Gå til innhold

Hvorfor forskjellsbehandler NAV unge uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vurderer også hvor invalidisert du har vært, og hvordan du har fungert i arbeidslivet?

Anonymkode: 342c3...c03

Nei, de gjør jo ikke det. De ser kun på datoen jeg ble sykmeldt første gang. De bryr seg nada om at jeg brukte de siste månedene på jobb til å ligge på toalettgulvet og spy og at kollegaene ringte legekontoret mitt daglig og tagg og ba om at jeg måtte få en sykmelding. 

Anonymkode: 340ba...15b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette bildet fra?

Jeg har vært inne i flere saker der bruker har fått innvilget ung ufør uten å ha noen av disse diagnosene som nevnes som eksempler (derfor "f.eks." før opplistingen av diagnoser).

Kravet er at man skal ha nedsatt arbeidsevne som følge av skade eller lyte som oppsto før man fylte 26 (og dermed ikke har hatt store muligheter til å tjene seg opp inntekt selv).

Så jeg er veldig interessert i å vite hvor du har dette fra, og hvordan du mener det påvirker unges muligheter til å få ung ufør-tillegget?

Anonymkode: 3b8b2...6d6

Kravet er ikke kun at man har nedsatt arbeidsevne, men alvorlighetsgrad. Så du får ikke automatisk ung ufør selv om du er uføretrygdet og er under 26 år. 

Veldig strengt å få dette tillegget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Missyme2 skrev:

Kravet er ikke kun at man har nedsatt arbeidsevne, men alvorlighetsgrad. Så du får ikke automatisk ung ufør selv om du er uføretrygdet og er under 26 år. 

Veldig strengt å få dette tillegget.

Jeg la ved statistikk for noen innleggg siden, hvor du kan se at f.eks i aldersgruppen 20-24 hadde allerede 97,5% av de som fikk innvilget ufør, også fått tillegget (og noen av de 2.5% som ikke fikk det har nok klager inne og mange klager blir endret i klagers favør, etter min andre kilde, vi snakker altså trolig godt over 98% som får dette innvilget ihvertfall hos de som søker i ung alder....

Det er altså ikke "veldig strengt" i forhold til ufør (det er jo strengt for å få ufør selvsagt men det er jo en annen sak)

https://www.nav.no/546054/mottakere-av-uføretrygd-etter-kjønn-og-alder.pr.31.12.2009-2018.antall

https://www.nav.no/546072/mottakere-av-uføretrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufør-etter-kjønn-og-alder.foreløpige-tall

Anonymkode: eb3e4...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la ved statistikk for noen innleggg siden, hvor du kan se at f.eks i aldersgruppen 20-24 hadde allerede 97,5% av de som fikk innvilget ufør, også fått tillegget (og noen av de 2.5% som ikke fikk det har nok klager inne og mange klager blir endret i klagers favør, etter min andre kilde, vi snakker altså trolig godt over 98% som får dette innvilget ihvertfall hos de som søker i ung alder....

Det er altså ikke "veldig strengt" i forhold til ufør (det er jo strengt for å få ufør selvsagt men det er jo en annen sak)

https://www.nav.no/546054/mottakere-av-uføretrygd-etter-kjønn-og-alder.pr.31.12.2009-2018.antall

https://www.nav.no/546072/mottakere-av-uføretrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufør-etter-kjønn-og-alder.foreløpige-tall

Anonymkode: eb3e4...2f1

Du kan ikke sammenligne gruppa som får uføretrygd i så ung alder med de som får uføretrygd i senere alder. De som får uføretrygd mer eller mindre på 18-årsdagen er nesten utelukkende psykisk utviklingshemmede, mennesker med autisme, ulike syndromer og alvorlige funksjonshemminger. At disse gruppene får innvilget ung uføre-tillegget sier ingenting om hvor lett det er å få det innvilget. 

Anonymkode: 340ba...15b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎03‎.‎2019 den 20.10, AnonymBruker skrev:

Du kan jobbe fullt opp til 36 år og fortsatt ha rett på ung ufør. Men du må ha blitt syk før du ble 26. 

Hvis du ikke har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 år er det ingen grense for ung ufør, så lenge du fortsatt ble syk før fylte 26. 

