Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

De har jo fortsatt mulighet til forbrukslån og kredittkort. Selv er jeg ufør, og har en god uføretrygd, men jeg har ikke råd til mange utskeielser. Har råd til å spare til reiser, men negler, frisør og annet utgår da.

 

Anonymkode: 458fb...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men for syke og uføre er det ingen sak å finne seg en jobb og gjøre litt nytte for seg uansett restarbeidsevne. Gjentakende mantra.  

Anonymkode: f4383...0e5

Det er ingen som har påstått at det er lett for de som er syke å finne seg en arbeidsplass for å bruke restarbeidsevnen, men det var heller ikke poenget. 

Anonymkode: 3cf4a...2b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har påstått at det er lett for de som er syke å finne seg en arbeidsplass for å bruke restarbeidsevnen, men det var heller ikke poenget. 

Anonymkode: 3cf4a...2b5

Jo, det blir faktisk sagt i omtrent hver eneste tråd om uføre. Enten at det ikke er noe problem å finne seg en jobb eller så kan man jo bare starte for seg selv. Det er de syke sin «feil», ikke samfunnet. De skylder bare på arbeidsgivere, men gjør lite til ingenting selv for sin egen situasjon. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det blir faktisk sagt i omtrent hver eneste tråd om uføre. Enten at det ikke er noe problem å finne seg en jobb eller så kan man jo bare starte for seg selv. Det er de syke sin «feil», ikke samfunnet. De skylder bare på arbeidsgivere, men gjør lite til ingenting selv for sin egen situasjon. 

Anonymkode: f4383...0e5

Hva andre sier får de stå inne for selv, men det var altså ikke mitt poeng. Eller har du for vane å holde "Kari" ansvarlig for hva "Ola" har sagt kanskje?

Anonymkode: 3cf4a...2b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere uføre som snakker om at det å jobbe ville vært befriende har virkelig ikke skjønt at det kan oppleves som like mye fengslende å vite at dette blir livet frem til du blir pensjonist. Du som ufør får styre dagen etter dine behov og lyster, mens en i jobb må pent gjøre det som kreves av arbeidsoppgaver.

 

Anonymkode: 2b2f8...c97

Du snakker jo som om ingen uføretrygdede noen gang har vært i jobb? Det er jo helt bak mål av deg å anta det?  

Jeg har hatt flere jobber i mitt liv. Noen tyngre enn andre. Ikke noe særlig utdannelse. Jeg har f.eks. vasket oppganger i boligblokker. Det var fysisk tung jobb, det.  

Men jeg har også tatt et par års utdannelse i data etterhvert, og med det lille greide jeg å karre til meg en bedre betalt jobb på kontor som vikar. Jeg gjorde så god jobb jeg bare klarte, så etterhvert fikk jeg fast jobb på dette kontoret, og enda bedre lønn.

Jobbet i arbeidslivet i over 20 år før jeg ble uføretrygdet. 

Tror det er temmelig mange uføretrygdede som har en del år bak seg i arbeidslivet før de ble trygdet, så derfor...."dere uføretrygdede som snakker" som du skriver, de vet veldig ofte hva de prater om, ja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Frister av og til å si at de vær så god kan utføre risikable aktiviteter som kan medføre alvorlig sykdom. Så får de håpe på at de selv blir ufør og kjenne hvor "kjekt" og "lukseriøst" det er. Siden de også er fattige havner de nok rundt minstesats selv...

Jeg misliker dem sterkt og ser veldig ned på dem. De er på bunnen av samfunnet. De er råtne mennesker tvers gjennom. De er late, dumme (mistenker at de er blandt dem som har lavest IQ blandt befolkningen) og utakknemlige. De er sikkert også de første som snylter hvis de har muligheten til det. Jeg mistenker også at flere psykopater er blandt disse skapningene. Hvis de er så misfornøyd med jobben sin så for de ta seg selv i nakken og gjøre noe med det! Men nei, det gjør de ikke, fordi de er for late til det...

