Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mye av det her inne, lavtlønte fattige arbeidere som er ekstremt sinte på de som er uføre. Jeg skjønner at de kan være vanskelig å se at det skulle være rettferdig at noen har 300 000,- før skatt som uføre, når en sjøl må slite 40 timer i uka for det samme. 

Fattigdom er ekstremt tungt og vanskelig. Jeg stiller meg gjerne på de fattiges side, men det er vanskelig når jeg blir angrepet sånn.

Hvordan møter du som ufør de fattige? Hva sier du? Her og i virkeligheten? Blir du like frustrert som meg når de fattige bli sinte på deg, og ikke på fordelingspolitikken i Norge? La oss diskutere. 

PS: Fint om ikke utbroderer om diagnoser og vondter. Vi som er uføre vet hvorfor vi er det, og vi vet hvorfor andre er uføre. 

Anonymkode: 899c3...f45

Fatter og begriper ikke at noen kan misunne noen for sykdom?? Nå er jeg ikke ufør og heller ikke fattig, hva regnes som fattigdom her i Norge by the way? Uansett, så hadde jeg sagt det samme som jeg skrev i min første setning. Jeg ville selv heller hatt en dårlig betalt jobb fremfor å ha dårlig økonomi pluss være syk

Anonymkode: 41f81...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter og begriper ikke at noen kan misunne noen for sykdom?? Nå er jeg ikke ufør og heller ikke fattig, hva regnes som fattigdom her i Norge by the way? Uansett, så hadde jeg sagt det samme som jeg skrev i min første setning. Jeg ville selv heller hatt en dårlig betalt jobb fremfor å ha dårlig økonomi pluss være syk

Anonymkode: 41f81...12f

Jeg ville heller vært syk og hatt fritid, enn å slite meg ut i et lavtlønnsyrke og ikke ha fritid.

Anonymkode: 2b2f8...c97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

Reise mye?? Har ikke reist på mange år.

Iphone10? Har en billig samsung.

Legge negler? Hæææ? Slikt bruker jeg virkelig ikke penger på.

Frisør hver måned? Jeg har ikke vært til frisør siden 2001.

Spiser ute? Det skjer kanskje 2-3 ganger i året, og alltid på et ok rimelig sted.

Virker veldig oppegående? Hva legger du i det egentlig? Mener du "har noe mellom ørene"? Hva mener du? Forklar gjerne. 

 

Alle er ikke på sosiale medier, og om de så er det er det lille du ser der virkelig ikke bekreftende for hvor hva slags liv de har bak overflaten. 

Noen av dere er jo så plaget med tunellsyn at det er et under dere ikke snupler og smadrer trynet for hvert minutt dere lever.

Anonymkode: 6566c...354

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så renholdere tjener ca 32 000 før skatt, det er jo absolutt langt over det de fleste uføre får. 

Anonymkode: 41f81...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig litt av sjalusien. De jobber hardt og tjener lite, også ser de andre som ikke jobber noe og tjener like mye som de uten å løfte en finger. 

Problemet er to ting: 

1: Det er for stort skille mellom lønnsnivå i ulike yrker. At en som sliter seg ihjel på en butikk skal tjene en brøkdel av en annen som sitter på en stol og bruker hodet en hel dag er dumt for samfunnet. Jeg skjønner de blir bitter, men de burde sparket oppover istedenfor nedover mot de som faktisk er syk. Det burde blitt satt mer pris på at folk velger ulike yrker og mindre skille i lønnsnivå. Det er en utopi pr i dag, men kanskje en gang i fremtiden vil vi finne et bedre system som forhindrer at noen må leve fra hånd til munn mens andre lever i sus og dus.

2: De forstår ikke konsekvensen av å ikke gi en levelig lønn til de som ikke kan arbeide. Jeg tror at dersom de fleste evnet å reflektere over det, vil de innse at de ikke ønsker folk som dør på gaten av sult likevel og omfavner det trygdesystemet som finnes i dag.