Anonymkode: 58a91...384

Så jeg kan få ung ufør, selv om jeg blir ufør først i 40 årene? Har ikke jobbet mer enn 50%, siden jeg var 21 år, og mine fysiske sykdommer ble alle påvist i barndommen. Og jeg har PTSD grunnet store traumer i barndommen. 

Anonymkode: bbc2d...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung uføre er en urettferdig ordning i utganspunktet. 

Anonymkode: 1f8aa...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre er en urettferdig ordning i utganspunktet. 

Anonymkode: 1f8aa...393

Hvorfor er det urettferdig?

Anonymkode: 9b61a...58b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Trist

i hvilken alder fikk du ms? 

Anonymkode: 342c3...c03

Da jeg var 19 år 

Anonymkode: bbdd0...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Ms er jo i svært stor varierende grad. Diagnose i seg selv gir ikke uføretrygd. Det er inntektsevne. Noen med ms får innvilget, andre er i 100% jobb. 

Anonymkode: 1b6ac...ced

Selvfølgelig. Var i 100% jobb i noen år etter diagnose, før jeg ble for syk til å greie å fortsette å jobbe. Hadde aldri søkt ufør kun pga diagnose, men pga funksjonsevne. Likevel har nav skrevet i avslaget at fatigue ved ms ikke regnes som en alvorlig sykdom, og derfor fått avslag. Fikk diagnose og måtte trappe ned fra 100% jobb lenge før fylte 26. Men har klagd så får se hva det blir til

Anonymkode: bbdd0...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 10.22, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan få ung ufør, selv om jeg blir ufør først i 40 årene? Har ikke jobbet mer enn 50%, siden jeg var 21 år, og mine fysiske sykdommer ble alle påvist i barndommen. Og jeg har PTSD grunnet store traumer i barndommen. 

Anonymkode: bbc2d...855

Du må i prinsippet fremme ditt krav om ung ufør før du blir 36. Du må også forholde deg til klagefrist på seks uker etter innvilget ufør. 

 

Anonymkode: 342c3...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ung uføre er en urettferdig ordning i utganspunktet. 

Anonymkode: 1f8aa...393

Dette må du gjerne utdype. 

Anonymkode: c87de...d22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig hensikten med ung uførtillegget? Hvorfor får ikke alle på minstesaten det samme?

Anonymkode: defa4...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig hensikten med ung uførtillegget? Hvorfor får ikke alle på minstesaten det samme?

Anonymkode: defa4...b65

Fordi de som ble syk unge har ofte ikke hatt mulighet til å opptjene mer enn minstesats. De har enten blitt syk som barn, ungdom, under VGS, under utdanning eller rett etter endt utdanning (høy som lav). Når man regner uføresatsen regner man de 3 beste årene av de 5 siste årene i arbeidslivet tror jeg. Har man minstesats men ikke ble syk før 26 år har man da i utgangspunktet hatt mulighet til å opptjene en viss sum da man har vært i arbeidslivet noen år. Har man minstesats har man mest sannsynlig jobbet i et lavtlønnet yrke før man ble syk. Tillegget er veldig rettferdig, men den er samtidig for vanskelig å få. Det som ofte er at man er alvorlig nok syk til å bli ufør, men ikke alvorlig syk til å få tillegget, selv om man ble syk før fyllte 26 år.

Anonymkode: 6987d...8a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de som ble syk unge har ofte ikke hatt mulighet til å opptjene mer enn minstesats. De har enten blitt syk som barn, ungdom, under VGS, under utdanning eller rett etter endt utdanning (høy som lav). Når man regner uføresatsen regner man de 3 beste årene av de 5 siste årene i arbeidslivet tror jeg. Har man minstesats men ikke ble syk før 26 år har man da i utgangspunktet hatt mulighet til å opptjene en viss sum da man har vært i arbeidslivet noen år. Har man minstesats har man mest sannsynlig jobbet i et lavtlønnet yrke før man ble syk. Tillegget er veldig rettferdig, men den er samtidig for vanskelig å få. Det som ofte er at man er alvorlig nok syk til å bli ufør, men ikke alvorlig syk til å få tillegget, selv om man ble syk før fyllte 26 år.

Anonymkode: 6987d...8a2

Dette hang ikke helt på greip for meg. Hvorfor får ikke alle som ble syke før de ble 26 år og derfor ikke har hatt noe særlig arbeidserfaring samme tillegg?

hvorfor er dette rettferdig?

