Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 12.3.2019 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Dette!

Uføre synes ofte synd på seg selv og setter seg i offerrollen. Det provoserer selvfølgelig de i tunge og krevende lavtlønnsyrker som jobber rævva av seg for mindre penger utbetalt i mnd. Det er provoserende når en ufør person som har tid og energi til å opprettholde en større vennekrets enn en i lavtlønnsyrket klager over det sosiale og sier at den i lavtlønnsyrket er så heldig som har kollegaer. Men hallo, jeg ville heller hatt flere venner og tid og energi til å kunne velge de folka jeg vil ha i livet mitt enn å bli tvunget til å tilbringe 8 timer sammen med folk jeg bare klarer å holde ut med.

Og det er ikke bare-bare å bytte arbeidsplass slik de uføre tror, spesielt ikke for dem uten utdannelse.

Jobbene man får som ufaglært er ofte så tunge både fysisk og psykisk at man har vondt i kroppen og i sjela ved endt arbeidsdag. Og på mandag vet du allerede at når fredagen kommer må du ta masse smertestillende og ligge i et mørkt rom frem til søndag for å ta deg nok sammen så du klarer å dra på jobb på mandag igjen.

Dere uføre som snakker om at det å jobbe ville vært befriende har virkelig ikke skjønt at det kan oppleves som like mye fengslende å vite at dette blir livet frem til du blir pensjonist. Du som ufør får styre dagen etter dine behov og lyster, mens en i jobb må pent gjøre det som kreves av arbeidsoppgaver.

Hvem opplever mest frihet tror du? Den som kan styre dagen fritt etter helsa, som orker å være sosial og som får slappet av når den har vondt, eller den som bruker siste rest av helsa på jobb og har lite nettverk utenom jobb og vondt konstant?

Anonymkode: 2b2f8...c97

Fantastisk godt beskrevet! Tusen takk for at du satte ord på dette😊

Anonymkode: 50b00...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke alle. Mange, jeg kan faktisk strekke meg til å si de fleste, kan. Men ikke absolutt alle. 

Anonymkode: f4383...0e5

Da mener jeg også uføre.  At de er uføre betyr ikke at de kan gjøre noe med situasjonen. Hvis man mener at andre som sliter men som er i jobb kan skjerpe seg, så kan uføre også. Eller så sier man bare ikke sånn til andre. Og de som sliter selv burde vite dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, wintergirl skrev:

Da mener jeg også uføre.  At de er uføre betyr ikke at de kan gjøre noe med situasjonen. Hvis man mener at andre som sliter men som er i jobb kan skjerpe seg, så kan uføre også. Eller så sier man bare ikke sånn til andre. Og de som sliter selv burde vite dette.

Mange uføre kan ikke gjøre noe med situasjonen. De er SYKE! Mange alvorlig. Både fysisk og psykisk. Særdeles uattraktive for arbeidsgivere OM man skulle være så heldig at man har en god periode. Det kan umulig være så vanskelig å forstå! Er man syk i eller av jobben sin, finnes der andre muligheter. Starte runddansen med nav, prøve finne seg noe annet. Sannsynligvis er det første det rette. Man får ingen stjerne i boken bare fordi man syntes synd på seg selv og sin jobbsituasjon når man ikke er villig til å gjøre noe. Man kan ikke, uansett ufør eller i jobb, bare «bli frisk». Virkeligheten fungerer ikke slik. Tror du virkelig det, er det på høy tid å få beina plantet på jorden og åpne øya. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange uføre kan ikke gjøre noe med situasjonen. De er SYKE! Mange alvorlig. Både fysisk og psykisk. Særdeles uattraktive for arbeidsgivere OM man skulle være så heldig at man har en god periode. Det kan umulig være så vanskelig å forstå! Er man syk i eller av jobben sin, finnes der andre muligheter. Starte runddansen med nav, prøve finne seg noe annet. Sannsynligvis er det første det rette. Man får ingen stjerne i boken bare fordi man syntes synd på seg selv og sin jobbsituasjon når man ikke er villig til å gjøre noe. Man kan ikke, uansett ufør eller i jobb, bare «bli frisk». Virkeligheten fungerer ikke slik. Tror du virkelig det, er det på høy tid å få beina plantet på jorden og åpne øya. 

Anonymkode: f4383...0e5

Jeg kjenner til flere uføre selv som ikke er så syke, som jeg kjenner de som virkelig er syke. Men de uføre som er syke bør heller ikke kritisere de som er i jobb og sliter. Mange går på en smell og kommer seg aldri igjen, så alle burde åpne øyne her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 17.31, AnonymBruker skrev:

Dette!

