Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner at de blir sure? Skjønner du at uføre er sure fordi de ikke KAN NETTOPP JOBBE SOM NORMALE MENNESKER? 

Det viser bare liten medmenneskelig, lite med empati og forståelse for hvordan mennesker fungerer generelt. Blir så uhyre forbannet på de som tror at det er bedre å sitte hjemme, OG IKKE HA EN DRITT Å GJØRE??? Det er en grunn til at mange som mister jobben, og ender med å gå hjemme i månedsvis, BLIR deprimerte, fordi de IKKE kan jobbe! 

OG i tillegg når resten av samfunnet tror de vet så jævla mye, så skal de komme å uttale seg, å sutre over at de faen ikke tjener nokk penger, NÅR DET FINNES BARN I AFRIKA SOM DØR AV SULT, AS WE SPEAK?! VERDEN er ikke rettferrdig, FOR SHIT, men det å KUNNE JOBBE er en LUKSUS MANGE TAR FOR GITT. Det holder deg oppe, gir deg noe å stå opp til, det gir livet ditt en mening. Men nei, mange er for tette i hue, til at jeg i det hele tatt spør meg selv hvordna i helvete de fikk jobben in the first place. For ikke å snakke om at vi bor i verdens rikeste land, det får da finnes grenser på hva man skal klage om! Dere har så mye mer en SÅ MANGE I DENNE VERDEN, men det er ikke godt nok?

Skjerp dere. Dere har alt dere måtte trenge, og ingenting fysisk eller psykisk som holder dere tilbake. Får du ikke godt nok betalt, så får du finne deg en bedre jobb da, siden det er så enkelt. 

Anonymkode: e13a7...806

👏👏👏👏

Anonymkode: 5b17a...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skjønner at de blir sure? Skjønner du at uføre er sure fordi de ikke KAN NETTOPP JOBBE SOM NORMALE MENNESKER? 

Det viser bare liten medmenneskelig, lite med empati og forståelse for hvordan mennesker fungerer generelt. Blir så uhyre forbannet på de som tror at det er bedre å sitte hjemme, OG IKKE HA EN DRITT Å GJØRE??? Det er en grunn til at mange som mister jobben, og ender med å gå hjemme i månedsvis, BLIR deprimerte, fordi de IKKE kan jobbe! 

OG i tillegg når resten av samfunnet tror de vet så jævla mye, så skal de komme å uttale seg, å sutre over at de faen ikke tjener nokk penger, NÅR DET FINNES BARN I AFRIKA SOM DØR AV SULT, AS WE SPEAK?! VERDEN er ikke rettferrdig, FOR SHIT, men det å KUNNE JOBBE er en LUKSUS MANGE TAR FOR GITT. Det holder deg oppe, gir deg noe å stå opp til, det gir livet ditt en mening. Men nei, mange er for tette i hue, til at jeg i det hele tatt spør meg selv hvordna i helvete de fikk jobben in the first place. For ikke å snakke om at vi bor i verdens rikeste land, det får da finnes grenser på hva man skal klage om! Dere har så mye mer en SÅ MANGE I DENNE VERDEN, men det er ikke godt nok?

Skjerp dere. Dere har alt dere måtte trenge, og ingenting fysisk eller psykisk som holder dere tilbake. Får du ikke godt nok betalt, så får du finne deg en bedre jobb da, siden det er så enkelt. 

Anonymkode: e13a7...806

Ta og ro deg ned da. Jeg tjener 1,2 millioner så det er mao ikke synd på meg, men jeg tror jeg heller hadde lagt meg hjemme enn å slave for 300 000,-  når folk får det samme uten å jobbe for det. Alle trenger noe som motiverer dem til å jobbe, og når det ikke er god lønn må det være noe annet. Hva faen skal få en gjennom dagen når en tjener SÅ lite?? Det skal noe til for å kompensere.

Anonymkode: 81270...c3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle tjener godt over de som får minstesats på ufør, både med og uten ung ufør tillegget. Hva klager de på, helt ærlig? :)

Anonymkode: 5b17a...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ta og ro deg ned da. Jeg tjener 1,2 millioner så det er mao ikke synd på meg, men jeg tror jeg heller hadde lagt meg hjemme enn å slave for 300 000,-  når folk får det samme uten å jobbe for det. Alle trenger noe som motiverer dem til å jobbe, og når det ikke er god lønn må det være noe annet. Hva faen skal få en gjennom dagen når en tjener SÅ lite?? Det skal noe til for å kompensere.