Anonymkode: 342c3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette hang ikke helt på greip for meg. Hvorfor får ikke alle som ble syke før de ble 26 år og derfor ikke har hatt noe særlig arbeidserfaring samme tillegg?

hvorfor er dette rettferdig?

Anonymkode: 342c3...c03

Fordi tillegget er urettferdig strengt. Jeg synes at dersom man blir innvilget 100% ufør, bør man også få innvilget ung ufør tillegget, men dessverre er det ikke jeg som bestemmer det.

Hvorfor mener du at det ikke er rettferdig at de som ble syk i ung alder får kompensasjon? Det er jo ikke deres feil at de ble syke før de kom ut i arbeidslivet og fikk opparbeidet seg mer enn hva som ville ha vært minstesats.

Anonymkode: 6987d...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de som ble syk unge har ofte ikke hatt mulighet til å opptjene mer enn minstesats. De har enten blitt syk som barn, ungdom, under VGS, under utdanning eller rett etter endt utdanning (høy som lav). Når man regner uføresatsen regner man de 3 beste årene av de 5 siste årene i arbeidslivet tror jeg. Har man minstesats men ikke ble syk før 26 år har man da i utgangspunktet hatt mulighet til å opptjene en viss sum da man har vært i arbeidslivet noen år. Har man minstesats har man mest sannsynlig jobbet i et lavtlønnet yrke før man ble syk. Tillegget er veldig rettferdig, men den er samtidig for vanskelig å få. Det som ofte er at man er alvorlig nok syk til å bli ufør, men ikke alvorlig syk til å få tillegget, selv om man ble syk før fyllte 26 år.

Anonymkode: 6987d...8a2

Men hvorfor er det logisk at de som har jobbet deltid eller i lavtlønnede jobber skal få mindre? Man har ikke fått muligheten til å jobbe seg oppover i rank etter så kort tid heller. Ung ufør er vel før fylte 26. Hvor mange har hatt tid til å få seg en skikkelig karriere med høy lønn da? Husk at siden det er best lønn de 3 siste årene, så må man ha hatt god lønn i 3 år. Så en person må ha startet utdanningen som 19-åring og blitt ferdig med bachelor som 22-åring, for så å ha jobbet i 3 år med bachelorgraden sin før den blir ufør for å slippe unna minstetillegget. Alternativ nr 2 er å være ferdig med fagskole og jobbe fra man er 20 i forhåpentligvis god lønn. Men skal vi kreve at unge mennesker skal ta fagbrev fordi de kanskje blir uheldige og blir syke innen de er 25? Samt droppe å ta mastergrad, for da får de ikke tid å jobbe i 3 år før 26-årsgrensen?

Hadde aldersgrensen vært 35 eller mer, så kunne jeg heller forstått argumentet ditt, for da har man hatt 17 år på seg å enten ta utdanning eller jobbe seg oppover i bedriften man startet i, samt hatt muligheten til å spare litt og forsøke starte en egen bedrift.

Jeg ser ikke hvorfor det er rettferdig at de som tilfeldigvis ble syke 6 år senere enn 18-åringer skal få mindre utbetalt. 

Anonymkode: defa4...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det logisk at de som har jobbet deltid eller i lavtlønnede jobber skal få mindre? Man har ikke fått muligheten til å jobbe seg oppover i rank etter så kort tid heller. Ung ufør er vel før fylte 26. Hvor mange har hatt tid til å få seg en skikkelig karriere med høy lønn da? Husk at siden det er best lønn de 3 siste årene, så må man ha hatt god lønn i 3 år. Så en person må ha startet utdanningen som 19-åring og blitt ferdig med bachelor som 22-åring, for så å ha jobbet i 3 år med bachelorgraden sin før den blir ufør for å slippe unna minstetillegget. Alternativ nr 2 er å være ferdig med fagskole og jobbe fra man er 20 i forhåpentligvis god lønn. Men skal vi kreve at unge mennesker skal ta fagbrev fordi de kanskje blir uheldige og blir syke innen de er 25? Samt droppe å ta mastergrad, for da får de ikke tid å jobbe i 3 år før 26-årsgrensen?

Hadde aldersgrensen vært 35 eller mer, så kunne jeg heller forstått argumentet ditt, for da har man hatt 17 år på seg å enten ta utdanning eller jobbe seg oppover i bedriften man startet i, samt hatt muligheten til å spare litt og forsøke starte en egen bedrift.