Uføre synes ofte synd på seg selv og setter seg i offerrollen. Det provoserer selvfølgelig de i tunge og krevende lavtlønnsyrker som jobber rævva av seg for mindre penger utbetalt i mnd. Det er provoserende når en ufør person som har tid og energi til å opprettholde en større vennekrets enn en i lavtlønnsyrket klager over det sosiale og sier at den i lavtlønnsyrket er så heldig som har kollegaer. Men hallo, jeg ville heller hatt flere venner og tid og energi til å kunne velge de folka jeg vil ha i livet mitt enn å bli tvunget til å tilbringe 8 timer sammen med folk jeg bare klarer å holde ut med.

Og det er ikke bare-bare å bytte arbeidsplass slik de uføre tror, spesielt ikke for dem uten utdannelse.

Jobbene man får som ufaglært er ofte så tunge både fysisk og psykisk at man har vondt i kroppen og i sjela ved endt arbeidsdag. Og på mandag vet du allerede at når fredagen kommer må du ta masse smertestillende og ligge i et mørkt rom frem til søndag for å ta deg nok sammen så du klarer å dra på jobb på mandag igjen.

Dere uføre som snakker om at det å jobbe ville vært befriende har virkelig ikke skjønt at det kan oppleves som like mye fengslende å vite at dette blir livet frem til du blir pensjonist. Du som ufør får styre dagen etter dine behov og lyster, mens en i jobb må pent gjøre det som kreves av arbeidsoppgaver.

Hvem opplever mest frihet tror du? Den som kan styre dagen fritt etter helsa, som orker å være sosial og som får slappet av når den har vondt, eller den som bruker siste rest av helsa på jobb og har lite nettverk utenom jobb og vondt konstant?

Anonymkode: 2b2f8...c97

Her var det mye tull og uvitenhet. Som sagt før, er du s syk i eller av jobben din, står døren til nav åpen og du kan stare runddansen. Siden du ikke er alvorlig syk, bare sliten av jobb, vil du jo være vinneren. Ufør MED fritid du faktisk kan benytte deg av. Der andre ligger i et mørkt rom dag ut og dag inn. Betaler dyre, men livsviktige, medisiner og behandling av en minimum inntekt. Fantaserer om å kunne få være frisk og bidra og delta i samfunnet. 

Stakkers deg! Skitt au med Ole som aldri vil kunne føle seg nyttig noensinne igjen. Og bare må tåle så inderlig vel. For han har jo selvfølgelig valgt sykdommen selv. Og staket ut din miserable hverdag. Som du kan endre om du bare vil. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, wintergirl skrev:

Jeg kjenner til flere uføre selv som ikke er så syke, som jeg kjenner de som virkelig er syke. Men de uføre som er syke bør heller ikke kritisere de som er i jobb og sliter. Mange går på en smell og kommer seg aldri igjen, så alle burde åpne øyne her.

De kritiserer heller ikke de som er i jobb. Det kritiseres holdninger mot uføre. De som sliter i jobb kan faktisk gjøre noe for sin egen situasjon. Man får bare håpe det med innstramminger også blir lettere for «friske uføre» å kunne jobbe litt. Kanskje også måtte jobbe litt. 

Anonymkode: f4383...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kritiserer heller ikke de som er i jobb. Det kritiseres holdninger mot uføre. De som sliter i jobb kan faktisk gjøre noe for sin egen situasjon. Man får bare håpe det med innstramminger også blir lettere for «friske uføre» å kunne jobbe litt. Kanskje også måtte jobbe litt. 

Anonymkode: f4383...0e5

Det er sikkert ikke alltid så lett å bare gjøre noe for dem heller. Kommer helt an på hva det gjelder. De skal selvsagt ikke kritisere uføre, men så kan det hende de har uføre rundt seg som trykker på de rette knappene og da, og at det er derfor disse anklagene mot hverandre oppstår. Men jeg drar ikke alle over en kam her. Ser litt av hvert fra hver kanter,  både av det negative og det positive,  men mest positivt heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være ufør er ikke det samme som å være fattig. Man kan arve penger f.eks.Eller ha jobbet seg opp en formue før man ble ufør. Vunnet penger, investert smart osv osv. Jeg er ikke ufør selv heldigvis, men jeg har noen venner som ufør pga kronisk sykdom. De har flust med penger, ikke pga inntekten fra Nav så klart, men pga arv ol. Helt greit for meg, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk godt beskrevet! Tusen takk for at du satte ord på dette😊

Anonymkode: 50b00...b2d

ohmygosh - svaret hans er jo sååå offer-rolle svar mens hen latterliggjør uføre?!?

Anonymkode: 1b0a0...1a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 20.15, AnonymBruker skrev:

Man bør kunne diskutere antallet uføre i Norge og hvordan uføretrygden er innrettet, uten at man skal anklages for å være misunnelig, fattig, ond, umenneskelig, uvitende osv. For slike karakteristikker opplever jeg at ofte slenges ut, enn hvor saklig man er.

