med opptjening som vil gi dem samme sum som ung uføre, ikke får det resten av deres uføre liv.

Den ordningen som er i dag har dessuten ikke vært lenger enn siden 2015. De som var uføre før det, hadde ikke 3 av de 5 siste årene i sin utregning, men hele sitt arbeidsliv, som for mange var kort. Særlig om man ble ufør sent i 20 årene.

Det holder ikke å hevde at grensen må gå et sted. Lik utbetaling for lik uføregrad og livs situasjon. Kolliderer et menneske som 26 og blir ufør vil han i 40 år få 3000 kr mer hver mnd, enn han som kolliderte som 27 åring eller senere og ble ufør. Det er ikke rettferdig.
I dag går dessuten de fleste lenge på skole, og har ikke klart å begynt arbeidslivet før fylte 27 år, eller har vært svært kort ute i arbeid. Arbeidslivet er dessuten hardt, mange sliter med å kommer ut i jobb osv

Nei alle uføre på minstesats bør heves opp til nivået til ung uføre. 

Det er en veldig urettferdig ordning, og det er nok bare de som selv har ung uføre tillegget som ikke synes det. 

Anonymkode: 1f8aa...393

Min utregning tilbake på starten av 2000 tallet tok utgangspunkt i de siste 3 årene 

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min utregning tilbake på starten av 2000 tallet tok utgangspunkt i de siste 3 årene 

Anonymkode: c87de...d22

Da må de ha hatt den ordningen en gang tidligere og gått bort i fra den igjen, for så å gå tilbake igjen. Og det er ikke noe jeg tror.
 

Anonymkode: 1f8aa...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må de ha hatt den ordningen en gang tidligere og gått bort i fra den igjen, for så å gå tilbake igjen. Og det er ikke noe jeg tror.
 

Anonymkode: 1f8aa...393

Hva tjener jeg på juge ang det?

Anonymkode: c87de...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ung ufør jeg av angst og depresjon . Tror nav syntes litt synd på meg rett og slett. Fikk etterbetalt 180 000 + 60000 til . 

Anonymkode: ca8b2...863

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Fått avslag, har MS.var vist ikke alvorlig nok 🙄

Anonymkode: bbdd0...915

Jeg kjenner flere med MS som er i full jobb. Noen har få symptomer, ei sitter i rullestol deler av tiden, og min tante gikk nettopp av med pensjon (67 år).   MS er ikke i seg selv en grunn til å bli trygda, mange har en sykdom som utvikler seg sakte og kan fint være i arbeid ☺

Anonymkode: d7f1a...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere med MS som er i full jobb. Noen har få symptomer, ei sitter i rullestol deler av tiden, og min tante gikk nettopp av med pensjon (67 år).   MS er ikke i seg selv en grunn til å bli trygda, mange har en sykdom som utvikler seg sakte og kan fint være i arbeid ☺

Anonymkode: d7f1a...691

Hva er det du vil frem til med denne kommentaren? At vedkommende ikke bør bli uføretrygdet, men jobbe?...

Det er forskjellige grader av MS. Noen har en mer aggressiv type enn andre.Det finnes det med kreft som får til å jobbe også, men det gjelds langt ifra alle. Syns uansett at det var en utrolig unødvendig kommentar til noen som har en så alvorlig sykdom. Vedkommende vet nok bedre selv om hun trenger å bli uføretrygdet eller ei, enn hva du gjør. 

Anonymkode: d2638...7a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du vil frem til med denne kommentaren? At vedkommende ikke bør bli uføretrygdet, men jobbe?...

Det er forskjellige grader av MS. Noen har en mer aggressiv type enn andre.Det finnes det med kreft som får til å jobbe også, men det gjelds langt ifra alle. Syns uansett at det var en utrolig unødvendig kommentar til noen som har en så alvorlig sykdom. Vedkommende vet nok bedre selv om hun trenger å bli uføretrygdet eller ei, enn hva du gjør. 

Anonymkode: d2638...7a3

Nå er det virkelig ikke det personen sier. Vedkommende sier jo bare at det ikke er diagnosen i seg selv som er avgjørende med funksjonsgraden

Anonymkode: c87de...d22

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i såvidt over 20 år. Du greier ikke å forestille deg at noen fylte 36 i 1998 eller før? Hvorfor fortjener de som fylte 36 i 1999 mye mere penger enn de som fylte 36 i 1997 når alt annet er likt? 