Anonymkode: 81270...c3f

Hva faen man skal få igjennom dagen? Ett liv kanskje? Det er forøvrig ikke MIN feil at noen tjener såppas lite. Uføretrygd er ment til å dekke ett livsopphold, ikke ett luksusliv, eller ett fattigliv. 

Man tar vare på andre mennesker som sliter, det er bare slik ett godt menneske gjør. Å bli sjalu på noe slikt viser bare at nordmenn aldri blir fornøyd. Uansett. 

Dere tror 18k i mnd er verdt å sitte hjemme liksom. Hallo. 

Anonymkode: e13a7...806

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta og ro deg ned da. Jeg tjener 1,2 millioner så det er mao ikke synd på meg, men jeg tror jeg heller hadde lagt meg hjemme enn å slave for 300 000,-  når folk får det samme uten å jobbe for det. Alle trenger noe som motiverer dem til å jobbe, og når det ikke er god lønn må det være noe annet. Hva faen skal få en gjennom dagen når en tjener SÅ lite?? Det skal noe til for å kompensere.

Anonymkode: 81270...c3f

Er noe alvorlig galt med lønningene. Erna trenger heller ikke tjene 1,4 mill. Og det SKAL lønne seg å jobbe. Men å tjene 289 000 året som ufaglært i barnehage er luselønn. Ikke rart motivasjonen daler da. Gi dem minst 350 000 hvertfall.

Anonymkode: ca5dc...a30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett grunn, fysisk eller psykisk- jeg hadde heller betalt for å kunne gå på jobb. Å gå hjemme uten mening? Lite deltagende i sosialt fellesskap, ingen mentale utfordringer.. altså. Bedre lavtlønnet med en meningsfull hverdag- enn lavtlønnet og ufør.

Anonymkode: 8ec9b...a5e

Hva med en lavtlønnet, meningsløs jobb, der du blir hundset hele dagen mens det overordnede målet er å selge mer tannpasta enn konkurrenten? Er litt lett å tenke både at - om jeg var syk ville jeg fått til å jobbe likevel - og om jeg var frisk ville jeg ordnet meg en ålreit jobb.

Anonymkode: 00752...aa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er noe alvorlig galt med lønningene. Erna trenger heller ikke tjene 1,4 mill. Og det SKAL lønne seg å jobbe. Men å tjene 289 000 året som ufaglært i barnehage er luselønn. Ikke rart motivasjonen daler da. Gi dem minst 350 000 hvertfall.

Anonymkode: ca5dc...a30

Om man ser på gjennomsnittslønnen pr. måned på denne linken https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-300-yrker-6.158.526613.71fc3210ea ser man at de tjener 374 000 ;) Altså 100 000 MER enn de som er ung ufør. Så jeg spør igjen. Hva faen klager de over? Det er vel ingen som tjener 240-280 000 i året?

Anonymkode: 5b17a...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Promqueen
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi mange føler at det er for enkelt å bli uføre? At kanskje ikke alle som er uføretrygdet burde vært det.  Sitter også litt med dette inntrykket. Kjenner en kamerat som ble 100% uføretrygdet i en alder av 33 år med 25.000 kr utbetalt i måneden etter skatt.  Nei han fikk ikke skattesmell, men igjen på skatten.    Han er veldig aktiv på flere frivillige foreninger og kunne fint klart å jobbe.  Men han gikk aktivt inn for å bli uføretrygdet og har ingen planer om å miste den.  Så fort uføretrygda var orden begynte han å jobbe noe hos faren sin så mye han har lov å jobbe uten å tape på det.  

Anonymkode: 5cb95...548

Hva vet vel du om hele hans situasjon og helse?? Kanskje det å være frivillig gir han ekstra det lille ekstra for å klare å komme seg gjennom hverdagen. Og du vet heller ikke hvor mye han gjør. Og kanskje for han er det en fordel å jobbe hos et familiemedlem som kan gi tilpassede arbeidsoppgaver og fleksibel tid på hvor mye han faktisk gjør på denne jobben uten at det gjør noe. Ikke sikkert han faktisk jobber alle de timene han er på jobb. Så pass dine egne saker og ikke vær så dømmende!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en lavtlønnet, meningsløs jobb, der du blir hundset hele dagen mens det overordnede målet er å selge mer tannpasta enn konkurrenten? Er litt lett å tenke både at - om jeg var syk ville jeg fått til å jobbe likevel - og om jeg var frisk ville jeg ordnet meg en ålreit jobb.