Anonymkode: 5b17a...a19

Jeg tenker det samme, og jeg er student. Kommer til å ha god lønn om jeg forhåpentligvis er like frisk og rask om 2 år. Har en ufør i familien, som stort sett ligger på et mørkt rom etter mange år i arbeidslivet. Ser på meg selv som heldig, og unner alle helse til å delta i arbeidslivet og livet generelt :)

Anonymkode: dfafd...f54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor i allverden tar du det ifra at uføre får mer? Når jeg har lest her inne om uføre får de kanskje 15 000 utbetalt i måneden, kan ikke se noen yrker hvor fulltidsjobb gir så lite å leve for i måneden? Du er tydeligvis frisk, hvorfor utdanner du deg ikke, eller finner en bedre betalt jobb? 

Anonymkode: 41f81...12f

Tror dessverre ikke personen du refererer til kan være frisk i hodet.

Anonymkode: dfafd...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Den nevnte situasjonen er jeg nesten aldri i. Skammer meg sånn over å være ufør så jeg unngår å snakke om det. Er livredd i feks foreldremøter i tilfelle noen skal spørre hva jeg jobber med. Unngår de fleste sosiale situasjoner pga skam og en følelse av å være en snylter. Jeg holder meg mye unna situasjoner der jeg kan blir oppfattet som veldig oppegående for å unngå hets. Trene må jeg for min egen helse sin del, men stort sett er folk på jobb når jeg trener så jeg slipper stygge blikk.

 Jeg får snart lån til bolig, vil tro det får folk til å snakke mer nedsettende om meg "som bare går hjemme å later meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Uføre synes ofte synd på seg selv og setter seg i offerrollen. Det provoserer selvfølgelig de i tunge og krevende lavtlønnsyrker som jobber rævva av seg for mindre penger utbetalt i mnd. Det er provoserende når en ufør person som har tid og energi til å opprettholde en større vennekrets enn en i lavtlønnsyrket klager over det sosiale og sier at den i lavtlønnsyrket er så heldig som har kollegaer. Men hallo, jeg ville heller hatt flere venner og tid og energi til å kunne velge de folka jeg vil ha i livet mitt enn å bli tvunget til å tilbringe 8 timer sammen med folk jeg bare klarer å holde ut med.

Og det er ikke bare-bare å bytte arbeidsplass slik de uføre tror, spesielt ikke for dem uten utdannelse.

Jobbene man får som ufaglært er ofte så tunge både fysisk og psykisk at man har vondt i kroppen og i sjela ved endt arbeidsdag. Og på mandag vet du allerede at når fredagen kommer må du ta masse smertestillende og ligge i et mørkt rom frem til søndag for å ta deg nok sammen så du klarer å dra på jobb på mandag igjen.

Dere uføre som snakker om at det å jobbe ville vært befriende har virkelig ikke skjønt at det kan oppleves som like mye fengslende å vite at dette blir livet frem til du blir pensjonist. Du som ufør får styre dagen etter dine behov og lyster, mens en i jobb må pent gjøre det som kreves av arbeidsoppgaver.

Hvem opplever mest frihet tror du? Den som kan styre dagen fritt etter helsa, som orker å være sosial og som får slappet av når den har vondt, eller den som bruker siste rest av helsa på jobb og har lite nettverk utenom jobb og vondt konstant?

Anonymkode: 2b2f8...c97

Jeg var i jobb i 25 år før jeg ble ufør. Og jeg hadde et mye bedre liv da! Mye fordi jeg har god utdannelse, og kunne velge mellom jobber med god lønn. Utdannelse er en forsikring til å ha en god jobb med god lønn, og dermed også god uføreutbetaling om man er så uheldig at man kommer i den situasjonen.

Så ble jeg skadet, og nå må jeg hver dag tenke over hvor mye jeg klarer. Jeg må være forsiktig så jeg ikke får så mye smerter at jeg ikke klarer hverdagen, og det begrenser livet mitt mye. Både akkurat nå og på lang sikt. 

Du snakker om å kunne "styre dagen fritt etter helsa". Ja, det kan jeg.

Men helsa setter så mange begrensninger at jeg føler jeg er fengslet i min egen kropp. Den begrenser det sosiale livet med venner mye, og jeg har ikke så mye kontakt med barn og barnebarn som jeg gjerne vil ha. Når jeg nå ikke har det sosiale som følger med jobb, og heller ikke har helse til å være så mye sammen med barn og barnebarn, så påvirker det livet mitt mye. Jeg blir sittende her med meg selv, og det er ikke bra! Jeg har heldigvis en god mann, og vi har det bra sammen, men helsa mi påvirker jo han også. Jeg er redd for at det skal bli for mye for han også. Og at han skal ønske seg en dame som ikke er ufør og ikke har helseproblemer som han må ta hensyn til.