Jeg er kjempeglad for det norske velferdssystemet og det tror jeg de aller fleste er. Håper vi klarer å bevare det fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller vært syk og hatt fritid, enn å slite meg ut i et lavtlønnsyrke og ikke ha fritid.

Anonymkode: 2b2f8...c97

Be careful what you wish for...

Anonymkode: 5b17a...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Salvie skrev:

Jeg skjønner egentlig litt av sjalusien. De jobber hardt og tjener lite, også ser de andre som ikke jobber noe og tjener like mye som de uten å løfte en finger. 

Problemet er to ting: 

1: Det er for stort skille mellom lønnsnivå i ulike yrker. At en som sliter seg ihjel på en butikk skal tjene en brøkdel av en annen som sitter på en stol og bruker hodet en hel dag er dumt for samfunnet. Jeg skjønner de blir bitter, men de burde sparket oppover istedenfor nedover mot de som faktisk er syk. Det burde blitt satt mer pris på at folk velger ulike yrker og mindre skille i lønnsnivå. Det er en utopi pr i dag, men kanskje en gang i fremtiden vil vi finne et bedre system som forhindrer at noen må leve fra hånd til munn mens andre lever i sus og dus.

2: De forstår ikke konsekvensen av å ikke gi en levelig lønn til de som ikke kan arbeide. Jeg tror at dersom de fleste evnet å reflektere over det, vil de innse at de ikke ønsker folk som dør på gaten av sult likevel og omfavner det trygdesystemet som finnes i dag.

Jeg er kjempeglad for det norske velferdssystemet og det tror jeg de aller fleste er. Håper vi klarer å bevare det fremover.

Farlig lav IQ og EQ på dem.

Anonymkode: 5b17a...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det provoserer selvfølgelig de i tunge og krevende lavtlønnsyrker som jobber rævva av seg for mindre penger utbetalt i mnd.

Jeg leste at gjennomsnittslønnen til en renholder er 32 000 kr i mnd før skatt. Dette er langt mer enn de fleste uføre får. Er det virkelig mange yrker hvor man tjener mindre enn en renholder? 

Anonymkode: 41f81...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste at gjennomsnittslønnen til en renholder er 32 000 kr i mnd før skatt. Dette er langt mer enn de fleste uføre får. Er det virkelig mange yrker hvor man tjener mindre enn en renholder? 

Anonymkode: 41f81...12f

Offshore da eller? En førskole lærer har 32 000 mnd brutto i mnd. 

Anonymkode: ca5dc...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste at gjennomsnittslønnen til en renholder er 32 000 kr i mnd før skatt. Dette er langt mer enn de fleste uføre får. Er det virkelig mange yrker hvor man tjener mindre enn en renholder? 

Anonymkode: 41f81...12f

Gjennomsnittslønn - Altså er det noen der ute som tjener over OG under det som blir oppgitt som gjennomsnitt.

Hvis du leser litt til på den siden det ble linket til ser du at det er flere som har en snittlønn som er lavere enn renholdere, feks servitører som ligger på 27 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, waco said:

Når du tjener 100 000 i måneden, - hvorfor jobber du ikke litt mindre?

Jeg har drømmejobben og blir obsessed av å prestere. Jeg jobber også hardt for å legge unna penger så jeg kan pensjonere meg tidlig og få maks ut av the golden years.

Anonymkode: 81270...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at ingen er så dumme at de er missunelige på de som er uføre. Det er ikke enkelt å få uføre i dag, kanskje det var det før men ikke i dag. Det er store variasjoner i hvor mye uføre får. Det kommer an om en har jobbet tidligere og lønna en hadde da, om en har livsforsikring, støtte via jobben, om en har barn ja mye spiller inn.

Min søster har betydelig større sum enn foresått oppe, men så har hun jobbet i 20 år, fikk maks AAP og deretter uføre pga tidligere lønn, sår en fin sum fra forsikringen i tillegg til en like fin sum for barna via KLP. Jeg kan forstå at noen kunne vært missunnelig dersom de visste hvor mye hun får, men så ser ikke disse tårene som renner pga situasjonen hun er i og daglig frykt for at kreften skal komme tilbake og hun skal dø fra sine barn. Fasaden er ofte ikke slik den ser ut.