Anonymkode: 00752...aa6

Du får det til å høres ut som om å ha uførestønad eller ikke handler om valget mellom å være frisk og ha en lavtlønnet jobb, eller å være frisk og bare gå hjemme. Er man ufør er man syk eller skadet, og man kan da alvorlig talt ikke mene at man heller ønsker å være syk? 

Anonymkode: 2887c...8f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får det til å høres ut som om å ha uførestønad eller ikke handler om valget mellom å være frisk og ha en lavtlønnet jobb, eller å være frisk og bare gå hjemme. Er man ufør er man syk eller skadet, og man kan da alvorlig talt ikke mene at man heller ønsker å være syk? 

Anonymkode: 2887c...8f7

Folk tar livet av seg pga forhold på arbeidsplassen, så man bør ikke utelukke at noen kan mene det for alvor.

Anonymkode: 00752...aa6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mye av det her inne, lavtlønte fattige arbeidere som er ekstremt sinte på de som er uføre. Jeg skjønner at de kan være vanskelig å se at det skulle være rettferdig at noen har 300 000,- før skatt som uføre, når en sjøl må slite 40 timer i uka for det samme. 

Fattigdom er ekstremt tungt og vanskelig. Jeg stiller meg gjerne på de fattiges side, men det er vanskelig når jeg blir angrepet sånn.

Hvordan møter du som ufør de fattige? Hva sier du? Her og i virkeligheten? Blir du like frustrert som meg når de fattige bli sinte på deg, og ikke på fordelingspolitikken i Norge? La oss diskutere. 

PS: Fint om ikke utbroderer om diagnoser og vondter. Vi som er uføre vet hvorfor vi er det, og vi vet hvorfor andre er uføre. 

Anonymkode: 899c3...f45

 

Legg til de som er alvorlige syke, til og med livstruende syk, mye sykere enn mange "uføre", som er fattige, så kan du ha en ærlig diskusjon. 

Anonymkode: b4d40...709

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk tar livet av seg pga forhold på arbeidsplassen, så man bør ikke utelukke at noen kan mene det for alvor.

Anonymkode: 00752...aa6

Det må isåfall være tenkt i desperasjon, det er uansett veldig spesielt å ønske å bli kronisk syk, det kan man ikke komme seg bort fra. En arbeidsplass kan man bytte. 

Anonymkode: 2887c...8f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

Når ble det ulovlig å ha et aktivt sosialt liv på SoMe?

tror du virkelig at folk( uføre eller ikke)  fremstiller livet sitt på riktig måte der? At de virkelig har vært på alle fjelltoppene eller har vært så aktive og fulle av energi på turene? 

Folk juger og overdriver. Sånn er menneskeheten dessverre. Ellers hadde det blitt kjedelig 

Anonymkode: 6d394...c95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det mange heltidsarbeidende som har 300 000,- før skatt...?!? Det er jo ingenting 😮 Jeg hadde ikke overlevd på så lite! Jeg skjønner godt at de blir sure hvis trygda får det samme for å gå hjemme....

Anonymkode: 81270...c3f

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en lavtlønnet, meningsløs jobb, der du blir hundset hele dagen mens det overordnede målet er å selge mer tannpasta enn konkurrenten? Er litt lett å tenke både at - om jeg var syk ville jeg fått til å jobbe likevel - og om jeg var frisk ville jeg ordnet meg en ålreit jobb.

Anonymkode: 00752...aa6

Om man ikke selv har hatt en skikkelig håpløs lavtlønnsjobb, så tror jeg det er vanskelig å forstå hvordan det er.

Flere snakker om "sosialt fellesskap", "noe å bryne hjernen på" og "utvikling". I en skikkelig håpløs lavtlønnsjobb eksisterer ingen av disse tingene.

AML følges med harelabb, det sosiale miljøet dårlig eller fraværende, ledelsen er i beste fall elendig og arbeidsoppgavene som regel svært psykisk og/eller fysisk belastende. Samtidig tjener man så lite at man har veldig lite økonomisk frihet, med alt det innebærer (og det går strengt tatt ikke rundt). For å toppe det hele er det lett å bli fanget i dette nettet og aldri komme seg ut, fordi man ikke har overskudd på noe plan.

Jeg hadde i hine hårde en slik jobb, og hele opplegget rundt jobben var hundre ganger mer krevende enn jobben jeg har nå med tre ganger så høy lønn.

 

Anonymkode: 7cac9...399

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

Det er jo helt utenkelig at de kan ha hatt en god jobb FØR de ble alvorlig syk og ufør. Eller har en partner med god inntekt. Eller oppsparte midler. Blodig urettferdig. 