Når det er sagt, så føler jeg at det bra at jeg også kan bidra til familieøkonomien ved at jeg har en god uføretrygd, og at jeg i tillegg har en uføreforsikring som gir utbetaling hver mnd fram til jeg er 67. Det anbefaler jeg alle å ha, selv om det koster endel. Jeg hadde følt meg mye mer utilstrekkelig om jeg var avhengig av hans lønn for å leve et ok liv.

Det høres ikke ut som du har det særlig bra, ettersom du må ta smertestillende for å ha et "vanlig" liv. Hva hindrer deg i å ta mer utdannelse, så du slipper å bruke all energi på jobb?

Anonymkode: 458fb...b98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man må også kunne innse at det nok ikke er alle blant dem som har en eller annen form for offentlig stønad, som har et reelt behov for det.

Hvor stor andel av de uføre tror du egentlig er friske?  Greit å få et tall å gå utifra. 

Anonymkode: 41f81...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk det. Renholdere og hotell-ansatte har vel så lav lønn? Og det går ikke rundt nei, med barn og bil. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Jeg får 129 000i året, før skatt. Jobber i tiltak under nav hver eneste dag i ukene, untatt helgene. Har knappe 4500 kroner i måneden etter strøm og husleie, og det er lite penger! ja, det er i rart at noen ser ned på uføre når andre må jobbe hele tiden, bare for å rett og slett få det til å gå rundt.

Anonymkode: ff3eb...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 129 000i året, før skatt. Jobber i tiltak under nav hver eneste dag i ukene, untatt helgene. Har knappe 4500 kroner i måneden etter strøm og husleie, og det er lite penger! ja, det er i rart at noen ser ned på uføre når andre må jobbe hele tiden, bare for å rett og slett få det til å gå rundt.

Anonymkode: ff3eb...ade

Hvorfor i allverden skal du rakke ned på syke folk fordi de ikke kan jobbe? Hvor er logikken? Ville du heller hatt uhelbredelig kreft så du hadde vært ufør selv? Helt utrolig hva folk får til å spy utav seg. Akkurat som om det er de som er ufør som har skyld i din situasjon. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎3‎/‎12‎/‎2019 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

Men hvor i allverden tar du det ifra at uføre får mer? Når jeg har lest her inne om uføre får de kanskje 15 000 utbetalt i måneden, kan ikke se noen yrker hvor fulltidsjobb gir så lite å leve for i måneden? Du er tydeligvis frisk, hvorfor utdanner du deg ikke, eller finner en bedre betalt jobb? 

Anonymkode: 41f81...12f

Jeg?? Ikke blant meg inn i det for jeg har høy utdannelse og tjener som sagt godt. Jeg snakker altså om de lavtlønte i denne tråden, og ikke om meg selv. Noen uføre får utbetalt en god slump penger hver måned. Jeg unner dem det så det er ikke det det står på, men jeg har samtidig ingen problemer med å se for meg at det kan oppleves demotiverende for en lavtlønnet i et tungt yrke å slite seg ut mens de ser at uføre får utbetalt mer for å gå hjemme. Vi trenger å få opp lønningene til de som tjener dårligst. 

Anonymkode: 81270...c3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 15.46, AnonymBruker skrev:

De forstår ikke hvor alvorlig psyken og fysisk sykdom kan ødelegge for deg. Mangler rett og slett forståelse, enten de vil se det selv, eller ikke. 

Det gjør meg forbannet at folk er "sjalu" på uføretrygdede. Jeg er sjalu på friske mennesker, som kan jobbe. Og ha overskudd til det. 

Anonymkode: e13a7...806

Ja, men så er det hvor lenge dette overskuddet holder da, når bedriftene skal drive å ha for få på jobb fornå spare. Jeg har selv ignorert depresjonen altså, men så møter man veggen. 