Gå på Nettavisens Facebook-side og sjekk kommentarfeltet til denne artikkelen, så skjønner man fort hva jeg mener.

https://www.nettavisen.no/okonomi/nav-toppen-her-er-1-av-4-uforetrygdet/3423608606.html

Ethvert utspill som antyder at for mange i Norge er uføretrygda og at denne trygdeytelsen må kuttes møtes med idiotforklaringer, personlige lidelseshistorier eller ønsker om at «adressaten» helst skulle fått kjenne på hvordan det er å være syk og ufør. Det slår ikke feil!

Det ser ut til at få uføre får med seg hvorfor mange er opptatt av uføreordningen, nemlig at dagens situasjon med nær 340.000 uføre ikke er bærekraftig. Hvorfor gjør de ikke det? Hvorfor er uføre mer opptatt av å raljere mot de som er kritisk til uføreordningen enn å sette seg inn i og forstå problemet? 

Hadde jeg vært ufør selv, hadde jeg vært opptatt av at ordninga ble kraftig skrenket inn. Heller det enn kutt i trygda for samtlige på ordninga.

Anonymkode: 61bc4...f18

Meget godt skrevet. Men dessverre ikke noe folk tar innover seg. Som du ser fortsetter raljeringen, og du får ikke svar engang.

Selv om du adresserer hele hovedproblemet.

Anonymkode: 6b547...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Meget godt skrevet. Men dessverre ikke noe folk tar innover seg. Som du ser fortsetter raljeringen, og du får ikke svar engang.

Selv om du adresserer hele hovedproblemet.

Anonymkode: 6b547...c85

Forklar hvordan man kan rettferiggjøre kutt i trygden når man betaler barnebidrag til mennesker med 1,5 million i inntekt, betaler for kunstverk til flere milliarder osv. Hvorfor skal vi begynne med kutt i trygd når vi har så mange andre utgiftsposter å ta av som gir mye mer mening å kutte ned på?

Anonymkode: 2486e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi mange føler at det er for enkelt å bli uføre? At kanskje ikke alle som er uføretrygdet burde vært det.  Sitter også litt med dette inntrykket. Kjenner en kamerat som ble 100% uføretrygdet i en alder av 33 år med 25.000 kr utbetalt i måneden etter skatt.  Nei han fikk ikke skattesmell, men igjen på skatten.    Han er veldig aktiv på flere frivillige foreninger og kunne fint klart å jobbe.  Men han gikk aktivt inn for å bli uføretrygdet og har ingen planer om å miste den.  Så fort uføretrygda var orden begynte han å jobbe noe hos faren sin så mye han har lov å jobbe uten å tape på det.  

Anonymkode: 5cb95...548

Enig! Det er ekstremt mange som har jugd seg til en uføretrygd, og nå lever livet på statens penger mensde pleier den altoppslukende hobbien eller reiser 8 mnd i året

Anonymkode: 0c0f3...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Missyme2 skrev:

Gjelder ikke dette de som er uføre også?at man bare må skjerpe seg? I hver eneste tråd står det at de fleste er snyltere, klarer man å gå på tur, så må man jo klare å jobbe. Klarer man å gå på cafe så klarer man å jobbe. Man kan i det minste starte en bedrift og jobbe hjemmefra, for man må jo bruke den lille energien man kanskje har til å jobbe 🙄 Har man litt energi og klarer å jobbe frivillig så er det negativt, for da bidrar man ikke til penger i kassa. Og alle kan jo bidra med noe, men uføretrygdede ligger jo bare hjemme og later seg hele dagen..det er vanskelig for lavtlønnede å skaffe seg annen jobb, men uføretrygdede skal visst få jobbene slengt etter seg er det mange som mener her inne. 

Det at lavtlønnede misunner de som er uføretrygdede er helt uforståelig for meg, for da har man plutselig dårlig råd + at man har en funksjonshemning itillegg. Og det er utrolig provoserende å høre at folk er misunnelige fordi uføre bare ligger hjemme å later seg. 

En ting man kan huske på er, at det er veldig mange som er uføretrygdede som tidligere har jobbet. Man har erfaringer med hvordan det er å jobbe, enten det er som lavtlønnede eller med million inntekt. De som er lavtlønnede og er misunnelige på de uføre, har med stor sannsynligvis ikke peiling på hva de snakker om.  

Jeg jobbet i et lavtlønnet yrke i flere år før jeg ble syk og jeg elsket virkelig jobbet min. Den var svært krevende og lange arbeidsdager. Men fy søren så mye mer givende det var enn å være hjemme hele dagen og ikke være i stand til å gjøre så mye. Det tærer på både selvtillit og samvittighet (at man ikke bidrar, ikke får tid med venner/familie etc). Er man frisk har man mulighet til å få til dette innimellom, når man orker. 