 

Nei. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk det. Renholdere og hotell-ansatte har vel så lav lønn? Og det går ikke rundt nei, med barn og bil. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Broren min er renholder, han tjener rett over 600.000. 

Anonymkode: 66815...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta og ro deg ned da. Jeg tjener 1,2 millioner så det er mao ikke synd på meg, men jeg tror jeg heller hadde lagt meg hjemme enn å slave for 300 000,-  når folk får det samme uten å jobbe for det. Alle trenger noe som motiverer dem til å jobbe, og når det ikke er god lønn må det være noe annet. Hva faen skal få en gjennom dagen når en tjener SÅ lite?? Det skal noe til for å kompensere.

Anonymkode: 81270...c3f

Når du tjener 100 000 i måneden, - hvorfor jobber du ikke litt mindre?

Endret av waco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Om man ikke selv har hatt en skikkelig håpløs lavtlønnsjobb, så tror jeg det er vanskelig å forstå hvordan det er.

Flere snakker om "sosialt fellesskap", "noe å bryne hjernen på" og "utvikling". I en skikkelig håpløs lavtlønnsjobb eksisterer ingen av disse tingene.

AML følges med harelabb, det sosiale miljøet dårlig eller fraværende, ledelsen er i beste fall elendig og arbeidsoppgavene som regel svært psykisk og/eller fysisk belastende. Samtidig tjener man så lite at man har veldig lite økonomisk frihet, med alt det innebærer (og det går strengt tatt ikke rundt). For å toppe det hele er det lett å bli fanget i dette nettet og aldri komme seg ut, fordi man ikke har overskudd på noe plan.

Jeg hadde i hine hårde en slik jobb, og hele opplegget rundt jobben var hundre ganger mer krevende enn jobben jeg har nå med tre ganger så høy lønn.

 

Anonymkode: 7cac9...399

Dette!

Uføre synes ofte synd på seg selv og setter seg i offerrollen. Det provoserer selvfølgelig de i tunge og krevende lavtlønnsyrker som jobber rævva av seg for mindre penger utbetalt i mnd. Det er provoserende når en ufør person som har tid og energi til å opprettholde en større vennekrets enn en i lavtlønnsyrket klager over det sosiale og sier at den i lavtlønnsyrket er så heldig som har kollegaer. Men hallo, jeg ville heller hatt flere venner og tid og energi til å kunne velge de folka jeg vil ha i livet mitt enn å bli tvunget til å tilbringe 8 timer sammen med folk jeg bare klarer å holde ut med.

Og det er ikke bare-bare å bytte arbeidsplass slik de uføre tror, spesielt ikke for dem uten utdannelse.

Jobbene man får som ufaglært er ofte så tunge både fysisk og psykisk at man har vondt i kroppen og i sjela ved endt arbeidsdag. Og på mandag vet du allerede at når fredagen kommer må du ta masse smertestillende og ligge i et mørkt rom frem til søndag for å ta deg nok sammen så du klarer å dra på jobb på mandag igjen.

Dere uføre som snakker om at det å jobbe ville vært befriende har virkelig ikke skjønt at det kan oppleves som like mye fengslende å vite at dette blir livet frem til du blir pensjonist. Du som ufør får styre dagen etter dine behov og lyster, mens en i jobb må pent gjøre det som kreves av arbeidsoppgaver.

Hvem opplever mest frihet tror du? Den som kan styre dagen fritt etter helsa, som orker å være sosial og som får slappet av når den har vondt, eller den som bruker siste rest av helsa på jobb og har lite nettverk utenom jobb og vondt konstant?

Anonymkode: 2b2f8...c97

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou

Handler om uvitenhet. Jeg tror mange ‘spesielt unge’ folk har et feil bilde av hva det vil si å være ufør. At det er deilig å være hjemme, at uføre har friheten til å reise og slappe av osv.. De ser et Tv-program hvor uføre er på reise til syden, og tenker at dette er noe uføre kan gjøre hele tiden uten å spare opp.. 

Jeg har vokst opp med en uføretrygdet far. Selv er jeg i 100% arbeid, men har ikke så mye mer i årlig bruttoinntekt enn min far. Han ble ufør for mange mange år siden, og hadde en inntekt på over en million før han ble skadet. Han fortjener det han har i dag, og jeg vet at livet som ufør ikke er så godt. Han har mye smerter, han har lange ensomme dager, og mangler mye av den sosiale omgangen en får når man jobber. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...