Anonymkode: 7c955...1f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg?? Ikke blant meg inn i det for jeg har høy utdannelse og tjener som sagt godt. Jeg snakker altså om de lavtlønte i denne tråden, og ikke om meg selv. Noen uføre får utbetalt en god slump penger hver måned. Jeg unner dem det så det er ikke det det står på, men jeg har samtidig ingen problemer med å se for meg at det kan oppleves demotiverende for en lavtlønnet i et tungt yrke å slite seg ut mens de ser at uføre får utbetalt mer for å gå hjemme. Vi trenger å få opp lønningene til de som tjener dårligst. 

Anonymkode: 81270...c3f

Enig. Om man blir ufør etter å ha fått barn synes jeg at 300 er innsfor, men er man enslig så synes jeg det er for mye. Det er faktisk mer enn hva de som jobber harde jobber for enda lavere lønn! 

Anonymkode: 7c955...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Om man blir ufør etter å ha fått barn synes jeg at 300 er innsfor, men er man enslig så synes jeg det er for mye. Det er faktisk mer enn hva de som jobber harde jobber for enda lavere lønn! 

Anonymkode: 7c955...1f0

Tror du det er hardere å jobbe enn å kjempe mot kreft? MS? ALS? 

Anonymkode: 524b9...106

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du det er hardere å jobbe enn å kjempe mot kreft? MS? ALS? 

Anonymkode: 524b9...106

Alle uføre har ikke kreft og alt det der. Merkelig at enkelte av disse uføre har ork til å gå på nattklubben ofte....kjenner ei. 

Anonymkode: 7c955...1f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor vi ikke ser den samme indignasjonen over velferdsprofitører og skatteunndragelse blant millionærer. Det er her vi finner de største velferdssnylterne. Men neida, i stedet skal man jakte på de svakeste fordi det finnes en og annen småsnylter som ikke skulle hatt trygd. Med andre ord er man villig til å tyne de aller svakeste for å TA den lille prosenten som snylter i stedet for å akseptere at det finnes snyltere på ALLE plan. Både blant fattige, rike og de som ligger midt på treet. Folk innser ikke at å gå etter de svakeste er både ELSTREMT smålig, lite lukerativt (i forhold til om vi faktisk hadde tatt storfiskene)i tillegg til at det er som å skyte seg selv i leggen. 

For hva er det vi liker å skryte av når det kommer til Norge? Jo, at vi har en brukbar velferdspolitikk og et humant samfunn. Men småligheten er tydeligvis større enn ønsket om å bevare en velferd som gagner oss alle. 

Jeg begriper det ikke.

Anonymkode: 99904...40c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvorfor vi ikke ser den samme indignasjonen over velferdsprofitører og skatteunndragelse blant millionærer. Det er her vi finner de største velferdssnylterne. Men neida, i stedet skal man jakte på de svakeste fordi det finnes en og annen småsnylter som ikke skulle hatt trygd. Med andre ord er man villig til å tyne de aller svakeste for å TA den lille prosenten som snylter i stedet for å akseptere at det finnes snyltere på ALLE plan. Både blant fattige, rike og de som ligger midt på treet. Folk innser ikke at å gå etter de svakeste er både ELSTREMT smålig, lite lukerativt (i forhold til om vi faktisk hadde tatt storfiskene)i tillegg til at det er som å skyte seg selv i leggen. 

For hva er det vi liker å skryte av når det kommer til Norge? Jo, at vi har en brukbar velferdspolitikk og et humant samfunn. Men småligheten er tydeligvis større enn ønsket om å bevare en velferd som gagner oss alle. 

Jeg begriper det ikke.

Anonymkode: 99904...40c

Det er helt utrolig, når mette marit i tillegg til 100-millioner apanasjen sin fyller avgiftsfri drivstoff for seg selv og  bastarden, -ja da er det den uimotståelige hyllest, - så fin hun kronprinsessen våres er, - selvfølgelig skal hun ha fine klær, - også videre.

Motbydelig er det når man tenker over det.

Endret av waco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar alle det for gitt at de som er i jobb er friske? Man kan faktisk ha psykiske lidelser selv om man er i jobb, men det syns ikke utenpå når de er blant andre. Kanskje det er en grunn til at mange har lav utdannelse også. Hva gir uføretrygdede rett til å slenge nedlatende kommentarer om andre når de selv vet hvordan det er å slite? Mange måter å slite på. 

Endret av wintergirl
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...