Anonymkode: 340ba...15b

Er det likt da? Hvis du fikk ufør før 2015 får du mer enn de som får minstesats I dag og du har også lov til å tjene mer utenom enn dem som fikk ufør etter... Så det er ikke likt. Mulig overgangsfasen er over nå, men jeg syntes ikke systemet er rettferdig på noen som helst måte. Og summene er ufattelig lave. 

De som har minstesats får enda mindre om de skulle flytte sammen med en kjæreste, uavhengig av inntekten til samboer. Dette gjelder ikke hvis man har mer enn minstesats, så de som har minst blir straffet med mindre om de får seg kjæreste 

Ung ufør er til for dem som ikke har hatt mulighet til å tjene opp rettigheter til mer... Men hvis minstedatsen er så lav at man ikke kan leve av den, hvorfor i alle dager får ikke alle en sats tilsvarende ung ufør? Ufør er ufør og alle fortjener et verdig liv. Summene de deler ut er et hån mot syke mennesker. 

Det burde ikke vært egne krav til alvorlighet når vi først har en slik sats. Er du syk nok til å få innvilget ufør er det rett og slett latterlig at man ikke skal få ung tillegget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 38 år. Siden 1981

Anonymkode: c87de...d22

Nei, siden 1998. Du snakker om den tidligere regelen om at alle som ble uføre før fylte 20 år fikk en garantert minsteytelse. Jeg snakker om dagens lovverk med 26-årsgrense for uføretidspunkt og 36-årsgrense for søknadstidspunkt. 

Anonymkode: 340ba...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere med MS som er i full jobb. Noen har få symptomer, ei sitter i rullestol deler av tiden, og min tante gikk nettopp av med pensjon (67 år).   MS er ikke i seg selv en grunn til å bli trygda, mange har en sykdom som utvikler seg sakte og kan fint være i arbeid ☺

Anonymkode: d7f1a...691

Det stiller seg annerledes om MS inntraff mens man hadde fast jobb, og derfor hadde rettigheter kontra en situasjon hvor du er jobbsøker med MS. 

Jeg vet om folk som av ulike grunner ikke fungerer i jobb, enten pga psykiske eller fysiske plager, eller bare vrang vilje. De har rettigheter som fast ansatte og det skal mye til for å dumpe dem. Er du midlertidig ansatt med funksjonsnedsettelse så velger de selvfølgelig en helt frisk ansatt til fast jobb eller til videre vikariat. 

Det må en også ta i betraktning her. 

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stiller seg annerledes om MS inntraff mens man hadde fast jobb, og derfor hadde rettigheter kontra en situasjon hvor du er jobbsøker med MS. 

Jeg vet om folk som av ulike grunner ikke fungerer i jobb, enten pga psykiske eller fysiske plager, eller bare vrang vilje. De har rettigheter som fast ansatte og det skal mye til for å dumpe dem. Er du midlertidig ansatt med funksjonsnedsettelse så velger de selvfølgelig en helt frisk ansatt til fast jobb eller til videre vikariat. 

Det må en også ta i betraktning her. 

Anonymkode: 342c3...c03

..eller man var forsinket i studiene pga MS, men litt over 26 år da diagnosen ble konstatert. Muligens burde heller alle som ikke har egen opptjening falt under ung ufør-bestemmelsen, i hvert fall om de var under 30 år. 

Anonymkode: 01d92...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tjener jeg på juge ang det?

Anonymkode: c87de...d22

De regnet aap etter dette tidligere, men ikke ufør.

Anonymkode: 1f8aa...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjør jeg gjerne.

Det er ikke retterferdig at de som av en eller annen grunn ikke har klart å opparbeide seg disse ekstra årene med opptjening som vil gi dem samme sum som ung uføre, ikke får det resten av deres uføre liv.

Den ordningen som er i dag har dessuten ikke vært lenger enn siden 2015. De som var uføre før det, hadde ikke 3 av de 5 siste årene i sin utregning, men hele sitt arbeidsliv, som for mange var kort. Særlig om man ble ufør sent i 20 årene.

Det holder ikke å hevde at grensen må gå et sted. Lik utbetaling for lik uføregrad og livs situasjon. Kolliderer et menneske som 26 og blir ufør vil han i 40 år få 3000 kr mer hver mnd, enn han som kolliderte som 27 åring eller senere og ble ufør. Det er ikke rettferdig.
I dag går dessuten de fleste lenge på skole, og har ikke klart å begynt arbeidslivet før fylte 27 år, eller har vært svært kort ute i arbeid. Arbeidslivet er dessuten hardt, mange sliter med å kommer ut i jobb osv

Nei alle uføre på minstesats bør heves opp til nivået til ung uføre. 