Jeg er ikke interessert i å krangle om "hvem som har det værst" av uføre og arbeidende fattige. Jeg kommer heller ikke til å forsvare påstander mot uføre jeg hverken er enig i eller har gitt utrykk for i denne tråden (ref. påstandene dine mot uføre i avsnitt 1).

En del i denne tråden gir inntrykk av at det å jobbe automatisk fører til personlig utvikling, positiv sosialisering, god økonomi og et givende liv. Jeg har skrevet mine innlegg om det å være fattig arbeidende for å nyansere dette. Jeg har også gjort et forsøk på å beskrive hvordan det er å være fanget av fattigdom.

At noen som jobber helsa av seg i 40+ timer i uka for å fortsette å være fattige og ikke ser noen vei ut av dette; opplever det som frustrerende at fru Hansen i naboleiligheten får samme sum som dem for å ikke jobbe, kan jeg forstå. Hvor mange som er reelt misunnelige vet jeg ikke, men jeg forstår at det oppleves som frustrerende. At jeg har forståelse for dette betyr ikke at jeg deler de samme følelsene.

Når det gjelder det siste avsnittet ditt, så inngår du ikke i den gruppen jeg beskriver. Det er veldig fint for deg at du har hatt en jobb du trives med og fant givende.

Anonymkode: 7cac9...399

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklar hvordan man kan rettferiggjøre kutt i trygden når man betaler barnebidrag til mennesker med 1,5 million i inntekt, betaler for kunstverk til flere milliarder osv. Hvorfor skal vi begynne med kutt i trygd når vi har så mange andre utgiftsposter å ta av som gir mye mer mening å kutte ned på?

Anonymkode: 2486e...0b0

Det handler ikke om å rettferdiggjøre det. Det handler om at vi på sikt rett og slett går tom for penger. Uansett om vi stopper barnetrygd og slutter å kjøpe kunstverk.

Folk fatter ikke at det er ingen uutømmelig kilde med penger.

Anonymkode: 6b547...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å rettferdiggjøre det. Det handler om at vi på sikt rett og slett går tom for penger. Uansett om vi stopper barnetrygd og slutter å kjøpe kunstverk.

Folk fatter ikke at det er ingen uutømmelig kilde med penger.

Anonymkode: 6b547...c85

Hvis det er økonomi du er opptatt av, ja da kan du spørre deg selv hvorfor norge skal ha større forsvarsutgifter enn sverige? Du som virker så økonomisk anlagt og vet hvor man bør spare inn penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, waco skrev:

Hvis det er økonomi du er opptatt av, ja da kan du spørre deg selv hvorfor norge skal ha større forsvarsutgifter enn sverige? Du som virker så økonomisk anlagt og vet hvor man bør spare inn penger?

Få ned satsene på uføretrygd på et standardnivå, slik at alle har likt i brutto, uansett hvor mye eller lite en har tjent før. Få vekk de satsene som gjør til at et blir lukrativt å gå på uføretrygd.

På denne måten er det likt for alle, og en vet en må evn ta grep ihh til økonomien om en skulle ende opp som ufør.

Anonymkode: 6b547...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få ned satsene på uføretrygd på et standardnivå, slik at alle har likt i brutto, uansett hvor mye eller lite en har tjent før. Få vekk de satsene som gjør til at et blir lukrativt å gå på uføretrygd.

På denne måten er det likt for alle, og en vet en må evn ta grep ihh til økonomien om en skulle ende opp som ufør.

Anonymkode: 6b547...c85

Og alle lønningen på standardnivå, slik at alle har likt i brutto. 

Anonymkode: f4383...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få ned satsene på uføretrygd på et standardnivå, slik at alle har likt i brutto, uansett hvor mye eller lite en har tjent før. Få vekk de satsene som gjør til at et blir lukrativt å gå på uføretrygd.

På denne måten er det likt for alle, og en vet en må evn ta grep ihh til økonomien om en skulle ende opp som ufør.

Anonymkode: 6b547...c85

På denne måten er det likt for alle, og en vet en må evn ta grep ihh til økonomien om en skulle ende opp som ufør. 

 

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: f4383...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

På denne måten er det likt for alle, og en vet en må evn ta grep ihh til økonomien om en skulle ende opp som ufør. 

 

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: f4383...0e5

Ordrett det jeg skrev, ja.

Anonymkode: 6b547...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og alle lønningen på standardnivå, slik at alle har likt i brutto. 

Anonymkode: f4383...0e5

Nei. Utdanning og arbeidsinnsats bør lønnes ulikt ift uføre

Anonymkode: 6b547...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...