Jeg ser ikke hvorfor det er rettferdig at de som tilfeldigvis ble syke 6 år senere enn 18-åringer skal få mindre utbetalt. 

Anonymkode: defa4...b65

Fordi de hadde i utgangspunktet hatt mulighet til å velge en jobb med høyere lønn eller jobbe fulltid. Et sted på man lage streken, og den er slik som den er. Jeg tror egentlig at du har misforstått meg, fordi det er jo nettopp det. Man har egentlig ikke fått særlig mulighet til det før fylte 26 år, og det er derfor det tillegget eksisterer. Noen får det til, men da har de ikke krav på tillegget heller. Jeg ble syk noen måneder etter at jeg ble ferdig med mastergraden min på normert tid, og jeg har ung ufør tillegget. Jeg kom meg altså aldri ut i arbeidslivet. Hadde ikke jeg blitt syk kunne jeg ha tjent veldig mye penger (millionlønn).

Anonymkode: 6987d...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi de hadde i utgangspunktet hatt mulighet til å velge en jobb med høyere lønn eller jobbe fulltid. Et sted på man lage streken, og den er slik som den er. Jeg tror egentlig at du har misforstått meg, fordi det er jo nettopp det. Man har egentlig ikke fått særlig mulighet til det før fylte 26 år, og det er derfor det tillegget eksisterer. Noen får det til, men da har de ikke krav på tillegget heller. Jeg ble syk noen måneder etter at jeg ble ferdig med mastergraden min på normert tid, og jeg har ung ufør tillegget. Jeg kom meg altså aldri ut i arbeidslivet. Hadde ikke jeg blitt syk kunne jeg ha tjent veldig mye penger (millionlønn).

Anonymkode: 6987d...8a2

Men hvorfor? Hvorfor grensen være der, hvorfor kan ikke alle få det samme?

Anonymkode: defa4...b65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor? Hvorfor grensen være der, hvorfor kan ikke alle få det samme?

Anonymkode: defa4...b65

Forstår du virkelig ikke hvorfor det er bra at vi har ung ufør tillegget? Selv etter å ha forklart deg ganske detaljert? 

Anonymkode: 6987d...8a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne gruppa som får uføretrygd i så ung alder med de som får uføretrygd i senere alder. De som får uføretrygd mer eller mindre på 18-årsdagen er nesten utelukkende psykisk utviklingshemmede, mennesker med autisme, ulike syndromer og alvorlige funksjonshemminger. At disse gruppene får innvilget ung uføre-tillegget sier ingenting om hvor lett det er å få det innvilget. 

Anonymkode: 340ba...15b

Siden du fikk 5 likes og jeg bare 1 like, valgte jeg å undersøke videre. Likes er jo, angivelig, en god indikasjon på hvem folket mener har rett, så jeg tok utfordringen for å undersøke videre. 

Antall unge uføre i alder 25-29 økte fra 8209 til 9382  i årene 2017-2018 (1173 personer økning)
antall      uføre i alder 25-29 økte fra 8830 til 10371 i årene 2017-2018 (1541 personer økning)
økning i antall unge uføre / økning i antall uføre = 76%

men dette er for alle, av de som søkte ufør var det nok en god del som søkte med uføretidspunkt satt etter 25 av de som var 25-29 ved innvilgelsestidspunkt, la oss anta at 20% av dem var over den magiske alderen og dermed ikke kvalifiserer for ung ufør uansett alvorlighetsgrad:

1173/(0.8*1541) = 95% 

jammen 20% er for høyt, ok la oss si 10% av dem hadde uføretidspunkt 26 eller senere, og du ender selv da på at 85% får ung ufør med en gang, men så øker jo dette etter klagegang og slikt

Så da vet du omtrent hva vi snakker om av vanskelighetsgrad, for de uten "kurantsaker",

minst 85% av de som fyller alders kriteriet får innvilget ung ufør når de søker ufør i alder 25-29.

 

Så får vi se like-telleren denne gangen, kommer ikke til å gråte meg til sengs om den ender på 1 eller 0 altså, men har jo ørlite tro på menneskeheten fortsatt da, det er ikke sikkert det er grunn til det, men vi får nesten bare se hva som skjer, vi får se

Lykke til

Anonymkode: eb3e4...2f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...