Det er en veldig urettferdig ordning, og det er nok bare de som selv har ung uføre tillegget som ikke synes det. 

Anonymkode: 1f8aa...393

Ordningen er rettferdig. Folk som har vært friske i sine 26 første år har fått muligheten til å bygge opp inntekt og kan faktisk få høyere utbetalt enn ung ufør. De som er ung ufør har ikke fått denne muligheten, de har blitt syke i en så tidlig del i livet at altfor få av dem har fått muligheten til å bygge opp noe høyere enn minste sats og det å gi dem minste stats da er å sparke noen som allerede ligger nede.

Å like stille en som har blitt tidlig syk med en som har drevet dank til over 26 blir feil på så mange måter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Man er ung ufør om man har blitt ufør før man har blitt tjueseks. Men selve tillegget er visst bare beregnet for et smalt nåløye som oppfyller alvorlighetskravet.

Å bli ufør er i seg selv alvorlig men her er det ulike definisjoner og grader. 

Har dere fått denne ekstra uttellingen? 

D6C50F00-495B-45AD-AE5C-FCDC108D3BF1.jpeg

Anonymkode: 342c3...c03

Ja, hilsen Schizo. 

Anonymkode: 34016...acd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.3.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Man er ung ufør om man har blitt ufør før man har blitt tjueseks. Men selve tillegget er visst bare beregnet for et smalt nåløye som oppfyller alvorlighetskravet.

Å bli ufør er i seg selv alvorlig men her er det ulike definisjoner og grader. 

Har dere fått denne ekstra uttellingen? 

D6C50F00-495B-45AD-AE5C-FCDC108D3BF1.jpeg

Anonymkode: 342c3...c03

Jobber 30% har ung uføretrygd, og barnetillegg for uføretrygdede. 100% ufør siden 2014, er 31. Gikk gjennom hele Nav mølla med arbeidsutrprøving i fotskjellige bedrifter før jeg smalt neven i bordet å krevde uførepensjon. Det ettet at jeg ble syk på jobb. 

Har ca. 17000 utbetalt i uføre, og med alt ekstra sitter jeg med 23k utbetalt.

Anonymkode: 34016...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hentacruel skrev:

Ordningen er rettferdig. Folk som har vært friske i sine 26 første år har fått muligheten til å bygge opp inntekt og kan faktisk få høyere utbetalt enn ung ufør. De som er ung ufør har ikke fått denne muligheten, de har blitt syke i en så tidlig del i livet at altfor få av dem har fått muligheten til å bygge opp noe høyere enn minste sats og det å gi dem minste stats da er å sparke noen som allerede ligger nede.

Å like stille en som har blitt tidlig syk med en som har drevet dank til over 26 blir feil på så mange måter. 

‘Drevet dank’ faktisk.. 😄 Du tror vel ikke dette gjelder alle de som ble syke i ung alder uten egen opptjening. Jeg ble feks. syk under utdanningen, men skjønte ikke at jeg burde gå til legen selv om symptomene var alvorlige dessverre. 

Anonymkode: 01d92...0ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

‘Drevet dank’ faktisk.. 😄 Du tror vel ikke dette gjelder alle de som ble syke i ung alder uten egen opptjening. Jeg ble feks. syk under utdanningen, men skjønte ikke at jeg burde gå til legen selv om symptomene var alvorlige dessverre. 

Anonymkode: 01d92...0ff

Du hadde altså ikke jobbet noe innen en alder av 26 og var fortsatt i utdanning. Det er ikke samfunnet sin feil at du har sløst med tiden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner flere med MS som er i full jobb. Noen har få symptomer, ei sitter i rullestol deler av tiden, og min tante gikk nettopp av med pensjon (67 år).   MS er ikke i seg selv en grunn til å bli trygda, mange har en sykdom som utvikler seg sakte og kan fint være i arbeid ☺

Anonymkode: d7f1a...691

Fikk ms som 19-åring, studerte fullt og fikk meg 100% fast jobb før jeg ble så dårlig at jeg måtte søke aap, 25 år gammel. Vet selvfølgelig at diagnose ikke utløser rettigheter, levde selv veldig fint med sykdommen noen år før det smalt. Men når jeg først kaster inn håndklet og får høre av nav at jeg ikke er dårlig nok for å få ung ufør, men ikke greier å ta en dusj på egenhånd, ja da begynner jeg selvfølgelig å lure hva de tenker med.. 

Anonymkode: bbdd0...915

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...