Og disse som evt skulle vært missunelige, som sliter for minstelønn, ALLE i Norge har mulighet til å studere, ta div kurs, ta nettstudier, for å få utdannelse og mulighet for bedre jobb og dermed bedre lønn. Det er dessverre altfor mange late friske folk i dette landet.

Anonymkode: 2fdc9...6d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har drømmejobben og blir obsessed av å prestere. Jeg jobber også hardt for å legge unna penger så jeg kan pensjonere meg tidlig og få maks ut av the golden years.

Anonymkode: 81270...c3f

Hva om du blir alvorlig syk i morgen? Hva skjer med psyken din når du ikke kan jobbe i drømmejobben din og spare opp til tidlig pensjon (btw, hvorfor pensjonere seg tidlig om man har drømmejobben?). Hver dag går du med store psykiske og fysiske plager. Du lengter etter drømmejobben, og lønna de er mer enn halvert. Men, trossalt. Du er jo bare hjemme og gjør ingenting. Skikkelig kult liv man bør strebe etter, eller hva? :)

Anonymkode: 5b17a...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller vært syk og hatt fritid, enn å slite meg ut i et lavtlønnsyrke og ikke ha fritid.

Anonymkode: 2b2f8...c97

Får håpe det går som du ønsker da, Als hadde vært tingen, da hadde du vært lenket til hjemmet konstant og kunne brukt fritiden til å se filmer på Netflix ;) . Hadde sikkert vært mange idioter som hadde vært misunnelig på deg fordi du bare kunne kule an hjemme mens de slet seg ut på jobb. 

Anonymkode: 41f81...12f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Salvie skrev:

Gjennomsnittslønn - Altså er det noen der ute som tjener over OG under det som blir oppgitt som gjennomsnitt.

Hvis du leser litt til på den siden det ble linket til ser du at det er flere som har en snittlønn som er lavere enn renholdere, feks servitører som ligger på 27 000.

Men det er jo også langt over det de fleste uføre får. Regner også med at servitører får tips i tillegg til grunnlønnen? 

Anonymkode: 41f81...12f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo også langt over det de fleste uføre får. Regner også med at servitører får tips i tillegg til grunnlønnen? 

Anonymkode: 41f81...12f

Snittlønn for uføretrygdede er på ca 252 000 i året. Hvis en frisør feks tjener litt under snittet og har en venn som er uføretrygdet og får over snittet, vil de da sitte med ca samme sum i året.

Uansett, det blir vel en slags avsporing. At sjalusien er reell for noen er det ingen tvil om, uansett om de har gode grunner eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva om du blir alvorlig syk i morgen? Hva skjer med psyken din når du ikke kan jobbe i drømmejobben din og spare opp til tidlig pensjon (btw, hvorfor pensjonere seg tidlig om man har drømmejobben?). Hver dag går du med store psykiske og fysiske plager. Du lengter etter drømmejobben, og lønna de er mer enn halvert. Men, trossalt. Du er jo bare hjemme og gjør ingenting. Skikkelig kult liv man bør strebe etter, eller hva? :)

Anonymkode: 5b17a...a19

Da har jeg i alle fall etter 25 år med hardt arbeid spart opp mye penger jeg kan leve av i tillegg til uføretrygden. Jeg vil ha råd til å ansette folk som kan gjøre dagen min mer stimulerende og behagelig. Jeg har allerede en bolig i varmere strøk som er tilrettelagt med tanke på alderdommen og den vil jeg sikkert kunne benytte selv om jeg blir ufør. Jeg tror jeg skal klare meg bedre enn mange andre i tilsvarende situasjon.

Ja, jeg har drømmejobben, men jeg merker også at jeg blir eldre og regner med at jeg også vil trenge å roe ned tempoet etter hvert som årene går.

Anonymkode: 81270...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg i alle fall etter 25 år med hardt arbeid spart opp mye penger jeg kan leve av i tillegg til uføretrygden. Jeg vil ha råd til å ansette folk som kan gjøre dagen min mer stimulerende og behagelig. Jeg har allerede en bolig i varmere strøk som er tilrettelagt med tanke på alderdommen og den vil jeg sikkert kunne benytte selv om jeg blir ufør. Jeg tror jeg skal klare meg bedre enn mange andre i tilsvarende situasjon.

Ja, jeg har drømmejobben, men jeg merker også at jeg blir eldre og regner med at jeg også vil trenge å roe ned tempoet etter hvert som årene går.

Anonymkode: 81270...c3f

Du reflekterte ikke mer enn som så nei ;)

Anonymkode: 5b17a...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en lavtlønnet, meningsløs jobb, der du blir hundset hele dagen mens det overordnede målet er å selge mer tannpasta enn konkurrenten? Er litt lett å tenke både at - om jeg var syk ville jeg fått til å jobbe likevel - og om jeg var frisk ville jeg ordnet meg en ålreit jobb.

Anonymkode: 00752...aa6

Hvorfor ordner du deg ikke en bedre jobb? Hva er det som stopper deg? Før jeg ble uføretrygdet pga trafikkulykke, tok jeg både utdannelse og hadde en grei jobb innenfor noe som interesserer meg. Hvorfor klarer du ikke dette?

Anonymkode: 1b0a0...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Uføre synes ofte synd på seg selv og setter seg i offerrollen. Det provoserer selvfølgelig de i tunge og krevende lavtlønnsyrker som jobber rævva av seg for mindre penger utbetalt i mnd. Det er provoserende når en ufør person som har tid og energi til å opprettholde en større vennekrets enn en i lavtlønnsyrket klager over det sosiale og sier at den i lavtlønnsyrket er så heldig som har kollegaer. Men hallo, jeg ville heller hatt flere venner og tid og energi til å kunne velge de folka jeg vil ha i livet mitt enn å bli tvunget til å tilbringe 8 timer sammen med folk jeg bare klarer å holde ut med.

Og det er ikke bare-bare å bytte arbeidsplass slik de uføre tror, spesielt ikke for dem uten utdannelse.

Jobbene man får som ufaglært er ofte så tunge både fysisk og psykisk at man har vondt i kroppen og i sjela ved endt arbeidsdag. Og på mandag vet du allerede at når fredagen kommer må du ta masse smertestillende og ligge i et mørkt rom frem til søndag for å ta deg nok sammen så du klarer å dra på jobb på mandag igjen.

Dere uføre som snakker om at det å jobbe ville vært befriende har virkelig ikke skjønt at det kan oppleves som like mye fengslende å vite at dette blir livet frem til du blir pensjonist. Du som ufør får styre dagen etter dine behov og lyster, mens en i jobb må pent gjøre det som kreves av arbeidsoppgaver.

Hvem opplever mest frihet tror du? Den som kan styre dagen fritt etter helsa, som orker å være sosial og som får slappet av når den har vondt, eller den som bruker siste rest av helsa på jobb og har lite nettverk utenom jobb og vondt konstant?

Anonymkode: 2b2f8...c97

Det du beskriver er jo grunnen til at endel blir uføretrygda; fysisk krevende jobber som sliter ut kroppen - vil du virkelig ikke ha den ordningen her når det kanskje en dag er deg som må bli uføretrygda pga slitasje og kroppen absolutt ikke virker mer?

Og sånn ellers; HVORFOR sparker du nedover? Det er IKKE uføretrygdede mennesker som har gjort arbeidslivet hardere og hardere. Det er visse politiske partier som aldri er på de vanskeligstilte side, uansett om det dreier seg om mennesker i fysisk krevende og dårlig betalte jobber eller uføretrygdede. Det er så utrolig korttenkt å sparke nedover når det er de på toppen som forårsaker din elendige arbeidsituasjon.

Anonymkode: 1b0a0...1a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...